Bra och billig momentnyckel?

Andu
7 november 2016 · 12 Inlägg

Hej alltihop!

Jag letar efter det billiga alternativ Momentnyckel som ska uppnått till 110Nm. Jag har kollat biltemas billigaste 80 kr, men känns inte bra. Det syns -+10 och pinne var böjd.. Det är ju sämst kvalité.
En mer riktigt biltemas momentnyckel, kostar 600-700 kr.

Jag vill kolla med er om nån på forumet vet var bra/billig momentnyckel finns (andra butiker)


Tack för tips!

PS. jag vet inte var detta inlägg ligger under huvudsrubrk, om det ligger del. Jag ber om ett ursäkt.
PPS. Gärna beg momentnyckel köpes eller lånas!

Ich bin ein fetisch bei Bayerische Motoren Werke auf der deutsche Autobahn
viccoA
7 november 2016 · 3 109 Inlägg

Biltemas dyrare momentnycklar är bra och prisvärda, denna mellan 20-220Nm klarar man det mesta med för 510 kr.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000016644/

jockethilen
10 november 2016 · 56 Inlägg

Jula har två sjyssta http://www.jula.se/search/?query=momentnyckel
Jag har den för 19-120 Nm, Har funkat bra för mig.

MacAver
27 november 2020 · 7 Inlägg

Gammal tråd men dök upp i söket.

Upptäckte att min mellanstora momentnyckel ballat ur efter 2 år. Dyr som fan var den. Bah! Garanti finns kvar men irritationen fick mig att googla runt lite och hittade denna digitala momentadapter. Skulle ersätta tre av de momentnycklar jag använder mest (inkl den jag slängde ut på gräsmattan i vredesmod).
Nu handlade det inte om stora pengar så har beställt en med spannet 3,4-340 Nm för 69,99 €. Nästan en tredjedel av vad keppet jag just slängt ut på gräsmattan kostade. Annons från Amazon Tyskland dök upp. En billigare variant (andra länken) finns iofs också på Amazon.se men skickas från Amazon Tyskland den också. Någon ÅF i Sverige hittade jag inte.

https://www.amazon.de/dp/B07JKXCJC2/?co … t&th=1

Den billigare varianten.

https://www.amazon.de/-/en/Digital-Disp … amp;sr=8-4

Förvisso redan beställd och har inte superförväntningar med tanke på prislappen men någon som kan lite om dessa digitala momentadaptrar? Sjukt billigt för ett instrument som utlovar ett momentintervall som 3,4-340 Nm. Nu är frågan hur en digital kalibrerad sån här håller och kan man lita på toleransen som angivits? Behöver de kalibreras om då och då? Alltid varit skeptisk till billigaste prylarna när det gäller verktyg jag använder ofta. Har man slängt pengar i sjön?

torsen
27 november 2020 · 7 202 Inlägg

Jag har flera vridmomentnycklar.
Den jag litar mest på är en urgammal BAHCO.
Om jag vill kolla nycklarna sätter jag fast ett av dem i skruvstycket.
Sätter en12-kanthylsa som koppling mellan nycklarna.
Sedan bara att testa om de "följs åt".

spillolja
28 november 2020 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
28 november 2020 · 2 183 Inlägg

Tyvärr är det så att ju dyrare momentnyckel desto mer exakt(dvs, bättre kalibrerad) kommer den vara, och den kommer behålla spänsten längre.

En lite billigare modell(typ i 500kr-klassen) kan vara fullt duglig på ställen där det inte krävs kritiskt noggrann åtdragning och man inte använder den dagligen. T ex dra åt hjulmuttrar, bromsokshållare osv, men kanske inte dra topplocksbultar eller överfall med.

