TheMan89
MR Andersson
16 februari 2017
· 1 229 Inlägg
Jag fick en möjlighet att köpa en bmw e30 320 -89 som är såld ny på Gotland och har stannat här större delen av sitt liv och har på så vis klarat sig extremt bra från rost
Dock så visade det sig när jag kom hem med bilen att motorn inte var frisk (m20b25 med lite godis) oljetryckslampan tändes vid tomgång med varm olja, vid oljebyte konstaterades de att de va spån i oljan...
Rivning av rovan visade att en bult till oljepumpen låg i tråget och de var gott om skit i oljan som måste komma från tidigare motorbygge och dålig rengöring...
Jag hade lite delar på lager och tidigare ägaren sponsrade med en del så de tvättades noggrant, byttes lager, packningar och lite annat sen monterades den ihop igen. Dock så var jag på jakt efter bärarmar med skivbromsar så en polare sa att han hade de men dem satt på en bil
Så det inhandlades en 323:a sedan 85:a som de var påbörjat m50 installation i.
Så nu är planen att montera m50 maskinen i 320n istället och regga som ombyggt fordon genom sfro.
Recept:
M50b25iv från 525
ZF låda
325 kardan
E30 325 bakvagn med 188 lamelldiff
51mm fjäderben fram
E21 broms servo
Huvudcylinder från annan bil
E36 m3 bromsar fram
Bakbromsar är inte bestämmt ännu
Allt som har med fjädring o göra är totalt sopslut så allt blir nytt, powerflexbussningar överallt, nya dämpare, sänkfjädrar, nya länkarmar och styrstag fram.
Senast redigerat av TheMan89 (1 april 2020)