Efter mycket om och men så byggs den nu, en Volvo 740 med T5:a från en 1994 års 850. Det blir motorrenovering, ZF låda, rostlagning m.m, reggning osv osv.
Lite uppdatering då. Kommer snart mer som är lite roligare, men tar detta så länge.
Monterat stödlagret till Zf-lådan:
Ut med låsring
Ut med ”hylsa” och i med nya lagret.
Provade att centrera kopplingslamellen med en hylsa och eltejp. Men det kändes inte som det blev 100 bra, så jag har beställt hem ett centreringsdon. (På bilden är det hylsa och tejp)
Sen skulle låda monteras på motor. Men fick inget spel mellan kopplingsarm/lager och tryckplatta. Här stod det lite still. Behövde tips hur man lättast mäter upp spelet utan att behöva ta på och av lådan hela tiden.. Tur att det finns kunnigt och trevligt folk här ute på forum osv. Så efter en del rådfrågande så har jag nu fått till det
Fått kapa ur lite på kopplingsarmen och korta lagret lite.
Nästa vända i garaget blir det på med svänghjul och koppling. Sen åker lådan på och förhoppningsvis ner i bilfan
har tänkte tanken om att beställa centreringsdon jag mä, men har aldrig behövt använda det, ja brukar centrera med en förlängare till dragskaftet sen är de bara att skjuta på lådan
UniCross skrev: har tänkte tanken om att beställa centreringsdon jag mä, men har aldrig behövt använda det, ja brukar centrera med en förlängare till dragskaftet sen är de bara att skjuta på lådan
UniCross skrev: har tänkte tanken om att beställa centreringsdon jag mä, men har aldrig behövt använda det, ja brukar centrera med en förlängare till dragskaftet sen är de bara att skjuta på lådan
UniCross skrev: har tänkte tanken om att beställa centreringsdon jag mä, men har aldrig behövt använda det, ja brukar centrera med en förlängare till dragskaftet sen är de bara att skjuta på lådan
Haha jag kör med ögonmått
Haha jag vågar fan inte
Haha skulle det vara lite fel så rättar den sig när man trycker ner kopplingen
Dags att uppdatera och kanske få lite fart på projektet.
Har hinkat ur motorn igen. Lättare att komma åt vid diverse tillverkning av vatten och oljerör till turbon med mera.
Turbon är ”klockad” och sitter väl rätt. Så har jag knåpat ihop ett wastegatefäste av gammalt fäste jag hitta i en låda.
Fäst originalfästet under vakuumnippeln, och seden i nya fästesdelen. På första bilden är fästet bara provmonterat och inpassat. Sen fick det slipas och på med färg.
Så blev det till slut.
Inhandlat oljetrycksmätare, inget fanzy panzy här inte.
Ska försöka köra på så mycket jag kan. Har lite svårt att få loss tid hemma bara, men så är det ibland
Har gjort klart vattenrör och oljerör till turbon. Väntar bara på en 45-graders AN10-koppling till oljereturen, sen så. (Bild kommer)
Hittade en kontakt till vattentempgivaren från 960 som man sätter i bak på motorn. Tog kontakten från en torkarmotor till lysena, passa perfekt
Kopplar ihop den med härvan sen då.
Fixade lite snabbt med oljekylen. AN10 passar precis. Måste inhandla ny svetstråd sen så.
Beställde faktiskt en del grejer till projektet nu på svarta fredagen. Downpipefläns med mera Så kommer väl ett paket eller två snart hoppas jag. Hörs!