Dåliga Handbroms/ar V70N bla kan man byta/bygga om har ni idéer tankar ? En diskussions tråd om handbromsar.

Djo
4 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Hejsan har (inte helt oväntat kört skrot på handbromsen)

Tänkte bara se om någon mer än jag har idéer över denna handbroms, Min ide är om man kanske skulle kunna bygga om med andra ok som har inbyggd handbroms (denna ide har legat och grott i bakhuvudet ett tag)

Men har någon kanske gjort detta eller forskat lite mer i ämnet (vet någon kanske ett lämpligt ok och vajrar)

Men det kräver ju stor dos tur en dos uppfinningsrikedom och en del skruvande. och är detta godkänt troligen inte på en helbils godkänd bil ? kanske stupar redan där ?

Trådens syfte är en diskussion om att förbättra handbroms på V70N men självklart även andra bilar där handbroms konstruktionen är bristfällig.

Så lets diskutera nu folks wink

Mvh

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 mars 2017 · 14 007 Inlägg

På vilket sätt är handbromsen eller parkeringsbromsen som det egentligen heter, hur är den bristfällig menar du?
Jag minns inte att jag haft någon bristfällig handbroms/parkeringsbroms under min 42 år med körkort. Visst, byte av wirar och skivor samt belägg har det blivit några gånger men bristfälligt.....näe!!

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (4 mars 2017)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
4 mars 2017 ·

Bästa sättet att förbättra en handbroms är att faktiskt använda den alltid. Slutar man att dra i den när man parkerar så sätter den naturligtvis igen.

Kan sen inte tänka mig att du bygger om den lagligt med tanke på att du inte får ändra på dina ljuspunkter.   Så de lär bli ombyggt fordon smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 mars 2017 · 14 007 Inlägg

tkd_rille skrev:
Bästa sättet att förbättra en handbroms är att faktiskt använda den alltid. Slutar man att dra i den när man parkerar så sätter den naturligtvis igen.

Kan sen inte tänka mig att du bygger om den lagligt med tanke på att du inte får ändra på dina ljuspunkter.   Så de lär bli ombyggt fordon smile

Så är det!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Djo
4 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Använder den alltid. Vet den är dålig så tagit det lugnt men blivit lite kryckställ på snö och is (ej i trafik utan på stora folktomma planer mitt i natten) Så det borde inte på frästa så jävligt men tydligen så var det lilla för mycket.

Men vänster bak slutade fungera så skruvade isär idag.

Stoppklack låg löst skruvar till den gått av handbroms backar låg löst med monterings sats broms sköld trasig och vajern har gått av. Bytte backar med monteringssats i höstas fick även då svetsa och laga gamla skador. och nu är allting skrot vänster bak lär skaffa allting nytt.

V70N handbroms är välkänd som en dålig konstruktion så inte förvånad men trodde inte den var såhär kass.

Och ja förmodligen får jag inte bygga om den helt och hållet man kanske går förbättra nuvarande konstruktion ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 mars 2017 · 14 007 Inlägg

Hur den fungerar beror ju på behandlingen. Det är trots allt en parkeringsbroms.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
4 mars 2017 ·

Djo skrev:
Använder den alltid. Vet den är dålig så tagit det lugnt men blivit lite kryckställ på snö och is (ej i trafik utan på stora folktomma planer mitt i natten) Så det borde inte på frästa så jävligt men tydligen så var det lilla för mycket.

Men vänster bak slutade fungera så skruvade isär idag.

Stoppklack låg löst skruvar till den gått av handbroms backar låg löst med monterings sats broms sköld trasig och vajern har gått av. Bytte backar med monteringssats i höstas fick även då svetsa och laga gamla skador. och nu är allting skrot vänster bak lär skaffa allting nytt.

V70N handbroms är välkänd som en dålig konstruktion så inte förvånad men trodde inte den var såhär kass.

Och ja förmodligen får jag inte bygga om den helt och hållet man kanske går förbättra nuvarande konstruktion ?

Ja de är kända för att inte vara bra.  Brukar bli så med trummor om man aldrig någonsin öppnar upp, fick själv byta ut allt på min förra s70 inkl skivor och belägg. Men det blev för jäkla bra. Bromssköld struntade jag i.
De är heller inte till för att leka med.

Hur du tänker förbättra konstruktionen utan att göra bilen obrukbar (inte kunna besiktiga) är en bra fråga.
Annars är de underhåll.  Tråkigt skit men om man öppnar upp med jämna mellanrum och underhåller så kommer de att hålla.

