Steg går i protect med bil igång

betongbil
10 mars 2017 · 50 Inlägg

Märkte en dag att slutsteget gick i protect av helt okänd anledning och det var inte bara på hög musik utan lågt, tom när jag spelade låten med knappt någon bas. Den går alltså in och ut ur protect läget ibland väldigt ofta typ 5 ggr på 10 sekunder och ibland bara 1 gång på 10 sekunder och efter mycket testande så satt jag tillslut å lyssnade på musik och då märkte jag att den inte gick in i protect nån gång på samma volym och har nu konstaterat att den bara går i protect med bilen igång och vänder mig nu hit för att försöka få hjälp med vad det kan vara, tacksam gör svar

Spec.
Steg mds T5 1500.1 (ja gain är inställt rätt)
X2 basar kopplat i 1ohm DD redline 715
Kablar 0awg också i big three
Stereo Alpine ide-178bt

Tobiashermansson
10 mars 2017 · 23 Inlägg

Får den 12v på remoten hela tiden?

betongbil
11 mars 2017 · 50 Inlägg

Tobiashermansson skrev:
Får den 12v på remoten hela tiden?

Ja den får 13.8 stabila volt

betongbil
19 mars 2017 · 50 Inlägg

någon som vet ?, alltså när bilen är av så funkar allt perfekt men när den är igång så går steget i protect in och ut väldigt ofta knappt att det spelar längre

Bassiehof
20 mars 2017 · 1 777 Inlägg

Jordfel, kolla om felet försvinner när du kopplar ifrån lågnivå. Likspänning, så mät spänningen på kanalen som går till basen. Kan i så fall vara en transistor.

betongbil
20 mars 2017 · 50 Inlägg

Bassiehof skrev:
Jordfel, kolla om felet försvinner när du kopplar ifrån lågnivå. Likspänning, så mät spänningen på kanalen som går till basen. Kan i så fall vara en transistor.

mätte på lågnivån och det var ok, jag kopplade ur lågnivån och högtalare och steget gick fortfarande i protect, jag mätte impedansen på stegets högtalar utgång och det låg mellan 22 -18ohm, och går ner till 0 ibland å då går det i protect, några ideer?

Bassiehof
21 mars 2017 · 1 777 Inlägg

betongbil skrev:

Bassiehof skrev:
Jordfel, kolla om felet försvinner när du kopplar ifrån lågnivå. Likspänning, så mät spänningen på kanalen som går till basen. Kan i så fall vara en transistor.

mätte på lågnivån och det var ok, jag kopplade ur lågnivån och högtalare och steget gick fortfarande i protect, jag mätte impedansen på stegets högtalar utgång och det låg mellan 22 -18ohm, och går ner till 0 ibland å då går det i protect, några ideer?

0 ohm är kortslutning och eftersom det är intermittent så är det förmodligen en transistor som triggar skyddskretsen.

Senast redigerat av Bassiehof (21 mars 2017)

betongbil
21 mars 2017 · 50 Inlägg

Bassiehof skrev:

betongbil skrev:

Bassiehof skrev:
Jordfel, kolla om felet försvinner när du kopplar ifrån lågnivå. Likspänning, så mät spänningen på kanalen som går till basen. Kan i så fall vara en transistor.

mätte på lågnivån och det var ok, jag kopplade ur lågnivån och högtalare och steget gick fortfarande i protect, jag mätte impedansen på stegets högtalar utgång och det låg mellan 22 -18ohm, och går ner till 0 ibland å då går det i protect, några ideer?

0 ohm är kortslutning och eftersom det är intermittent så är det förmodligen en transistor som triggar skyddskretsen.

så det är kortslutet då ? hur skulle det ha hänt isf?

Bassiehof
21 mars 2017 · 1 777 Inlägg

betongbil skrev:

Bassiehof skrev:

betongbil skrev:

mätte på lågnivån och det var ok, jag kopplade ur lågnivån och högtalare och steget gick fortfarande i protect, jag mätte impedansen på stegets högtalar utgång och det låg mellan 22 -18ohm, och går ner till 0 ibland å då går det i protect, några ideer?

0 ohm är kortslutning och eftersom det är intermittent så är det förmodligen en transistor som triggar skyddskretsen.

så det är kortslutet då ? hur skulle det ha hänt isf?

Det bara att lämna in det, MDS kanske kan byta transistorn. Frågan om det är värt det eftersom det inte var så dyrt från början.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang