Volvo Amazon hgv retro stance

I denna projekttråd kan ni följa mitt arbete att renovera och snygga till min Amazon hgv från -66 som jag kallar för 50 shades of White pga alla olika vita kulörer som den nu har. Under höst och vinter så kommer bland annat bakaxel renoveras och utväxling ska bytas. Andra mindre saker kommer fixas :) Hoppas det ger inspiration och glädje till er som har liknande projekt :)
  • 197 Följare
  • 273 476 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 oktober 2020
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
6 januari 2018 · 585 Inlägg

alex_v skrev:
otroligt snyggt, var själv jätte nära på att köpa en amazon för ett tag sen, men den blev såld tyvärr, men blev en 245 istället. Men känner att jag måste skaffa en amazon projekt nångång, dom verkar var väldigt lättmekade med

Tackar! Jo dem är relativt simpla i konstruktionen.
245or är inte dumma dem heller. Sista Volvon som byggts som jag kan tänka mig.

Amazon, den skiljer dig från mängden
Djo
6 januari 2018 · 10 157 Inlägg

Blir dunder fint det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Donvito
6 januari 2018 · 964 Inlägg

Trevligt projekt ,måste följas ser mycket fint ut såhär långt

Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
7 januari 2018 · 585 Inlägg

Djo skrev:
Blir dunder fint det där smile

Blev klar med kabeldragningen för att kunna starta igår kväll, avgassystemet blev även det såpass klart att det gick att provstarta. Fick dock inte igång den utan behöver lite startgas för att få liv i den smile ska prova imorgon.

Donvito skrev:
Trevligt projekt ,måste följas ser mycket fint ut såhär långt

Tackar!

Amazon, den skiljer dig från mängden
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
8 januari 2018 · 585 Inlägg

Har idag bland annat gjort rent bromsvätskebehållaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56397/56397-0b397879a5bddcbaeb9f8b1612dbcb14.jpg
Före

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56397/56397-16bcb492788d0ab5aa6914f452134fde.jpg
Efter, helt klart mycket bättre smile Fick även luftar bromsarna och kopplingen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56397/56397-3ffdf46d877d372a3c7404791a94c5d9.jpg
Slutljuddämparen inpassad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56397/56397-e77c56fcdcec9b9204440e78b7e7c643.jpg
Avgassystemet svetsat. Ska bara svetsa upphängningar och sen lacka det i värmetålig färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56397/56397-89dc2f3c0289f174e22cdb7dfe7847b7.jpg
Har försökt få igång motorn igår och idag utan framgång. Måste byta till kortare stötstänger då avgasventilerna inte stänger helt sad

Har beställt nya stötstänger och nya luftfilter från kg, kommer förhoppningsvis innan helgen smile!

Amazon, den skiljer dig från mängden
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
13 januari 2018 · 585 Inlägg

Efter mycket krångel och justeringar så startade äntligen bilen idag big_smile
Den går lite fett tyvärr så behövs troligen andra nålar i förgasarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56397/56397-6b43258c59687f87627d77defb327824.jpg

Fick beställa kortare stötstänger till insugsventilerna och beställda även då nya luftfilter som jag monterade idag smile Blev snyggt tycker jag

Amazon, den skiljer dig från mängden
Donvito
13 januari 2018 · 964 Inlägg

Blir fint,vilka nålar byter du till,har RB nålar på min men de går med lite fett,funderar på vad man skall byta till

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
13 januari 2018 · 585 Inlägg

Donvito skrev:
Blir fint,vilka nålar byter du till,har RB nålar på min men de går med lite fett,funderar på vad man skall byta till

Tack! Ska jag vara ärlig så har jag dålig koll på dem olika nålarna man kan välja. Men enligt han jag bytte till mig förgasarna av så var detta dem "värsta" nålarna man kunde ha till su.

Amazon, den skiljer dig från mängden
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
13 januari 2018 · 585 Inlägg

https://www.garaget.org/video/153695

Ett klipp från igår efter att vi gjort grovjusteringen av förgasarna. Går fortfarande för fett men lite torrgasning är ju alltid trevligt big_smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
Donvito
13 januari 2018 · 964 Inlägg

Hej igen
Vilken typ av trim har du på din motor,det där med nålarna verkar lite besvärligt,de lite värre nålarna verkar ge mer bränsle men känns som man borde haft mer luft istället ,så kanske man ska byta till lite snällare nålar,för ingen blir ju glad av ett högt Co

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
13 januari 2018 · 585 Inlägg

Donvito skrev:
Hej igen
Vilken typ av trim har du på din motor,det där med nålarna verkar lite besvärligt,de lite värre nålarna verkar ge mer bränsle men känns som man borde haft mer luft istället ,så kanske man ska byta till lite snällare nålar,för ingen blir ju glad av ett högt Co

Jag har k kam, rejält portad och lite planad topp med 44mm insug och 37mm avgasventiler. Sen sitter en fördelare från 123 ignition. Insuget till förgasarna är också portat. Sen är det extraktor och 2,5" system hela vägen. Ska kolla vilka nålar jag har på min sen.

Amazon, den skiljer dig från mängden
Amazon_123GT Driifter;)
13 januari 2018 · 1 630 Inlägg

Tjusigt värre o alltid gött när de hoppar igång

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
14 januari 2018 · 183 Inlägg

Sådär ja, nu blir de åka av till sommaren!? big_smile

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
14 januari 2018 · 585 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Tjusigt värre o alltid gött när de hoppar igång

Ja absolut big_smile

Marqzter skrev:
Sådär ja, nu blir de åka av till sommaren!? big_smile

Självklart wink Hur går det med din Amazon Då? Blev den såld?

Amazon, den skiljer dig från mängden
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
14 januari 2018 · 183 Inlägg

SnaakeShiT skrev:

Amazon_123GT skrev:
Tjusigt värre o alltid gött när de hoppar igång

Ja absolut big_smile

Marqzter skrev:
Sådär ja, nu blir de åka av till sommaren!? big_smile

Självklart wink Hur går det med din Amazon Då? Blev den såld?

Den är kvar än så länge. Har inte gjort nå med den alls den här vintern men tar nog tag i de snart. Haft så mkt krångel med bruksbil som tagit tiden/energin istället. Blir troligtvis till salu till sommarkanten. smile

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
14 januari 2018 · 585 Inlägg

Marqzter skrev:

SnaakeShiT skrev:

Amazon_123GT skrev:
Tjusigt värre o alltid gött när de hoppar igång

Ja absolut big_smile

Marqzter skrev:
Sådär ja, nu blir de åka av till sommaren!? big_smile

Självklart wink Hur går det med din Amazon Då? Blev den såld?

Den är kvar än så länge. Har inte gjort nå med den alls den här vintern men tar nog tag i de snart. Haft så mkt krångel med bruksbil som tagit tiden/energin istället. Blir troligtvis till salu till sommarkanten. smile

Jaså på så vis. Vad blir det istället för Amazonen Då? smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
14 januari 2018 · 183 Inlägg

SnaakeShiT skrev:

Marqzter skrev:

SnaakeShiT skrev:

Amazon_123GT skrev:
Tjusigt värre o alltid gött när de hoppar igång

Ja absolut big_smile


Självklart wink Hur går det med din Amazon Då? Blev den såld?

Den är kvar än så länge. Har inte gjort nå med den alls den här vintern men tar nog tag i de snart. Haft så mkt krångel med bruksbil som tagit tiden/energin istället. Blir troligtvis till salu till sommarkanten. smile

Jaså på så vis. Vad blir det istället för Amazonen Då? smile

Kombi såklart! Har rejäla planer för nästa bygge.  OM jag inte mot förmodan köper chevan av farsan (den gröna) på avbetalning.

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
14 januari 2018 · 585 Inlägg

Jaså vad ska du göra om köper kombi Då? smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
15 januari 2018 · 183 Inlägg

SnaakeShiT skrev:
Jaså vad ska du göra om köper kombi Då? smile

Lite planer och stuk som jag inte riktigt sett på en amazon/kombi förut, utan att säga för mkt.. men det kommer bli riktigt bra!

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
15 januari 2018 · 585 Inlägg

Marqzter skrev:

SnaakeShiT skrev:
Jaså vad ska du göra om köper kombi Då? smile

Lite planer och stuk som jag inte riktigt sett på en amazon/kombi förut, utan att säga för mkt.. men det kommer bli riktigt bra!

Spännande, det ser jag framemot!

Amazon, den skiljer dig från mängden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang