Montera ledramp

Jiiimmie
16 oktober 2016 · 1 830 Inlägg

Tjena.

Tänkte sätta fast en ledramp på min v70n nu innan det börjar bli mörkt ute och man inte ser nått på småvägarna tongue

Tänkte sätta fast den mellan dimljusen i fronten.

Men jag vet inte hur jag ska fästa den och vad som är smidigast och snyggast att göra.
Vill ha den där då jag har 3 extraljus upptill, men två av dem har fått sig stenskott så glaset gått sönder och har gått i tankarna att byta ut dem 3 mot rampen, men tycker det är brutalt fult med en ledramp som sticker ut : / så vet inte vad jag ska göra riktigt.
De lyser fortfarande väldigt bra det är bara glaset som fått sig några smällar, men som ni ser på bilden så blir det under nummerplåten som jag menar. : )

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131606/131606-071d3d377dfb58b29a4897fe5f592531.jpg



Mvh Jimmy

simlar
16 oktober 2016 · 5 516 Inlägg

Ska du sätta den i hålet för gallret eller framför?

Enklaste att montera vore att ta ett extraljusfäste och montera upp och ner och sen hänga rampen i det.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jiiimmie
16 oktober 2016 · 1 830 Inlägg

simlar skrev:
Ska du sätta den i hålet för gallret eller framför?

Enklaste att montera vore att ta ett extraljusfäste och montera upp och ner och sen hänga rampen i det.

tänkte i hålet, så den inte sticker ut, men nu sa du nått faktiskt, det har jag inte tänkt på att man kan göra. smile

men vart ska man ta elen ifrån? behöver jag dra en kabel från batteriet och det är ju längst bak i bilen eller hur hade du gjort?

CC72
16 oktober 2016 · 1 661 Inlägg

Du har väl kopplat in extraljusen på något sätt? Gör likadant.

Om batteriet är bak så har du en ström-plint någonstans under huven.

Jiiimmie
16 oktober 2016 · 1 830 Inlägg

CC72 skrev:
Du har väl kopplat in extraljusen på något sätt? Gör likadant.

Om batteriet är bak så har du en ström-plint någonstans under huven.

det är inte jag som kopplat in dem, de satt på bilen när jag köpte dem tongue

zleepy Trucker
17 oktober 2016 · 1 391 Inlägg

Sätt den i nedre gallret så göms den mer...

sen är det bara koppla nytt relä (direkt ström från batteriet (kabel med ringkabelsko till under "plus plinten" under motorhuven, jord, styrström tar du från befintligt extraljus) så slipper du krångla allt

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Jiiimmie
17 oktober 2016 · 1 830 Inlägg

zleepy skrev:
Sätt den i nedre gallret så göms den mer...

sen är det bara koppla nytt relä (direkt ström från batteriet (kabel med ringkabelsko till under "plus plinten" under motorhuven, jord, styrström tar du från befintligt extraljus) så slipper du krångla allt

Den där plusgrejen upp till höger antar jag att du menar? smile
Ska ta en titt till helgen är väl tanken.
Men om man ska fästa den där nere under regskylten hur får jag fast den där? Hittade inget att skruva fast den i :s

Evildan
18 oktober 2016 ·

Jiiimmie skrev:

zleepy skrev:
Sätt den i nedre gallret så göms den mer...

sen är det bara koppla nytt relä (direkt ström från batteriet (kabel med ringkabelsko till under "plus plinten" under motorhuven, jord, styrström tar du från befintligt extraljus) så slipper du krångla allt

Den där plusgrejen upp till höger antar jag att du menar? smile
Ska ta en titt till helgen är väl tanken.
Men om man ska fästa den där nere under regskylten hur får jag fast den där? Hittade inget att skruva fast den i :s

Använd extraljusfästet men vänd öronen inåt?

zleepy Trucker
18 oktober 2016 · 1 391 Inlägg

Jiiimmie skrev:

zleepy skrev:
Sätt den i nedre gallret så göms den mer...

sen är det bara koppla nytt relä (direkt ström från batteriet (kabel med ringkabelsko till under "plus plinten" under motorhuven, jord, styrström tar du från befintligt extraljus) så slipper du krångla allt

Den där plusgrejen upp till höger antar jag att du menar? smile
Ska ta en titt till helgen är väl tanken.
Men om man ska fästa den där nere under regskylten hur får jag fast den där? Hittade inget att skruva fast den i :s

Ja precis, på säkringslådan, sitter en flik med + på, bara vika upp den, och där under har du en kopplingsplint du kan köra med startkablar, lossa på muttern och fäst en ringkabelsko under så har du pluspol smile

Du får väl kapa ur en ribba i nedre grillen och helt enkelt göra ett par hål neråt / uppåt och fästa den "underifrån" så säga, om du förstår vad jag menar? då hamnar den "djupare in" och sticker inte ut, eller syns överdrivet mycket..

har tänkt göra så på min ramp som förhoppningsvis ramlar hem snart smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Jiiimmie
19 oktober 2016 · 1 830 Inlägg

zleepy skrev:

Jiiimmie skrev:

zleepy skrev:
Sätt den i nedre gallret så göms den mer...

sen är det bara koppla nytt relä (direkt ström från batteriet (kabel med ringkabelsko till under "plus plinten" under motorhuven, jord, styrström tar du från befintligt extraljus) så slipper du krångla allt

Den där plusgrejen upp till höger antar jag att du menar? smile
Ska ta en titt till helgen är väl tanken.
Men om man ska fästa den där nere under regskylten hur får jag fast den där? Hittade inget att skruva fast den i :s

Ja precis, på säkringslådan, sitter en flik med + på, bara vika upp den, och där under har du en kopplingsplint du kan köra med startkablar, lossa på muttern och fäst en ringkabelsko under så har du pluspol smile

Du får väl kapa ur en ribba i nedre grillen och helt enkelt göra ett par hål neråt / uppåt och fästa den "underifrån" så säga, om du förstår vad jag menar? då hamnar den "djupare in" och sticker inte ut, eller syns överdrivet mycket..

har tänkt göra så på min ramp som förhoppningsvis ramlar hem snart smile

Precis, har redan tagit bort ribborna eller va man ska kalla det för tongue
tog bara en liten såg och sedan slipade jag bort det överflödiga som blev kvar.

Men det känns som att den inte kommer vara stadig om jag sätter skruvarna neråt ? :S
Och skruvar jag fast den uppåt blir det inte väldigt korta skruv då för att krockbalken kommer rätt tätt inpå eller tänker jag fel? (visst går väl borra upp i balken med)

Senast redigerat av Jiiimmie (19 oktober 2016)

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2016 · 10 244 Inlägg

Om du nu ska ta bort extraljusen, varför då dra ny ström? Den du har till dom tre duger garanterat till en LED-ramp...

Och som nå´n skrev, vänd extraljusfästet uppochner och vänd fästöronen inåt så hamnar ju rampen precis där du vill ha den.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jiiimmie
21 oktober 2016 · 1 830 Inlägg

Brådhis skrev:
Om du nu ska ta bort extraljusen, varför då dra ny ström? Den du har till dom tre duger garanterat till en LED-ramp...

Och som nå´n skrev, vänd extraljusfästet uppochner och vänd fästöronen inåt så hamnar ju rampen precis där du vill ha den.

//Brådhis

har funderat lite på detta och kommer byta ut extraljusen till nya så småningom, så blir att montera rampen nertill smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2016 · 17 380 Inlägg

Jiiimmie skrev:

Brådhis skrev:
Om du nu ska ta bort extraljusen, varför då dra ny ström? Den du har till dom tre duger garanterat till en LED-ramp...

Och som nå´n skrev, vänd extraljusfästet uppochner och vänd fästöronen inåt så hamnar ju rampen precis där du vill ha den.

//Brådhis

har funderat lite på detta och kommer byta ut extraljusen till nya så småningom, så blir att montera rampen nertill smile

Glöm nu inte att den ska säkras av och relästyrning på den. Vet du har man gör?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jiiimmie
24 oktober 2016 · 1 830 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Jiiimmie skrev:

Brådhis skrev:
Om du nu ska ta bort extraljusen, varför då dra ny ström? Den du har till dom tre duger garanterat till en LED-ramp...

Och som nå´n skrev, vänd extraljusfästet uppochner och vänd fästöronen inåt så hamnar ju rampen precis där du vill ha den.

//Brådhis

har funderat lite på detta och kommer byta ut extraljusen till nya så småningom, så blir att montera rampen nertill smile

Glöm nu inte att den ska säkras av och relästyrning på den. Vet du har man gör?

Nej, det har jag aldrig hört talas om. Berätta gärna om det. smile

Bild på resultatet kommer så fort jag fått tid till att skruva lite.
Men som det är just nu så måste micran lagas, rycker och går ojämnt.. Men men snart får man väl tid över efter jobbet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang