Cadillac sedanette 1949, nu blir det Ls-motorbygge med lite tidstypisk stil.

Den tråd handlar om den Cadillac sedanette som jag hittade i Usa och vad som har hänt med den på vägen både i Usa och härhemma, diverse restaurering och annan ombyggnation. Det är ganska ovanlig bil i Sverige och Usa, det ska finnas ett par andra i detta utförande men har inte träffat på någon i norra Sverige. Jag hittade den på nätet på en amerikansk annonssida, den stod i Wheat ridge Colorado, bilen kommer ursprungligen från Texas och har gått där från 1949-2014. Det som gör den lite speciell är att den är en såkallad "milestone car" alltså en bil som på ett eller annat sätt haft en betydande påverkan på bilindustrin. Planerna har ju ändrats med tiden så efter snart 3 somrar så är siktet inställt på en någorlunda snygg Ls-motorinstallation med 4l60e automatlåda, mer info kommer snart.
  • 84 Följare
  • 92 298 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 juni 2021
N_W V8 de bästa som finns!
9 september 2019 · 1 092 Inlägg

Kabelhärvan är indragen i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-b8d4473b3e522c606cf25787ed13309d.jpg


Kylfläkten kommer sitta på tryckande sidan i hålet.
Lite av staget bakom fick kapas men det kommer se tämligen original ut sedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-c0b1bf397d5c8b8000d402572b03e1b1.jpg


Fick beställa fuelrailanslutningar som blir til an6-anslutninggar på fuelrailsen och till nya pumpen på tanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-92fc5d584965b6281728b1655785aa43.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
N_W V8 de bästa som finns!
10 september 2019 · 1 092 Inlägg

Fick både nya grenröret från Corvette c6an och push-on anslutningarna till fuel railen och bränslepumpen.
I en bra nyhet var när vi testmonterade grenröret så går det nu att dra vänstersidans avgasrör förbi rattaxeln. De ska nu blästras och målas.
Så nu är motorns slutliga läge bestämt och det går att hänga dit automatlåda och göra nytt tvärstag för att hålla upp automatlådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-d07472e0961c16c2c10c870faae9045f.jpg

Senast redigerat av N_W (10 september 2019)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
12 september 2019 · 1 092 Inlägg

Tanken uppkapad för nya bränslepumpen som normalt sitter i Cheva Tahoe 2003-2007.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-a8d3b9c265c608f0e18cac9f3d73114b.jpg

Fläktkåpan är nerkapad och fläkten är spegelvänd så nu sitter den i hålet framför kylaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-324cee3edb4d63729464487d6d9bbb01.jpg

Nya växellådsbalken är också på plats mer bilder kommer.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
12 september 2019 · 1 092 Inlägg

En sak som förbisetts i planeringen upptäcktes idag när motor, konvertern och låda skulle ihop. Då passar det inte med konvertern och flexplattan. Tydligen så om man monterar en 4l60e låda från 99 och bakåt på en nyare Ls måste man ha en flexplate adapter, kontaktnätet finkammades och i morgon får jag ner en adapter från en bekant från facebook-grupp, en åkare han kände kunde ta med den när han ändå passerar här. Sällan det går så smidigt när nåt fattas smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-2c109531261e69a28095266485b72e4e.jpg

Senast redigerat av N_W (12 september 2019)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
13 september 2019 · 1 092 Inlägg

Nya infästningen för automatlådan är klar

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-2d38994349671f094abfdf409c126e87.jpg

Motor och låda är på plats. Trågen lackar jag i vinter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-c87b0b0b719e33f6bbf1e0a2acf2ed6e.jpg

Nu är tanken på plats med den nya pumpen inbyggd, den är nerflyttad 3cm för att få lite extra plats på ovansidan. Bränsleledningarna är dragna fram till motor med retur i tanken. Sitter även ett filter på mitten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-658b07257bc4a6a027e336afee032508.jpg

En förlängningsyoke sitter nu på lådan så nu kan vi börja och mäta hur lång den nya kardan ska vara. Ljungrens motorteknik får göra den och balansera den men mer om det senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-64932cbec6002f9f33bd11009c74b79e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-c35df4051f0787839b694511493b3b7f.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
14 september 2019 · 1 092 Inlägg

Gjorde klar en till kåpa igår så har man två olika att välja på för att täcka insuget.
Här är före och efterbild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-91a75080a07a0fa38f497134bdc48931.jpg

De två olika kåporna

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-913640353ac7679f2c9580827207cb5b.jpg

Senast redigerat av N_W (14 september 2019)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
17 september 2019 · 1 092 Inlägg

silverado350 skrev:
Spontant den rundade mtp bilens former. Bara mina 2 ören.

Japp det blir nog så, den täcker ju mer iaf. smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
17 september 2019 · 1 092 Inlägg

Med motor, låda och förlängningsyoke på plats så ska den nya kardanaxeln vara 1280mm i cc-mått.
Det bakre knutkorset mot bakaxeln är ju litet specialkors för cadillac så det måste återanvändas.
Hoppas det går och få till en ny axel i liknande diameter eftersom den ska passera ramkrysset.
Den är lämnad till Ljunggrens motorteknik nu som tillverkar nya axeln och balanserar den. Kommer dock ta nån vecka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-64932cbec6002f9f33bd11009c74b79e.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
20 september 2019 · 1 092 Inlägg

Motorn har monterats så långt bak det går för att undvika problem undertill med kardanen genom ramkrysset.
Nackdelen med det är att lite av insuget måste trimmas bort men det plastsvetsas sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-c9f12f3ef38cb4b998c0186e331bc4da.jpg

Jag fick även tag i en begagnad fastsättningsplatta för insugskåpan som får vara blå i bakkant för den delen kommer att synas.
Vi har även mätt upp längden som de nya tändkablarna ska ha när tändspolarna sitter flyttade till tråget, jag börjar göra dom imorgon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-f67a8647d5381b2a2e475686326e1cb0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-9084628398f6879c7c6841cc7483af0a.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
21 september 2019 · 1 092 Inlägg

Efter att ha mätt hur lång tändkablarna skulle vara gjorde jag dom idag. Irriterande nog så saknades en kabelsko för tändspolesidan till en tändkabel så jag kunde inte göra klart den. Tyvärr är dessa inte dessa så lätta att få tag i till Ls-spolarna så det blev att beställa en tändhatt och kabelsko så det blev 150kr för nåt som borde kosta 5öre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-187b265ad7dede13cbc04033b2c88afb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-110652f8db5b8dcefd9aff259966e369.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
21 september 2019 · 1 092 Inlägg

Mew skrev:
Så klart EN saknades. roll Blev bra iallafall! Älskar verkligen bilen, och det är sjukt fräckt hur lite färg kan få en "ny" motor att se old school ut. (Sträckläst några sidor nu ja. tongue)

Ska bli kul att se resultatet! Suget efter amerikanare är stort, och det blir inte mindre av att se din bil... smile

Ja det här blir version ett av bygget, kommer bygga med gammeldags-insug och luftrenare om nåt år när man fått rull på det här.
Kul att någon följer det smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
23 september 2019 · 1 092 Inlägg

Tråget på de här motorerna är så djupa i och med att de suttit i Tahoe mfl suvvar så de står ner så långt att de blir lägsta punkten under min bil.
Annonserade efter ett ls1-tråg och fick napp direkt 5mil bort, det är 7cm grundare. Ska hämta det i morgon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-fec986f1c2f3adf606f38a499b33ebb1.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
24 september 2019 · 1 092 Inlägg

Hämtade nya tråget idag så det ska blästras först sen åker det på bilen.
Fick även den saknade kabelskon till tändkablarna och kunde göra klart dom.

Beställde en ny sticka och rör till nya tråget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-286c5e2c2fa272241fc56f24fe42085b.jpg

Nya kardanaxeln blir nog klart på torsdag så den ska hämtas då.

En sak som ställer till det är att det kommer bli lite svårt att koppla ihop stosarna på kylaren med motorn nästan oavsett slangkombination. Tyvärr går det inte vrida den övre stosen på vattenpumpen för den är pressad på plats. Vi ska se om det går att kapa isär den gamla vattenpumpen och plocka lös stosen därifrån. Därefter försöker vi få lös den nya stosen som kommer deformas lite av det. Slår tillbaka den gamla stosen lite vriden i den nya pumpen.
Den nedre stosen på kylaren måste tyvärr snittas lös, vridas och svetsas för att det överhuvudtaget ska gå att få till med anslutningen mot vattenpumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-ae28f5efe1463eade4192c773adcfa19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-9554726100bc13709397614eabc3c0fe.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
26 september 2019 · 1 092 Inlägg

Jag var till Ljunggrens motorteknik i Matfors idag och hämtade den nya kardanaxeln som är balanserad och klar, som synes på bilden är den lite längre än den förra och för att det inte ska bli som ett hopprep av den så är den lite grövre också.
Nu är det alltså dags och göra klart det sista under bilen, byta till det lägre tråget, sätta dit nya kardanaxeln och svetsa ihop avgasrören. Det ska även dras in en kabel från hastighetsgivaren på struten av automaten. Automatlådekylaren ska monteras under fronten också.

Var och hämtade nya oljestickan och röret idag, sen fick jag beställa en specialströmbrytare som har dubbla linjer in och ut, alltså de är separerade så man kan styra elfläkten även manuellt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-582dab70a4711895c3942fde0ad0edd2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-cbd9ac740b595907c2bc99770e3dec26.jpg

Var och hämtade nya oljestickan och röret idag, sen fick jag beställa en specialströmbrytare som har dubbla linjer in och ut, alltså de är separerade så man kan styra elfläkten även manuellt.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
26 september 2019 · 1 092 Inlägg

Cuefa skrev:
Det lät ju som en praktisk strömbrytare!
Var hittar man en sån o vad kan den tänkas kosta?
Överväger ju starkt att byta till el-fläkt på Jeepen, o det kunde ju vara bra o kunna köra den manuellt vid skogskörning!

Här

https://www.sagro.se/sv/artiklar/vippst … gL3HvD_BwE

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
27 september 2019 · 1 092 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Hur löser du hastighetsmätare? Snyggt jobbat

Jag köpte en konverterare som tar in den elektroniska signalen från lådan och gör om den till en mekanisk drivning av original hasighetsmätare. Den jag köpte heter Dakota digital ecd 100,. Kostar 4100kr från Usa vilket jag tycker är mycket för att bara för att kunna använda original hastighetsmätare men det blir snyggt och behålla utseendet på inredningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-45b38a02425858afa3bb6b3682223c05.jpg

Senast redigerat av N_W (27 september 2019)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
4 oktober 2019 · 1 092 Inlägg

Tyvärr dåligt med bilder men nu är allt klart under bilen, nya tråget på plats, nya kardan passar fint, avgassystemet färdigdraget, växelväljaren på automaten går numer till original rattväxel, tändspolarna är flyttade till oljetråget.

Blev köp och kylarslangar, en slangmuff och ett löphjul.
Jag köpte två vulcoflexslangar för att koppla in nedre kylaranslutningen men det gick inte alls. En slang har en reducering från 45 ner 38mm och den andra är ren 38mm.  Stosen på aluminiumkylaren pekade rakt in i remskivan så den fick skäras lös och vridas ca 135 grader innan det svetsades.  Fick även ersätta ena slangen med en biltemaslang med mer böjlighet.
Övre stosen på nya vattenpumpen pekar åt helt fel håll så den drogs ur och blir rejält skadad av det. En ny stos togs från den gamla vattenpumpen som kapades sönder för att dra ut stosen utan skador(stosen är pressad fast i vattenpumpen.)
Kvar och göra på kylaren är att borra och gänga in en nippel för anslutning av steampipen från motorn.
Inkoppling av de elektriska är påbörjat så nästa vecka bör det bli provstart.
Ska ta nån bild på måndag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-ff6d261c51238a3c8d1b6111ac7a18ee.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
7 oktober 2019 · 1 092 Inlägg

Nu har det iaf gått såpass långt att motorn är uppstartad så bilen har backats in ut på verkstan,  den går inte riktigt så jämnt som den ska så felsökning pågår.
Allt med kylaren måste bli klart först så man kan ha den igång länge när man kopplar in diagnosutrustningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-d74d436a4e89febb8e51bbcff569b337.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
10 oktober 2019 · 1 092 Inlägg

Nuså efter lite justerande och nollning av felkoder så går den fint på tomgången och svarar rappt på gasen. Nu är det kylaren och insugsdelarna innan insuget kvar.
Rent elektriskt så är det en del kvar, styrningen av elfläkten, inkoppling av mätare och diverse strömbrytare och nån kontrollampa mm.  Ser ut som ett bombnedslag.
Hoppas jag kan köra hem den i slutet på nästa vecka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-63f2cc0cf17753f9b65c607700149109.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-46b1eec3a38f81e6367373e00cc53717.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-e2d2c7c8b8e1bd02bcfe236db29c4262.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
20 oktober 2019 · 1 092 Inlägg

Då var det mesta klart har kört hem bilen de 6milen till garaget. Automatlådan behöver en renovering men det hoppas jag kunna återkomma till under våren.
Tackar för intresset!

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-0ee2e05d0827e2cddfe2a53db1357b9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-4139d48aae9107c3efd97d72185ef82a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-e4bee12e9356a05da4f393bddde86b5b.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang