Köpråd: VW Touran 1.4 TSI DSG7 -17

wooxi
28 januari 2017 · 3 Inlägg

Tjena.

Behöver köpa en större bil p.g.a. tvillingar på ingång samt en 4 åring skall få plats. Kör en Hyundai i30 -11 idag.

Har varit och kollat på en VW Touran då pluspaketet och R-line ingår just nu samt att säljaren drog undan endel på priset.

MEN har hört illa om både 1.4 bensinaren och DSG lådan.
Har försökt läsa om det och om jag förstått det rätt har dom bytt till kamrem i senare modellerna. Då borde det problemet vara löst med motorn?
Sen var det ju DSG7 som man läst en hel del om. Har det ändrats något med den eller säljer dom fortfarande lådor som rasar?

Kollat runt på andra bilar med men känns som jag får mest för pengarna hos VW.

Hur ska man göra? Värt att satsa på en Touran eller köper man sig bara problem?

granadadr
28 januari 2017 · 7 287 Inlägg

en touran är ju ej en stor bil,, helt vanlig 5 sitsig bara högre i tak å uruselt bagage i mina ögon

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2017 · 17 470 Inlägg

Tvillingar med dito vagn och en 4-åring? Du titta på en fullstor bil tycker jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
wooxi
28 januari 2017 · 3 Inlägg

Ne den är ju inte stor som chrysler grand voyager direkt.

Den har tredelat baksäte och är sjusitsig i grundutförandet idag. Tror det var 2014/2015 den blev lite större.

Tror bilen i sig är bra för oss, bara DSG lådan och motorn inte lider av några fel

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2017 · 17 470 Inlägg

wooxi skrev:
Ne den är ju inte stor som chrysler grand voyager direkt.

Den har tredelat baksäte och är sjusitsig i grundutförandet idag. Tror det var 2014/2015 den blev lite större.

Tror bilen i sig är bra för oss, bara DSG lådan och motorn inte lider av några fel

Beror på hur länge ni ska ha den. Ska ni ha den längre än garantin är så hade jag inte rekommenderat köp. DSG7 krånglar friskt fortfarande.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cupra_
28 januari 2017 ·

Om ekonomin finns så köp en med annan motor och manuell låda då?
Ja, de har bytt material i lamellerna som ofta brann upp på den 7-växlade, men jag hade inte litat på den ändå.
1,4 är varken en rolig eller vettig motor i den stora bilen. Med full last får den dessutom jobba rätt hårt.

Ska du ha en sån bil, kör på manuell låda och annan motor om möjligheten finns.

Senast redigerat av Deception (28 januari 2017)

KenthIJ
28 januari 2017 · 1 451 Inlägg

Har en Touran TSI 140 2814 års modell , men manuell, som iaf gått 7.400 problemfria mil.

Vi har servat den enl. bok och gjort en extra framhjulsinställnineg efter två veckors körande på extremt guppiga grusvägar i Idre. Annars har vi varit riktigt nöjda med bilen.

Är ju som sagt ingen jättestor bil, tror det är samma plattform som Golf men tycker att utrymmena är väl använda. Lite trångt och kompakt här och var förståss t ex mellan framstol och Astolpe och bakstol och B stolpe men tycker att bagaget är ganska bra. Vi använder dock inte den tredje stolsraden utan fraktar dotterns rullstol i bagagen.

Vi tycker att kvaliteten på bilen i stort känns bra men jag har iofs ingen större koll på motorer

mr_green
29 januari 2017 · 847 Inlägg

Motorn är ju förbättrad. Kamrem istället för kedja. Tror den räcker gott o väl. Men det e väl dsg7 som kanske kan bli ett problem som redan e skrivet här. Men du har ju garanti så dom första åren e det ju inget större problem med kostnader på sånt.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
wooxi
1 februari 2017 · 3 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Beror på hur länge ni ska ha den. Ska ni ha den längre än garantin är så hade jag inte rekommenderat köp. DSG7 krånglar friskt fortfarande.

Ursäkta för sent svar. Tanken är ju att kunna äga den längre än vad nybilsgaratin räcker.

Deception skrev:
Om ekonomin finns så köp en med annan motor och manuell låda då?
Ja, de har bytt material i lamellerna som ofta brann upp på den 7-växlade, men jag hade inte litat på den ändå.
1,4 är varken en rolig eller vettig motor i den stora bilen. Med full last får den dessutom jobba rätt hårt.

Ska du ha en sån bil, kör på manuell låda och annan motor om möjligheten finns.

Vi får ge 250 för den med pluspaket, R-line, dragpaket samt family paketet. Känns som ett bra pris. Skulle vi byta till diesel automat får vi ge 309 och då är det grundutbudet som gäller.

Både bensin och diesel har 150hk. Vill man ha mera hästar får man köpa GT modellen vilket blir väldigt dyrt.

Vet du när dom bytte ut lamellerna? Försökt leta om det är några nyare bilar som haft problem, men inte hittat något. Men så har som väll inte gått så långt än heller.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2017 · 17 470 Inlägg

wooxi skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Beror på hur länge ni ska ha den. Ska ni ha den längre än garantin är så hade jag inte rekommenderat köp. DSG7 krånglar friskt fortfarande.

Ursäkta för sent svar. Tanken är ju att kunna äga den längre än vad nybilsgaratin räcker.

Deception skrev:
Om ekonomin finns så köp en med annan motor och manuell låda då?
Ja, de har bytt material i lamellerna som ofta brann upp på den 7-växlade, men jag hade inte litat på den ändå.
1,4 är varken en rolig eller vettig motor i den stora bilen. Med full last får den dessutom jobba rätt hårt.

Ska du ha en sån bil, kör på manuell låda och annan motor om möjligheten finns.

Vi får ge 250 för den med pluspaket, R-line, dragpaket samt family paketet. Känns som ett bra pris. Skulle vi byta till diesel automat får vi ge 309 och då är det grundutbudet som gäller.

Både bensin och diesel har 150hk. Vill man ha mera hästar får man köpa GT modellen vilket blir väldigt dyrt.

Vet du när dom bytte ut lamellerna? Försökt leta om det är några nyare bilar som haft problem, men inte hittat något. Men så har som väll inte gått så långt än heller.

Undrar jag med. Vår bil med DSG7 från 2015 packade ihop första gången efter 400 mil... Ny bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
2 februari 2017 · 7 287 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

wooxi skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Beror på hur länge ni ska ha den. Ska ni ha den längre än garantin är så hade jag inte rekommenderat köp. DSG7 krånglar friskt fortfarande.

Ursäkta för sent svar. Tanken är ju att kunna äga den längre än vad nybilsgaratin räcker.

Deception skrev:
Om ekonomin finns så köp en med annan motor och manuell låda då?
Ja, de har bytt material i lamellerna som ofta brann upp på den 7-växlade, men jag hade inte litat på den ändå.
1,4 är varken en rolig eller vettig motor i den stora bilen. Med full last får den dessutom jobba rätt hårt.

Ska du ha en sån bil, kör på manuell låda och annan motor om möjligheten finns.

Vi får ge 250 för den med pluspaket, R-line, dragpaket samt family paketet. Känns som ett bra pris. Skulle vi byta till diesel automat får vi ge 309 och då är det grundutbudet som gäller.

Både bensin och diesel har 150hk. Vill man ha mera hästar får man köpa GT modellen vilket blir väldigt dyrt.

Vet du när dom bytte ut lamellerna? Försökt leta om det är några nyare bilar som haft problem, men inte hittat något. Men så har som väll inte gått så långt än heller.

Undrar jag med. Vår bil med DSG7 från 2015 packade ihop första gången efter 400 mil... Ny bil.

hipp hurra va vag är bra wink  vet oxå vag har haft mkt problem med hjullager

amazinjoey
2 februari 2017 · 1 139 Inlägg

Skoda kodiaq ? de känns som ett mer vettigt alternativ smile

Servicetekniker
30 juni 2018 · 1 Inlägg

Köpte ny Touran i December 2017 och vi är helnöjda såhär långt. Har haft 2st Ford S-Max på raken tidigare men behöver inte en riktigt lika stor bli längre. Roligare att köra än Forden som iofs hade väldigt klen motor.

simlar
1 juli 2018 · 5 524 Inlägg

Nya 1,4TSI är en pålitlig motor, kamrem och ingen kompressor. Funnits sen 2013 i Golf 7 och det har än så länge inte uppkommit några problem med dom.

DSG7an verkar också fungera bra mycket bättre än dom tidigare, jag har ännu inte behövt reparera någon DSG7 ihopkopplad med nya 1,4TSI.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
panda666
1 juli 2018 · 4 250 Inlägg

Varför inte kolla på nått asiatiskt? strunta i tyskarna tycker ja, det blir krångel förr eller senare. Varför riskera liksom. Visste inte touran hade 7 sitsigt? trodde endast Sharan hade 7 sittsigt. Men finns ju prius+ eller qashqai +  dom är 7 sitsiga va ja minns. Finns även andra modeller. Just en tysk hade ja inte litat på speciellt me dsg och 1.4an. bara jävla massa problem. Hade det varit ja o min familj så skulle ja försöka undvika på längre resa hamna på vägrenen me problem iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang