Passat 1.8t hackar vid gaspådrag

coolafille
28 september 2016 · 4 Inlägg

Hej! Har en passat 1.8t, 150hk, 1997 årsmodell. Bilen har precis gått 24000 mil och har öppet luftfilter och sportavgassystem annars är allt original. Bilen hackar vid gaspådrag. Bilen går bra i tomgång men när man kör iväg så börjar den hacka kring 2000 varv och slutar efter 3000 varv. Hackar inget när den är kall. Hackar bara när man gasar mer men om man har foten lätt på gasen och håller jämn gas hackar den inte.

Förstår inte vad det kan vara. I hopp om att det var lmm eller gasspjället är båda bytta men tyvärr är hackningarna kvar. Har någon en idé vad det kan  vara? Har funderingar på labdasonden, kan det vara ett alternativ? Tänddelar? Dock går den som en klocka på tomgång men kan de endå va tändelarna?

Tacksam för alla svar!

// Filip

CC72
29 september 2016 · 1 661 Inlägg

Tändspolarna är ett vanligt fel och kan yttra sig precis som du beskriver.

coolafille
29 september 2016 · 4 Inlägg

Jag har inte testat bytt dem men har känt på dem efter en åktur, har hört att man ska kunna känna om en är varmare så kan den va trasig. Men alla var lika varma. Är det värt att kanske köpa en och testa byta en efter en?

Senast redigerat av coolafille (29 september 2016)

CC72
29 september 2016 · 1 661 Inlägg

Jag hade två trasiga och hade exakt samma symptom som dig i början. Det gick inte att känna någon skillnad på dom som var hel och dom som var trasiga.

Jag fick mina utbytta kostnadsfritt av VW då det låg som någon utbytesaktion från flera år tillbaka. Min är en -03.
Det var alltså ingen goodwill då jag servar själv utan ett känt problem och dom bytte ut spolarna på bilar som dom själva servade.

coolafille
29 september 2016 · 4 Inlägg

Hej! Har nu testat med en multimeter och alla spolarna vissar samma information. Mäter dem två yttersta "piggarna" på spolarna och fick runt 0,6-0,7 ohm. Alla kan väll inte vara trasiga? Borde jag felsöka något annat eller fortsätta på spolarna och köpa en ny och testa ersätta en i taget. Har tyvärr inte så mycket pengar.

Tumbleweed
30 september 2016 · 1 711 Inlägg

Tändsstift hade jag bytat först

Stefan7neson
30 september 2016 · 394 Inlägg

Har du original dumpventil så kan den vara sprucken i membranet.
Vanligt när de blir lite äldre.
Hörs tydligt ifall det blir mycket turbovin och rejäla pysljud vid lättning av gas.
Ta loss dumpen (avlastningsventil) och se ifall den är hel inuti genom slanganslutningarna.

coolafille
4 oktober 2016 · 4 Inlägg

Har nu både kollat lambdasond och dumpventilen sen sist och både såg fina ut. Lambdasonden visa bra värden och membranet i dumpventilen såg fint ut och när man blåste kom det inte ur någon luft. När man sög öppnades ventilen.

Känns så konstigt att det skulle vara tändstift eller liknande när den går fint på tomgång. Några fler tips? Kan byta tändstift hjälpa? ☺

Magnust
1 september 2021 · 2 Inlägg

Hej!
Har samma problem. Fick du ngn lösning på din bil?
Mvh
Magnus

Magnust
14 september 2021 · 2 Inlägg

Det var ngn tändspole. Bytte alla o nu är det som det ska.
/ Magnus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang