Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 252 704 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
eastereverybodybay
1 januari 2019 · 360 Inlägg

Passade på att väcka upp Kadutten ur sin törnrosasömn nu när man hade lite ledigt...
Körde bort den till verkstaden å skruvade dit ett par andra hjulspindlar, hjulnav och nya bromsskivor.

Har ju haft det där tråkiga problemet med att skivorna slår sig.

Efter utbyte mäter jag nu upp 4 hundradelar i skevhet mot tidigare upp emot 17-20 hundradelar på dom gamla naven.

Kändes oerhört skönt att köra nu utan bromsvibrationer. Hoppas att det nu förblir så...





Tog ju tillfället att åka en sväng på torra osaltade vägar i solskenet...

Fan alltså!! Det ÄR en kul liten bil det här... big_smile big_smile big_smile  Man blir som ett barn på nytt...  big_smile big_smile

Snabbaste bil jag kört är en Ferrari 488 å själv har jag ägt både Dodge Viper RT/10 och Lotus Omega och en massa annat sket genom åren... Men ta mig fan... jag tror minsann att man har precis lika roligt bakom ratten i Kadetten som i en Ferrari 488.

Bara hoppas på en tidig vår nu...  smile




Jag får väl med detta förklara bilen som färdig... ”mer eller mindre i alla fall”... Så färdig som den kan bli...

Hade lite planer på att renovera topplocket i vinter, men det får nog vänta till ett annat år.
Är ingen brådska med det...

Får helt enkelt hoppas på en tidig vår nu så man får ut å åka på lite träffar och dylikt.

Jag minns när jag var nere i Tyskland och köpte dörrarna till bilen så sa ju killen där att jag borde ta å komma dit ner å besöka den årligen återkommande Opel Kadett C träffen i Kaiserslautern när bilen är färdig.

Kanske tar jag mig en tur dit ner i slutet av april...?

Får se vad för kul man hittar på...     


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9c620e223013a669a83841d61331bb38.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f8ad37a8c354c4dc2ca6922608eb85a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-18da8524960c77b52ab0df66d959e6ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-83a958495b79734d491b1262d67109ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-492ee613b981e9c722d6124bdcaa7d9d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-8b2af4958222fbe13dee3dd4399fbf8e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b8de8722423ea89944263f230717e4aa.jpg



Kanske återkommer man med något annat projekt i framtiden... ?

Hade gärna kommit över en gammal Toyota Starlet Kombi från 1980-1984... (men kombimodellen är ju oerhört sällsynt).

Skulle också kunna tänka mig att renovera upp en Opel Kadett GSI 16v i originalskick för att använda som "daily driver"...

Nåja, man får se vad man får för idéer i framtiden.   

smile


EDIT  Någon som vet var man kan hitta främre stänkskydd liknande dom jag har vid bakhjulen?
(Kommer nog att blästra sönder lacken på framskärmarna längst ner om jag inte monterar ett par stänkskydd)

Senast redigerat av eastereverybodybay (1 januari 2019)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 januari 2019 · 14 007 Inlägg

Den är riktigt snygg! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Power-krille
2 januari 2019 · 672 Inlägg

Så vackert!

"Väx inte upp! det är en fälla"
eastereverybodybay
2 januari 2019 · 360 Inlägg

Vettemannen skrev:
Den är riktigt snygg! smile

Power-krille skrev:
Så vackert!

TACK!    smile

Tyfors Svetsare
2 januari 2019 · 1 145 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Passade på att väcka upp Kadutten ur sin törnrosasömn nu när man hade lite ledigt...
Körde bort den till verkstaden å skruvade dit ett par andra hjulspindlar, hjulnav och nya bromsskivor.

Har ju haft det där tråkiga problemet med att skivorna slår sig.

Efter utbyte mäter jag nu upp 4 hundradelar i skevhet mot tidigare upp emot 17-20 hundradelar på dom gamla naven.

Kändes oerhört skönt att köra nu utan bromsvibrationer. Hoppas att det nu förblir så...





Tog ju tillfället att åka en sväng på torra osaltade vägar i solskenet...

Fan alltså!! Det ÄR en kul liten bil det här... big_smile big_smile big_smile  Man blir som ett barn på nytt...  big_smile big_smile

Snabbaste bil jag kört är en Ferrari 488 å själv har jag ägt både Dodge Viper RT/10 och Lotus Omega och en massa annat sket genom åren... Men ta mig fan... jag tror minsann att man har precis lika roligt bakom ratten i Kadetten som i en Ferrari 488.

Bara hoppas på en tidig vår nu...  smile




Jag får väl med detta förklara bilen som färdig... ”mer eller mindre i alla fall”... Så färdig som den kan bli...

Hade lite planer på att renovera topplocket i vinter, men det får nog vänta till ett annat år.
Är ingen brådska med det...

Får helt enkelt hoppas på en tidig vår nu så man får ut å åka på lite träffar och dylikt.

Jag minns när jag var nere i Tyskland och köpte dörrarna till bilen så sa ju killen där att jag borde ta å komma dit ner å besöka den årligen återkommande Opel Kadett C träffen i Kaiserslautern när bilen är färdig.

Kanske tar jag mig en tur dit ner i slutet av april...?

Får se vad för kul man hittar på...     


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9c620e223013a669a83841d61331bb38.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f8ad37a8c354c4dc2ca6922608eb85a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-18da8524960c77b52ab0df66d959e6ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-83a958495b79734d491b1262d67109ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-492ee613b981e9c722d6124bdcaa7d9d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-8b2af4958222fbe13dee3dd4399fbf8e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b8de8722423ea89944263f230717e4aa.jpg



Kanske återkommer man med något annat projekt i framtiden... ?

Hade gärna kommit över en gammal Toyota Starlet Kombi från 1980-1984... (men kombimodellen är ju oerhört sällsynt).

Skulle också kunna tänka mig att renovera upp en Opel Kadett GSI 16v i originalskick för att använda som "daily driver"...

Nåja, man får se vad man får för idéer i framtiden.   

smile


EDIT  Någon som vet var man kan hitta främre stänkskydd liknande dom jag har vid bakhjulen?
(Kommer nog att blästra sönder lacken på framskärmarna längst ner om jag inte monterar ett par stänkskydd)

Blev riktigt bra synd eller ja synd är väl fel ord men har vart en trevlig läsning smile

Ja har /eller har haft såna där stänk skydd. Kan leta i gömmorna när ja kommer hem.
Är hemma ikväll nån gång.
Vet inte på rak arm om ja spara dom bara för att eller om hamna på tippen=/
Har massa opel delar kvar men när vi sålde huset så försvann möe.

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
eastereverybodybay
2 januari 2019 · 360 Inlägg

Tyfors skrev:
Ja har /eller har haft såna där stänk skydd. Kan leta i gömmorna när ja kommer hem.
Är hemma ikväll nån gång.
Vet inte på rak arm om ja spara dom bara för att eller om hamna på tippen=/
Har massa opel delar kvar men när vi sålde huset så försvann möe.

Såg nu att det fanns både nytillverkat och begagnat på tyska Ebay så det får nog bli en beställning där.

Men tack ändå...   smile

Tyfors Svetsare
2 januari 2019 · 1 145 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Tyfors skrev:
Ja har /eller har haft såna där stänk skydd. Kan leta i gömmorna när ja kommer hem.
Är hemma ikväll nån gång.
Vet inte på rak arm om ja spara dom bara för att eller om hamna på tippen=/
Har massa opel delar kvar men när vi sålde huset så försvann möe.

Såg nu att det fanns både nytillverkat och begagnat på tyska Ebay så det får nog bli en beställning där.

Men tack ändå...   smile

Aah då så smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
RandomMaister
7 maj 2019 · 556 Inlägg

Hur går det här? Fantastiskt läsning detta..
Är inne på att själv köpa en kadett C och göra en liknande resa.. big_smile

eastereverybodybay
8 maj 2019 · 360 Inlägg

RandomMaister skrev:
Hur går det här? Fantastiskt läsning detta..

Är inne på att själv köpa en kadett C och göra en liknande resa.. big_smile

Tycker jag absolut att du ska göra...  smile


Jag kör mycket med Kadutten, funkar som en klocka. Har redan blivit totalt 750 mil sedan färdigställandet.  smile

Tyvärr kom jag aldrig iväg ner till Kadett C träffen i Kaisersslautern i Tyskland som var nu i slutet av april.
Det sägs att det brukar vara strax över 350 Kadett C på träffen...

Lite synd att man inte hade tid att åka, men det vart tyvärr en massa arbete den helgen.  sad

Nåja, det går fler tåg som man brukar säga.     smile

Tanken finns att ge sig ut på någon Road tripp vad det lider. Funderar på någon semestertripp upp genom Norge, alternativt åka söderut i Europa, även England och Skottland finns i funderingarna... 

Bilar är ju till för att användas... smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (8 maj 2019)

RandomMaister
8 maj 2019 · 556 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

RandomMaister skrev:
Hur går det här? Fantastiskt läsning detta..

Är inne på att själv köpa en kadett C och göra en liknande resa.. big_smile

Tycker jag absolut att du ska göra...  smile


Jag kör mycket med Kadutten, funkar som en klocka. Har redan blivit totalt 750 mil sedan färdigställandet.  smile

Tyvärr kom jag aldrig iväg ner till Kadett C träffen i Kaisersslautern i Tyskland som var nu i slutet av april.
Det sägs att det brukar vara strax över 350 Kadett C på träffen...

Lite synd att man inte hade tid att åka, men det vart tyvärr en massa arbete den helgen.  sad

Nåja, det går fler tåg som man brukar säga.     smile

Tanken finns att ge sig ut på någon Road tripp vad det lider. Funderar på någon semestertripp upp genom Norge, alternativt åka söderut i Europa, även England och Skottland finns i funderingarna... 

Bilar är ju till för att användas... smile

Härligt att höra att den används! big_smile

Har hittat en fin Kadett C -78 som mest troligt blir min i helgen.
Har som plan att i framtiden försöka få i någon roligare drivlina. Har dock tyvärr för tillfället ej möjlighet att svetsa i garaget jag hyr. Tror du att det går att få i något roligt ändå? Isåfall vad?
Hade varit kul med iallafall ca 120hk.
Bilen är rostfri så ingen lagning behövs! smile

eastereverybodybay
8 maj 2019 · 360 Inlägg

RandomMaister skrev:
Härligt att höra att den används! big_smile

Har hittat en fin Kadett C -78 som mest troligt blir min i helgen.
Har som plan att i framtiden försöka få i någon roligare drivlina. Har dock tyvärr för tillfället ej möjlighet att svetsa i garaget jag hyr. Tror du att det går att få i något roligt ändå? Isåfall vad?
Hade varit kul med iallafall ca 120hk.
Bilen är rostfri så ingen lagning behövs! smile

Det allra enklaste är väl att ta motor och låda från en Opel Rekord 2,2 115 hk. Eller kanske 2,4 liters maskinen från Opel Omega A på 125 hk. Men vissa saker får man ju så klart kanske svetsa... avgasrör, kardanaxel och kanske motorfästen...?

Annars är ju en sån maskin som jag hade tidigare väldigt trevlig i sin karaktär (C20NE, 115hk).
Kanske dock en del mer jobb än att ta en maskin från Rekord 2,2...
Men med en seriös etanolkonvertering med högre kompression så kanske man har uppåt 130-135 kusar.

C20NE sitter ju i en jäkla massa Opelbilar från mitten av 80 talet fram till första halvan av 90 talet.
(Omega A, Astra F, Kadett E, Vectra A, med flera...)


smile

Cassius Hobbymekaniker
15 maj 2019 · 470 Inlägg

Vill man ha bolt on är en CIH med 4-pet det absolut smidigaste. De som kan vara lurigt att hitta är motorfästena, växellådan tror jag man får ihop med originalets vxl låds balk. Avgassystem finns att köpa färdiga hela vägen.

Bakaxeln (Ascona/Manta A helst, men B funkar också) är också bolt on, man får flytta över strutfästet från originalaxeln bara. Komplettera med Rekord 2.2 ventilerade skivor.

Sen behöver du en kortad mellanaxel, och en boxad framvagnsbalk, där kommer du inte undan svetsningen tyvärr.. Men balken går ju ta ner och svetsa någon annan stans. 2.2ans styrsystem har 4 kablar som ska kopplas in, sen behövs bättre bränsleledningar och en bränslepump. Snäll trimkam och extraktorgrenrör på en sån så har du 135-140hk med lätthet.

2.4an ger mer effekt men är både dyr och svår att hitta idag hmm Men med delarna ovan kan du göra hela konverteringen på 2 helger och sen är bilen redo för SFRO reggning. Så de blir inte mycke enklare än så smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
2 augusti 2019 · 360 Inlägg

Hej svejs...

En ganska värdelös videosnutt på Kadutten...    smile     

https://youtu.be/mvdmv6x_AB0



smile smile

RandomMaister
2 augusti 2019 · 556 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Hej svejs...

En ganska värdelös videosnutt på Kadutten...    smile     

https://youtu.be/mvdmv6x_AB0



smile smile

Jäklar den gick fint! big_smile Är du nöjd, eller ska du leta fler hästar? wink

eastereverybodybay
3 augusti 2019 · 360 Inlägg

RandomMaister skrev:
Jäklar den gick fint! big_smile Är du nöjd, eller ska du leta fler hästar? wink

smile

Nja, den får nog vara som den är... känns ganska lagom användarvänligt och lagom roligt...  smile

Visst skulle man ganska enkelt och billigt med chip och högre laddtryck kunna få fram 50 talet hästar till... Men det känns som att växellådan är en svag länk.

Får se vad framtiden hittar på...  smile

eastereverybodybay
10 oktober 2019 · 360 Inlägg

Hallå där! Trodde jag var färdig... smile  Men...   


Köpte hem en universal intercooler till pärlan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e5b252cbac40c48ed019cf6fbc7b34ec.jpg


450x225x65 mm.

Ska försöka pyssla dit den i fronten någon dag när lusten faller på... Det är trångt där fram i nosen... å inte vill man ju såga sönder fronten allt för mycket...  sad

Har lite småproblem med att motorn vill spika till lite ibland vid full gas.  sad

Kollade temperaturen på Insugningsluften och den ligger runt 40 grader när man kör lugnt i 100 km/h utan laddtryck, å då var det bara 7-8 plusgrader utomhus. Vid lite lätt belastning stiger temperaturen till 50 grader och vid en full gas acceleration rusar den snabbt upp till runt 88 grader. Förhoppningsvis kan en intercooler få ned temperaturen rejält...

I övrigt så funkar bilen som en klocka. smile
Har nästan kört alldeles för mycket med den. Vid besiktningen i maj förra året så stod mätarställningen på 2100 mil och nu står den på hela 4300 mil.... vet inte riktigt var i helvete jag har varit och kört... HaHaHa... big_smile

eastereverybodybay
19 oktober 2019 · 360 Inlägg

Sådärja...

Då satt intercoolern på plats... Tog lite tid att få dit den på ett någorlunda snyggt sätt.
Fick också flytta LMM och luftfiltret...
Blev ju faktiskt ett lite mer "cleant" utseende...

Bytte också till en OPC kåpa över tändstiften...
Ser lite snabbare ut.  lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-eabdea75764d16b8944ab4de879175b0.jpg


Har varit ute å provgasat lite och har inte lyckats höra några spikningar nu... Så förhoppningsvis gör det bra skillnad med en IC.

Ska faktiskt kolla runt om jag kan hitta någon firma som kan göra en mappning av motorn...
Typ tre-fyra hekto högre laddtryck vore ju faktiskt trevligt... big_smile

Finns ju företag i UK som erbjuder steg 1 trim med 230-240 hk och 340-360 nm.

EDIT:
Såg att TM chiptrimning på västkusten har steg 1 med 237 hk och 319 nm...
Nåt sånt kunde ju faktiskt vara ganska lagom...  smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (19 oktober 2019)

eastereverybodybay
21 november 2019 · 360 Inlägg

Hej å hå alla glada och lyckliga!... Och olyckliga... big_smile

En liten video snutt från veckans körning hos Turbocenter i Stockholm...


https://m.youtube.com/watch?v=Yegtrmm6toA



Jag släpade upp bilen till Turbocenter med förhoppning att få till en del mer effekt.

Har haft tanken att det skulle vara trevligt att få upp laddtrycket från 0,65 till 1 bar.

Sen önskade jag också att få lite hjälp med diverse felkoder.

Efter motortransplantationen så har det ju legat en del felkoder på ABS och AC med mera...
Hastighetssignal saknas...
Tankgivarsignal saknas...
Med mera...

På sätt och vis sådana felkoder som egentligen inte har haft någon betydelse för motorns funktion, men det vore ju trevligt att få bort dom...

Jag har ju dock kört med dom felkoderna från allra första början utan problem.

Men har också haft felkod och lysande motorlampa för "katalysatoreffektivitet".... Just pga att jag kör utan katalysator.

Den felkoden tog man också bort för gott. smile


Sen har jag också haft felkoder på laddtrycksstyrningen. Två felkoder som låg där redan när motorn satt i Astran...

P1243 Turboladdare bypassventil avbrott.
P0243 Laddningstryck reglerenhet avbrott.

Jag har ju bytt precis ALLT som har med laddtrycksstyrningen att göra utan att få bort dom koderna.  sad

Inte heller Turbocenter lyckas bli klok på vad dom felkoderna kommer sig av... Trots många timmar av felsökning...



Första körningen med bilen på rullarna genererade 156 hk på hjulen (cirka 180 motor hk) samt en väldigt krokig och ojämn vridmomentskurva med cirka 230 nm som max.

Motorn ska ju original lämna 192 hk på vevaxeln samt 250 nm.

Efter några timmar av felsökning och mappning får dom dock till en körning med 207 drivhjulshästar (cirka 238 motor hk) samt en Betydligt snyggare vridmomentskurva med 305 nm som max...

MEN...!!!
HÄR KOMMER DET STORA PROBLEMET... sad

En ny repa en minut senare och effekten försvinner... Puts väck... Går då som nästan helt original igen... sad sad sad

Så håller det på... Programvaran läggs in och bilen körs på rullarna med en snygg och bra effektkurva...

Rullarna saktar in... Motorn går ner på tomgång... En minut senare körs en ny repa och då är effekten nästan som original igen.  sad

Oerhört konstigt...

Jag låter Turbocenter felsöka i ett par dagar för ALLDELES för mycket pengar...

Dom tror först att problemet ligger i att styrenheten inte får någon hastighetssignal från ABS systemet och man ser till att lägga dit en signal utan någon större skillnad.
Dock så försvinner ju felkoden på saknad hastighetssignal.

Jag har själv pratat förra sommaren med engelsmän om felkoderna på laddtrycksstyrningen och någon har då hänvisat till defekt styrenhet... sad

Kanske är det så...?

Turbocenter tror i alla fall att dessa felkoder på laddtrycksstyrningen ligger bakom problemet med mappningen...

Efter några dagar får dom dock dock till ett par kontinuerliga körningar på rullarna med cirka 190 drivhjulshästar (cirka 218 motor hk) med laddtryck på 0,7 bar.
Samt en jämn och hyfsat snygg vridmomentskurva som ligger runt 275 nm.

Och där är jag nu idag.
Bättre än så lyckas det inte bli.

Bilen går förvisso bättre nu än när jag lämnade den... Men jag är långt ifrån nöjd... sad

Turbocenter tyckte att jag skulle köpa en annan Astra Bertone 2,0 turbo att använda som hjälp för felsökning... Att kunna plocka delar fram och tillbaka mellan bilarna.... Och sedan sälja den bilen igen när man har kommit till rätta med problemet...

Jag vet i fasen... sad

Jag är nog mer inne på att beställa mig ett MAXXECU och helt enkelt byta ut motorstyrningen.

Ursäkta för lång text...

Ha det riktigt jäkla gott!  smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (22 november 2019)

Dr_No
25 november 2019 · 549 Inlägg

Det var ju konstiga fel. Du tror inte att det kan vara så att ECU:n lägger tillbaka original mappningen efter ett tag?

Byt ECU:n till en sådan här istället så blir du av med problemen.

http://www.maxxtuning.se/produkter/moto … och-lsu-42

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
eastereverybodybay
25 november 2019 · 360 Inlägg

Dr_No skrev:
Det var ju konstiga fel. Du tror inte att det kan vara så att ECU:n lägger tillbaka original mappningen efter ett tag?

Byt ECU:n till en sådan här istället så blir du av med problemen.

http://www.maxxtuning.se/produkter/moto … och-lsu-42

Ja väldigt konstigt är det... Nä, han lägger nog inte tillbaka original mappningen eftersom bilen går betydligt bättre nu med den mappen som är i. Det blev stor skillnad mot förut...

Ja det lutar nog åt ett sådant Maxxecu... smile  Det borde jag ha gjort från allra första början!



Men det hade ändå varit intressant att flytta över styrenheten till en annan Astra bara för att se om felkoderna följer med...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang