Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 252 700 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2018 · 14 007 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Power-krille skrev:
Använd den som brukis ett tag så hittar du (bilen) på det som behövs fixas smile

Jo. Precis så....Kör faktiskt med den varje dag nu till och från jobbet... smile
Betydligt roligare än att köra tråkig diesel kombi...  big_smile big_smile


Vettemannen skrev:
Det vore kul om du ville göra dagliga reportage från en sån där roadtrip. Men det förutsätter ju att du kan lita på bilen, annars blir det inge kul. Jäklar va tjusigt det blev med extraljusen by the way!! smile

Tack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-18d61a449af98d6ec64158339f719726.jpg



Ja egentligen borde man ju vänta till våren... då man kanske känner mer tillit till bilen...

Egentligen är det väl det där med "Bergrennen" som är själva målet med resan... och "Bergrennen" lär ju köras där nere även till nästa vår... i både tyskland, Österrike å Schweiz.   smile

https://www.youtube.com/watch?v=ZdNrh_xgLl0




smile smile

Bilen blev ju jättefrän!! Snyggt foto på pärlan!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Fratma Prototyp tekniker
30 juli 2018 · 259 Inlägg

Åk! anser jag men se till att ha en bra försäkring med vägassistans även utomlands bara utifall att...

Troligen är det mindre risk att din gamla bil, som du känner utan och innan, servat själv och till stor del byggt, går sönder på något fatalt vis än att du blir stående med en flong ny bil för att datorn har fått virus, klockan visar vintertid och du får inte åka vidare utan att lägga på dubbdäcken.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
eastereverybodybay
25 augusti 2018 · 360 Inlägg

Ja någon reseskildring av min tilltänkta Road trip fick jag aldrig ihop.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-13d9042b634419d2b940f708b2755700.jpg



Men jag kan ju berätta om allt strul...  Andras olycka kan ju vara kul ibland...  smile

Jag bestämde mig för att ta Kadutten ned till Schweiz och titta på Bergrennen i Oberhallau den här helgen, hade tänkt titta på detta på lördagen för att sedan på söndagen besöka en Opelträff i Bachenbulach utanför Zurich.

Och sen på måndag och tisdag var väl planen åka runt lite i Alperna, bland annat köra en sväng över Stelvio Pass i norra Italien.

Av detta blev det inte mycket. 

Drog iväg från hemmet på torsdagsmorgonen klockan 09:00, hade planerat att anlända till ett hotell strax söder om Frankfurt mellan klockan 22 och 23 på kvällen.

Efter cirka 20-25 körda mil i höjd med södra Blekinge kom jag på att jag hade glömt mitt Pass.
Skit också!
Inte för att man behöver Pass inom Schengen men jag vet ju av tidigare erfarenhet att man KAN bli tillfrågad om Pass när man passerar gränser nere i Europa.

Så jag vände hemåt igen men ringde till en kusin som åkte hem till mig å plockade upp passet och mötte upp mig halvvägs hem, men jag tappade ändå bort 2½ timme på detta dröjsmål.

På motorvägen I Danmark började mobilen ringa frenetiskt, samtal efter samtal.

Ja jag driver ju en automatisk bensinstation och jag har dessvärre ingen anställd som kan se till anläggningen när jag åker bort, men det brukar ju alltid fungera per automatik ändå.

Det visade sig att soppan hade tagit slut på stationen, fick ringa runt till drivmedelsleverantören som givetvis var försenad dagen till ära.  sad

Det blev ju väldigt många telefonsamtal från irriterande kunder under dom två timmar det tog för tankbilen att anlända och när han väl hade fyllt på soppa så måste ju luften ut ur ledningarna, vilket gör att man får starta pumpen ett tiotal gånger, då pumpen som en säkerhet slår ifrån när det suger luft. Fast tankbilschauffören fixade detta.

Men p.g.a. allt strul så stod jag nog totalt i närmare två timmar längs motorvägen i Danmark och pratade i telefonen.

När jag väl kom över till Tyskland så hamnade jag i en rejäl ”Stau” i höjd med Hannover.

En trafikolycka och omdirigering av färdvägen in på småvägar typ 6-7 extra mil.
Försökte där och då ringa till hotellet utan att någon svarade.

Jag stoppade in ett par hörselproppar i öronen och sista 20 milen fick Kadutten gå i 170-180 knutar.
Var ett tag uppe i 223 km/h på GPS:en, å det fanns mer att ge, men jävlar i havet vad otäckt det kändes.

Jag anlände till Hotellet klockan 03:30. Receptionen stängd! Helt omöjligt att komma in.
Fanns bara en dosa utanför där man skulle knappa in rumsnummer, men något sådant hade jag ju inte. Och bokningsnumret gick ju inte att knappa in. Jag knackade på fönstret men inte en skäl där innanför.

