RandomMaister skrev:
Härligt att höra att den används!
Har hittat en fin Kadett C -78 som mest troligt blir min i helgen.
Har som plan att i framtiden försöka få i någon roligare drivlina. Har dock tyvärr för tillfället ej möjlighet att svetsa i garaget jag hyr. Tror du att det går att få i något roligt ändå? Isåfall vad?
Hade varit kul med iallafall ca 120hk.
Bilen är rostfri så ingen lagning behövs!
Det allra enklaste är väl att ta motor och låda från en Opel Rekord 2,2 115 hk. Eller kanske 2,4 liters maskinen från Opel Omega A på 125 hk. Men vissa saker får man ju så klart kanske svetsa... avgasrör, kardanaxel och kanske motorfästen...?
Annars är ju en sån maskin som jag hade tidigare väldigt trevlig i sin karaktär (C20NE, 115hk).
Kanske dock en del mer jobb än att ta en maskin från Rekord 2,2...
Men med en seriös etanolkonvertering med högre kompression så kanske man har uppåt 130-135 kusar.
C20NE sitter ju i en jäkla massa Opelbilar från mitten av 80 talet fram till första halvan av 90 talet.
(Omega A, Astra F, Kadett E, Vectra A, med flera...)