Jag vet inte riktigt vad som hände.. Jag köpte min första bil när jag var 17, en Saab 9-5 2.0t Linear. Nu står jag här, fullt med Saabar i hela garaget och jag förstår inte hur de kom hit, den ena snabbare än den andra... Jag antar att jag inte är riktigt frisk som håller på såhär. Men vill du hänga med och se hur det går så är det bara att följa tråden, många roliga idéer utlovas!! Over and out!
Igår var det bandag med Saab Turbo Club of Sweden på Sviestad Motorbana Fruktansvärt bra dag!!
Som vanligt börjar dagen med konbanekörning, sedan familjekörning och bankörning
Bilen presterade oerhört bra! R-däcken och nya krängningshämmarna vart pricken över iet!!! Kurvtagningen är superb och bromsarna lika så!! Man kan alltid önska efter mer men nu lirar fan allt i harmoni Den överstyr när man svänger på rull och under på gaspådrag, väldigt lätt att kontrollera och leka med
Tyvärr så är det ju alltid något som ger vika efter allt misshandel. Mot dagens slut tappade höger spindelled muttrarna och började jucka runt, så ena bärarmsbussningen behöver bytas. För att komma hem fick jag åka förbi biltema och köpa nya skruvar
Andra saker jag kom fram till är att det inte räcker med race termostat utan jag måste göra något mer drastiskt. Efter ca 5 varv så var vattentemperaturen 112 grader, lite väl varmt... Avgastemperaturen vart 951 grader i grenrörsfoten, med 84% etanol i tanken. Det betyder att bilen inte går för fett utan precis där på gränsen mot vad som är hälsosamt kontra effektstarkt
Alla bromsbelägg behöver även bytas då de är sopslut bak och väldigt använda fram
Framvagnen skulle må bra utav lite mer camber och bakvagnen behöver fortfarande få ett bussningsbyte.
Så. Från förra året har följande förbättrats:
Bilen understyr inte längre i alla sammanhang utan nu kan den lika gärna överstyra.
Bromsarna tappade aldrig verkan, än mindre kokade Dock så brann färgen bort på oken så varmt vart det iallafall
Line.R är tillbaka på lackering utav front, Autoexperten misslyckades med att blanda färg så den stelnade aldrig. Surt men inget att göra åt saken. Så nu är fronten demonterad och håller på att lackeras igen.
Jamie har fått ny AC kondensor och service så nu fungerar AC systemet galant!! Jävlar vad kallt det kan bli!! Vid 28c i verkstaden så skickade den ut 13c
Gandalf är efter mycket strulande tillbaka och har fått nya skor, Ez-lip och en tvätt
Igår vart det byte utav höger bärarmsbussning, den främre. Vid bankörningen på Sviestad så började höger spindelled att skruva loss sigsjälv och då vart det ganska glappt och ryckigt där så den bussningen gav upp. Efter endast 100 mil De stora bärarmsbussningarna hade börjat glida ur sin hållare, så rejäla brickor får lösa det framöver. Man ser att saker och ting blir jävligt varma när man leker på bana, färgen på oket har brunnit bort och det är lite sotigt och skitigt överallt.
Fronten blev även omlackerad då första färgen inte torkade, Autoexperten glömde härdare....
Nu sitter front och allt ser underbart ut!! Dock så drar bilen till höger under gas och vänster på broms, så ska kolla över vänstersidan också, KL:s bussningar kanske inte var så bra..?
Det vart ett byte på vänstersidan med, dock fortfarande inte bra... På hård gas går han höger och hård broms vänster, kan den vara subframen som vrider sig?? Någon som känner igen sig? Ratten står även till vänster så något är det som har flyttat på sig iallafall...
Joel_Wiklund skrev: Det vart ett byte på vänstersidan med, dock fortfarande inte bra... På hård gas går han höger och hård broms vänster, kan den vara subframen som vrider sig?? Någon som känner igen sig? Ratten står även till vänster så något är det som har flyttat på sig iallafall...
Hjulinställning?
Den är lätt att fucka upp när man har loss allting.
Ja det måste göras igen! Gjordes precis innan bankörningen men det fuckade jag upp fort
Hittade igår att det som fortfarande var löst, var hela jävla subframen Så nu när den är dragen igen så beter sig bilen rätt bra Så en till framvagnsinställning sen så borde den vara tillbaka på ruta 1
Vart hos polarn och gjort framvagnsinställning, det behövdes Först fick vi leta upp en jävla massa plankor så den kom upp på rampen, sedan är fronten så låg att mätinstrumentet knappt kan se under bilen över till andra hjulets mätmaskin men det gick! Vi började med att dra locktight på Subframe skruvarna och dra med moment, det vi hittade var 120Nm. Kan någon intyga eller korrigera vad det ska vara?
Bilden visar innan inställningen, toe är långt ifrån bra
Jag skulle besiktiga bilen i fredags, men den var så låg att den inte upp på bromsbänken Så besiktningsmanen avbröt besiktningen och bytte tid till en annan anläggning där de har bättre anpassat för låga bilar. Vilken ängel!!
Men jag såg tidigare att mina bromsklossar var helt slut så jag beställde nya, dock var det inte rätt bak så jag fick beställa nya och ska returnera de gamla. Surt när det händer...
Min bästa vän var förbi i garaget och bjuder på lite kombi-snusk
Jag väntar fortfarande på mina bromsklossar bak till Line.R så under tiden får man sysselsätta sig med annat....
Hur sänker man en Saab på under 20 min? Jo man lastar in tre lådor metallskrot och övrigt löst skit! Jävlar vad tungt det va! väldigt skönt att ha en kombi också.
Sedan har jag även dämpat framdörrarna med "håll käften och sluta vibrera matta" Det blir så otroligt mycket bättre ljud i bilen av detta så om någon inte gjort det ännu, ut och installera!! Jag har bara original ljudsystem i Gandalf men ändå som natt och dag!
Får se när klossarna kommer så jag kan åka och besiktiga aset, nu står han somsagt bara och samlar damm
jeppanh0e skrev: Vilken tråd, följer med nöje! 9-5an blev riktigt fräsig 8)
Kul att du gillar det! Ja det vart riktigt bra! Men inget är någonsin färdigbyggt så får se vad nästa projekt blir där Jag håller även på att / precis börjat bygga på en Saab 900 RWD så det kräver också sin tankekraft
primeramannen skrev: Du dämpar fel plåt på dörrarna, eller egentligen är det rätt också men den viktigaste plåten är ytterplåten
Jag satte lite där med, men eftersom jag får vibrationer utav högtalaren och där av missljud så dämpade jag den plåten som är problemet. Men om jag ville bli av med vägbuller så är det ju ytterplåten som ska dämpas
Igår vart det byte av kupefilltret på Gandalf, jag har upplevt att det kommer lite unken lukt precis när man startar. Och mycket riktigt så var det fullt med löv och skräp på ena sidan och mögel på andra... Service verkstäderna håller vad dem lovar ja
Har även donat lite med golfen, nu är extraljus installerade tillsammans med en smalbens-krossare och gashorn
Idag var jag och köpte en 9-3 från en kollegas granne Den hade gått sönder i toppen (sa dem) och börjat skruva isär den, men de hade väl tappat intresset eller kom på att de inte kunde mecka så då fick den stå.
Min plan är att kolla vad som faktiskt är trasigt, sedan antingen laga eller sälja delar från den
Jag identifierade felet på motorn (tror jag). Det är väldigt kladdigt i motorrummet så det har läckt olja, och tryckarna på insugskammen har gått sönder så jag tror att den har gått med för låg oljenivå och sedan skurit. Tråkigt men då blir det att skrota ner bilen eller sälja som reservdelsbil