Vad fan gör jag nu tänkte jag! Jag måste ju fan få sova!  sad
Gick tillbaka å satte mig i bilen, funderade, och började leta hotell på Trivago, men eftersom klockan hade övergått i ett nytt dygn och nästan på blivit morgon så gick det ju inte att boka något hotell för den aktuella natten på sajten.

Ringde runt till en del hotell men fick bara beskedet att återkomma fram på dagen. Suck!

Startade motorn. Nu utan dom hörselproppar som jag haft sista biten...

HERREGUD vad motorn rasslade! Lät ju som en gammal B20 med ventilspel på 1 mm.

Stängde av och drog upp oljestickan, Snustorrt! What!
Kollade under bilen, men motorn var ju torr och ren.

Hade ju dock varit förutseende och stoppat ned 2 liter motorolja i bagaget bland verktygen.
Fyllde på nästan 1½ liter innan det blev fullt på stickan.
Tack och lov så tystnade ventilrasslet direkt när jag startade motorn.

Klockan var nu 04:30 och jag började köra runt för att leta hotell.

Åkte in mot Frankfurt och väl ute på Autobahn igen så tryckte jag ur bilen genom växlarna, helt otroligt vad bra han går med ARAL Ultimate 102 i tanken, tänkte jag för mig själv. Ett jäkla klipp i maskin där vid 5000-6000 rpm och en liten avgassmäll mellan varje växel.

PANG! Då händer det! 
Femmans växel hoppar ur...
Sen är den puts väck. Men va fan!     

På med varningsblinkers och in till vägkanten.

Kollar lite igen under bilen, men torrt och fint, inget oljeläckage.

Provar lite. Jodå, femman är borta.
1:an till 4:an och backen fungerar, men det viner lite ifrån lådan när jag kör iväg. sad

Står nog där i en halvtimme och funderar på vad jag ska göra.

Inte fan kan jag fortsätta till Schweiz med detta, tänker jag.

Börjar köra lite sakta norrut mot Frankfurt och efter några mil tänker jag tanken att jag kör hemåt så långt jag orkar så får det bli ett hotell längs vägen hem.

Första biten går det bara i 70 km/h men efter 20 talet mil ökar jag och ligger sedan i 110-120 km/h.

Passerar ett vägarbetsområde där det är skyltat 60 km/h, råkar köra i 80 och givetvis är det en sån där portabel fartkamera som blixtrar till framför ögonen på mig.  sad
Får väl hoppas att boten inte hittar till Sverige då jag inte har någon modern EU-skylt där fram, den främre skylten är ju sedan 1974. Jag tänker neka! Finns väl ingen idiot som kör med en gammal Kadett från Sverige till Tyskland.  neutral

I höjd med Hannover ösregnar det REJÄLT och torkarna går för fullt och rätt som det är så ger sig ett torkarblad iväg. FLOOPP. Jaha, där flög den tänker jag samtidigt som jag ser torkar-armen gnaga mot vindrutan.

In till vägkanten och tejpar torkar-armen med silvertejp.

Dyngsur fortsätter jag min resa och funderar lite surt och ironiskt på hur länge det ska dröja innan något annat ramlar av från bilen... typ en dörr eller nåt.  neutral neutral sad

Regnet upphör och jag kör sedan i 130 km/h på fyrans växel med båda sidorutorna fullt nedvevade för att hålla sömnen borta och i Lubeck stannar jag för att kolla oljan och äta lite Mcdonalds.

Jodå, jag blir tvungen att köpa en liter olja till på en mack å fylla på 8 dl. Suck!  sad

Fortsätter sen att köra hela vägen hem.
Kommer hem klockan 19:30 efter totalt 289 körda mil.
Hade nu varit vaken i 35 ½ timme.

Det var nog den mest onödiga bilresan jag har gjort i hela mitt liv.  neutral

Det var för övrigt tur att jag vände om hemåt igen för att hämta passet, för när jag körde av färjan i Danmark så fick jag visa Pass för den danska Polisen för första gången i hela mitt liv... lol 



Nu känns bilen ganska billig, känner mig ganska trött på den, får väl ställa in den i garaget tills lusten kommer tillbaka.






För övrigt så kan jag berätta att dagen innan jag skulle åka iväg så kom det ett paket med posten, ett paket från PS Autoteile i Tyskland. Ett paket som innehöll dom där stols-skenorna som jag beställde i oktober 2017. Dom har ju ända sedan nyårshelgen lovat att dom skulle betala tillbaka pengarna för att dom inte kunde leverera och jag har skrivit dåliga recensioner med lägsta betyg på både deras Facebook sida och på Google om deras företag.
Och stols-skenor har jag ju sedan länge handlat från ett annat företag.

I paketet hade man som plåster på såren skickat med en uppsättning hjulmuttrar. HaHaHa.  roll big_smile lol


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9d4e7ef6e0c17b53feeefbfabbc784f3.jpg

Senast redigerat av eastereverybodybay (1 oktober 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 augusti 2018 · 14 007 Inlägg

Vilken resa du gjorde. Får hoppas att du tar tag i kadetten snart så den kommer ut på vägarna igen och då i helt skick.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
eastereverybodybay
26 augusti 2018 · 360 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vilken resa du gjorde. Får hoppas att du tar tag i kadetten snart så den kommer ut på vägarna igen och då i helt skick.

/Benny

Tack. smile

Får väl se om det blir ett vinterjobb att byta växellåda och kanske renovera motorn så den inte förbrukar olja.

Kanske byter jag bort bilen mot någon annan entusiastbil....??  smile

CCRobin
26 augusti 2018 · 735 Inlägg

Skaplig resa! Hade nog aldrig vågat ge mig ut på en sådan själv men riktigt kul att läsa om andra som vågar big_smile

Fiesta_Racing Ford fantast
26 augusti 2018 · 1 607 Inlägg

efter den berättelsen känner jag mig skräckslagen för resan jag ska göra med min från växjö till malmö yikes nämnde det för bror min att han kan vara på standby ifall det skulle hända något.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
eastereverybodybay
26 augusti 2018 · 360 Inlägg

CCRobin skrev:
Skaplig resa! Hade nog aldrig vågat ge mig ut på en sådan själv men riktigt kul att läsa om andra som vågar big_smile

Fiesta_Racing skrev:
efter den berättelsen känner jag mig skräckslagen för resan jag ska göra med min från växjö till malmö

Äsch, hem kommer man alltid på ett eller annat sätt.  smile

Hade Kadutten t.ex. havererat helt å hållet där nere i Europa så hade jag sett till att få den bärgad till nån bilverkstad och sedan hade jag kontaktat något biltransport företag som hade fått frakta hem bilen därifrån.

Sen hade jag personligen med hjälp av buss, tåg eller taxi tagit mig till närmsta flygplats och köpt biljett hem till Svea.  smile 

Saker å ting löser sig alltid...  smile  smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (26 augusti 2018)

eastereverybodybay
20 september 2018 · 360 Inlägg

sadsad

Så blev man påkörd också...  Suck!  sad

Påbackad av en V70 på parkeringen på jobbet, mitt på stötfångarböjen höger bak, Kadutten kasade typ 15 cm i sidled av smällen å resultatet blev en ful inåt-buckla på högersidan med lite spräckt spackel och en liten utåt-buckla på vänstersidan där stötfångaren är fäst.
Och bakre fästjärn till stötfångaren lite böjda.   

Suck!  sad   

Fan jag orkar inte!

Lär ju behöva lacka hela bakskärmarna, med allt vad det innebär med eventuella nyansskillnader...??

Hoppas inte stötfångaren blev böjd...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-506b49036e82e95fb76c4f1589fe3d14.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-dd86091f8cc13a30d2fd3a50f9437fad.jpg

Fast vållande bilens försäkring tar ju visserligen kostnaden... Men ändå så jävla skitsurt.


  sad

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 september 2018 · 14 007 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
sadsad

Så blev man påkörd också...  Suck!  sad

Påbackad av en V70 på parkeringen på jobbet, mitt på stötfångarböjen höger bak, Kadutten kasade typ 15 cm i sidled av smällen å resultatet blev en ful inåt-buckla på högersidan med lite spräckt spackel och en liten utåt-buckla på vänstersidan där stötfångaren är fäst.
Och bakre fästjärn till stötfångaren lite böjda.   

Suck!  sad   

Fan jag orkar inte!

Lär ju behöva lacka hela bakskärmarna, med allt vad det innebär med eventuella nyansskillnader...??

Hoppas inte stötfångaren blev böjd...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-506b49036e82e95fb76c4f1589fe3d14.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-dd86091f8cc13a30d2fd3a50f9437fad.jpg

Fast vållande bilens försäkring tar ju visserligen kostnaden... Men ändå så jävla skitsurt.


  sad

Ja verkligen jävla skitsurt!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
RandomMaister
21 september 2018 · 556 Inlägg

Noo! sad

Cassius Hobbymekaniker
21 september 2018 · 470 Inlägg

Stor risk att kofångaren blivit krökt, kolla upp om de finns att få tag i nya någonstans, att rikta en sån blir inte lätt att få bra.. kan krävas omkromning etc vilket skaderegleraren kan vara motvillig till att hålla på med. (För att de är besvärligt, inte för att dom inte få betalt)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
21 september 2018 · 360 Inlägg

Cassius skrev:
Stor risk att kofångaren blivit krökt, kolla upp om de finns att få tag i nya någonstans, att rikta en sån blir inte lätt att få bra.. kan krävas omkromning etc vilket skaderegleraren kan vara motvillig till att hålla på med. (För att de är besvärligt, inte för att dom inte få betalt)

Mjo... Ska kolla upp det noga innan jag lämnar in bilen... 

Var å visade upp bilen idag å det var ju inte ens snack om att lacka hela bakskärmarna,  endast området som är skadat och någon decimeter runt omkring kommer att lackas å sen poleras gränsen mellan det nya och gamla enligt plåtniklas på verkstaden.
Känns ju lite sisådär...  sad

Cassius Hobbymekaniker
1 oktober 2018 · 470 Inlägg

Den är ju relativt nylackad, + att det är en solid färg. Jag tror inte du kommer se något när dom är klara (så länge dom mixat färgen rätt).

Är du inte nöjd är de ju bara att inte godta reparationen smile

Kofångaren dock.. är jobbigare hmm

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
2 oktober 2018 · 360 Inlägg

Cassius skrev:
Den är ju relativt nylackad, + att det är en solid färg. Jag tror inte du kommer se något när dom är klara (så länge dom mixat färgen rätt).

Är du inte nöjd är de ju bara att inte godta reparationen smile

Kofångaren dock.. är jobbigare hmm

Får hoppas det...

Men när jag lämnade in bilen igår morse å samtidigt snackade med plåtkillen så sa han att man lackar den skadade ytan och duschar över med färg så det inte blir någon skarv å så lägger man klarlack.

Jag sa då att det ÄR ingen klarlack på bilen... å då började han klia sig i huvudet.

Frågade hur mycket jag skulle behöva lägga till om jag skulle vilja lacka hela bakskärmarna och på köpet få bort alla sliprepor som lyser igenom på bakskärmarna, men han gav mig aldrig något pris.
Han sa bara att det finns risk att man ser nyansskillnad mellan bakskärmarna och dörr om man gör så...


Nåja... jag får helt enkelt se till att släppa mitt kontrollbehov å hoppas att dom gör ett korrekt jobb...    smile
Det löser sig nog... smile 

Och kofångaren verkar faktiskt vara hel å rak... vad jag kan se..

Cassius Hobbymekaniker
2 oktober 2018 · 470 Inlägg

Man har ju hört historier om dom som aldrig gett upp när dom tyckt de varit nyansskillnader där de slutat med hel lack.. Men man får nog vara riktigt påstridig och kriga ett bra tag i så fall wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
4 oktober 2018 · 360 Inlägg

Cassius skrev:
Man har ju hört historier om dom som aldrig gett upp när dom tyckt de varit nyansskillnader där de slutat med hel lack.. Men man får nog vara riktigt påstridig och kriga ett bra tag i så fall wink

Mjo, plåtnissen ringde idag och sa att dom hade lackat båda bakskärmarna men att det var så pass stor nyansskillnad mellan bakskärmarna och det andra så dom skulle göra om jobbet.   sad
Han ville veta vilken fabrikat och typ av färg bilen var lackad med...   
Så jag fick ringa till han som lackade bilen åt mig å fråga...

Skönt att plåt å lackfirman åtminstone har så pass stor självinsikt att dom inte var nöjda med sitt jobb..  smile

Kommer absolut att kriga till mig en hellack om det blir nyansskillnader.

RandomMaister
5 oktober 2018 · 556 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Cassius skrev:
Man har ju hört historier om dom som aldrig gett upp när dom tyckt de varit nyansskillnader där de slutat med hel lack.. Men man får nog vara riktigt påstridig och kriga ett bra tag i så fall wink

Mjo, plåtnissen ringde idag och sa att dom hade lackat båda bakskärmarna men att det var så pass stor nyansskillnad mellan bakskärmarna och det andra så dom skulle göra om jobbet.   sad
Han ville veta vilken fabrikat och typ av färg bilen var lackad med...   
Så jag fick ringa till han som lackade bilen åt mig å fråga...

Skönt att plåt å lackfirman åtminstone har så pass stor självinsikt att dom inte var nöjda med sitt jobb..  smile

Kommer absolut att kriga till mig en hellack om det blir nyansskillnader.

Blir det samma färg isåfall?

eastereverybodybay
5 oktober 2018 · 360 Inlägg

RandomMaister skrev:
Blir det samma färg isåfall?

Oja... !  Absolut!

Något annat vore synd...   Originalkulören passar bäst...    smile

Nåja, får se hur det löser sig i veckan som kommer...

Cassius Hobbymekaniker
8 oktober 2018 · 470 Inlägg

Om plåtverkstan vore smarta så skulle dom leja bort lackningen till han som lackade den åt dig! Men alla kan inte vara smarta.. smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang