Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 252 684 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
eastereverybodybay
6 januari 2017 · 360 Inlägg

Ni kanske tror att jag har lagt ned?

Don't worry!  Jag svetsar rost i mitt anletes svett, och jag misstänker att ni har sett rost förr...

Kanske inte så kul att se rostlagning alla gånger...

Jag känner dock en viss frustration över arbetet, ju mer underredsmassa jag skrapar bort, desto mer bajs hittar jag.

A stolpen på förarsidan var mer eller mindre som en gammal kaffeburk som har legat i jord sedan 40 talet. När jag skrapade bort underredsmassan insåg jag att det låg typ ett centimetertjockt lager med spackel där under och efter att ha slipat bort spacklet så såg plåten ut som ett gammalt durkslag...

Och det är inte det enda stället på bilen som ser ut så. Halva bilen är som ett jävla durkslag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-df39a1e63c3750c8182ec56f35ce96e8.jpg

Nu visar bilden bara den övre delen av stolpen, men den såg likadan ut hela vägen ned...

Plåt går det åt på den här sophögen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-7ec02d8f9215d4ec7106748da45d1dac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e37ef17f71450787296cd99c69d2eb83.jpg





Jag känner mig dock klar med golvet på båda sidorna, ja åtminstone bak till domkraftsfästena.
Och båda trösklarna sitter på plats, med en ny stadig och rejäl tröskelkant ditsvetsad på båda sidorna.

Bakom domkraftsfästena upp över balkarna som går över bakaxeln och fjädersätena är det fortfarande många många timmars jobb, och sen bak vid reservhjulsbaljan så klart.
Och så har jag ju batterihyllan kvar att laga... 

Ja det tar sin lilla tid det här, synd att man har ett arbete att sköta på dagarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ca16bb92b8a3f77f0caa4b46bf11d53d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-09d25f86dba05b611017679063b8d6cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9a0341f3005147396fbe509da6510aee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4c01dcf291ddee5c82d0b992104c25b4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-340a873737ac91284b31e2d4939dae57.jpg

HG_
6 januari 2017 · 2 470 Inlägg

Ha, ha, ja, några kg rost har man upplevt.
Den stora nyckeln till framgång är en stor portion av tålamod, jag räknar framgång i hur mycket rostig plåt jag slänger. big_smile ju mindre rost ju närmare färdig bil.
Istället för att se det negativa så kan man vända på det & tänka lite positivt när du får bort alla klant lagningar så får du en mer trafiksäkrare bil. smile
Blir ju kanon detta. smile

Senast redigerat av HG_ (6 januari 2017)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
eastereverybodybay
6 januari 2017 · 360 Inlägg

HG_ skrev:
Istället för att se det negativa så kan man vända på det & tänka lite positivt när du får bort alla klant lagningar så får du en mer trafiksäkrare bil. smile
Blir ju kanon detta. smile

Ja förhoppningsvis så gör det underverk för bilens väghållning och hur den känns på vägen sen när allt är klart... smile

Men jag förstår ju nu varför folk väljer att köpa en osvetsad bil om man vill bygga något raceaktigt, som den Kadetten Mikko hade sålt... Visserligen är det ju lite synd att såga sönder en sådan bil... Men det sparar ju mycket arbete.

Jag ska försöka komma igenom rostlagningen så fort som möjligt så kanske det blir lite roligare sen. smile

Det som jag dock ser som allra besvärligast är rostlagningen av dörrarna...

Dörrarna är riktigt dåliga i botten, VÄLDIGT mycket spackel på dom.

Jag har visserligen beställt bottenplåt och ytterplåt till dörrarna från Tyskland, men jag misstänker att plåtarna inte riktigt räcker till så att säga. Att dom är typ för små.

Egentligen skulle jag vilja ha tag på ett par andra dörrar, men det är ju som att hitta en nål i en höstack.

Priserna för en begagnad dörr ligger typ från 350 Euro, men då är dom oftast lite buckliga och rostiga, vill man ha en fräsch dörr så får man nästan slanta upp det dubbla och nya NOS dörrar har jag sett för begärda priser på 1000 Euro per styck. Hoppsan Kerstin!

Nåja, det löser sig nog. smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 januari 2017 · 14 007 Inlägg

Ja, fyfan va rost det kan vara på en gammal bil. Mycket av det syns inte förrän man börjar rota i skiten. Fortsätt så, alltid trevligt med en Kadett C.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
eastereverybodybay
24 januari 2017 · 360 Inlägg

Jakten på ren frisk plåt fortsätter i det tysta...

Fy fulet! Vad tråkigt det är att svetsa rost!
Nu har jag hållit på med att svetsa nästan varje kväll efter jobbet ända sedan julhelgen, det är nästan så jag hör vinkelslipen i sömnen... smile

Men äntligen ser jag ljuset i tunneln... smile
Rostlagningen börjar lida mot ett slut.



Under underredsmassan har jag hittat MÅNGA sådana här plåtbitar som på bilden här under, tagen på bakre stötdämpartorn.

Plåtbitar som sitter fast med typ 8½ svetspunkter och ett par hekto Plastic padding finspackel...

Efter att man har slipat bort spacklet och står där och ser ut som ett dammigt vitt monster så kan man lätt bryta bort plåtbiten med en kniv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-192d640bcf5e8e304f589cc537050a2c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b4e6307163787359b3e14997cfdee79a.jpg




Jag råkade ta en bild inifrån kofferten när golvet där bak var ursågat, det är ju brun ytrost precis överallt, Som här runt kanten av öppningen, ska man få bort sånt här så är det ju bara ett syrabad som gäller eller en komplett blästring av karossen.

För min del får det bli till att försöka slipa bort så gott det går och sedan dränka halva bilen i linolja.
En hel Jävla tankbil med linolja! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-33f2c016cb3da4ae5d0f5bd3ddee225d.jpg




Alla balkar är ju också rostbruna på insidan... fast det är ju kanske normalt efter 43 år...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b53a16851439f321e434dfec11b4309e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-075d7155b6b592fab43879507532b8e8.jpg

lagat lite här....

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-78dedeb23c8e741255897e8a549cfa9a.jpg

Och lagat lite där....

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-23b2dd7fe96e641ef7ff2c370434f3bb.jpg




Mellan jul och nyår så var jag på en plåtfirma och köpte en 1,5 mm:s plåt på 2,5 gånger 1,5 meter, den plåten är nästan slut. Förmodligen väger karossen 25 kg mer nu än när jag började...

Men jag kan med hundra procents säkerhet i alla fall påstå att det kommer INTE att uppstå någon besiktningsrost på bilen dom kommande 15 åren, att det uppstår någon liten fläck med skönhetsrost om 5-6-7 år det må vara hänt, men i övrigt så har jag svetsat allt så stabilt jag bara kan.

Det enda jag är lite smått orolig över är att det ska säga SPJJÅÅÅÅIING när jag sågar bort strävorna i dörröppningarna, ibland har jag känt att jag kanske har sågat bort lite för stora bitar plåt på en och samma gång och då haft en känsla av att det funnits en risk att karossen ska slå sig.

I stort sett allt som är målat med gul epoxigrund har varit bortkapat och tillfört ny plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-aaa4c3f93c80c11dee166b01d6f17087.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0d7ec644a649acd4a6e0821ff0ce154a.jpg


Nu är det bara batterihyllan i motorrummet som ska lagas så eventuella passagerare slipper få batterisyra på fötterna... Och sen ska jag gå loss på dörrarna.

Slit å släp! Ingen vila ingen ro.

Tyfors Svetsare
24 januari 2017 · 1 145 Inlägg

Ser riktigt bra ut smile rost lagning är ju kul men visst finns de en gräns men bara man kliver över den gränsen å blir klar så är man nöjd ändå me att man fortsatte. Kommer bli hur bra som helst när du e klar smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
HG_
24 januari 2017 · 2 470 Inlägg

big_smile Det tar ju på't nu ju. Bra jobbat. Fortsätt som du har gjort så är du snart i mål. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
eastereverybodybay
25 januari 2017 · 360 Inlägg

Tyfors skrev:
Ser riktigt bra ut smile rost lagning är ju kul men visst finns de en gräns men bara man kliver över den gränsen å blir klar så är man nöjd ändå me att man fortsatte. Kommer bli hur bra som helst när du e klar smile

Kul att laga rost? Synd att du inte sa det lite tidigare för då hade jag bjudit in dig till att komma hit och roa dig... Ha Ha Ha. smile

HG_ skrev:
big_smile Det tar ju på't nu ju. Bra jobbat. Fortsätt som du har gjort så är du snart i mål. smile

Ja det är bara till att beta av så fort som möjligt, tanken och förhoppningen är att bilen ska vara på vägen i sommar, för sen när solen och värmen kommer vill man ju inte ligga i garaget om kvällarna.






Jag har för övrigt börjat att fundera lite smått över hur jag ska göra med motorn.
Jag har börjat att titta runt lite efter en eventuell donatorbil att plocka motor ifrån.

Frågan är ju hur mycket pengar man ska lägga på en bil som är i det här skicket?

Det hade ju varit kul med lite mer maskin även om jag absolut inte har tänkt att använda bilen som någon lekbil.

Hur som haver så vill jag INTE fortsätta med den etanolmotor som jag har och att bygga tillbaka den till bensindrift känns som ett tråkigt alternativ.

Jag har pratat med en besiktningsman på SFRO och om jag vill utnyttja 15kw per 100kg så räcker tyvärr inte mina Opel Rekord bromsar speciellt långt. Dom kunde vara lämpliga upp till 110kw/150hk.

15kw per 100kg motsvarar 147kw (200hk) om jag räknar på bilens tjänstevikt på 980 kg som står i reg. beviset idag och om jag vill utnyttja det till fullo så tyckte SFRO att minst 260 mm ventilerade skivor med bra bromsok där fram kunde vara lämpligt samt typ 250 mm solida skivor där bak.

Men det finns ju å andra sidan ganska prisvärda bromskit nere i Tyskland att köpa...



Om man ska göra ett motorbyte så brukar ju det absolut enklaste vara att köpa en komplett donatorbil och plocka allt ifrån istället för att köpa lösa prylar på skroten med mera.

För enkelhetens skull så har jag tänkt att jag ska ta en motor där min befintliga Getrag låda passar på bultdelningen och jag vill nog allra helst att det ska sitta en Opel motor där under huven, även om lådan passar direkt på SAABs så kallade kortmotor.

Många skulle nog påstå att den lådan inte kommer att hålla ihop för en turbomotor, men det tror jag faktiskt att den gör om man kör som folk.

Läser man på engelska hemsidor så påstår man att lådan ska vara konstruerad för 240 ft-lbs, vilket då skulle vara 325nm. Det finns folk på Opel forum där som har kört med Getraglådan på turbomaskiner i många år utan problem.
Läser man på tyska hemsidor så säger dock en del skribenter 240nm som max, men det låter ju lite?

För 20 år sedan körde jag rally med 225 hästars Ascona 2,4 och där höll ju faktiskt Getrag lådan ihop hyfsat bra trots mycket misshandel.

Jag har funderat en del på den så kallade Z20LET turbomotorn, det är ju efterträdaren till C20LET (204hk/280nm) som satt i Opel Calibra.

Z20LET är på 192hk och 263nm och sitter i Opel Astra och Opel Zafira OPC runt 1998-2003.
192 hästar vore ju faktiskt ganska lagom i Kadetten.

Det största problemet är att det bara finns 49 st registrerade bilar med Z20LET i Sverige och man hittar sällan någon till salu under 30-40000 kr och på skroten finns inga sådana motorer över huvud taget.

Men i Tyskland finns det ju faktiskt gott om bilar med denna motor, man kan hitta en komplett körbar bil från typ 1500 euro och uppåt, frågan är ju ändå om det är värt det. Dom har oftast gått runt 25-30000 mil och troligen lär man väl bli tvungen att kosta på en sådan motor en ny turbo och lite annat smått och gått.
Det är ju lätt hänt att ett sådant motorbyte slutar på minst 25-30000 kr innan den sitter på plats.

Är den här Kadetten verkligen värd det?

Ett billigare alternativ skulle ju som sagt vara motorn från en SAAB 900 turbo med 185hk där man kan hitta en komplett bil på Blocket för typ 3000-5000 kr. Men det känns faktiskt helt fel att slänga i en SAAB motor.

Ett tag gick jag och funderade på en V6:a från Opel Omega, den så kallade X25XE på 170hk och 227nm. Det finns ju en hel del gamla Kadetter på Youtube som har fått en sådan 6:a monterad under huven och dom ger ju faktiskt en ganska skön sång.

En sådan Omega hittar man ju på Blocket för några tusenlappar... men jag vet inte...

Ett sista billigt alternativ är ju annars den beprövade 2,0 16V C20XE från Kadett och Astra GSI, 150hk och 196nm. 

Beslutsångest har jag...

Ska man löpa hela linan ut med turbomaskin och större bromsar och låta det kosta vad det kosta vill?
Hur hade ni gjort om ni hade varit ägare till den här Kadetten?

malmchris
25 januari 2017 · 62 Inlägg

bra jobbat med rosten.

angående motorval så tycker jag antingen trimmad cih med weber eller c20xe, går ju att sätta turbo på den om man vill.

angående bromsar så vet du förmodligen mer än mig, men omega skivor och ok brukar man kunna göra om så dom passar. annars som du sa så finns det ju färdiga kit.
har själv kollat till mantan på rallydesign och krause rennsport.

http://www.rallydesign.co.uk
http://www.krause-rennsporttechnik.de

eastereverybodybay
25 januari 2017 · 360 Inlägg

malmchris skrev:
bra jobbat med rosten.

angående motorval så tycker jag antingen trimmad cih med weber eller c20xe, går ju att sätta turbo på den om man vill.

Tack!

Ja förgasare i all ära, men jag vill nog ha en så modern maskin som möjligt.

Det är ju visserligen en oerhörd skön sång från en 2,4 liters CIH med ett par Weber 48:or, men min tanke är att jag ska ta bilen ut på en lång roadtrip i Europa någon gång vad det lider och då kan det ju vara trevligt med en mer modern och pålitlig maskin som går att köra på ett smidigt sätt.

C20XE är ju faktiskt en riktigt bra maskin och dom finns ju att hitta för hyfsade pengar.

Ja jag får väl se vad som dyker upp på annonser... Jag har ju några månader på mig. smile
Och känner jag mig själv rätt så hinner jag väl att ändra mig 14 gånger om. smile

mikko_
25 januari 2017 · 37 Inlägg

Jag skulle gå på C20XE-spåret.

Trevlig motor och rätt märke.

Tyfors Svetsare
25 januari 2017 · 1 145 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Tyfors skrev:
Ser riktigt bra ut smile rost lagning är ju kul men visst finns de en gräns men bara man kliver över den gränsen å blir klar så är man nöjd ändå me att man fortsatte. Kommer bli hur bra som helst när du e klar smile

Kul att laga rost? Synd att du inte sa det lite tidigare för då hade jag bjudit in dig till att komma hit och roa dig... Ha Ha Ha. smile

HG_ skrev:
big_smile Det tar ju på't nu ju. Bra jobbat. Fortsätt som du har gjort så är du snart i mål. smile

Ja det är bara till att beta av så fort som möjligt, tanken och förhoppningen är att bilen ska vara på vägen i sommar, för sen när solen och värmen kommer vill man ju inte ligga i garaget om kvällarna.






Jag har för övrigt börjat att fundera lite smått över hur jag ska göra med motorn.
Jag har börjat att titta runt lite efter en eventuell donatorbil att plocka motor ifrån.

Frågan är ju hur mycket pengar man ska lägga på en bil som är i det här skicket?

Det hade ju varit kul med lite mer maskin även om jag absolut inte har tänkt att använda bilen som någon lekbil.

Hur som haver så vill jag INTE fortsätta med den etanolmotor som jag har och att bygga tillbaka den till bensindrift känns som ett tråkigt alternativ.

Jag har pratat med en besiktningsman på SFRO och om jag vill utnyttja 15kw per 100kg så räcker tyvärr inte mina Opel Rekord bromsar speciellt långt. Dom kunde vara lämpliga upp till 110kw/150hk.

15kw per 100kg motsvarar 147kw (200hk) om jag räknar på bilens tjänstevikt på 980 kg som står i reg. beviset idag och om jag vill utnyttja det till fullo så tyckte SFRO att minst 260 mm ventilerade skivor med bra bromsok där fram kunde vara lämpligt samt typ 250 mm solida skivor där bak.

Men det finns ju å andra sidan ganska prisvärda bromskit nere i Tyskland att köpa...



Om man ska göra ett motorbyte så brukar ju det absolut enklaste vara att köpa en komplett donatorbil och plocka allt ifrån istället för att köpa lösa prylar på skroten med mera.

För enkelhetens skull så har jag tänkt att jag ska ta en motor där min befintliga Getrag låda passar på bultdelningen och jag vill nog allra helst att det ska sitta en Opel motor där under huven, även om lådan passar direkt på SAABs så kallade kortmotor.

Många skulle nog påstå att den lådan inte kommer att hålla ihop för en turbomotor, men det tror jag faktiskt att den gör om man kör som folk.

Läser man på engelska hemsidor så påstår man att lådan ska vara konstruerad för 240 ft-lbs, vilket då skulle vara 325nm. Det finns folk på Opel forum där som har kört med Getraglådan på turbomaskiner i många år utan problem.
Läser man på tyska hemsidor så säger dock en del skribenter 240nm som max, men det låter ju lite?

För 20 år sedan körde jag rally med 225 hästars Ascona 2,4 och där höll ju faktiskt Getrag lådan ihop hyfsat bra trots mycket misshandel.

Jag har funderat en del på den så kallade Z20LET turbomotorn, det är ju efterträdaren till C20LET (204hk/280nm) som satt i Opel Calibra.

Z20LET är på 192hk och 263nm och sitter i Opel Astra och Opel Zafira OPC runt 1998-2003.
192 hästar vore ju faktiskt ganska lagom i Kadetten.

Det största problemet är att det bara finns 49 st registrerade bilar med Z20LET i Sverige och man hittar sällan någon till salu under 30-40000 kr och på skroten finns inga sådana motorer över huvud taget.

Men i Tyskland finns det ju faktiskt gott om bilar med denna motor, man kan hitta en komplett körbar bil från typ 1500 euro och uppåt, frågan är ju ändå om det är värt det. Dom har oftast gått runt 25-30000 mil och troligen lär man väl bli tvungen att kosta på en sådan motor en ny turbo och lite annat smått och gått.
Det är ju lätt hänt att ett sådant motorbyte slutar på minst 25-30000 kr innan den sitter på plats.

Är den här Kadetten verkligen värd det?

Ett billigare alternativ skulle ju som sagt vara motorn från en SAAB 900 turbo med 185hk där man kan hitta en komplett bil på Blocket för typ 3000-5000 kr. Men det känns faktiskt helt fel att slänga i en SAAB motor.

Ett tag gick jag och funderade på en V6:a från Opel Omega, den så kallade X25XE på 170hk och 227nm. Det finns ju en hel del gamla Kadetter på Youtube som har fått en sådan 6:a monterad under huven och dom ger ju faktiskt en ganska skön sång.

En sådan Omega hittar man ju på Blocket för några tusenlappar... men jag vet inte...

Ett sista billigt alternativ är ju annars den beprövade 2,0 16V C20XE från Kadett och Astra GSI, 150hk och 196nm. 

Beslutsångest har jag...

Ska man löpa hela linan ut med turbomaskin och större bromsar och låta det kosta vad det kosta vill?
Hur hade ni gjort om ni hade varit ägare till den här Kadetten?

Haha jo ja hör te den lilla skaran som tycker rost lagning är kul smile ännu roligare om man har garage me plats samt grejer smile

Motor val är ju nåt du lär känna sj men att du bojar Saab är en bra idé wink

Men hellre en Saab än en traktor snurra smile även om du nu inte nämnt de men ändå big_smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
Power-krille
25 januari 2017 · 672 Inlägg

Kör etanol i sommar, det kommer fler vintrar!

"Väx inte upp! det är en fälla"
eastereverybodybay
25 januari 2017 · 360 Inlägg

mikko_ skrev:
Jag skulle gå på C20XE-spåret.
Trevlig motor och rätt märke.

Ja karaktären på motorn är ju riktigt trevlig, pigga och rappa när man så vill och bränslesnåla om man så vill, och det är ju faktiskt ganska stor skillnad gentemot C20NE när det gäller hur pigg den upplevs.

En C20XE är ju egentligen det absolut smartaste sett ur det ekonomiska perspektivet, då kan jag ju ta både motorfästen och oljetråg från min C20NE. Det blir ju ett billigt och enkelt motorbyte till det bättre. smile

En Z20LET kommer att ge mycket huvudbry med det elektriska då det ju t.ex. är gaspedal av typen "fly by wire" och sen vet jag inte riktigt hur man ska göra med OBD2 uttaget, om man ska flytta över en sådan sak...

Men sen samtidigt, så vore det ju en liten utmaning i att stoppa i en sådan motor.


Tyfors skrev:
Haha jo ja hör te den lilla skaran som tycker rost lagning är kul smile ännu roligare om man har garage me plats samt grejer smile

Motor val är ju nåt du lär känna sj men att du bojar Saab är en bra idé wink

Men hellre en Saab än en traktor snurra smile även om du nu inte nämnt de men ändå big_smile

"Den lilla skaran som tycker att rost lagning är kul..." 
Jag tror du tillhör en minoritet!! Ha Ha Ha. smile smile

Nej Volvo folket har redan varit i garaget och yrat runt lite, enligt dom så är ju en 740 turbo guds gåva till folket, Nää, någon traktormaskin blir det absolut inte...
Över min döda kropp! HA HA HA. smile



Power-krille skrev:
Kör etanol i sommar, det kommer fler vintrar!

Njaaaa, efter 8 år på etanol så är bränsletanken RIKTIGT rostig på insidan, jag måste skaffa en annan tank. En del gummislangar fram på motorn har jag bytt flera gånger genom åren, trots att säljaren sagt att dom ska tåla etanol. Den grova matarslangen som gick mellan tanken och bensinpumpen var mer eller mindre som bakelit nu när jag tog bort den, den gick att bryta av.
Packningen runt tankarmaturen har också läckt som ett såll när jag har tankat fullt.

Nää, jag gillar inte etanolen längre, förr i tiden tyckte jag att den luktade gott, men nu tycker jag att den luktar apa. Ha ha ha. smile smile
Visserligen så förändrar etanolen motorns karaktär till det bättre, väldigt varvvillig blev C20NE motorn på etanol.

Tyfors Svetsare
25 januari 2017 · 1 145 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

mikko_ skrev:
Jag skulle gå på C20XE-spåret.
Trevlig motor och rätt märke.

Ja karaktären på motorn är ju riktigt trevlig, pigga och rappa när man så vill och bränslesnåla om man så vill, och det är ju faktiskt ganska stor skillnad gentemot C20NE när det gäller hur pigg den upplevs.

En C20XE är ju egentligen det absolut smartaste sett ur det ekonomiska perspektivet, då kan jag ju ta både motorfästen och oljetråg från min C20NE. Det blir ju ett billigt och enkelt motorbyte till det bättre. smile

En Z20LET kommer att ge mycket huvudbry med det elektriska då det ju t.ex. är gaspedal av typen "fly by wire" och sen vet jag inte riktigt hur man ska göra med OBD2 uttaget, om man ska flytta över en sådan sak...

Men sen samtidigt, så vore det ju en liten utmaning i att stoppa i en sådan motor.


Tyfors skrev:
Haha jo ja hör te den lilla skaran som tycker rost lagning är kul smile ännu roligare om man har garage me plats samt grejer smile

Motor val är ju nåt du lär känna sj men att du bojar Saab är en bra idé wink

Men hellre en Saab än en traktor snurra smile även om du nu inte nämnt de men ändå big_smile

"Den lilla skaran som tycker att rost lagning är kul..." 
Jag tror du tillhör en minoritet!! Ha Ha Ha. smile smile

Nej Volvo folket har redan varit i garaget och yrat runt lite, enligt dom så är ju en 740 turbo guds gåva till folket, Nää, någon traktormaskin blir det absolut inte...
Över min döda kropp! HA HA HA. smile

Haha misstänkte nog att du fått de förslaget wink

Men skulle väl i så fall falla på en b4b snurra me tillhörande 3vxl osynkat wink
Va väl drygt 16 vilda hästar i dom?  wink
Kan ju minnas fel ang hästarna men den maskin i pv:n ja hade. Tja den gick ju men de va väl int mer haha

Power-krille skrev:
Kör etanol i sommar, det kommer fler vintrar!

Njaaaa, efter 8 år på etanol så är bränsletanken RIKTIGT rostig på insidan, jag måste skaffa en annan tank. En del gummislangar fram på motorn har jag bytt flera gånger genom åren, trots att säljaren sagt att dom ska tåla etanol. Den grova matarslangen som gick mellan tanken och bensinpumpen var mer eller mindre som bakelit nu när jag tog bort den, den gick att bryta av.
Packningen runt tankarmaturen har också läckt som ett såll när jag har tankat fullt.

Nää, jag gillar inte etanolen längre, förr i tiden tyckte jag att den luktade gott, men nu tycker jag att den luktar apa. Ha ha ha. smile smile
Visserligen så förändrar etanolen motorns karaktär till det bättre, väldigt varvvillig blev C20NE motorn på etanol.

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
eastereverybodybay
28 januari 2017 · 360 Inlägg

Ännu en förlorad dag i garaget, en dag som man aldrig kan få tillbaka... Ha Ha Ha. big_smile

På dagens arbetsorder stod det skrivet att rensa bort allt i motorrummet och laga batterihyllan.

Började med att plocka bort allt kablage, vajrar, torkarmotor, bromsservo med mera och allra sist gick jag på det pyttelilla värmepaketet...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-c6883a5071841cf2f93fe17f0cbdaa9f.jpg

Hmm, jag hade faktiskt aldrig förut skruvat bort värmepaketet på en gammal C Kadett, men efter ett tag insåg jag att Opelfabriken i Rüsselsheim förmodligen hade ett stort överskott av småskruv när dom byggde C Kadett.

Någon ingenjör där i början på 70 talet bestämde tydligen att värmepaketet behöver 34 stycken småskruv för att inte vibrera bort... Herrejösses... big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-82d30a5198adeb84b723933ffb77e17b.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b33dfb47bcfcbe143c4ec4946c132df2.jpg

Bös...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-67e3140448c2e04bd7bc499143bd8e59.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-04d06e0f926a20322504e3c85a66335a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-98d222dad2b8edd44a79fcba52ee72ee.jpg

Nu återstår bara att svetsa upp dörrarna, men först ska jag gå lös på karossen och försöka spackla upp bakskärmarna... smile

Om det är tråkigt att svetsa rost så är det sju gånger tråkiga att spackla och slipa... men det beror nog på att man inte har den talang som behövs för att slipa spacklet, antingen lägger jag på för mycket spackel eller så slipar jag bort för mycket och får lägga på femtielva gånger till innan jag blir nöjd, det som en lackerare gör på 2 timmar tar mig tre dagar.  big_smile

God natt!

Senast redigerat av eastereverybodybay (28 januari 2017)

M123
29 januari 2017 · 962 Inlägg

Oj vilket projekt. Stor eloge att du ens gör bil av den där. Jag hade låtit den dö, men det är jag det. big_smile

Ang motorn så röstar jag på att du istället bygger på c20ne:n du har i, den är enormt trevlig på lågvarven att pysa runt i. C20xe är ju kul på mellanregister och upp, har du nytta av den karaktären ens? Mer än att det är mer populärt att köra 16V?

Jag skulle leka med tanken istället att hinka på en kompressor på 8V, du får en respons på ett annat vis och en mera körglädje när du har glassen i handen. smile
Samt att jag tror den kommer upplevas som piggare när den är med från början i registret.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Knugcab
29 januari 2017 · 5 111 Inlägg

En C20XE har ändå 150 hk och i en bil som väger som två plastpåsar räcker det långt.
Angående bromsar så skall visst Volvo 240-skivor inte vara det svåraste att bygga dit, och oken passar visst direkt på spindlarna också.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
eastereverybodybay
29 januari 2017 · 360 Inlägg

M123 skrev:
Oj vilket projekt. Stor eloge att du ens gör bil av den där. Jag hade låtit den dö, men det är jag det. big_smile

Jag skulle leka med tanken istället att hinka på en kompressor på 8V, du får en respons på ett annat vis och en mera körglädje när du har glassen i handen. smile
Samt att jag tror den kommer upplevas som piggare när den är med från början i registret.

Ha Ha Ha… Den största risken med för mycket respons kan ju bli att man tappar glassen i baksätet… big_smile

Hade jag vetat att det var så mycket rutten plåt så hade jag satt ut bilen på Blocket för en billig peng INNAN jag skruvade isär den, men när den väl hängde i vaggan så var det ju liksom lite försent. Jag hade från början räknat med typ max två veckors rostlagning.

Otroligt nog så gick den ju faktiskt igenom besiktningen förrförra sommaren helt utan anmärkning.

Jodå, jag har redan lekt med tanken på kompressor eller turbo på C20NE:n, men det lär dra iväg betydligt mer i kostnad än ett rent motorbyte, samt vissa inkörningsbekymmer innan allt lirar med motorstyrning från eftermarknaden med mera, och så blir man ju tvungen att göra en effektmätning till SFRO.

Det känns lite som att gå över ån för att hämta vatten gentemot att t.ex. montera en Z20LET.

Ja vi får väl se vad som dyker upp, jag kollar Blocket med mera varje dag i jakt på en donatorbil.
Det kan bli allt mellan himmel och jord beroende på vad man snubblar över.

Har ännu inte riktigt släppt V6 spåret...
Såg häromdagen en Opel Vectra i500 för 800 euro på Autoscout.de. Det var ju Irmscher som byggde dom motorerna till i500, en 2,5 liters V6:a (X25XEI) på 194hk och 240nm, det var bland annat andra kamaxlar och annan ECU gentemot den vanliga 170 hästars V6:an.

En enkel motor att montera med dess kabelhärva och gaspedal med vajer och så passar den rakt på min befintliga Getraglåda, måste bara byta svänghjul, men förmodligen kan jag till och med använda mina befintliga motorfästen. smile


Volvo544special65 skrev:
En C20XE har ändå 150 hk och i en bil som väger som två plastpåsar räcker det långt.
Angående bromsar så skall visst Volvo 240-skivor inte vara det svåraste att bygga dit, och oken passar visst direkt på spindlarna också.

Med all ny plåt så väger den nästan som 4 plastpåsar! Ha Ha Ha. big_smile

Jo jag har också hört att Volvo bromsarna ska kunna gå att få dit med ganska enkla medel, likaså verkar det finnas en del Kadett ägare som har monterat bromsarna från Omega 3000.

Ska forska lite i saken... smile

HG_
29 januari 2017 · 2 470 Inlägg

smile Du har inte funderat på en golf 4:a gti motor? Där har du 150 hästar original, sen när du chippat den så kan du få ut en del till.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang