Dåliga Handbroms/ar V70N bla kan man byta/bygga om har ni idéer tankar ? En diskussions tråd om handbromsar.

marcus80 Sir
5 mars 2017 · 935 Inlägg

Djo skrev:

Deception skrev:

Djo skrev:

Då blir det nog skruvar wink för en TIG kan jag ej hantera men ja jag tror det får bli bättre fastsättning av stoppklacken (grövre hårdare skruvar) M6 i 8,8 är ju tandpetar varning wink  och bygga om så man även har justering ute vid hjulen och inte bara spaken sen biffa upp lite delar så kommer det nog fungera bättre iallafall ( Skruva måste grejer på bruksbil är tråkigt) wink

Ja lyckas du knäcka m6 i titan så har du tagit i mer än lovligt tongue

Haha ja vi får väll se då wink

marcus80 skrev:
Har haft flera v70 men aldrig haft problem med parkeringsbromsen. Dock har jag bara använt den till vad den är avsedd för. Prova det så behöver du nog inte bygga om den.

Jojo men du menar att du aldrig får lust att sladda lite emellanåt ? Inte så att jag gör det ofta direkt och känns som ni spårat in er på just det, Menmen.

Och du måste hålla med om att det inte är en optimal konstruktion (detta vet alla och jag också)

Growe skrev:
finns massor av åtgärder..  nya klackar går att köpa.

sen undviker man biltema backar.  och sen tar man ställskruvar från 850 så blir det bättre inställning mellan skivorna och backarna utan att behöva spänna inuti bilen som en galning. 

men skulle inte leka med handbromsen på en v70N eftersom det är rent dynga..

Volvo orginal backar är det enda som fungerar på v70N.

Nej vet den är skit dålig men jag kan inte låta bli det är roligt att få ut röva ibland haft en 244a innan så då åkte man ju på ställ jämnt och ständigt wink

caromania skrev:
Jag fattar inte. Du vill sladda med en V70?

Nej jag vill ha en konstruktion som är dimensionerad för att hålla även för att någon gång på en vinter när andan faller in sladda lite. Skulle jag ha en bil specifikt bara för att sladda hade jag inte åkt v70 Nej.

Så du menar att du aldrig sladdat någon enda gång någonsin och du menar att det är tråkigt eller vadå?

Snälla vi är väl alla här bilfolk och vi har inte våra bilar bara för att frakta aselet, Utan våra bilar är mer än så och vi vårdar våra bilar och tar hand om dom och har ett intresse i att köra bilarna våra och vi älskar att ha kontrollen på våra bilar och när andan faller in kan vi även leka av oss lite för det bilfolk jag känner som är äldre har då inte växt ifrån det.

Jaja jag har fått ut det jag behöver av vissa i denna tråd tack för det iallafall får vi vänta på våren får vi renovera och förbättra handbroms då.

Tack och hej från mig.

Jo absolut fast jag är 36. Men då tar jag Subarun. Även om det är 50/50 permanent går den att ställa upp bra.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Djo
5 mars 2017 · 10 157 Inlägg

marcus80 skrev:

Djo skrev:

Deception skrev:

Ja lyckas du knäcka m6 i titan så har du tagit i mer än lovligt tongue

Haha ja vi får väll se då wink

marcus80 skrev:
Har haft flera v70 men aldrig haft problem med parkeringsbromsen. Dock har jag bara använt den till vad den är avsedd för. Prova det så behöver du nog inte bygga om den.

Jojo men du menar att du aldrig får lust att sladda lite emellanåt ? Inte så att jag gör det ofta direkt och känns som ni spårat in er på just det, Menmen.

Och du måste hålla med om att det inte är en optimal konstruktion (detta vet alla och jag också)

Growe skrev:
finns massor av åtgärder..  nya klackar går att köpa.

sen undviker man biltema backar.  och sen tar man ställskruvar från 850 så blir det bättre inställning mellan skivorna och backarna utan att behöva spänna inuti bilen som en galning. 

men skulle inte leka med handbromsen på en v70N eftersom det är rent dynga..

Volvo orginal backar är det enda som fungerar på v70N.

Nej vet den är skit dålig men jag kan inte låta bli det är roligt att få ut röva ibland haft en 244a innan så då åkte man ju på ställ jämnt och ständigt wink

caromania skrev:
Jag fattar inte. Du vill sladda med en V70?

Nej jag vill ha en konstruktion som är dimensionerad för att hålla även för att någon gång på en vinter när andan faller in sladda lite. Skulle jag ha en bil specifikt bara för att sladda hade jag inte åkt v70 Nej.

Så du menar att du aldrig sladdat någon enda gång någonsin och du menar att det är tråkigt eller vadå?

Snälla vi är väl alla här bilfolk och vi har inte våra bilar bara för att frakta aselet, Utan våra bilar är mer än så och vi vårdar våra bilar och tar hand om dom och har ett intresse i att köra bilarna våra och vi älskar att ha kontrollen på våra bilar och när andan faller in kan vi även leka av oss lite för det bilfolk jag känner som är äldre har då inte växt ifrån det.

Jaja jag har fått ut det jag behöver av vissa i denna tråd tack för det iallafall får vi vänta på våren får vi renovera och förbättra handbroms då.

Tack och hej från mig.

Jo absolut fast jag är 36. Men då tar jag Subarun. Även om det är 50/50 permanent går den att ställa upp bra.

Får jag låna Subarun ? wink Dom kan man ha riktigt roligt med såpass att det kan bli en sådan vid nästa bilbyte och fyrhjulsdriften har andra fördelar på vintern också smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
5 mars 2017 ·

Risken som uppstår om du förstärker förskruvningen är att det uppstår en ny "svagaste punkt" och något annat betydligt mer svårfixat problem uppstår.

Jag har inte upplevt några problem med just parkeringsbromsen på mina V70N jag ägt eller kört inom taxi tidigare men jag har å andra sidan alltid lossat spaken innan igångsättning av fordonet = inga försök till "Scandinavian flick" någonsin.

Däremot vet jag flertalet som likt dig vill sladda lite som dom andra coola gossarna i sina bottsänkta 700/900 runt korvkiosken och problemet kommer lika säkert som amen i kyrkan en söndagsförmiddag i december.

Senast redigerat av Evildan (5 mars 2017)

Djo
5 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:
Risken som uppstår om du förstärker förskruvningen är att det uppstår en ny "svagaste punkt" och något annat betydligt mer svårfixat problem uppstår.

Jag har inte upplevt några problem med just parkeringsbromsen på mina V70N jag ägt eller kört inom taxi tidigare men jag har å andra sidan alltid lossat spaken innan igångsättning av fordonet = inga försök till "Scandinavian flick" någonsin.

Däremot vet jag flertalet som likt dig vill sladda lite som dom andra coola gossarna i sina bottsänkta 700/900 runt korvkiosken och problemet kommer lika säkert som amen i kyrkan en söndagsförmiddag i december.

Haha du är för go du wink

Jo ioförsig kan det bli så det har du rätt i hm ja vi får se tror jag hittar på lite hyss ändå någon mindre ändring blir det nog.

Samtidigt vet jag ju inte vad för klant som satt ditt klacken heller. För fått åtgärdat annat "proffs" jobb som tidigare ägare låtit verkstäder lags. Tur man skruvar själv så man vet det blir ordentligt gjort iallafall.

Haha runt korvmojen ger jag fan i dock ;-) kryckställ kräver lite utrymme och jag vet mina begränsningar. Men med 240in kunde man ju göra som man ville mer förlåtande bil finns nog inte när det gäller korvkisk drifting wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
5 mars 2017 ·

caromania skrev:
Jag fattar inte. Du vill sladda med en V70?

Jag är go och du är utskälld!
Pilutta dig o du diskriminerade.
Trots mitt långvariga och i mitt tycke genuina bilintresse så ser inte jag heller vitsen i att sladda med en V70, men det gör mig tydligen till en individ ointresserad av bilar/fordon överlag vad vet jag, ty nu är jag tämligen förvirrad.

Djo
6 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Jag fattar inte. Du vill sladda med en V70?

Jag är go och du är utskälld!
Pilutta dig o du diskriminerade.
Trots mitt långvariga och i mitt tycke genuina bilintresse så ser inte jag heller vitsen i att sladda med en V70, men det gör mig tydligen till en individ ointresserad av bilar/fordon överlag vad vet jag, ty nu är jag tämligen förvirrad.

Haha nej nu tolkas det fel igen.

Men när alla börjar hacka upp sig på att man gärna drar en sladd ibland till å tro att jag vill använda v70in som drift bil så blir man lite less.
Jag som vilken annan fordons tokig jävel drar gärna en sladd imellanåt och just nu sitter jag i en v70 så då råkar det vara den som får sig en släng av breställ någon enstaka gång ibland.

Jag diskriminerar ingen och jag har inte sagt/menat att någon av er är ointresserade av bilar utan sagt att ALLA vi är bil intresserade och menat att vi alla tycker väl om att dra en sladd ibland eller hur ? Den texten var under hans inlägg men var inte specifikt riktat till enbart honom, Ursäkta att jag bara har godkänt i svenska rån en kommunal skola vi får inte lära oss bättre wink

Om jag skrivit luddigt eller om ni misstolkar vet jag ej men jag har inte menat något illa mot någon alls här.

Senast redigerat av Djo (6 mars 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
22 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Kolade över delarna förut och kan konstatera att det stora felet är, Att den/dom som satt ditt stoppklackarna ej har skruvat åt skruvarna ordentligt. Man kan se tydligt att hålena blivit ovala inte konstigt skruvarna går av tillslut då.

Menmen tur man kan skruva själv iallafall. Nya delar ligger hemma och köpt nya skruvar m6 av tåligare variant 10,9 istället för 8,8 och sen får man väl försöka ge fan i den där spaken (men det går nog som det går wink )

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mci
8 augusti 2019 · 17 Inlägg

Har en V70 - 2006-mod, kjøpt brukt/begagnat 2017.
Handbroms var så och seja inte fungerande från start.


Hadde den på verkstad for litt oljeskift og så der og ville få fiksa brekket også (handbromsen).
Mekaniker gjorde så ("lagat"), men ingen forskjell. Handbromsen kjentes normal ut på spaken (som førut), men ingen bromseffekt (1% kanskje).
Frågade mekaniker, som sa den var justerad, men da jag sa den inte tog, kom en dårlig unnskyldning om at - "nei, det hadde han ikke kollat...bare justerad...dvs strammad til lite"  (jaha...ja....).

Nu, 2 år senare i juni, måtte jeg inn på EU-kontroll som vi kaller det i Norge. Fikk naturligvis merknad for handbroms blant mera (så klart).
Fikk så totalpris på jobbet og så vidare....(10.000,- NOK).
Etter "rep" var handbromsen lika elendig. Ingen forskjell, bare litt mindra strammad til....altså normal på spaken. Dom har bytt dom bakre kombinerade bromsskivor/trommel på båda sidor.

Klagade og fikk ny timme efter semester og denna vecka ble handbromsen "fixad", men fortsatt ingen forskjell.
Mekaniker sa han inte forstår hvorfor, for den bromsade helt OK "på rulla" i verkstad-hallen.

Leverade inn ÄNNU en gång og skal hente bilen i dag. På telefon prøver han å forklare at den fungerer "bettre", men han snakker om at det hjelper å trå på bromspedalen etter att handbromsen er dragit åt.
Er det noen slags auto-tildrag fra bromspedal som koblas mot handbroms på dessa modeller???

Jag tror at handbromsen fortsatt inte er helt 100...., for han avslutad samtalet med at om det ikke er bra, så må wirene bytas.

Jeg er inte bilmekaniker, men har mycket forståelse for teknik sedan 35 år og har skruvat på bilar i bland (egna forstås). Har mekanisk utbildning, men inte bilmek.

Takk for råd og vink.

I dag er det altså 4. gången på 2 år at handbroms er forsøkt fixat.
Skal återkomma med svar om hur handbromsen blev til slut.

Senast redigerat av mci (8 augusti 2019)

zzr94092
8 augusti 2019 · 4 378 Inlägg

Man tar bort den lilla plåtbiten som sitter mellan backarna och sätter dit en justering istället,sen funkar handbromsen kanon..

mci
27 augusti 2019 · 17 Inlägg

zzr94092 skrev:
Man tar bort den lilla plåtbiten som sitter mellan backarna och sätter dit en justering istället,sen funkar handbromsen kanon..

Takk, det må jeg se nærmere på.
Etter 3. forsøk hos mekaniker ble det ikke bedre, så han foreslo å bytte wire....sukk.
De får ikke 1 krone til.

Forresten - den "justering i stället", er det noe man kjøper eller lager selv?
Igjen takk. (tar gjerne tips om hva det heter...partno...søketips).

Senast redigerat av mci (27 augusti 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang