Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 252 711 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
Cassius Hobbymekaniker
15 maj 2018 · 470 Inlägg

Men vänta nu, varför åkte du på axelvikten?

Axelvikten som Opel spcificerat gäller ju endast om framaxeln är original. Om den är förstärkt blir det helt annars, använder du en från en Kadett med CIH sen så är den redan original godkänd för mycket högre last än 1.2an.

Jag har inte hört om en enda som byggt om en Kadett som inte fått uppgradera eller förstärka framvagnen så jag förutsätter att även du gjort någonting åt den. Med 520kg framvagnsvikt som max måste de vara OHV siffror. Kadett GTE hade väl en tjänstevikt på 1020kg, och om den då haft 50/50 viktfördelning (vilket den Inte hade) så skulle den redan där ha 510kg på framaxeln. Jag tycker de låter som att något inte stämmer... hmm Att sätta batteriet bak är bra i vilket fall men det låter ändå som att något inte stämmer smile

Senast redigerat av Cassius (15 maj 2018)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
15 maj 2018 · 360 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jäklar vilka petitesser. Men regler är som du säger uppenbarligen regler. ETT STORT LYCKA TILL i morgon om du nu hinner klart. /Benny

Dr_No skrev:
Fyyy vad tråkigt. Hoppas de använde riktiga vågar och inte sådandär som klarar 10 tals ton..

Ja ibland är regelverk jävligt tråkig.

Jovars, vågarna var ju förmodligen ordentliga, Besiktningsingenjören som tydligen åker omkring och gör registreringsbesiktningar ute på olika stationer hade med sig ett par vågar i sin bil som han körde upp min bil på, så det kändes ju seriöst.

Fan, jag höll på till 01:10 i natt innan jag kom iväg från verkstaden. sad sad   Gud så dumt...

Såg till att klamra fast en kabel ordentligt inne i bilen under mattan, med ordentliga genomföringar, både genom torpedväggen och genom plåten som baksätet ligger på...

Hade ju så klart glömt att köpa skarvhylsor och ringkabelskor till 25 kvadrats kabeln...

Klockan 20:00 ringde jag till personen som äger den lokala Bildelsbutiken i Mönsterås och frågade om han kunde hjälpa mig att sälja detta till mig, så jag var där vid 20:30 å han låste upp butiken och hjälpte mig... fick till och med låna med mig hem en seriös klämtång till dom grova kabelskorna (Där snackar vi service utanför all rimlighet)  smile

Sen när jag kom till Bilprovningen idag klockan 7 så säger besiktningsingenjören lite förvånat... JASÅ, du la strömkabeln inne i bilen... neutral roll smile
Han hade tydligen räknat med att jag skulle lägga strömkabeln under bilen... Hm, det var väl därför han tjatade om ordentlig fastsättning... smile

Nåja, han körde upp bilen på vågarna och fick en vikt på 512 kg över framvagnen, så det sjönk med 16 kg att flytta batteriet. Och över bakvagnen blev det 434 kg.

Så 946 kg totalt med full tank.  smile smile 

Så registreringsbesiktningen blev därmed godkänd... Tack gode gud!  smile

Frågade efteråt om det fanns möjlighet att få hjälp med kontrollbesiktningen och det fanns det ju om jag bara väntade en halvtimme... Och givetvis gick den ju igenom utan någon anmärkning.  smile  smile

Känns jäkligt skönt... som om en tyngd har fallit från axlarna. Det har varit alldeles för intensivt jobb med bilen stundtals.



https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-70046a3f18c8521c520224ccc5928e87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3f70f3dccf80e19cbaaa6351eb306b67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-796aa062bf31b1d79b0de0b244bcfa92.jpg




Nu är det bara lite småsaker som ska fixas.

Det fuktar lite lite olja ur bakaxeln / drivaxeln på höger sida, får sätta dit nya lager och tätningar.

När bilen står på tomgång länge så börjar den att ryka lite blått, turbon är väl kanske lite sliten, så det får väl bli en ny sådan till hösten/vintern.

Ska plocka bort den fula och tilltäppta luftburken till förmån för ett öppet luftfilter... och kanske bygger jag ett avgassystem i 2½ tum hela vägen...

Men just nu så ska jag bara försöka köra lite med bilen och försöka njuta av den. 


smile smile

eastereverybodybay
15 maj 2018 · 360 Inlägg

Cassius skrev:
Men vänta nu, varför åkte du på axelvikten?

Axelvikten som Opel spcificerat gäller ju endast om framaxeln är original. Om den är förstärkt blir det helt annars, använder du en från en Kadett med CIH sen så är den redan original godkänd för mycket högre last än 1.2an.

Jag har inte hört om en enda som byggt om en Kadett som inte fått uppgradera eller förstärka framvagnen så jag förutsätter att även du gjort någonting åt den. Med 520kg framvagnsvikt som max måste de vara OHV siffror. Kadett GTE hade väl en tjänstevikt på 1020kg, och om den då haft 50/50 viktfördelning (vilket den Inte hade) så skulle den redan där ha 510kg på framaxeln. Jag tycker de låter som att något inte stämmer... hmm Att sätta batteriet bak är bra i vilket fall men det låter ändå som att något inte stämmer smile

Faktum är att jag har egentligen inte gjort så mycket åt framvagnen, och det är ju en 1,2 original framvagn.
Det enda som jag har gjort är att svetsa en 5 mm förstärkningsplåt under själva axeln, i övrigt så har jag inte gjort några förstärkningar, även om man kanske borde ha gjort det på länkarmarna... 

Men skit samma... Nu är den ju godkänd... smile  smile

Cassius Hobbymekaniker
15 maj 2018 · 470 Inlägg

Du har med andra ord boxat balken. Det gör den mer eller mindre lika stark som en GTE balk, lustigt att dom använder OHV uppgifterna då hmm

Letade upp att GTE'n hade 54% viktfördelning fram, vilket om 1020kg tjänstevikt stämmer 550kg. Nu är den ju godkänt och allt är frid och fröjd, men då jag också håller på med en Kadett där jag nog inte kommer hålla några 520kg på framaxeln blir jag lite orolig.. smile Får kanske checka av lite med min SFRO man wink

Just balken är ju den "svaga" länken i Kadettens framvagn, sen är de nedre spindellederna också mindre kraftiga än GTE'ns t ex. Jag har bytt ut lederna till klart kraftigare än GTE'ns och förstärkt balken på flera sätt, men även jag kommer ju falla på axelvikten om det inte är något som din besiktnings ingenjör (vilket jag tycker är en konstig titel, vad jag vet krävs inte en 3-årig högskoleexamen för att regbesikta bilar smile) missat eller misstolkat smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Dr_No
15 maj 2018 · 549 Inlägg

Ett STORT grattis och kör nu försiktigt me Kadutten, dom är hala i rumpan wink

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2018 · 14 007 Inlägg

JÄTTEGRATTIS till godkännandet!!!! smile

Säger som Dr_No......Ta det försiktigt med din fina Kadett!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
eastereverybodybay
15 maj 2018 · 360 Inlägg

Cassius skrev:
Du har med andra ord boxat balken. Det gör den mer eller mindre lika stark som en GTE balk, lustigt att dom använder OHV uppgifterna då hmm

Letade upp att GTE'n hade 54% viktfördelning fram, vilket om 1020kg tjänstevikt stämmer 550kg. Nu är den ju godkänt och allt är frid och fröjd, men då jag också håller på med en Kadett där jag nog inte kommer hålla några 520kg på framaxeln blir jag lite orolig.. smile Får kanske checka av lite med min SFRO man wink

Just balken är ju den "svaga" länken i Kadettens framvagn, sen är de nedre spindellederna också mindre kraftiga än GTE'ns t ex. Jag har bytt ut lederna till klart kraftigare än GTE'ns och förstärkt balken på flera sätt, men även jag kommer ju falla på axelvikten om det inte är något som din besiktnings ingenjör (vilket jag tycker är en konstig titel, vad jag vet krävs inte en 3-årig högskoleexamen för att regbesikta bilar smile) missat eller misstolkat smile

Ja det där tänkte jag ju aldrig på när jag var där... Och det var ju faktiskt inget vi direkt pratade om på SFRO heller.
Egentligen borde jag ju kontakta besiktningsingenjören och berätta hur det ligger till och be att få tillbaka pengarna för efterkontrollen (600 kr) av registreringsbesiktningen... sad

Men skit samma... jag orkar inte bråka och härja... Jag är nöjd ändå att det gick vägen...  smile smile



Dr_No skrev:
Ett STORT grattis och kör nu försiktigt me Kadutten, dom är hala i rumpan wink

HeHeHe, Tack!   Det är bara att styra emot å gasa. big_smile 

Njaa, det blir ju tyvärr inte så mycket sladd utan diffbroms... det spinner ju mest bara...  sad  smile



Vettemannen skrev:
JÄTTEGRATTIS till godkännandet!!!! smile

Säger som Dr_No......Ta det försiktigt med din fina Kadett!!

/Benny

Tack!   


smile  smile

Power-krille
15 maj 2018 · 672 Inlägg

Snyggt jobbat smile

"Väx inte upp! det är en fälla"
Amazon_123GT Driifter;)
15 maj 2018 · 1 630 Inlägg

Bra kämpat med kabeln och bra service o grattis till bes

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
eastereverybodybay
15 maj 2018 · 360 Inlägg

Power-krille skrev:
Snyggt jobbat smile

Amazon_123GT skrev:
Bra kämpat med kabeln och bra service o grattis till bes

Jag tackar å bugar...   smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (15 maj 2018)

Tyfors Svetsare
15 maj 2018 · 1 145 Inlägg

Hänger inte med i denna tråd eller jo men inte svarat bara =/  Men grattis hoppas du får många bekymmer lösa mil nu smile

Här har de hänt en hel massa å lite till så därför händer inget varken i forum eller på alla bil  bekymmer ja har. Men flytt nu snart å nytt garage sen så smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Cassius Hobbymekaniker
16 maj 2018 · 470 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Ja det där tänkte jag ju aldrig på när jag var där... Och det var ju faktiskt inget vi direkt pratade om på SFRO heller.
Egentligen borde jag ju kontakta besiktningsingenjören och berätta hur det ligger till och be att få tillbaka pengarna för efterkontrollen (600 kr) av registreringsbesiktningen... sad

Men skit samma... jag orkar inte bråka och härja... Jag är nöjd ändå att det gick vägen...  smile smile

Var tvungen att kolla med min SFRO man om detta.. Jag kommer förmodligen landa på runt 600kg (om inte mer) på framvagnen så jag vill inte fastna i samma grop wink Jag har inte direkt nått att flytta bakåt heller då batteri, torrsumpstank etc redan är bakflyttat smile

Men tydligen är det så att när man reggar som ombyggt och gör förstärkningar så tar man som byggare över ansvaret för konstruktionen. Med andra ord, om du förstärker och anser att balken klarar en högre axelvikt än original så gör SFRO sen en avvägning över om det du säger känns rimligt. Om inte får man antingen ta fram beräkningar som styrker hur mycket man förstärkt balken eller så får man förstärka mer (och i så fall kommer nog SFRO ha tips över hur man i så fall kan göra detta).
Känner SFRO sig tillfreds med vad du gjort och de laster du anser framvagnen i detta fall ska klara av så tar dom med det i sitt protokoll.

Är det inte med där däremot, så har inte reg-besiktaren något annat att gå på än tillverkarens uppgifter.

I just ditt fall hade du kanske kunnat ringa din SFRO man och förklarat läget och fått ett nytt protokoll med en höjd axelvikt till 540-550kg istället för att flytta batteriet. Men då du har original nedre spindelleder fortfarande finns det nog ingen garanti för att det hade fungerat, hade kanske varit värt ett försök dock.
Alla Kadett C med CIH motorer hade ju förstärkta balkar och grövre nedre spindelleder, det får man ju ändå anta att det finns en anledning för smile

Oavsett kul att den är reggad! Längtar nått enormt till den dagen jag äntligen är där själv också smile Jag har inte lusläst den här tråden, men är det en Z20LET du lyft i?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
16 maj 2018 · 360 Inlägg

Cassius skrev:
... Men tydligen är det så att när man reggar som ombyggt och gör förstärkningar så tar man som byggare över ansvaret för konstruktionen. Med andra ord, om du förstärker och anser att balken klarar en högre axelvikt än original så gör SFRO sen en avvägning över om det du säger känns rimligt. Om inte får man antingen ta fram beräkningar som styrker hur mycket man förstärkt balken eller så får man förstärka mer (och i så fall kommer nog SFRO ha tips över hur man i så fall kan göra detta).
Känner SFRO sig tillfreds med vad du gjort och de laster du anser framvagnen i detta fall ska klara av så tar dom med det i sitt protokoll.

Är det inte med där däremot, så har inte reg-besiktaren något annat att gå på än tillverkarens uppgifter.

I just ditt fall hade du kanske kunnat ringa din SFRO man och förklarat läget och fått ett nytt protokoll med en höjd axelvikt till 540-550kg istället för att flytta batteriet. Men då du har original nedre spindelleder fortfarande finns det nog ingen garanti för att det hade fungerat, hade kanske varit värt ett försök dock.
Alla Kadett C med CIH motorer hade ju förstärkta balkar och grövre nedre spindelleder, det får man ju ändå anta att det finns en anledning för smile

Oavsett kul att den är reggad! Längtar nått enormt till den dagen jag äntligen är där själv också smile Jag har inte lusläst den här tråden, men är det en Z20LET du lyft i?

Det var ju faktiskt Intressant information.

Det kanske var lite tur för mig att det bara handlade om 8 kg... hade det legat uppåt 600 kg på framvagnen så hade jag kanske inte kommit undan med mindre än att skaffa framvagnsprylarna från CIH Kadetten.

Ett tag letade jag faktiskt efter just detta, men insåg efter ett tag att det är skitsvårt att få tag på, och sen resonerade jag som så att det funkade ju med original 1200 framvagn på den förra SFRO besiktningen som jag gjorde 2008 med en C20NE under huven, och därför tänkte jag ju att det funkar nog med denna motor också.

Ja det är mycket riktigt en Z20LET från en Astra G 2001.  smile

Cassius Hobbymekaniker
16 maj 2018 · 470 Inlägg

Det går ju som sagt förstärka OHV balken så den motsvarar eller blir starkare än CIH balken, inga större bekymmer wink

Det som är knepigare är de nedre spindellederna. Enklast är nog att skaffa ett par ringar i 4-5mm stål, fräsa upp hålet i original bärarmarna och svetsa i de större ringarna för att sen pressa i Ascona/Manta B nedre leder (samma som Kadett GTE etc) och använda spindlar från Ascona/Manta B. Tar du en Manta B GSi spindel får du ett halvt rattvarv mindre mellan fulla styrutslag med.

Så det hade gått lösa ganska smidigt de med!

Vad blev tjänstevikten föresten? För Z20LET'n har väl 200hk? Vad kör du med för bromsar fram och bak? Med den effekten så ligger du ju på gränsen för vad som är tillåtet så det vore väldigt intressant att höra hur helhets konceptet ser ut smile Gissar att du har Ascona/Manta bakaxel?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
16 maj 2018 · 360 Inlägg

Cassius skrev:
Vad blev tjänstevikten föresten? För Z20LET'n har väl 200hk? Vad kör du med för bromsar fram och bak? Med den effekten så ligger du ju på gränsen för vad som är tillåtet så det vore väldigt intressant att höra hur helhets konceptet ser ut smile Gissar att du har Ascona/Manta bakaxel?

Tjänstevikten blev 1025 kg.

Det finns ju lite olika effekter på Z20LET, den jag tog var ju som sagt från en Astra Bertone Coupe 2001 och den är på 140 kw / 190 hk samt 250 nm. (Jag tog bort balansaxlarna men jag kör utan intercooler).

Finns ju även Z20LET med 192 hk och 263 nm och sen finns det väl mycket riktigt en som är på 200 hk och 267 nm om jag inte missminner mig.

Bromsarna där fram blev 4 kolvs Wilwood med 280 mm skivor.
Och där bak blev det 1 kolvsok från VAG och 264 mm solida skivor.
Huvudbromscylinder 23,81 mm.
(Fick bra beröm för bromsvalet av SFRO)
Och bakaxeln är ju mycket riktigt från Ascona A.

Jag behövde bara göra en enkel SFRO besiktning då bilen ju redan var ett ombyggt fordon sedan 2008 med C20NE, så det enda jag hade ändrat var ju bara motorn och bromsarna.

Cassius Hobbymekaniker
16 maj 2018 · 470 Inlägg

Okej smile Blir intressant att höra vad dom säger om min bromssetup... 323x32 ventilerat fram med 4 kolvs ok från MB S-klass, 298x21mm ventilerat bak med Octavia RS 1-kolvs ok bak. Men då ska jag försöka komma igenom med 230hk också så jag behöver ca 100kg mer tjänstevikt än dig.. Bromsar är ju tungt så de är i alla fall en bit på vägen wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
16 maj 2018 · 360 Inlägg

Cassius skrev:
Okej smile Blir intressant att höra vad dom säger om min bromssetup... 323x32 ventilerat fram med 4 kolvs ok från MB S-klass, 298x21mm ventilerat bak med Octavia RS 1-kolvs ok bak. Men då ska jag försöka komma igenom med 230hk också så jag behöver ca 100kg mer tjänstevikt än dig.. Bromsar är ju tungt så de är i alla fall en bit på vägen wink

Ja med dom bromsarna lär du ju kunna ligga å nöta varv efter varv med full attack på vilken bana som helst...
Kan man verkligen få användning av så kraftig bromssetup på en så pass lätt bil? 


smile  smile

Cassius Hobbymekaniker
16 maj 2018 · 470 Inlägg

Absolut, om du har tillräckligt bra däck smile

Det var inte så stor skillnad i pris på 300/280 skivor med lösa bells jämfört med 323/298. Och framoken sitter original med 330mm. Så det kändes vettigare med de större skivorna. Det är max vad som går in i mina 16"are med.. smile

Sen är allt annat dragit så långt och "överdrivet" så då kan jag lika gärna löpa linan ut.. smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Cassius Hobbymekaniker
21 maj 2018 · 470 Inlägg
1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
21 maj 2018 · 360 Inlägg

Cassius skrev:
Manta GSi bakaxel: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=95860

Ja den skulle man ju kanske handlat...

Men Manta GSI axeln är väl egentligen alldeles för bred för C kadetten?
Fast det går ju så klart att flytta över innehållet till min axel.

Njaa, det får nog vara som det är tills vidare... Det funkar ju faktiskt ganska bra utan diffboms, det är ju egentligen bara när man kliver på gasen på ettans växel som det är problem, stampar man fullt på tvåan så greppar det rätt hyfsat ändå... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang