Idéer på extra pengar

DieLuftWaffe
31 oktober 2016 · 645 Inlägg

Tänkte höra om ni har några idéer på att tjäna 500-2000 Kr extra i månaden? Om ni vet om något extra jobb man kan söka.
Eller vet något sätt att tjäna lite pengar. Tex sälja bildelar, rostlaga åt folk, lacka mm.
Jag har lite svets kunskaper och kan skruva. Men har inget garage. Så att köpa och sälja bilar har jag ingen lust med. Iomed att jag skruvar under blå himmel.
Hur har ni gjort för att tjäna lite pengar? Mvh Jimmy

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Polaren
31 oktober 2016 · 352 Inlägg

Jobba extra timmar på ordinarie jobb? Köp/skaffa en gräsklippare och ta 200kr per matta.  Dock säsong men alltid något

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
alexbenhard Hemlig Agent
31 oktober 2016 · 1 115 Inlägg

Det bästa är väl att skaffa ett extrajobb då. Jobba några helger i månaden med att dela ut tidningar kanske? Är väl inte världens bästa jobb men en stadig inkomst.

Att laga bilar/svetsa är uteslutet eftersom du inte har en verkstad och troligtvis inte heller tillräcklig kunskap för att hålla på med sådant.

500kr borde man väl kunna tjäna ganska enkelt om man inte är arbetsskygg.

DieLuftWaffe
31 oktober 2016 · 645 Inlägg

Jag jobbar inom vården så jag kan inte jobba övertid.
Vill försöka hitta/göra något som man kan sälja och tjäna lite på. Tex bredda/centrumvända plåtfälgar eller något. Kanske inte är så populärt längre.

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
alexbenhard Hemlig Agent
31 oktober 2016 · 1 115 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Jag jobbar inom vården så jag kan inte jobba övertid.
Vill försöka hitta/göra något som man kan sälja och tjäna lite på. Tex bredda/centrumvända plåtfälgar eller något. Kanske inte är så populärt längre.

Jobbar du 100%?
Om inte kan du väl tala om för planeraren eller din chef att du vill jobba mer än du gör.

När du räknar ihop arbetad tid, materialkostnad och annonskostnad för att hålla på med att centrumvända fälgar så skulle jag gissa på att det inte är särskilt hög timlön om ens någon alls. Du kanske inte ens lyckas sälja skräpet...

DieLuftWaffe
31 oktober 2016 · 645 Inlägg

alexbenhard skrev:

DieLuftWaffe skrev:
Jag jobbar inom vården så jag kan inte jobba övertid.
Vill försöka hitta/göra något som man kan sälja och tjäna lite på. Tex bredda/centrumvända plåtfälgar eller något. Kanske inte är så populärt längre.

Jobbar du 100%?
Om inte kan du väl tala om för planeraren eller din chef att du vill jobba mer än du gör.

När du räknar ihop arbetad tid, materialkostnad och annonskostnad för att hålla på med att centrumvända fälgar så skulle jag gissa på att det inte är särskilt hög timlön om ens någon alls. Du kanske inte ens lyckas sälja skräpet...

Nej det är ju klart.

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
alexbenhard Hemlig Agent
31 oktober 2016 · 1 115 Inlägg

Fick precis en idé som dock innebär att du kommer jobba utomhus... Byt till vinterdäck på folks bilar nu. Borde man väl kunna tjäna en hyfsad hacka på nu. Köp en burk kopparpasta och sätt igång. Kanske kan erbjuda tvätt av hjulen också (eller hela bilen) för ett tillägg om vad det nu kan kosta att utföra plus en liten vinst till dig själv för besväret... Lägg ut en annons i tidningen!

DieLuftWaffe
31 oktober 2016 · 645 Inlägg

alexbenhard skrev:
Fick precis en idé som dock innebär att du kommer jobba utomhus... Byt till vinterdäck på folks bilar nu. Borde man väl kunna tjäna en hyfsad hacka på nu. Köp en burk kopparpasta och sätt igång. Kanske kan erbjuda tvätt av hjulen också (eller hela bilen) för ett tillägg om vad det nu kan kosta att utföra plus en liten vinst till dig själv för besväret... Lägg ut en annons i tidningen!

Jo sånt kan man ju hålla på med smile Det vore inga problem. Har ju mutterdragare också så det går ju fort.

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Evildan
1 november 2016 ·

Knalla ned till bensinmacken och fråga om dom behöver extrapersonal eller matbutikerna.
Mindre slitsamt än att stå ute i blå hallen och langa hjul samt pensionsgrundande.
Ska du köra hjulakiftesracet använd inte den nämnda kopparpasta i gängorna det är strängeligen förbjudet med klet i gängorna. Lite av detta brukar amatörmekaniker som fastnat i 1970-talet stryka på navcentrum för att förhindra att fälgen fastnar men inget jag rekommenderar att göra då det finns bättre medel som inte reagerar kemiskt mot andra metaller. Seriösa verkstäder har inte kopparpasta till detta ändamål eller inte till något faktiskt

DieLuftWaffe
1 november 2016 · 645 Inlägg

Evildan skrev:
Knalla ned till bensinmacken och fråga om dom behöver extrapersonal eller matbutikerna.
Mindre slitsamt än att stå ute i blå hallen och langa hjul samt pensionsgrundande.
Ska du köra hjulakiftesracet använd inte den nämnda kopparpasta i gängorna det är strängeligen förbjudet med klet i gängorna. Lite av detta brukar amatörmekaniker som fastnat i 1970-talet stryka på navcentrum för att förhindra att fälgen fastnar men inget jag rekommenderar att göra då det finns bättre medel som inte reagerar kemiskt mot andra metaller. Seriösa verkstäder har inte kopparpasta till detta ändamål eller inte till något faktiskt

Det går nog inte att fråga efter extra jobb då jag jobbar på bemanning inom äldrevården så varierar mina arbetstider. Jobbar både helg och vardag. Allt från 7:00-16:00 eller delad tur 7:00-22:00. Så jag letar efter något som jag kan tjäna lite pengar på min fritid.

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
DieLuftWaffe
1 november 2016 · 645 Inlägg

Eller om man lägger ner sin tid och energi på någon veteran bil? Typ en Volvo amazon eller Volvo Pv. Hyfsat lätt mekade bilar. Som man kan köpa billigt och renovera upp och sälja för 15000-20000 Fast då får man börja skruva till våren. Någon som har gjort något liknande?

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
zemet
1 november 2016 · 4 036 Inlägg

Köp och sälj saker ifrån ebay. En kompis beställde en jävla massa kina ledramper som han sedan sålde med typ 500 kr vinst/st.
Många verkar inte ha hittat eller förstått sig på ebay och liknande sidor så är du lite smart så kan du enkelt tjäna lite pengar på det viset.

Speciellt vill ofta folk ha hjälp att montera sin ledramp eller backljus eller vad det nu kan vara och är då villiga att betala lite mer för att få hjälp med det.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
DieLuftWaffe
1 november 2016 · 645 Inlägg

zemet skrev:
Köp och sälj saker ifrån ebay. En kompis beställde en jävla massa kina ledramper som han sedan sålde med typ 500 kr vinst/st.
Många verkar inte ha hittat eller förstått sig på ebay och liknande sidor så är du lite smart så kan du enkelt tjäna lite pengar på det viset.

Speciellt vill ofta folk ha hjälp att montera sin ledramp eller backljus eller vad det nu kan vara och är då villiga att betala lite mer för att få hjälp med det.

Ja sånt har jag också tänkt på faktiskt. Men är lite osäker på om 52" är populärast eller om folk vill ha mindre led ramp.

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
CC72
1 november 2016 · 1 661 Inlägg

Nackdelen med Ebay/aliExpress-ramper är att många är skit.

Ett ganska flexibelt extrajobb är reklamutdelare. Vissa privata tandläkarkliniker har behov av städ på kvällar och helger då dom inte kan göra sånt under dagtid.

Har köpt och sålt saker under ganska lång tid och det gäller hela tiden att vara bland dom första med varje produkt innan den är prispressad och dom vanliga företagen har dom i sortimentet. Man vill då inte stå kvar med ett lager av saker.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2016 · 17 464 Inlägg

CC72 skrev:
Nackdelen med Ebay/aliExpress-ramper är att många är skit.

Ett ganska flexibelt extrajobb är reklamutdelare. Vissa privata tandläkarkliniker har behov av städ på kvällar och helger då dom inte kan göra sånt under dagtid.

Har köpt och sålt saker under ganska lång tid och det gäller hela tiden att vara bland dom första med varje produkt innan den är prispressad och dom vanliga företagen har dom i sortimentet. Man vill då inte stå kvar med ett lager av saker.

Jag började sälja saker som jag importerade från Taiwan på sent 90-tal. Då var det ovanligt och lönsamt. Sen sålde jag bilar istället. Samma där. Branschen är totalförstörd fast jag sålde Yarisen för den dubbla inköpssumman!

Sen körde jag ut Göteborgsposten innan oridinarie jobb. Mycket bra betalt. Då.

Kolla med reklam: www.sdr.se

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
1 november 2016 · 4 036 Inlägg

Renovera och putsa upp strålkastare och diverse lyktor kanske det finns en marknad för om bilen inte klarar bes pga det eller ser allmänt sliten ut, beror ju såklart på hur ditt kontaktnät ser ut.

Toning av bilar är en annan liten sidoverksamhet som du kanske skulle kunna börja med.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2016 · 17 464 Inlägg

zemet skrev:
Renovera och putsa upp strålkastare och diverse lyktor kanske det finns en marknad för om bilen inte klarar bes pga det eller ser allmänt sliten ut, beror ju såklart på hur ditt kontaktnät ser ut.

Toning av bilar är en annan liten sidoverksamhet som du kanske skulle kunna börja med.

Inte så dumt. Jag brukar själv ta 400:- per sida eller bägge för 700:- (Vilket det så klart blir så...). Förbrukningmaterial är under 100:- och det tar 20min - 2tim beroende bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DieLuftWaffe
1 november 2016 · 645 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

zemet skrev:
Renovera och putsa upp strålkastare och diverse lyktor kanske det finns en marknad för om bilen inte klarar bes pga det eller ser allmänt sliten ut, beror ju såklart på hur ditt kontaktnät ser ut.

Toning av bilar är en annan liten sidoverksamhet som du kanske skulle kunna börja med.

Inte så dumt. Jag brukar själv ta 400:- per sida eller bägge för 700:- (Vilket det så klart blir så...). Förbrukningmaterial är under 100:- och det tar 20min - 2tim beroende bil.

Ja det kan ju ge lite pengar i månaden. Undrar bara om det går att vara ute och göra sånt. Någon som har erfarenhet att svetsa åt folk? Typ svetsa en balk eller svetsa avgasröret åt andra. Eller lackera åt andra? Så som skärmar med mera. Eller blästra saker åt folk.

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
CC72
1 november 2016 · 1 661 Inlägg

Så länge det inte är vintertid och minusgrader så går det bra att vara ute och göra lyktrenoveringar. Säsongen för det är alltså i princip förbi.

Rostlagning, lackering och blästring är tjänster som kräver lokal vilket du inte har.

JossanB
1 november 2016 · 497 Inlägg

Ett annat sätt att få loss lite extra pengar varje månad är att se över sina utgifter, t.ex försäkringar kan gå att förhandla om/byta bolag eller samla ihop i samma bolag och få lite mängdrabatter smile

Speciellt eftersom du är lite begränsad att ha dubbla pga så oregelbunden arbetstid så hade jag hellre kollat över de utgifter du har och se om det går att få loss några extra kronor den vägen smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang