Som ämnet lyder så är detta ett långtidsprojekt med min Evo X. En drömbil som jag haft turen att köpa. 3:e ägaren i Sverige 6600 Mil FQ-360 Inget som är hugget i sten med vad som kommer att hända med bilen.
Som ämnet lyder är detta ett långtidsprojekt med min Evo X.
Vad som kommer hända med bilen är inte hugget i sten men önskelistan kan göras oändlig om man bara vill. Men till och börja med så kommer det komma: *Sänkfjädrar alt. Coils *En uppsättning med fälgar (beslut om vilka ej satt) *Byte av koppling [x] *Byte av AYC-pump [x] *Byte av baklampor *Allmän uppfräshning *Efter byte av koppling får man se om man trycker i mer effekt.
Letat efter Evo X ett tag men har inte hittat någon jag velat ha ( Vänster eller höger styrt) har inte spelat någon roll utan mer än bil som tilltalat mig . Och de gjorde denna bil. En sak som gjorde att jag ville ha denna extra mycket var färgen som jag diggar otroligt mycket och dels att den endast har haft 2 ägare innan mig , 1 privat och 1 firma som jag köpte den av.
Såklart blev första delen i detta projekt att beställa hem Mudflaps , med Ralliart logga på ! Värt att notera är att denna Evo X är en FQ-360.
Sedan fick sig bilen en rejäl dusch med rostskydd både i hjulhus,underrede samt skärmar och dörrar. ¨(Rostigt system från HKS men går nog att fixa till)
Äntligen börjar det hända saker med Evon igen , Igår fick det bli ett byte av avgassystem. Istället för att ha två pipor ut så valde jag med en 4" Japs med lite vinkel på ! Tycker det gjorde sig riktigt bra .
Att gå från detta: Till detta var en sjuk skillnad i ljud:
Fick bli en del svetsning och kapning för att skapa upp de vinklarna man sökte efter Men har man svetskunskap 1&2 funkar det fint med (Eric hjälpte till en stund också)
Ska försöka få upp en video på hur bilen låter efter detta bytet .
Finally, I got the energy to put the car on jack stands.. So now the AYC-repair can get started.
Unfortunately I forgot the new parts at my apartment so not so much progress made today. And tomorrow I will travel to Nashville so no work will be done to the car next week.
Pitchures from today:
So next step will be to remove the rear bumper to get more room to work with.
During the time Im reparing the AYC-pump , I will also change the engine oil , switch the break pads front and back, and do some more maintenace related stuff to the car .
Bennybira skrev: Att de aldrig fixade problemet med den jävla pumpen. För många har det dock räckt att löpande byta vätskan. Men är det fortfarande en dyr lagning?
Jaa, det är lite smått irriterande... Är ganska säker på att det är korrosion som tagit sig in i pumpen så den inte kan bygga upp tryck längre så blir att ta ur , plocka isär och sedan byta till de nya delarna smile.
OM, det går som det ska med detta rep-kit. Kommer det kosta ungefär 2000:-
So the day started of with removing the rear bumper to have more space to work with:
After bumper was removed we can start with the removal of the AYC-pump.
Start to loosen all the cabels connected to the pump body (located towards the back of the car or left side of the pic). When they are disconnected we can remove the reservoir hoose going in to the pump, a bucket is a good tip ... Also note that you will have to remove a hand full of bolts around the pump and also the three connection lines going in to the pump.
When all bolts and connections has been removed you can basically remove the pump towards the rear of the car (And I think the pump has seen better days )
Tomorrow I will continue with the actuall work on the pump to see how bad it really is
The Evo was for a couple of weeks running after the AYC-pump was replaced. When suddenly the clutch decided to give up.. So ordered a New clutch yesterday . And it arrived today from JRM. Stage 1 Exeedy The new AYC-pump ordered from Ebay. (Much cheaper than a new one from Mitsubishi dealership) Bleeding procedure went perfect , and after 500-1000 miles its still working .
This weeked me and a couple of friends went to Höljes for the magic weekend (World RX). (Johan was well prepared with the rain poncho ) Bakkeruds Audi S1 meeeeean machine