Problem med råttor/möss i motorrummet

On-the-run
15 mars 2017 · 38 Inlägg

Var på besiktning idag och fick en annorlunda "bra att veta". Det var mycket avföring efter råttor/möss i motorutrymmet.

När besiktningsmannen sa det så slog det mig för vi har en del råttor som springer runt på vår parkering. Frågan är hur ska jag bli av med att dom går in i mitt motorutrymme?

Då jag bor i centrala Göteborg och parkerar på en stor parkering kan jag inte göra många av dom tips jag läst om på nätet.

Det måste finnas något medel eller något jag använda för att undvika att dom är i min motor? Som tur är har dom inte gnagt på något, än. Men det är väl bara en tidsfråga.

Läst om att olika tips som lök osv. Men det känns rätt omständigt och lär lukta fan. Någon som har haft liknande problem och löst det på ett bra sätt?

Finns det som sagt inget medel man kan lägga runt bilen eller nåt som håller dom borta?

jaka54
15 mars 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
När jag för sex år sedan var nere i tyskland (Offenburg ca 25 mil söder om Frankfurt) och köpte en 2004  års Audi TT 3,2lit roadster så berättade den kvinliga bilförsäljaren på bilföretaget Graf Hardenburg att de alltid försedde sina begagnat bilar som stod ute  med speciella "kemiska råttbekämpare", Dessa "råttbekämpare" var placerade i motorrummet då man hade problem med att möss byggde bon och gnagde på kablar och slangar.
Exakt vad dessa små paket med råttbekämpare, stora som ett cigarrettpaket, innehöll fick jag aldrig reda på men att det var ett kemisikt ämne som höll möss och råttor på avstånd lät bilförsäljerskan mig förstå.

Senast redigerat av jaka54 (19 juni 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2017 · 17 465 Inlägg

Nu har du ju inte en stackars frisör-Audi som Jaka54 har... Så din bil är väl värd att fixa till. Svårt det där. Granris på hjulen fungerar fint men kanske lite krångligt att klä in hjulen i detta efter varje färd? Men det hjälper... Prova en vecka kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
On-the-run
16 mars 2017 · 38 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Nu har du ju inte en stackars frisör-Audi som Jaka54 har... Så din bil är väl värd att fixa till. Svårt det där. Granris på hjulen fungerar fint men kanske lite krångligt att klä in hjulen i detta efter varje färd? Men det hjälper... Prova en vecka kanske?

Ouch. Frisör-Audi...

Men ja, visst, man kan ju se det som att det är värt att fixa själv om jag vill få bot på problemet och klä in hjulen med ris. Läste om det som tips på nätet innan jag postade detta.

Men samtidigt som du är inne på, göra det varenda jävla dag...Plocka av, åka till jobbet. Komma hem klä om. Rätt mycket jobb.

Måste finnas en bättre lösning? Något medel typ som man kan hälla lite lätt på dom områdena i motorrummet som inte påverkas av det eller liknande?

Vill inte lägga ut råttgift heller då det är mycket hundar som rastas i närheten osv. Men tänkte ta upp det med hyresvärden, för som sagt det är ju inte att jag blir förvånad. Det är råttor på parkeringen, många av oss har ju sett dom. Min bil kan inte vara den enda heller som dom bor i i för den är varm och go...

Ättika har jag läst nåt om, det är ju ofarligt, tänkte testa och hälla det runt min p-plats och se om det löser det.

Men om någon annan har någon bättre idé är jag öppen för det helt klart.


Tack.

crustoffer
19 juni 2019 · 1 Inlägg

Jag har samma problem, upptäckt både råtthår och råttskit i motorrummet. Bor också i Göteborg och parkerar på en stor parkering med flertalet råttor i kvarteret.
Kom du fram till någon bra lösning på problemet?

Jag klurar på att sätta in en elektronisk råttskrämma i motorrummet, är det någon som har någon erfarenhet av dessa?

jaka54
19 juni 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Lägg en råttfälla i motorrummet!

caromania Forummoderator
19 juni 2019 · 9 296 Inlägg

crustoffer skrev:
Jag har samma problem, upptäckt både råtthår och råttskit i motorrummet. Bor också i Göteborg och parkerar på en stor parkering med flertalet råttor i kvarteret.
Kom du fram till någon bra lösning på problemet?

Jag klurar på att sätta in en elektronisk råttskrämma i motorrummet, är det någon som har någon erfarenhet av dessa?

Jag hade problem med möss på vinden och då la jag upp en sådan pipande mojäng och det funkade! Men den går ju på 230v. Granris är ju även en klassiker.

Jag skulle se till att lösa det där, man vill inte ha möss som gnager på kabelstammen. Då blir det inte kul.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Streethawk Billjuds Wannabe
19 juni 2019 · 1 771 Inlägg

Finns ju batteridrivna råttskrämmare, installera en sådan borde få bort dom.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
stoltosmart
19 juni 2019 · 884 Inlägg

En skål med diesel under motorn.

Funkar bra höll möss och råttor borta när jag förfarande en sommarbil i en lada en gång i tiden

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang