Jag vet inte riktigt vad som hände.. Jag köpte min första bil när jag var 17, en Saab 9-5 2.0t Linear. Nu står jag här, fullt med Saabar i hela garaget och jag förstår inte hur de kom hit, den ena snabbare än den andra... Jag antar att jag inte är riktigt frisk som håller på såhär. Men vill du hänga med och se hur det går så är det bara att följa tråden, många roliga idéer utlovas!! Over and out!
Har blivit lite av varje nu när man vart ledig, så tar allt i samma veva
Eftersom man ska vara snäll kring jul så fick Gandalf en välbehövlig spa-behandling Vi tog en liten repa ner till Jönköping och köpte en vinter Mercedes, och sen såg man inte vilken färg bilen hade längre. Helt sjukt vad salt och bajs det det är ute på vägarna nu.
Sedan var Bobby uppe i mellandagarna (han med den röda 9k) och behövde hjälp att byta Subframebussningar på sin brukis Hector. Detta är tredje 9-5:an jag är med och byter dessa på, och nu gick det på två dagar i garaget Det blev fruktansvärt mycket skruvande men det blev bra i slutändan!! Kallt som fan var det i garaget också!
Sedan igår började jag ÄNTLIGEN på Line.R igen! Det känns som en hel evighet sedan jag höll på med honom. Vi försökte slå in baknvagnsbussningarna i bakvagnsbalken, men det gick inte alls... Ska försöka i eftermiddag med ordentligt pressverktyg, får se hur det går!!
Annars är det mycket som händer i garaget! Det byggs en 940 gatbil, en Nissan 200sx driftbil, en BMW e39 ljudbil, en Saab 900 RWD banbil och min 9-5:a Sedan har vi ju ett gäng "depå fordon" i garaget och fler bilar utanför, så det kan bli så att det blir många utspridda skurar då det alltid är någon som behöver hjälp. Men nu ska jag försöka hålla mig till mitt och fortätta med Line.R så vi kan åka i sommar igen
Igår vart det en heldag i garaget Vi åkte bland annat och slängde skräp, fick ihop två skrot motorer när vi städade ligger grejer överallt!
Efter det så skruvade jag isär höger bak parti, det är så skönt att skruva när man tagit loss allt och man står på en bänk med bra belysning. Har aldrig varit så lätt att demontera bromsok
Fortsatte med att ta bort bromslinan, och möttes av en skruv som jag för många år sedan dragit av och ersatt med en annan som gick snett och vint. Utsökt tillfälle att göra om och göra rätt, och svetsa fast en svetsmutter istället
Fortsatte med att slå ut alla bussningarna med slägga och en stackars hylsa, sedan gick jag ett varv med roterande stålborste. Inte riktigt färdig för att måla och montera ihop men nästan Ska passa på att byta handbromsbackar nu när allt är lättåtkomligt.
Idag ska jag åka till en reservdels Jaguar och skruva av lite delar, generatorn har tydligen skurit i kylan...suck...
Joel_Wiklund skrev: Igår vart det en heldag i garaget Vi åkte bland annat och slängde skräp, fick ihop två skrot motorer när vi städade ligger grejer överallt!
Efter det så skruvade jag isär höger bak parti, det är så skönt att skruva när man tagit loss allt och man står på en bänk med bra belysning. Har aldrig varit så lätt att demontera bromsok
Fortsatte med att ta bort bromslinan, och möttes av en skruv som jag för många år sedan dragit av och ersatt med en annan som gick snett och vint. Utsökt tillfälle att göra om och göra rätt, och svetsa fast en svetsmutter istället
Fortsatte med att slå ut alla bussningarna med slägga och en stackars hylsa, sedan gick jag ett varv med roterande stålborste. Inte riktigt färdig för att måla och montera ihop men nästan Ska passa på att byta handbromsbackar nu när allt är lättåtkomligt.
Joel_Wiklund skrev: Igår vart det en heldag i garaget Vi åkte bland annat och slängde skräp, fick ihop två skrot motorer när vi städade ligger grejer överallt!
Efter det så skruvade jag isär höger bak parti, det är så skönt att skruva när man tagit loss allt och man står på en bänk med bra belysning. Har aldrig varit så lätt att demontera bromsok
Fortsatte med att ta bort bromslinan, och möttes av en skruv som jag för många år sedan dragit av och ersatt med en annan som gick snett och vint. Utsökt tillfälle att göra om och göra rätt, och svetsa fast en svetsmutter istället
Fortsatte med att slå ut alla bussningarna med slägga och en stackars hylsa, sedan gick jag ett varv med roterande stålborste. Inte riktigt färdig för att måla och montera ihop men nästan Ska passa på att byta handbromsbackar nu när allt är lättåtkomligt.
Här slipas det vidare, inte superspännande precis Jag passade på att kolla över handbromsbackarna och jämförde med nya, de såg ju schyssta ut
Bakvagnsbalken har fått bussningarna pressade på plats
Sedan kapade och svetsade vi om ramverket i 900an, allt för att kunna få in den där jäkla växellådan Ska uppdatera den andra projekttråden mer genomgående om någon vill läsa vidare.
Det kom en rejäl laddning snö här hemma, synd att jag inte bakhjulskonverterat kombin ännu men med så mycket snö och en "Scandinavian flick" så är saken biff
I lördags så hjälpte jag Albin att plocka ur motorn på hans E39. Varken han eller jag har skruvat BMW tidigare men efter 3h med mat-paus var allt ute Vi lyfte av huven och fronten så vi inte skulle repa den, sen var det bara att rycka kablar och slangar. Den har VANOS problem och sköt toppblockspackningen, så när den ändå dummade sig byter vi till en större motor istället
Sedan tog jag och började byta bromsrören bak, jag förstår varför jag fick nedslag på besiktning för rostiga rör
Började även slipa lite undertill då jag ska underedsbehandla den där det behövs.
I helgen har jag gett mig på lite av rosten jag hittade under bilen. På båda sidorna där bultarna går upp i karossen hade det börjat rosta lite mellan två lager plåt, så det började jag slipa och kapa bort. Svårt att se vad man gjorde men imma på ena sidan och rost på den andra
Sedan la jag på rostätare och det fick verka över natten.
När det var fritt från rost tog jag lättflytande rostskyddsmedel för balkar och sprutade invändigt och i plåtskarvarna. Sedan tog jag rostskyddsmassa på spray och mosade på på allt som jag vart på. Ser lite trevligare ut just nu iallafall, får se hur länge det varar
Jag har tagit hem bakvagnsbalken och resterande högersidan för att måla hemma då det inte torkar i kalla garaget, inte viste jag att bakvagnsbalken även fungerade utmärkt som ljushållare
Har haft motivationsproblem på senaste.. The all mighty Gandalf strular igen.... Den har börjat "vobblat" i ratten, men bara när man svänger, och ratten har blivit sned. Jag och Albin har felsökt den så mycket vi kan men hittar inte felet. Det känns precis som att man har obalans i ett framhjul men bara medans man svänger, och det ökar inte direkt med hjulens hastighet heller. Det ända vi kan gissa på är styrväxeln, så blev att köpa en sån från skroten för 2000:- spänn!!
Hade jag kunnat hade jag dragit nått gammalt över honom med och lämnat honom vid garaget!! Men då kommer jag inte hem så den lösningen gick inte heller, för resten av alla bilar har redan fått samma behandling.
La mig under Line.R och såg att rostskyddsmassan fortfarande var blöt lite här och var så drog bara ihop bromsrören och sen fick det va! Började städa men inte ens det var kul.....
Jag som bara vill åka från punkt A till punkt B med min bruksbil, UTAN PROBLEM!! Och få sätta ihop min drömbil så att jag får njuta av den på vägarna, varför ska det vara så jävla struligt hela tiden
Idag har jag dock vart lite produktiv här hemma och börjat måla bakvagnen.
Själva balken får sitt andra lager nu medans bärarmarna får sin första behandling. Första gången jag använder Hammarlack till något och jag vet inte riktigt vad jag tycker om den. Det blir rinnigt och stryker man tunnare så täcker det dåligt. Får se hur andra lagret blir Helst skulle det ju bara vara att klafsa på och så vips är det klart men tydligen inte.
Hoppas det torkar fort för det luktar inte bra här i lägenheten
Idag har jag dock vart lite produktiv här hemma och börjat måla bakvagnen.
Själva balken får sitt andra lager nu medans bärarmarna får sin första behandling. Första gången jag använder Hammarlack till något och jag vet inte riktigt vad jag tycker om den. Det blir rinnigt och stryker man tunnare så täcker det dåligt. Får se hur andra lagret blir Helst skulle det ju bara vara att klafsa på och så vips är det klart men tydligen inte.
Hoppas det torkar fort för det luktar inte bra här i lägenheten
Surt med första inlägget, vet hur det känns! Bara kämpa vidare!
Många hammarlackar tar en satans tid att härda. Sen är svart tacksammast att använda då den innehåller mest piggment och täcker bäst( jag lackade med gul färg flera lager och det såg jättebra ut till efter 1 vinter ) men blir läckert att få ett färgtema över det hela
Idag har jag dock vart lite produktiv här hemma och börjat måla bakvagnen.
Själva balken får sitt andra lager nu medans bärarmarna får sin första behandling. Första gången jag använder Hammarlack till något och jag vet inte riktigt vad jag tycker om den. Det blir rinnigt och stryker man tunnare så täcker det dåligt. Får se hur andra lagret blir Helst skulle det ju bara vara att klafsa på och så vips är det klart men tydligen inte.
Hoppas det torkar fort för det luktar inte bra här i lägenheten
Surt med första inlägget, vet hur det känns! Bara kämpa vidare!
Många hammarlackar tar en satans tid att härda. Sen är svart tacksammast att använda då den innehåller mest piggment och täcker bäst( jag lackade med gul färg flera lager och det såg jättebra ut till efter 1 vinter ) men blir läckert att få ett färgtema över det hela
Vill se mer line.R
Tack ska du ha!
Ja eftersom framvagnen är röd så måste ju bak också vara det! Men fram var den ju så himla oljig och skitig så där av vart det blästring och sprayfärg. Där bak räckte det med stålborste och då testar vi med hammarlacken istället. Skönt att slippa grundmåla
Hoppas det håller längre än ett år bara, men den går ju inte vintertid så oddsen är ju för