Djo
4 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Vettemannen skrev:
Hur den fungerar beror ju på behandlingen. Det är trots allt en parkeringsbroms.

/Benny

Jojo visst är det så men att dra krycka någon gång på en vinter lär det hålla för (annars är det ju under alla kritik)  För vet andra som drar krycka jämnt och ständigt och det håller icke v70is.

Är man något insatt i volvo så vet man att v70N har en klen konstruktion men ett total haveri för det lilla jag utsatt den för är ju katastrof  (tycker jag alla får vi har vår egen åsikt)

Är ju fortfarande i 20 års åldern närmare bestämt 23 så att sladda är något man inte hunnit tröttnat på än, Och lite roligt lär man ju få ha tycker jag wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
4 mars 2017 · 10 157 Inlägg

tkd_rille skrev:

Djo skrev:
Använder den alltid. Vet den är dålig så tagit det lugnt men blivit lite kryckställ på snö och is (ej i trafik utan på stora folktomma planer mitt i natten) Så det borde inte på frästa så jävligt men tydligen så var det lilla för mycket.

Men vänster bak slutade fungera så skruvade isär idag.

Stoppklack låg löst skruvar till den gått av handbroms backar låg löst med monterings sats broms sköld trasig och vajern har gått av. Bytte backar med monteringssats i höstas fick även då svetsa och laga gamla skador. och nu är allting skrot vänster bak lär skaffa allting nytt.

V70N handbroms är välkänd som en dålig konstruktion så inte förvånad men trodde inte den var såhär kass.

Och ja förmodligen får jag inte bygga om den helt och hållet man kanske går förbättra nuvarande konstruktion ?

Ja de är kända för att inte vara bra.  Brukar bli så med trummor om man aldrig någonsin öppnar upp, fick själv byta ut allt på min förra s70 inkl skivor och belägg. Men det blev för jäkla bra. Bromssköld struntade jag i.
De är heller inte till för att leka med.

Hur du tänker förbättra konstruktionen utan att göra bilen obrukbar (inte kunna besiktiga) är en bra fråga.
Annars är de underhåll.  Tråkigt skit men om man öppnar upp med jämna mellanrum och underhåller så kommer de att hålla.

Allting var oordning gjort i höstas upp smort och nya backar med monterings sats och vajrarna löpte fint utan motstånd lite fästen var trasiga sen förr och fick svetsas så allting var tipp topp då.

Nej att bygga om helt får vi nog glömma (för mycket jobb) men man kan kanske förbättra inne i trumman.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 mars 2017 · 14 007 Inlägg

Djo skrev:

Vettemannen skrev:
Hur den fungerar beror ju på behandlingen. Det är trots allt en parkeringsbroms.

/Benny

Jojo visst är det så men att dra krycka någon gång på en vinter lär det hålla för (annars är det ju under alla kritik)  För vet andra som drar krycka jämnt och ständigt och det håller icke v70is.

Är man något insatt i volvo så vet man att v70N har en klen konstruktion men ett total haveri för det lilla jag utsatt den för är ju katastrof  (tycker jag alla får vi har vår egen åsikt)

Är ju fortfarande i 20 års åldern närmare bestämt 23 så att sladda är något man inte hunnit tröttnat på än, Och lite roligt lär man ju få ha tycker jag wink

Jovisst, men då får du räkna med dessa haverier eller kanske byta bil för jag tror inte heller att du får bygga om bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Djo
4 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Vettemannen skrev:

Djo skrev:

Vettemannen skrev:
Hur den fungerar beror ju på behandlingen. Det är trots allt en parkeringsbroms.

/Benny

Jojo visst är det så men att dra krycka någon gång på en vinter lär det hålla för (annars är det ju under alla kritik)  För vet andra som drar krycka jämnt och ständigt och det håller icke v70is.

Är man något insatt i volvo så vet man att v70N har en klen konstruktion men ett total haveri för det lilla jag utsatt den för är ju katastrof  (tycker jag alla får vi har vår egen åsikt)

Är ju fortfarande i 20 års åldern närmare bestämt 23 så att sladda är något man inte hunnit tröttnat på än, Och lite roligt lär man ju få ha tycker jag wink

Jovisst, men då får du räkna med dessa haverier eller kanske byta bil för jag tror inte heller att du får bygga om bilen.

/Benny

Är inte jätte förvånad det håller jag med om men det vart mer skrot än jag kunnat tänka mig.

Att bygga om helt  kan vi glömma ja så det lägger vi bakom oss.

