VW Tiguan GTS

Tigge
  • 67 Följare
  • 110 614 Visningar
  • Projektet avslutat 14 juli 2018
walkmann Båtmeck
12 januari 2018 · 200 Inlägg

Soulman skrev:
VQDC? Aldrig hört talas om. Inte ens en snabb googling gav någon träff överhuvudtaget.

Min bil är rätt fullsmetad men jag hjälper andra med lite olika grejer. Aktiverade DLA på en Arteon här om dagen. Rätt enkelt när frontkamera och adaptiv farthållare finns. Funkar att göra på de flesta bilar som har den utrustningen. Men VCP har en del funktioner inbyggda som kräver färre moment än VCDS och man kan hårdskriva direkt på eeprom om man vill ändra hur utgångarna på BCM ska bete sig. T.ex kan man avaktivera lampövervakningen för de som gillar att stoppa in LED överallt. Avaktivera den livsfarliga start/stopp funktionen är väldigt enkel att göra med VCP. Inga problem att göra med VCDS men kräver fler moment. De kompletterar varandra helt enkelt.

Kan du aktivera traffic sign rec på en passat -18? Vore lite kul att ha...bilen har typ allt men inte detta? smile

//walkmann
Soulman
12 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Har du frontkameran ska det vara fullt möjligt. Har du DLA, LDW och ADC? Media Discover eller Discover Pro?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
SeniorRC
12 januari 2018 · 31 Inlägg

VAGCOM skulle det stå.
Hade för mycket med förkortningar i huvudet från jobbet.
DLA som i Driving Light Assist?

Personligen så hade jag väl önskat mig mer personliga bilder för bakgrund och annat i infotainment.

BMW i4 M50 Black on Black "Carbon Package" (2022)
walkmann Båtmeck
12 januari 2018 · 200 Inlägg

Soulman skrev:
Har du frontkameran ska det vara fullt möjligt. Har du DLA, LDW och ADC? Media Discover eller Discover Pro?

Ja det har den.
Composition media...
Måste man ha nav el är det något du också kan fixa? smile

//walkmann
Soulman
13 januari 2018 · 1 271 Inlägg

walkmann skrev:

Soulman skrev:
Har du frontkameran ska det vara fullt möjligt. Har du DLA, LDW och ADC? Media Discover eller Discover Pro?

Ja det har den.
Composition media...
Måste man ha nav el är det något du också kan fixa? smile

He He, att eftermontera navigation kostar mellan 20 och 30.000. Ja inte om du gör det själv,  hårdvaran kostar kanske 15 i alla fall.
Nej nav ska inte behövas för att få traffic sign recognition.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
13 januari 2018 · 1 271 Inlägg

WothRline skrev:
VAGCOM skulle det stå.
Hade för mycket med förkortningar i huvudet från jobbet.
DLA som i Driving Light Assist?

Personligen så hade jag väl önskat mig mer personliga bilder för bakgrund och annat i infotainment.

Ja precis, det är DLA. Har du front kamera och AFS kan du aktivera  DLA. En mycket användbar funktion måste jag säga.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
13 januari 2018 · 1 271 Inlägg

WothRline skrev:
VAGCOM skulle det stå.
Hade för mycket med förkortningar i huvudet från jobbet.
DLA som i Driving Light Assist?

Personligen så hade jag väl önskat mig mer personliga bilder för bakgrund och annat i infotainment.

Du har en mycket begränsad användning av en äldre CAN-USB dongel i din bil. Den kommunicerar inte med ett flertal controllers i bilen eftersom de har ett annat nyare kommunikationsprotokoll.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
29 januari 2018 · 863 Inlägg

Soulman skrev:
Då är det bara att gratulera och jag uppmanar alla att gå för samma deal!
För 2995 lönar det sig inte ens att köpa den utanför Sverige faktiskt när jag har kollat vilket lär vara ett kampanjpris. Normalpriset ska vara 3995. Plus kostnad för installation. Förutom i candyweiss fall då smile

Hur lång tid tog det innan du kunde använda Dfreeeze´n?
Jag fick min monterad idag och verkstaden sa att det kunde ta ett "tag" innan Dfreeeze i Tyskland aktiverar kontot och telefonnumret.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
29 januari 2018 · 1 271 Inlägg

candyweiss skrev:

Soulman skrev:
Då är det bara att gratulera och jag uppmanar alla att gå för samma deal!
För 2995 lönar det sig inte ens att köpa den utanför Sverige faktiskt när jag har kollat vilket lär vara ett kampanjpris. Normalpriset ska vara 3995. Plus kostnad för installation. Förutom i candyweiss fall då smile

Hur lång tid tog det innan du kunde använda Dfreeeze´n?
Jag fick min monterad idag och verkstaden sa att det kunde ta ett "tag" innan Dfreeeze i Tyskland aktiverar kontot och telefonnumret.

Tja... Jag kopplade in modulen, kopplade sedan in antennen och flippade med placering och kabeldragning. Registrerade mig i appen och testkörde så klart innan jag monterade ihop bilen igen. Kanske 15 minuter så var jag registrerad och i funktion.

Nöjde de sig med 2995 utan att ens kommentera?

Senast redigerat av Soulman (29 januari 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
29 januari 2018 · 863 Inlägg

Soulman skrev:

candyweiss skrev:

Soulman skrev:
Då är det bara att gratulera och jag uppmanar alla att gå för samma deal!
För 2995 lönar det sig inte ens att köpa den utanför Sverige faktiskt när jag har kollat vilket lär vara ett kampanjpris. Normalpriset ska vara 3995. Plus kostnad för installation. Förutom i candyweiss fall då smile

Hur lång tid tog det innan du kunde använda Dfreeeze´n?
Jag fick min monterad idag och verkstaden sa att det kunde ta ett "tag" innan Dfreeeze i Tyskland aktiverar kontot och telefonnumret.

Tja... Jag kopplade in modulen, kopplade sedan in antennen och flippade med placering och kabeldragning. Registrerade mig i appen och testkörde så klart innan jag monterade ihop bilen igen. Kanske 15 minuter så var jag registrerad och i funktion.

Nöjde de sig med 2995 utan att ens kommentera?

Ja det blev 2995:- utan ett knyst. Tyvärr vill den inte fungera, fick som svar att det hänt nästan alla innan också.
Skulle tydligen autoaktiveras hos Dfreeeze, annars skulle jag komma tillbaka.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
29 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Monterade in en på en kompis Golf. Samma sak där. Funkade så snart jag provade, typ en kvart efter att jag kopplat ihop det.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
31 januari 2018 · 863 Inlägg

Soulman skrev:
Monterade in en på en kompis Golf. Samma sak där. Funkade så snart jag provade, typ en kvart efter att jag kopplat ihop det.

Du skrev tidigare att du hade problem och tog ur säkringen, var sitter den?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
31 januari 2018 · 1 271 Inlägg

candyweiss skrev:

Soulman skrev:
Monterade in en på en kompis Golf. Samma sak där. Funkade så snart jag provade, typ en kvart efter att jag kopplat ihop det.

Du skrev tidigare att du hade problem och tog ur säkringen, var sitter den?

Står i instruktionsboken. Klimatanläggningen tror jag det var jag ryckte.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
31 januari 2018 · 863 Inlägg

Soulman skrev:

candyweiss skrev:

Soulman skrev:
Monterade in en på en kompis Golf. Samma sak där. Funkade så snart jag provade, typ en kvart efter att jag kopplat ihop det.

Du skrev tidigare att du hade problem och tog ur säkringen, var sitter den?

Står i instruktionsboken. Klimatanläggningen tror jag det var jag ryckte.

Ska testa om det hjälper för att få igång Dfreeeze'n.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
1 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Dubbelkolla att kontot är rätt registrerat, samt telefonnumret. Du fick väl med lådan där de uppgifterna står. Sedan får man hoppas att de konfigurerat den för rätt bilplattform. Du ska ha nr 4, annars pratar den inte med bilen alls.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
2 februari 2018 · 863 Inlägg

Soulman skrev:
Dubbelkolla att kontot är rätt registrerat, samt telefonnumret. Du fick väl med lådan där de uppgifterna står. Sedan får man hoppas att de konfigurerat den för rätt bilplattform. Du ska ha nr 4, annars pratar den inte med bilen alls.

Det märkliga är att jag får temperaturen när jag kollar status, men jag kan inte starta värmaren.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
2 februari 2018 · 1 271 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-20d8bf7a55ec7da61dd1e662fb5d22d1.jpg

Ser det ut så här för dig? Där har jag precis startat värmaren.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
2 februari 2018 · 863 Inlägg

Soulman skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-20d8bf7a55ec7da61dd1e662fb5d22d1.jpg

Ser det ut så här för dig? Där har jag precis startat värmaren.

Ja, nu äntligen ser det ut så. Du hade rätt, det var valt fel plattform.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
2 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Bra. Kosta på dig att åka tillbaka till verkstaden och säg att de aldrig någonsin  i helvete kommer få ta hand om din bil igen eftersom de inte ens förstår att du har en bil med MQB plattform. Och att de lämnar ut bilen utan att ens testköra funktionen... Tänk dig hur service och reparationer på din bil kommer hanteras där...
Jag är inte det minsta förvånad.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
3 februari 2018 · 863 Inlägg

Soulman skrev:
Bra. Kosta på dig att åka tillbaka till verkstaden och säg att de aldrig någonsin  i helvete kommer få ta hand om din bil igen eftersom de inte ens förstår att du har en bil med MQB plattform. Och att de lämnar ut bilen utan att ens testköra funktionen... Tänk dig hur service och reparationer på din bil kommer hanteras där...
Jag är inte det minsta förvånad.

Jo, det är många klåpare som jobbar där.
Brukar bara utnyttja deras verkstad under garantitiden, sen har jag en mycket bättre privat VAG-verkstad som jag brukar lämna bilen till för att få stämplarna i boken. Mellanservice brukar jag fixa själv.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang