Jag vet inte riktigt vad som hände.. Jag köpte min första bil när jag var 17, en Saab 9-5 2.0t Linear. Nu står jag här, fullt med Saabar i hela garaget och jag förstår inte hur de kom hit, den ena snabbare än den andra... Jag antar att jag inte är riktigt frisk som håller på såhär. Men vill du hänga med och se hur det går så är det bara att följa tråden, många roliga idéer utlovas!! Over and out!
Som det gamla ordspråket går: "Morgonstund har hammarlack i mun"
Har målat bromssköld och nav samt brickor nu till morgonkaffet. Kan ju bara konstatera att det @JKDesign sa om hammarlack stämmer! Den svarta färgen har grymt mycket bättre täck förmåga, det räckte med ett tunnt lager och det täckte allt! Med röd färg så täcker det dåligt, det börjar rinna eftersom jag automatiskt lägger tjockare lager och sen får jag lägga två tre lager för att det ska bli bra.
Jag försöker även bli av med lite saker i garaget, min gamla front. Kofångaren och min hemmabyggda spoiler, ingår dimljus 1000:- Kopplingskitt till 900 NG ligger i oöppnad kartong, har två stycken. 500:- Skicka ett meddelande om någon vill köpa. Pengarna går till bildelar så det är ett gott syfte
Sedan har jag lite andra småprylar jag vill bli av med, de kostar gratis. Vill ingen ha så åker det till tippen
Bytte tankband så jag äntligen kunde bocka av en punkt på min överdrivet långa lista
Har även städat hela garaget, så notera hur "rent" och fint det är
Började montera ihop högersidan av bakvagnen, mycket bekvämt att ha den gamla som fortfarande sitter ihop som referens Nu fick jag användning av Heines boken då de har rätt åtdragningsmoment skriven.
Tänkte sätta på bromsoket men insåg att jag inte kunde leva med migsjälv om jag gjorde det, alldeles för skitigt!! Jag testade med breakcleener och Dragons Breath men inget bet ordentligt, någon som har ett bra tips?
Påbörjade arbetet att byta styrväxeln förut, då såg jag att ett framdäck börjat få en bula i mönstret. Förmodligen har corden gett med sig, det är inte mycket men där var boven!
Jag bytte till sommardäck och åkte till Albin för 4-hjulsinställning, bra att ha bra kompisar
Hallå alla glada! Det är solsken ute, sommardäcken är på och jag har mött fler och fler entusiastbilar på vägarna, våren är på ingång!
Igår var det fullt ös i garaget! Jag skruvade bakvagn, Albin donade med Stig (nyinköpta 900an) och Ålen drog el i sin 940 soon to be drift machine.
Vi började vårkänslorna med att dra igång Albins hoj som har stått sen i höstas. Eftersom att batteriet är dött och kicken gått av så vart det att bogsera igång den, mycket riskabelt
Jag skruvade ihop lite bakvagn och såg att jag glömt bort att slipa och måla nivågivaren för halvljus så den tog jag tag i. Nu är ena sida klar och jag började med den andra
Eftersom jag inte fick bort allt bajs från gamla bromsoket så slipade jag med stålborste och målade nytt och fint
Hallå alla glada!! Hur står det till ute i garagen?
Jag började min helg med en välbehövlig kall. Det behövdes för komma skall
Jag började med att jag skulle byta ena krängningshämmarstaget som börjat klonka, kände förut och bara ena var dålig. Nu när jag bara köpt en, snål som man är, så hittar jag inte vilket Stag det är som är dåligt. Den måste ha lagat sig själv..? Hade jag haft två nya stag hade jag bytt båda men nu fick det va!
Började felsöka nivågivaren fram också. Den har jag bytt men varningslampan lyser till och från fortfarande. Jag stiftade ur kontakten och alla stift ser fina ut, jag ringde upp kablaget men hittar inte mitt glapp.. Jag backade ut bilen igen, ville inte han ville inte jag heller
Alla delar har blivit målade och nu mera monterade. Eftersom bilen har gått ett par varv eller två på bana (och kommer fortsätta med det), så kan man se på däcken och på bilder, att bilen behöver mer negativ camber runt om och speciellt bak!
Jag hoppas på att det räcker med två 0,3mm camber chims per sida för att få rätt hjulvinklar Eftersom det uppstår ganska mycket krafter på hjulnavet så momentdrog jag det efter spec, och använde gänglåsning så det inte ska släppa nån gång i framtiden nu när det sitter chims vid anlägningsytan.
Det andra bromsoket monterades ihop ovh nya bussningar bankades in, sedan skruva skruva och vips! Bakvagn!
Det ända som saknades var själva monteringen, och det var snabbt löst
Nu ska bara bromslinor kopplas ihop, xenon nivåsensorn monteras och kopplas in, abs sensorer anslutas Snart är bakvagnen check på listan!
Började med att tvätta av Gandalf, bästa stylingtips: Ha en ren bil!
Fortsatte sedan i garaget med Line.R! Satte upp xenonsensorn bak, handbromswire, ABS mm. Sedan vart det att kapa bromslinorna i rätt längd, och kona ändarna
Sen tog jag och bytte bromsslangar fram till mina stålomspunna, och passade även på att montera Camberbult i fjäderbenen.
Sedan vart det att lufta hela systemet, använder en tryckluftdriven sug från Biltema. Tycker att den fungerar bra, en som trycksätter i behållaren är ju bäst men för någon hunka är det lätt värt
När det var klart gav jag mig på årets första start! Kopplade ur tändkassetten och vevade runt en stund så oljan fick komma tillbaka överallt. Sedan plugga in den och efter 7 sekunder krankande hoppade han igång!! Jag hoppade också eftersom jag inte har något avgassystemet på
Gick med stetoskop och lyssnade överallt och det låter bra! Har ju tänkt byta hela kam-transmisionen innan säsongen börjar men tror jag gör det efter sommaren... Nu är jag så jävla taggad på att ut och köra lite med den, ställde ju in han i augusti förra året pga körförbud så det var länge sen nu
Den har inte klivit över till 20.000mil ännu, vad tror ni om kamkedjan? Är det dags att byta nyss eller är det bara jag som vart nojig?