Men inne i trumman med infästningar och dylikt kanske det går att förbättra på något viss ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
4 mars 2017 ·

Jag tror alla har sina svagheter.. Min bil har ju parkeringsbromsen på Oken vilket gör att man slipper trumkonstruktionen.
Däremot brukar de kunna paja där vajern är fäst i oket istället. Rätt skönt dock att kunna köra rent bakbromsarna.
Känns 50/50 om det skulle gå att besikta med.. Visst, det bryter ju mot helfordonsgodkännandet men den är fortfarande mekanisk och separat.

Djo
4 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Deception skrev:
Jag tror alla har sina svagheter.. Min bil har ju parkeringsbromsen på Oken vilket gör att man slipper trumkonstruktionen.
Däremot brukar de kunna paja där vajern är fäst i oket istället. Rätt skönt dock att kunna köra rent bakbromsarna.
Känns 50/50 om det skulle gå att besikta med.. Visst, det bryter ju mot helfordonsgodkännandet men den är fortfarande mekanisk och separat.

Visst är det så smile

Okej det har jag aldrig sett dock att det kan samlas mycket skit och börja kärva har jag varigt med om som bilmekaniker.

Njo det är ju som du säger mekaniskt och separat men det är nog ändå otillåten ändring enligt bilens godkännande.

tror det som ställt till det i v70in min är att stoppklacks skruvarna gått av är ju m6or, Kanske man ska borra upp och gänga om med grövre bultar där kanske svetsa fast den i stället men tror navet är i aluminium tyvärr annars är det ju en mycket bättre lösning i mitt tycke än ett par stackars m6or som ska hålla emot allting.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
4 mars 2017 ·

Djo skrev:

Deception skrev:
Jag tror alla har sina svagheter.. Min bil har ju parkeringsbromsen på Oken vilket gör att man slipper trumkonstruktionen.
Däremot brukar de kunna paja där vajern är fäst i oket istället. Rätt skönt dock att kunna köra rent bakbromsarna.
Känns 50/50 om det skulle gå att besikta med.. Visst, det bryter ju mot helfordonsgodkännandet men den är fortfarande mekanisk och separat.

Visst är det så smile

Okej det har jag aldrig sett dock att det kan samlas mycket skit och börja kärva har jag varigt med om som bilmekaniker.

Njo det är ju som du säger mekaniskt och separat men det är nog ändå otillåten ändring enligt bilens godkännande.

tror det som ställt till det i v70in min är att stoppklacks skruvarna gått av är ju m6or, Kanske man ska borra upp och gänga om med grövre bultar där kanske svetsa fast den i stället men tror navet är i aluminium tyvärr annars är det ju en mycket bättre lösning i mitt tycke än ett par stackars m6or som ska hålla emot allting.

Då har du ju lösningen. Antingen köper du svindyra titanskruvar, eller så får du köra lite tig-svets smile

Djo
4 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Deception skrev:

Djo skrev:

Deception skrev:
Jag tror alla har sina svagheter.. Min bil har ju parkeringsbromsen på Oken vilket gör att man slipper trumkonstruktionen.
Däremot brukar de kunna paja där vajern är fäst i oket istället. Rätt skönt dock att kunna köra rent bakbromsarna.
Känns 50/50 om det skulle gå att besikta med.. Visst, det bryter ju mot helfordonsgodkännandet men den är fortfarande mekanisk och separat.

Visst är det så smile

Okej det har jag aldrig sett dock att det kan samlas mycket skit och börja kärva har jag varigt med om som bilmekaniker.

Njo det är ju som du säger mekaniskt och separat men det är nog ändå otillåten ändring enligt bilens godkännande.

tror det som ställt till det i v70in min är att stoppklacks skruvarna gått av är ju m6or, Kanske man ska borra upp och gänga om med grövre bultar där kanske svetsa fast den i stället men tror navet är i aluminium tyvärr annars är det ju en mycket bättre lösning i mitt tycke än ett par stackars m6or som ska hålla emot allting.

Då har du ju lösningen. Antingen köper du svindyra titanskruvar, eller så får du köra lite tig-svets smile

Då blir det nog skruvar wink för en TIG kan jag ej hantera men ja jag tror det får bli bättre fastsättning av stoppklacken (grövre hårdare skruvar) M6 i 8,8 är ju tandpetar varning wink  och bygga om så man även har justering ute vid hjulen och inte bara spaken sen biffa upp lite delar så kommer det nog fungera bättre iallafall ( Skruva måste grejer på bruksbil är tråkigt) wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
4 mars 2017 ·

Djo skrev:

Deception skrev:

Djo skrev:

Visst är det så smile

Okej det har jag aldrig sett dock att det kan samlas mycket skit och börja kärva har jag varigt med om som bilmekaniker.

Njo det är ju som du säger mekaniskt och separat men det är nog ändå otillåten ändring enligt bilens godkännande.

tror det som ställt till det i v70in min är att stoppklacks skruvarna gått av är ju m6or, Kanske man ska borra upp och gänga om med grövre bultar där kanske svetsa fast den i stället men tror navet är i aluminium tyvärr annars är det ju en mycket bättre lösning i mitt tycke än ett par stackars m6or som ska hålla emot allting.

Då har du ju lösningen. Antingen köper du svindyra titanskruvar, eller så får du köra lite tig-svets smile

Då blir det nog skruvar wink för en TIG kan jag ej hantera men ja jag tror det får bli bättre fastsättning av stoppklacken (grövre hårdare skruvar) M6 i 8,8 är ju tandpetar varning wink  och bygga om så man även har justering ute vid hjulen och inte bara spaken sen biffa upp lite delar så kommer det nog fungera bättre iallafall ( Skruva måste grejer på bruksbil är tråkigt) wink

Ja lyckas du knäcka m6 i titan så har du tagit i mer än lovligt tongue

marcus80 Sir
4 mars 2017 · 935 Inlägg

Har haft flera v70 men aldrig haft problem med parkeringsbromsen. Dock har jag bara använt den till vad den är avsedd för. Prova det så behöver du nog inte bygga om den.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 mars 2017 · 13 673 Inlägg

finns massor av åtgärder..  nya klackar går att köpa.

sen undviker man biltema backar.  och sen tar man ställskruvar från 850 så blir det bättre inställning mellan skivorna och backarna utan att behöva spänna inuti bilen som en galning. 

men skulle inte leka med handbromsen på en v70N eftersom det är rent dynga..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
4 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Jag fattar inte. Du vill sladda med en V70?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
5 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Deception skrev:

Djo skrev:

Deception skrev:
Då har du ju lösningen. Antingen köper du svindyra titanskruvar, eller så får du köra lite tig-svets smile

Då blir det nog skruvar wink för en TIG kan jag ej hantera men ja jag tror det får bli bättre fastsättning av stoppklacken (grövre hårdare skruvar) M6 i 8,8 är ju tandpetar varning wink  och bygga om så man även har justering ute vid hjulen och inte bara spaken sen biffa upp lite delar så kommer det nog fungera bättre iallafall ( Skruva måste grejer på bruksbil är tråkigt) wink

Ja lyckas du knäcka m6 i titan så har du tagit i mer än lovligt tongue

Haha ja vi får väll se då wink

marcus80 skrev:
Har haft flera v70 men aldrig haft problem med parkeringsbromsen. Dock har jag bara använt den till vad den är avsedd för. Prova det så behöver du nog inte bygga om den.

Jojo men du menar att du aldrig får lust att sladda lite emellanåt ? Inte så att jag gör det ofta direkt och känns som ni spårat in er på just det, Menmen.

Och du måste hålla med om att det inte är en optimal konstruktion (detta vet alla och jag också)

Growe skrev:
finns massor av åtgärder..  nya klackar går att köpa.

sen undviker man biltema backar.  och sen tar man ställskruvar från 850 så blir det bättre inställning mellan skivorna och backarna utan att behöva spänna inuti bilen som en galning. 

men skulle inte leka med handbromsen på en v70N eftersom det är rent dynga..

Volvo orginal backar är det enda som fungerar på v70N.

Nej vet den är skit dålig men jag kan inte låta bli det är roligt att få ut röva ibland haft en 244a innan så då åkte man ju på ställ jämnt och ständigt wink

caromania skrev:
Jag fattar inte. Du vill sladda med en V70?

Nej jag vill ha en konstruktion som är dimensionerad för att hålla även för att någon gång på en vinter när andan faller in sladda lite. Skulle jag ha en bil specifikt bara för att sladda hade jag inte åkt v70 Nej.

Så du menar att du aldrig sladdat någon enda gång någonsin och du menar att det är tråkigt eller vadå?

Snälla vi är väl alla här bilfolk och vi har inte våra bilar bara för att frakta aselet, Utan våra bilar är mer än så och vi vårdar våra bilar och tar hand om dom och har ett intresse i att köra bilarna våra och vi älskar att ha kontrollen på våra bilar och när andan faller in kan vi även leka av oss lite för det bilfolk jag känner som är äldre har då inte växt ifrån det.

Jaja jag har fått ut det jag behöver av vissa i denna tråd tack för det iallafall får vi vänta på våren får vi renovera och förbättra handbroms då.

Tack och hej från mig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang