Läs detta innan du skriver ett nytt inlägg!

Theo
4 juli 2005 · 859 Inlägg

Jag har skrivit ner lite saker man bör tänka på innan man skriver ett nytt inlägg här i Bilstereo och Elektronikforumet...

*Rubriken

Som de flesta kanske vet numera så är det mycket viktigt att den är informativ och talar om vad tråden handlar om.

Rubriker som "hjälp mig snälla" eller "vad är felet" kommer att raderas/låsas.


*Inlägget

Många skriver inlägg som kräver flera motfrågor för att få bra svar.

Skall du exempelvis köpa en ny bashögtalare, försök då gärna att skriva ner så mycket information om sakerna "runt omkring" som möjligt. Vad du har för slutsteg till basen, vad du är ute efter för slags ljud, hur mycket pengar du är berädd att lägga ut osv.

Försök helt enkelt att göra det lite lättare för oss som vill svara på era frågor och funderingar.

Om alla tänker på dessa saker, så tror jag att vi kommer få ett Bilstereo och Elektronikforum som ger snabbare och bättre svar på frågorna och en hel del missförstånd och oklarheter kommer att försvinna.


* "Märkes-Hat"

På förekommen anledning så kan vi moddar meddela att vi inte köper så kallat "Märkes-hat".

Detta innebär att någon som bara tokhatar något märke låter alla få veta detta genom att i alla trådar där detta märke nämns - tydligt vräka ut sitt märkeshat.

Vill någon uttrycka sin åsikt (.......) om ett märke, varsågod, men gör det på ETT ställe. Tycker någon att allmänheten här på forumet behövs göras varse om problem med något märke eller serie, starta en tråd som berättar detta faktum.

Hittar vi "Märkes-Hat" inlägg så kommer dom att försvinna pronto, vi vill inte ha kraschade trådar med totalt världskrig.



Håller ni inte med och tycker det är helknasigt så skriv gärna här i tråden. Kommer ni på mer saker som kan vara bra att tänka på så dela med er av det.

MVH Theo ;-)
+ Göran

ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Skrivet av: Decibel

Några enkla tips, läs dessa gärna innan ni frågor, så slipper de som svarar på din tråd fråga en extra gång och du får korrekt svar snabbare.

Observera att detta bara är tips från en vanlig bilstereointresserad medlem och inte några regler what so ever, utan bara tips på hur ni kan utforma trådarna vettigare och således få vettigare svar smile

Dessa kriterier kan säkerligen finslipas ytterligare.

Frågor om inkopplingar (hur kopplar jag... etc)
- Vad har du för förbrukare (vad för slutsteg, huvudenhet)
- Vad har du för bil
- Vad har du för strömkällor (batterier och var sitter de om annat än orginalplats)
- Grovleken på ev. kablar som är dragna.

Fråga om baslåderitningar/lådförslag
- Vad har du för bil
- Vad lyssnar du mest på för musik
- Vilka/vilken bas/basar tänkte du använda, infoga parametrar också eller länk till parametrar.
- Vad består övriga bilens ljudsystem av för komponenter (bassteg, framsystem, hu etc.)
- Vad vill du få ut av baslådan, maximalt tryck, finljud, rappt eller slappt.

Fråga om "vilket slutsteg ska jag ha / vilka basar ska jag ha"
- Vad har du för bil
- Vad lyssnar du på för musik
- Vad har du för krav på anläggningen, budget, medelmåtta, soundquality ?
- Vad består anläggningen av för övriga komponenter.
- Ev. om du har en budget, hur mycket får grejjerna kosta.

Fråga om problem med baslådor, framsystem etc. (dålig bas, ingen midbas i dörren o.s.v.)
- Vad har du för bil
- Vad lyssnar du på för musik
- Vad tycker du är fel
- Vad är det för basar / element
- Vad har du för låda, ange i liter + antal, storlek och längd på port/ar
- Vad är det för slutsteg
- Vad har du för battier/batterier
- Hur grova kablar har du dragit till slutstegen

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Skrivet av: Swedenrockers

Vid felsökning.
Foton på kontakter bakom stereon, foton på hur slutsteg är inställda säger mer än tusen ord. Och det är ju så lätt nuförtiden med kameror i var och varannan mobil också.

T.ex denna bild (bry er inte om pilarna, kortet är taget i ett annat sammanhang):
https://www1.garaget.org/gallery/archive/79435/1012634_ag771t.jpg

Den säger mig bl.a:
Att en ISO-adapter eller en ISO-kontakt med lösa kablar används (minskar risken för kortslutningar och avbrott med ett par hundra procent jämfört med hemmapulad kabelsallad).

Att kabeln för belysningen är klippt (orange kabel)(kan betyda att stereons dimmerfunktion inte fungerar samt att denna stereo helt saknar avkänning av belysning eftersom kabeln saknas i Pioneer-kablaget).

Att det är ett Pioneerkablage (säger mig att remotekabeln är delad från fabrik, vilket den ALLTID är).

Att remotekabeln (blå/vit) inte är ihopkopplad (se ovan, med innebörden att eventuella slutsteg och elantenner eller antennförstärkare inte startar).

Att mutekabeln (svart/gul med vitt buntband på) inte är kopplad till nån handsfree. (Detta kan göra att mutefunktionen uteblir om man har en handsfree, men mer troligt så kan det bli att den jordar p.g.a att den inte är isolerad i änden och det gör att allt ljud försvinner).

Hade det synts mer av kablaget nedåt i bild så hade man även kunnat avgöra om tändningslogiken varit normalt kopplad eller tvärtom.
D.v.s kan vara lösningen i ett problem där stereon inte håller minnet eller om man alltid får starta stereon manuellt varje gång man vrider på tändningen trots att stereon stängs av om man vrider av tändningen.

Hade det synts mer uppåt i fotot kunde man avgöra om det var en ISO-adapter som användes, om det var efterdragna högtalarkablar, kvalitén på eventuell skarvning av kablar o.s.v.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
gollos90
2 februari 2014 · 1 Inlägg

Hejsan jag är så kluven jag ska ha en ny bil valet står mellan en saab 9-3 2,0t eller en volvo s602,4t eller 2,5t eller en v70 turbo! hjälp mig vad ska jag välja? smile

666_Beast
2 februari 2014 · 1 863 Inlägg

gollos90 skrev:
Hejsan jag är så kluven jag ska ha en ny bil valet står mellan en saab 9-3 2,0t eller en volvo s602,4t eller 2,5t eller en v70 turbo! hjälp mig vad ska jag välja? smile

Vad har detta med billjud att göra? Gör om och gör rätt.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
mejmotorsport
2 februari 2014 · 366 Inlägg

666_Beast skrev:

gollos90 skrev:
Hejsan jag är så kluven jag ska ha en ny bil valet står mellan en saab 9-3 2,0t eller en volvo s602,4t eller 2,5t eller en v70 turbo! hjälp mig vad ska jag välja? smile

Vad har detta med billjud att göra? Gör om och gör rätt.

Hahah dagens bästa smile

Ludwig_D
30 juni 2017 · 3 Inlägg

Hej är ny här och jag skulle vilja veta vilken BMW ni skulle rekommendera har en stund kvar innan jag ska ta körkort men skulle vilja veta innan jag har körkort. Jag är ute efter en BMW som är bar billig och inte drar så mycket soppa. Min budget är 20000 för bara bilen men försäkringen ska inte vara så dyr.
Så jag skulle bli jätte glad om ni kunde ge mig tips!

( förlåt om det blev i någon Annas inlägg hittar inte så bra här än)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang