Styrström till extraljus från xenon?

Mau
8 oktober 2016 · 3 Inlägg

Har fastnat lite i monteringen av mina extra ljus då jag vart på Mekonomen och köpte ljusstag så nämnde dem att det kan bli dyrt att tjuva styrström från original helljuset.
Stämmer detta?
Vart har ni kopplat eller var hade ni tagit styrströmen ifrån?
Bilen är en V70 2014
Bild nedan visar hur jag kopplat.
Har tänkt ha en on/off knapp för extraljus så jag kan köra vanliga helljuset utan att sätta på extraljusen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220765/220765-dba85fc01c6032588a14babe95a538a9.jpg

Presidento Of World
9 oktober 2016 · 3 306 Inlägg

Har du Bi-xenon utan separat helljus lampa på den?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Mau
9 oktober 2016 · 3 Inlägg

Det är separat o vanlig xenon, trodde först det var bi-xenon men icke.

Cupra_
9 oktober 2016 ·

Jag har kopplat så på min gamla V70 -09 och det funkade utan problem. Tog styrströmmen från helljuslampan, alltså hjälplampan som tänds ihop med xenonet vid helljus. Körde så i två år utan problem.

På min nuvarande passat med bixenon är det också inkopplat så utan problem.. Dock på signalen till att höja xenonet.

Senast redigerat av Deception (9 oktober 2016)

Mau
9 oktober 2016 · 3 Inlägg

Deception skrev:
Jag har kopplat så på min gamla V70 -09 och det funkade utan problem. Tog styrströmmen från helljuslampan, alltså hjälplampan som tänds ihop med xenonet vid helljus. Körde så i två år utan problem.

På min nuvarande passat med bixenon är det också inkopplat så utan problem.. Dock på signalen till att höja xenonet.

Tackar för svar! Har inte lagt märke till någon hjälplampa, hur ska man hitta att det är ljust den kabeln man ska ta ifrån?

Cupra_
10 oktober 2016 ·

Mau skrev:

Deception skrev:
Jag har kopplat så på min gamla V70 -09 och det funkade utan problem. Tog styrströmmen från helljuslampan, alltså hjälplampan som tänds ihop med xenonet vid helljus. Körde så i två år utan problem.

På min nuvarande passat med bixenon är det också inkopplat så utan problem.. Dock på signalen till att höja xenonet.

Tackar för svar! Har inte lagt märke till någon hjälplampa, hur ska man hitta att det är ljust den kabeln man ska ta ifrån?

Du har ju xenonlyktan (linsen), bredvid den, mot grillen till, har de flesta en halogenlampa. På min V70 satt det en H7 i varje lykta. De nyare har typ en HB4 eller liknande.  Den tänds om du slår på helljuset förutsatt att du har den typen av lykta och inte full bi-xenon.

Antingen googlar du på din bilmodell och försöker på så vis få fram vilken kabel du ska skarva dig in på, eller så går du med en multimeter och mäter på varje stift i kontakten till lyktkablaget. Den som ger ström när du slår på helljus torde fungera att använda som signal.

Rikard71
28 november 2021 · 5 Inlägg

Cupra_ skrev:
Jag har kopplat så på min gamla V70 -09 och det funkade utan problem. Tog styrströmmen från helljuslampan, alltså hjälplampan som tänds ihop med xenonet vid helljus. Körde så i två år utan problem.

På min nuvarande passat med bixenon är det också inkopplat så utan problem.. Dock på signalen till att höja xenonet.

Hej, har liknande bekymmer med en Skoda med bixenon. Hittar ingen kabel som har noll på halvljus och 12 på helljus.

Hur funkar det att koppla på den som höjer xenon? Den har 5v på halv och 12 på hel? Lyser inte ledrampen hela tiden då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang