M123
13 januari 2017
· 962 Inlägg
Satmaran skrev:
M123 skrev:
Satmaran skrev:
Sitter & lirkar på vad som ska inhandlas till bilen. Det är mycket man vill göra men om man vill få den färdig till sommaren hinner man inte med allt det man tänkt, jag får återkomma när jag fått upp en lista
Om någon har tips på en lämplig svets så hör av er! Försöker få tillgång till ett 3-fas uttag, något som inte finns i lokalen just nu. Men hörde av mig till ägaren av byggnaden så förhoppningsvis kan det installeras i början på nästa år
http://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-bd6ca71c28043e2d65494ec5834cc151.jpg
Svets beror lite på vad för 3-fas du kommer att ha. 16 eller 32.
Bilplåt och vanligt hem-pul räcker det gott med en icke vattenkyld 16 maskin. Är bättre t.o.m att den inte är vattenkyld då den blir smidigare.
Bästa är att köpa en gammal industrimaskin från utförsäljning typ konkurs osv, nytt är inte så bra faktiskt helst inte Kina. Fick, japp fick en maskin, sämre skit har nog inte sett dagens ljus.
Har en gammal Esab A10 från 70talet hemma. Den går och går, går faktiskt bättre än många andra svetsar jag kört med.
Tips.
Ja gammalt och billigt, analoga. Men se över så det finns reservdelar.
Esab
Kemppi
Oerlikon
Är märken som man kan lita på.
Ska man ha nytt är det bara Kemppi som är något att ha idag. Esab är skräp idag.
Trevlig tråd föresten.
Aa det är ju bra att veta om vad det blir. Jag uppskattar att du skrev! Är inge proffs på vad gäller svets men känner igen de två övre alternativen Har inte svetsat på ett bra tag så tror jag lämnar det mer avancerade till någon kunnig
har inte fått någon mer info av ägaren hur det ser ut.
Finns det någon lämplig svets för 1fas i värsta fall tro??? Svets med tillförsel av gas?
Tanken är att leta upp någon lite äldre svets på blocket för det är nog som du säger dem som tål mer
Tack för tipsen! Och kul att du gillar tråden
Du blir väldigt begränsad i vad som finns. Vanligtvis är ju 1-fas uppsäkrat till endast 10A, vissa maskiner är inte meningen att dom ska gå på så lite då Sverige är lite unikt. Tex Tyskland med samma kontakt på 1-fas har istället 13A eller vad det var vilket här kräver ett egen uttag här för att uppnå här uppsäkrat på 16A. Ser ut som en modell mindre 3-fas, skitsamma du hänger nog med, man får inte ut all prestanda ut ur maskinen.
Det funkar men, sen blir du begränsad med typer av trådrullar och hur grov plåt du kan köra, samt hur länge.
Absolut ska det vara homogen tråd med skyddsgas jag rekommenderar mison 18 och en tråd om 0.8mm.
0.6mm är så lätt att bli att trassla sig och få att mata riktigt. 1mm blir för grov på bilplåt då det krävs så mycket värme och det vill man inte ha då det slår sig.
Nu är det som med svetsning som med allt annat, alla tycker olika och gillar olika.
Senast redigerat av M123 (13 januari 2017)
"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.