Att tänka på är att en momentnyckel är ett precisionsverktyg. Dvs den ska inte användas för "nut-busting" och liknande plågsamma uppdrag.
Likaså är dom även väldigt sköra, det kan räcka med att tappa den i golvet en gång för att kalibreringen ska bli helt åt h-e för alltid.
Hantera den varsamt, och förvara den väl skyddat.

husseman
28 november 2020 · 1 577 Inlägg

Lucif3r skrev:
Tyvärr är det så att ju dyrare momentnyckel desto mer exakt(dvs, bättre kalibrerad) kommer den vara, och den kommer behålla spänsten längre.

En lite billigare modell(typ i 500kr-klassen) kan vara fullt duglig på ställen där det inte krävs kritiskt noggrann åtdragning och man inte använder den dagligen. T ex dra åt hjulmuttrar, bromsokshållare osv, men kanske inte dra topplocksbultar eller överfall med.

Att tänka på är att en momentnyckel är ett precisionsverktyg. Dvs den ska inte användas för "nut-busting" och liknande plågsamma uppdrag.
Likaså är dom även väldigt sköra, det kan räcka med att tappa den i golvet en gång för att kalibreringen ska bli helt åt h-e för alltid.
Hantera den varsamt, och förvara den väl skyddat.

Hmm. Sant o att ens nämna feltema, när man pratar momentnycklar blir ju alla fel...
mvh/husse

JN1975
28 november 2020 · 234 Inlägg

Tycker jag varit nöjd med min Biltema i 500-kronorsklassen som amatör och hemmameckare. Har haft den i typ tio år, köpte den när jag skulle byta toppapackningar på en gammal Cheva 350 och det dög den till. Har aldrig svikit oavsett om det varit elektronik till Mercans automatlåda som skulle dras i 8Nm eller hjulbultar som skulle dras i 80Nm. Enda gången den inte räck till var när jag bytte hjullager bak på en Jaguar, och centrumbulten skulle dras i 300Nm. smile

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
husseman
28 november 2020 · 1 577 Inlägg

Hmmm, mjo klart den drar som vilken jävla spärrnyckel som helst. Men tanken e´ju att momentet ska bli rätt oxå. I min värld har ja svårt att tro att en 500:- spänns momentnyckel från feltema uppfyller det kravet. Testa att låna en riktig o dra en bult o sen kolla med din. Har du tur så är du i närheten av värdet....men min gissning e´att det lär avvika rätt mkt.- man får vad man betalar för brukar det ju heta. O när det gäller en sån sak som momentnyckel, så tror jag att den regeln verkligen gäller.
mvh/husse

Hilmer
28 november 2020 · 1 776 Inlägg

Min momentnyckel från Biltema fungerar ypperligt och har gjort så under alla de åren jag haft den, kunde med jämna mellanrum jämfört med de nycklar som är kalibrerade efter konstens alla regler på jobbet när jag hade möjlighet till detta och skillnaden brukade vara försumbar.
Så tänker man sig för hobbybruk behöver man absolut inte lägga mer pengar än så.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 november 2020 · 14 007 Inlägg

Lucif3r skrev:
Tyvärr är det så att ju dyrare momentnyckel desto mer exakt(dvs, bättre kalibrerad) kommer den vara, och den kommer behålla spänsten längre.

En lite billigare modell(typ i 500kr-klassen) kan vara fullt duglig på ställen där det inte krävs kritiskt noggrann åtdragning och man inte använder den dagligen. T ex dra åt hjulmuttrar, bromsokshållare osv, men kanske inte dra topplocksbultar eller överfall med.

Att tänka på är att en momentnyckel är ett precisionsverktyg. Dvs den ska inte användas för "nut-busting" och liknande plågsamma uppdrag.
Likaså är dom även väldigt sköra, det kan räcka med att tappa den i golvet en gång för att kalibreringen ska bli helt åt h-e för alltid.
Hantera den varsamt, och förvara den väl skyddat.

Man ska även släppa spännfjädern när man inte ska använda den. Fjädern tappar spänsten och momentet blir inte rätt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang