Jag ska åka diesellokomotiv! Jag ska få till en kompakt 240D 3,0 i toppskick med alla väsentliga "lyxtillbehör", bra ljud och turbo (ej hugget i sten) men utan att ändra och "förstöra" någonting för att kunna sälja den för en bra slant till nästa projekt (Y). Min kycklinggula 200 bensin var hyfsat fin när jag köpte den men som ni kommer att se så hittar man alltid grejor om man bara letar. Jag är lyckligt lottad med en farsa som har fint garage (som han dessutom vill låna ut) och en massa reservdelar till dessa bilar liggandes.
Det första jag gjorde var att riva bakvagn och ta ner växellådan. För att byta bakaxel måste man bort med precis lika mycket grejor som jag tog bort när jag svetsade i hjulhusen och stötdämpartornen. Men den här gången så passade jag på att ta isär hjullagren och fetta om dom när jag ändå hade chansen. Nästa steg var att sparka dit bakaxeln. När jag gjort det kunde man börja skruva upp bakvagn igen men innan dess så bytte jag ut bränsleledningarna som är dragna ovanför till slang istället.
Tömning av tank.
Det var här jag hade haft problem tidigare med läckage men numer är bränslesystemet helt hundra hela vägen. Fick ingen bild på slutresultatet dock...
Besprutade drivaxlarna med hypoidolja innan de for tillbaka på bilen.
Växellådan som ska i kommer också ifrån hugo. Den har precis som bilen förmodligen gått sina mil och den skrapade när man växlade från 1an till 2an samtidigt som man hade för höga varv på motorn och då också ingående axeln och bottenstocken i förhållande till utgående. Tog för giver ett det var synkringen så beställde en sån.
Isärtagning
Under hopsättning.
Hade lite problem med att få av lagren från axlarna. Var svårt att hitta rätt avdragare för jobbet och fick använda flera olika. 2ans synkring är "svårast" att byta på dessa. D.v.s man måste ta bort maximalt med grejer från utgående axeln för att komma åt den.
Klar! Bara hålla tummarna att man satt ihop allt rätt. Var lite osäkert med schimsen. Här ser man skillnaden mellan den "förstärkta" lådan till 3,0an på vänster sida och den som satt original på de mindre motorerna på höger.
Här är en till OM617 motor som följde med Hugon när jag köpte den. Ville kolla om den gick och efter ett byte av en igensatt spridare på 1ans cylinder small den igång och gick rätt bra. Dock inte riktigt lika bra som den andra så det blir ingen ändring i planerna där. Här är en länk till en film jag gjorde på starten. (Motorn är varm på filmen). https://www.youtube.com/watch?v=ISLSwAfSxvU&t=45s
Det blev en svarvad distans och längre skruvar för att få dit en likadan remskiva utanpå remskivan till fläkt/generator-remmen.
Nu är vi egentligen ikapp med nuläget och jag ligger i ett hotellrum nere i Eskilstuna på kurs efter några hektiska veckor på jobbet. Detta gjorde jag igår söndag.
Fäste till oljebehållaren till styrservosystemet.
Oljeretur till turbo i tråget. Bild på slutresultatet fick jag tyvärr inte med nu
Har inte uppdaterat på ett tag men motorn sitter i nu och växellådan den med tillsammans med ny startmotor. Den var lite mindre till storleken (dock högre effekt) än den gamla så jag fick tillverka ett eget stöd i bakkant. Kanske overkill men orkar inte behöva oroa mig för att det ska bli nåt tok med startmotorn om den är utan stödfäste.
Efter lite meck med att bygga ihop ett tändningslås med vakuumavstängnings ventil och inkoppling av glödgnings systemet kunde jag provstarta ikväll.
Det var bra att kunna starta och se så att allt gick runt fritt i motor och låda efter så mycket indragning av skruvar i motorblocket till fästen och isärtagning av lådan.
Första provkörning gjord och förutom lite vibrationer från motorn och lite ojämn kompression verkar allt fungera. Växellådan växlar med riktigt bra känsla och med servostyrning blir det som en helt annan bil.
Jag har dragit om kylvätskerören och slangarna som kommer in från värmepaketet på höger sida för att få mer plats för turbon i framtiden.
Hej..snyggt jobbat med din M-200..Men jag såg i en foto #17 en röd gammal höglyftande (S.K. long reach) domkraft som jag söker rep sats till i flera år...men känner varken till tillverkaren/modell nr. mm! Har du nån vetskap om detta,kanske en foto på din domkraft för att vara hundra säker..? tacksam för hjälp.. 0 7 6 2 6 0 60 3 3
Snabb uppdatering: Har kört bilen nu under hela sommaren utan problem. Har dock haft lite problem med vibrationer och ojämn motorgång (har monterat svängningsdämpare på kardanaxeln) som jag vill lösa innan jag fortsätter med turbo o.s.v....
Lever än. Trots att kanske inte så många följer tråden så gillar jag ändå att spara och dokumentera dylika saker. När vintern kom blev det tydligt att motorn är såpass slut att den inte går att starta i lägre temp än 0 grader så jag funderar på en lösning på det. Synd att det är så dyrt med reservdelar till dessa motorer nuförtiden. Tur att man har en till bil
Nu har jag tagit ett beslut angående projektets framtid. Jag ska införskaffa en bra motor från en 123a och hinka i. Compakt 617 motorer går nästan inte att få tag på i bra skick och en renovering kostar minst 30 000. Motorn på bilden är i en 300d från 82 med en motor från en 85a som jag köpt billigt och gör en hälsokontroll på. Man vill ju veta att den är schysst innan man skiftar. Bilen har gått 60 000mil, ser ut som ett världskrig och har raka rör men den verkar lättstartad och ryker inget ur vevhusventilationen så den kan vara bra.
Ventilerna gick att justera fint. Kamaxeln är felfri och kamkedjan är osträckt. Kopmression Cyl 1: 25bar cyl2: 22bar cyl3: 25bar cyl4: 23bar cyl5: 22,5bar
Det ser bra ut men pumpen är kass. Okej inte kass kanske men förra ägaren försökte ställa på den för att kunna "köla" ur avgasröret men råkade justera bort sig totalt på skruvarna. Den startar bra men går ojämnt på tomgången som tusan.
Efter att jag haft lös pumpen och inspekterat den lite och ringt lite folk som är mer kunnig än jag så lyckades jag lista ut vilka skruvar förra killen hade skruvat på.
Denna pump är en så kallad M-pump enligt källa. Jag tror att det är en "nyaste" pumpen som satt på w123 300D utan turbo.
Jag ska skriva vilka skruvar jag tror gör vad: 1. Tomgång grovjustering - skruva in för att åka tomgång. 2. Mutter som justerar ojämn gång - Skruva ut för jämnare gång. 3. Dämppaket/maxrpmjustering - Har ej rört på. 4. Okänd. 5. Max bränsletillförsel - skruva ut för att öka.
Den är helt mekanisk förutom den lilla vakumklockan som sköter avstängningen. Justerskruven längst upp längst bak i mitten är tomgångens finjusterskruv. Tror man att det räckte med att skruva på den? Självklart inte. Jag fick ta bort locket och skruva försiktigt i omgångar med pumpen återmonterad på motorn. Det är extra jobbigt när man inte har nån tomgång till att börja med. När man skruvade upp justerskruven till tomgången betedde sig motorn som om den fick för mycket soppa och hade för hög tomgång men när man i sin tur ställde ner soppatillförseln blev det ändå fel. Ett slags moment 22. Det slutade med att jag började försiktigt skruva ut på nummer 2. Jag höll reda på hur många varv jag skruvade och sakta men säkert blev motorn bättre för varje gång och tillslut gick den riktigt bra. Nu när jag vet att motorn är bra så kan jag skrida till verket!
Jag fick veta att skruv nr2 reglerar bränslemängd på tomgång. Inte jämnare eller ojämnare tomgång.
Nu har jag rivit ut den dåliga motorn och medans jag funderar hur jag ska göra och beställer lite delar så byter jag fjädring till "taxifjädrar" bak och lite bränsleledningar och bromsrör i förebyggande syfte.
Batteriet kommer jag måsta flytta till skuffen oavsett så hyllan for snabbt som tusan. Skönt att frigöra lite utrymme i ett annars väldigt trångt motorutrymme.
När man ställer båda motorerna bredvid varandra ser man att trots att de båda är OM617 ät det en del som skiljer. Generatorfästen, remskivor, motorfästen mm. Men när man försöker sänka ner motorn ser man att hela övre alutråget skiljer. På 123an är oljetråget förflyttat framåt så att det tar i främre framvagnsbalken på compakten. Som tur är går det att ta oljetråget från den gamla. Efter lite flyttning av delar, byten av vevaxeltätningar och rengöring och målning så är motorn redo att monteras.
Dessa bilder är på motorn före jag gjorde rent och det har inte gjorts på länge ser det ut som. Någon har tydligen tappat en skiftnyckel mellan motorblocket och startmotorn och inte hittat igen den.
När det gäller oljefilterhuset på dessa motorer har jag aldrig hört om någon som fått dit en OM617 från en 123a i en kompakt med oljefilterhuset på originalplatsen men man är ju dum som inte tror på det för en man provat själv.
Förutom "stabilitetsstaget" i bakkant i motorrummet så är det tyvärr bromsservon och styrsnäckan som tar i. Men som tur är så är jag inte helt dum utan jag har räknat med det värsta och köpt hem en adapterplatta från doomsdaydiesel i förebyggande syfte. Så det är bara att börja spåna på en lösning med ett filterhus monterat på sidan med slangar framdragna istället.
Adapterplattan som oljefiltret ska sitta på vill man helst göra med fräs så att allt blir rakt men efter mycket letande med ljus och lykta hos nästan varje mekaniska verkstad i stan så fick jag köpa material på nätet och använda pelarborren på jobbet själv. Alla verkstäder hade fullt inför semesterperioden. Jag gjorde den med hjälp av en packning och borrade och gängade M20. Det svåra är det 3e hålet för bypassoljan. Den fick jag borra in från sidan med m8.
Såhär ser den ut monterad. Huven tar inte i .
Jag använder 2 AN10 slangar till oljetillförseln till filtret och tillbaka till lagerställena och 1 AN4 slang till bypassoljan. Oljekylaren får också AN10 slang. Förutom övre anslutningen som jag ville ha kvar originalanslutningen på för att den inte ska bygga så mycket mot styrservopumpen.
Såhär ser oljekylaren ut med AN10 svetsanslutningen på plats och kylaren målad. Oljekylaren är också uppmålad på samma sätt.
Såhär ser doomsdaydieselplattan ut när den är monterad på motorn.
Hålet som är gängat med M14 på plattan som är gjord för turbooljan kan jag använda till en lämplig anslutning för oljetrycksmätaren sålänge. Det ordinarie mätuttaget på oljefilterhuset pluggade jag med den gamla anslutningen från 123an.