Steam-Bimmer

Vad gör man? Bilen börjar övergå till pulverform. Inga resurser men nåt måste göras. Är en lågbudget-renovering alls möjlig? Har nån typ av plan som faktiskt kan vara möjlig att genomföra.
  • 39 Följare
  • 73 212 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2018
Svento
5 april 2017 · 199 Inlägg

Ja, fan... Det här blir mitt första inlägg här. Går direkt på mitt ärende, anledningen till att jag registrerade mig här.

Jag har börjat fantisera om ett projekt, och jag kommer att ha väldigt mycket dumma fråger.

-

Min E30 fyller veteran 2018, och idén har hela tiden varit att göra nåt med den till dess. Renovering till perfekt originalskick har aldrig lockat, inte tyskstuk heller. Funderat lite att få till nåt typ amerikanskt femtiotal eller framför allt gammaldags sportbil.

Grejen är, att dom flesta idéer man kommer på, hänger rätt mycket på lackering. Men jag har inte råd med nåt sånt. Jag kommer att få stå med roller, svamp och pensel, och det lär väl bli... sådär...

-

Så hur gör man en fin bil med ful lack?? Genom att bygga looken på andra saker. Typ lister och allehanda metallblankt krimskrams. Låt behandlingen av själva karossen vara kort och gott en fond till glittret.

Lustigt nog verkar det vara rätt få som stylat sina bilar i steampunk-stil. Borde annars vara ett tacksamt objekt för såna böjelser. Visst, stora aristokratiska lyxbilar i 'para-victoriansk' stil. Guld-ornament och sånt. Men jag tänker mig mer nåt enkelt och RAT-inspirerat.

Huvudsakligen handlar det om att få bort allt plastigt, all kantigt åttiotal och i största allmänhet det här moderna, att allt liksom är ett stycke - det här... inkapslade.

-

Det första blir att byta ut all belysning. Vill att lamperna ska se mer fristående ut. Funderar på traktor-lysen fram, veteran-stil som går att köpa billigt. Framblinkare blir motorcykel-grejer, små kromade bullet.

Bak tänkte jag mig tre par såna där jungfru-bröst. Men hålet efter nuvarande monster-lysen måste ju fyllas först... Funderar på trä. En mörk planka 200 x 20 x 140 där lysen och nummerplåt monteras. Som bakblinkare tänker jag mig framblinkare typ Käfer, kanske nån typ av kåp-blinkare för motorcykel.

Mycket annat måste också fixas. Såna här jävla kofångare av plast och gummi är ju helt oacceptabla. Funderar på att försöka få dit äldre fångare, E21 kanske. Också lekt med tanken på att få till nåt av trä och mässing, men det lär ju bli problem vid besiktning.

-

Rörande karossen har jag väl tre grund-idéer som alla bygger på nån typ av lister. Jag tänker begränsa mig till en typ av ren metallfärg, endera gul eller vit.

En idé är att slipa bort all färg och punkta på hålband. Sen får bilen stå och rosta innan jag klarlackar. Dom förzinkade banden kommer då att kontrastera mot det röda. En annan idé är att måla alltihop, karossplåt och hålband, i exempelvis koppargrönt, möjligen laxrosa eller blaskigt himmelsblått  då skulle jag ändå kunna få med lite guld/mässing utan att det blir för jobbigt att titta på. Det jag ändå mest lutar åt, är att låta bli hålbanden, och så limma på mässingslister efter whatever ytbehandling.

Ja sen kommer frågan om inredning då... Mycket plast där att ta ställning till. Skulle gärna komma på nåt sätt att täcka över, eller helst byta ut allt sånt mot trä och metall. Inte minst få in en fruktansvärd mängd analoga mätare i den inre miljön. Dock ingen bra idé om hur det ska gå till.

-

Det kommer att ta tid, men till saken hör att det liksom aldrig ska bli färdigt. Jag vill göra alltihop så att det ska bli lätt att underhålla, reparera och modifiera i framtiden.

Senast redigerat av Svento (13 april 2018)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Evildan
9 maj 2017 ·

Ser fram emot dom första bilderna på utgångsobjektet och ändringarna vartefter. Kör hårt!

Svento
27 maj 2017 · 199 Inlägg

Det känns som bad mojo eller hur man säger, att lägga upp en massa bilder av vraket tillsammans med en lattjolajban-låda full med kitschiga prydnads-squids av mässing. Plus ett löfte om hur JÄVLA snyggt det ska bli. Sen. Snart. Bara jag har...

Planen är att börja lägga upp visuell dokumentation när projektet känns ordentligt startat. När (1) allt tråkigt - själva restaureringen - är gjort, när (2) jag vet hur alla saker ska lösas rent praktiskt, och (3) en region är färdig.

Färdigt ska det aldrig bli, men jag ska byta ut allt som går att byta ut och ersätta med sånt jag gillar bättre. Jag har kommit så långt att jag har hittat lösningar som är genomförbara och ekonomiskt rimliga.

Jag räknar med att fronten snart är färdig. Kromade MC-lykter är monterade, och snart ska dom få sällskap av ett par halvsnygga dimljus, så det blir dubbla fram. Håller på och tillverkar grillgaller av ett grillgaller. Tanken är att grillen ska monteras i samma fästen som den vanliga. Inte bestämt hur jag ska göra njurarna. Lock från rostfria matlåder kanske. Hela grillen ska sen svetsas ihop till ett stycke.

På torsdag ska jag titta på några kofångare. Fiat 128 och Opel Rekord har ju tydligen ungefär rätt bredd. Hoppas kunna hitta nåt enkelt sätt att fästa den främmande fångaren på befintliga bärjärn.

Sen ska fronten vara färdig. Även om jag har en idé där både grill och främre kofångare ska göras av platta mässings-stänger.

-

Det stora bekymret, det som nästan helt låser hela projektet, är hur fan jag ska lösa det med bakskärmarna. Innan det är löst kan jag inte börja måla, och innan jag målat är det ingen idé att börja montera lister och skit.

Min verkstad punktade och insisterade på att det därmed var färdigt. Därmed föll alla mina alternativa lösningar om att skruva fast skärmarna, eftersom dom där nya kanterna är i vägen.

Till sist lyckades jag övertala dom att helsvetsa, men det blev inte bra. Svetsen är för hög och för smal. Skulle ta månader att fila sig ner till plåten. Dessutom skulle det inte gå att fila bort åsen utan att förstöra svetsen. Den är som sagt inte bred nog. Jag kan inte gärna betala honom en tredje gång för att försöka få dit dom. Risken är stor att han skulle misslyckas igen. (Förtydligande: han är bra på många andra sätt plus att jag som mångårig stamkund har en massa VIP-privilegier. Men han är mekaniker, inte smed)

Funderar på att faktiskt försöka hamra egna kanter och skruva fast dom. Rostfritt eller mässing. Men den stora frågan är ändå hur jag ska få bort dom här påsvetsade kanterna.

Senast redigerat av Svento (27 maj 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Utmarks-Loke
27 maj 2017 · 5 813 Inlägg

E30 före faceliften hade ju kromade kofångare, skaffa sådana så passar det direkt. Men det jag främst frågar mig är hur du skall besikta bilen med traktorlampor och annat krimskrams? Det kommer inte bli enkelt

Svento
2 juni 2017 · 199 Inlägg

Det visar sig hur det blir med besiktningen. Huvudstrålkastar-paret är godkända MC-lykter från Biltema. Innanför dom sitter ett par dimljus från typ... smellphetesigges.se i Zinkgruvan. Men dimljus hör ju inte riktigt till bilprovningens uppgift - eller nån annans att bråka om. MC-blinkers som inte hör E30 till, godkända dock och fungerande. Så är det runda positionsljus från OK som sidoblinkare. Godkända åtminstone som positionsljus. Grillen är gjord av nåt ugnsgaller eller kylskåpshylla, men ingen lag säger att man ens måste ha en grill. Den här är betydligt stabilare än nån orginalgrill som gjorts till nån automobil senaste 40 årena. Frontspoilern bortsågad, ersatt av hasplåt av koppar. Alltså... en normal frontspoiler är rätt elak om man dras in under en bil, här har jag en slät plåt att smekas mot. En sak som underlättar också, är att så här pass gamla bilar inte behöver vara typgodkända.

Beträffande kofångare: Före facedroppen var det tydligen såna T-formade bärjärn med fyra bultar. Jag har läst nån beskrivning hur man av-stylar äldre E30 med diverse plast och annat mattsvart. Dessutom är dom dyra och förhållandevis fula. Nu hittade jag både fram och bak till nån Fiat. 128 eller 132. Samma bredd på karossen som E30, ungefär samma avstånd mellan bärjärna också, samt liknande radie. Blir perfekt. Dekorera med nån trälist kanske.

Har fått bort den depressiva mattsvarta färgen från listerna runt sidofönstrena, blottlagt rent aluminium. Dörrstolparna ska jag tapetsera med kopparfolie. Möjligen ska jag pröva sammalunda med backspeglarna, men jag funderar på att försöka knacka till egna kåper av metall-plåt. Eller göra lister av metall som inramning, sen kanske måla själva kåperna svarta eller samma benvita som karossen. Men koppar eller mässing är ju naturligtvis att föredra.

Hittat diverse mässings-detaljer från Indien gjorda för Royal Enfield. Bland annat skickat efter ett par såna där tank-galler som antagligen blir perfekta njurar. Annars kan jag använda dom när jag kokar kaffe över öppen eld. Dessutom ett par små skyltar som har ungefär samma mått som mina dörrhantag. Ska rista in nån text på dom också.

Sen ska det på en massa lister av mässing då... Gärna skruvade. Plastlisterna runt fram- och bakrutan har jag funderat mycket på vad jag ska göra med, och troligtvis bockar jag till mässingslister, rundar dom på ovansidan och skruvar fast dom. Möjligen att jag bara limmar. Där gummilisterna nu sitter vill jag ha trä.

Efter det måste jag ta itu med baklysena. Kromade MC-blinkers även bakåt, så tre små runda baklysen på varje sida.

Senast redigerat av Svento (2 juni 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
24 juli 2017 · 199 Inlägg

Ska snart börja ta - samt publicera - lite bilder.

Tar fortfarande emot eftersom vissa fundamentala saker rörande plåt, rost och lack förefaller vara helt olösliga problem. Men fan... Jag har lyckats få till några grejer ändå. Plus att det är en del grejer som visserligen bara är i sin linda, men där jag ändå löst det mesta rent tekniskt.

1. Grillen. Sågade upp ett stort ugnsgaller i mindre bitar. La sido-bitarna horisontellt och och ställde dom två mittstyckena vertikalt. Dom senare inramade av varsitt lock från gammaldags rostfria matlåder.

2. Limmade på kopparfolie på dörrstolparna. Blev... sådär. Ska lista ut hur man får loss dom, så göra egna av plåt eller trä.

3. Kofångarna. Lite påbörjade idéer. Har börjat hamra i mässings-plåt, rätt traditionella grejer som ska få dekor-lister av mörkt trä. Parallellt skissar jag på ett par där träet liksom är utgångspunkten, armerat med stål på baksidan. Problemet är att komma struktionen behöver krökas - oavsett vilket material jag väljer.

3. Lister. Börjat rita och klippa. Dom svarta listerna runt fram- och bakrutan ska täckas med mässing på nåt vis. Så ska jag göra en smal list som ska följa övre falsen hela vägen runt. Spark-låderna ska kläs i rostfritt. Riskerar att bli en jävla massa rostfritt innan jag känner mig klar.

Håller också på med trälister som ska ersätta dom svarta av gummi.

4. Bakskärmar. Håller på och hamrar i mässing. Får se hur det går...

5. Dörrhandtag. Mörkt trä med dekoration/armering av mässing.

6. Fönster-vevar. Alltså, jag är så jävla stolt! Hitta på Bauhaus såna där trä-hjul som man använde på lekis när man skulle snickra sig en bil, plus att jag hade några kuler av trä. Hjulet blev distans mellan veven och dörr-väggen, kulan blev själva snurr-grejen. Galvaniserad skruv, mässings-bricka. Sota träet och olja in det, så det ser ut som ett mellanting mellan valnöt och ebenholtz... Så sanda jag bort alu-oxiden från själva veven. Det ser fan ut som en alldeles riktig fönstervev. Jävlar vad jag vevar upp och ner med rutan nu.

Det blev nästan lite som en vändpunkt för barna också, kändes det som. Första konkreta resultatet. En del som faktiskt blivit färdig och ser bra ut. Annars har det mest varit att jag skruvat isär nåt, öppnat saker - förstört mer och mer, med nåt slags diffust löfte om kommande snillrika lösningar. Nu var jag liksom duktig på riktigt.

7. Backspeglar. Hitta ett par billiga från en Opel Rekord 1978. Tillräckligt moderna för att se rätt ut men gamla nog att vara gjorda av kromad plåt - inte​ plast. Hoppas kunna flytta över justerings-motorerna från dom befintliga, så jag kan justera innifrån.

Har annars skissat på diverse runda varianter av mässing. Men det blir inte helt bra, och jag känner inte att jag vill lägga hur mycket tid som helst på en sån detalj.

8. Vinnrutetorkarna... Rätt enkel konstruktion egentligen! Borde kunna smurfa till nåt av mässing.

9. Ratt. Har en skitful sport-ratt och diabolisk planer som inbegriper sammet såväl som mässing.

10. Bakljus. Tre runda på varje sida ska jag ha. Skaffat diverse lamper och reflexer som jag ska börja arrangera. Ska ha utbrända marshaller som lykt-hus tror jag. Så återstår att se hur jag löser det med övriga ljus bakåt, samt reflexer. Har en massa mini-LED. En av mina idéer är att göra kombinations-lykter i form av BMW-emblem. Dom normalt blåa fälten blir branngula, d v s blinkljus, så blir dom vita fälten backnings-ljus. Röd reflekterade ring runt det för det vanliga ljuset bakåt samt bromsljus.

Skulle det bli för kitschigt...?

Nej vafan...

Däremot vill jag nog inledningsvis göra nåt lite simplare. Som bara helt enkelt fungerar till att börja med.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
CC72
24 juli 2017 · 1 661 Inlägg

Ja dom där bilderna är der nog många som väntat på med tanke på hur många trådar och diskussioner som finns om din bil.

Själv tror jag du skulle få mer sinnesro av att köpa en ny bil och lägga den där åt sidan.

Svento
25 juli 2017 · 199 Inlägg

CC72 skrev:
Ja dom där bilderna är der nog många som väntat på med tanke på hur många trådar och diskussioner som finns om din bil.

Själv tror jag du skulle få mer sinnesro av att köpa en ny bil och lägga den där åt sidan.

Allvarligt? Tror du det? Helt plötsligt skulle jag bara sluta få idéer? Helt plötsligt skulle inte bry mig alls?

På vilket sätt skulle nåt bli annorlunda av att jag skaffade en annan bil?? Om jag bara gör tillräckligt många normala saker så kommer jag till sist att kunna bli normal...?

-

Vad beträffar alla trådarna. Jag undrar saker. Jag försöker lära mig. Dom handlar inte om styling. Egentligen inte ens specifikt om MIN bil. Det är bara den här som gör. Bara för att jag har nån typ av projekt, betyder väl inte det att alla fråger jag kan tänkas ha är'projekt-fråger'?

Jag vill inte använda den här till allmäna ​fråger om plåt, däck, elektricitet, etc. Just HÄR håller jag till 100% med om att bilder vore jävligt motiverade, men om det gäller en fråga om hur vart man ska vända sig för att få en mätare kalibrerad, så förstår jag inte vad en bild skulle tillföra.

Hur som helst: just nu ser bilen HELT FÖR JÄVLIG ut. Jag vill inte visa bilder. Möjligen detalj-bilder av enskilda delar.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
25 juli 2017 · 1 475 Inlägg

Visa gärna fönstervevarna smile Jag tror du skulle få mycket inspiration av att se filmen flåklypa grand prix, eller iaf googla på il tempo gigante. Jag är genuint intresserad av att se dina idéer förverkligas.

Svento
25 juli 2017 · 199 Inlägg

Nu fan har jag listat ut hur man lägger upp bilder! Kanske blir nån bild på enn halvfärdig främre kofångare till kvällen.

Så kan ju visa en del av allt jävla material jag samlat på mig... Plåtar, lister, planker och belysning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-834b7831f1400eddfffba004db921e13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-6849d7d1a119346bcf09c60282cca7b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-0cf64d6653a835ac7dd79ac04ebde335.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-06a056678253257838d4d34f8258fb9b.jpg

Senast redigerat av Svento (25 juli 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
26 juli 2017 · 1 475 Inlägg

Stiligt! Ser mycket bättre ut än vad jag trodde. Kör hårt å lägg upp fler bilder! Kopparhasplåten är jag nyfiken på också!

Svento
27 juli 2017 · 199 Inlägg

Den är det också, ja - och den rostfria grillen gjord av ugns-galler och två matlåder.

Redan nu börjar jag märka att jag relativt snart behöver göra om vissa av dom sakerna som jag hittills ändå har fått gjort. För att det ska finnas nån typ av logik och konsekvens i det hela.

Ursprungs-idén var ju att endast EN ren metall skulle synas. Färgerna skulle vara karossens vita, några svarta yter och EN metall-färg. Den ambitionen är ju bara att glömma...

Nu lutar jag i stället åt att ersätta dom normala färgerna en och en. Förutom att det skulle bli mindre visuellt stökigt, så skulle orginal-konceptet lysa genom mer. Alltmer börjar fundera runt lösningar som ska se mer tydligt E30 ut. Man ser ju ibland helt ombyggda grejer, så sitter orginal-grillen av plast kvar för att påminna om vad det är. Jag vill då snarare göra precis tvärtom. Behålla formen men byta innehållet. Jag har dessutom hela tiden i bakhuvet hur varje tänkt förändring också ska kunna återställas.

Allt som normalt är krom eller aluminium ersätter jag i så fall med mässing (plus en extra övre list som på 02-serien); svarta plåt-yter med koppar; plast och i viss mån gummi ersätts med mörkt trä.

Trä, ja. Är mer och mer inne på det. Funderar faktiskt på panel mellan övre och undre falsen! Framförallt gäller det dock B-stolparna, men jag kan fan inte lista ut hur hur man får bort dom nuvarande. Är det bara att bända tills dom släpper? Dom ska ju bytas, men jag vill inte skada nåt runt omkring.

-

Jag tänker inte befatta mig med rost igen. Har i perioder övervägt glasfiber, men för mig känns det som att nackdelarna är fler än fördelarna. Däremot skulle jag gärna skruva dit borstade rostfria plåtar över hela karossen. Sen kan det få rosta bäst fan det vill där under. (Men jävlar vad tung bilen skulle bli... Kräver nog att man sågar upp rätt ordentliga hål i den gamla plåten först)

Vill man, så kan man ju på sikt svetsa skarvarna med rostfri elektrod. Men jag gillar idén med att kunna byta ut sektioner - och att faktiskt kunna flytta över karossen bit för bit till en annan bil!

-

Så... Nånstans på bilen - lite diskret - ska det stå: 'Gebräut gegen die Bayerishe Reinheits-Gebot' (bryggt i o-enlighet med dom bayerska renhets-lagarna)!

Senast redigerat av Svento (27 juli 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
27 juli 2017 · 199 Inlägg

Lite råmaterial och lite påbörjat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-ea3e5f2b5bb2dc6cc12d714ccb13373f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-f457c66966808ca9b46cddf9d202514d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-4e062bfca3affc07cf3a748ea4348137.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-7d22819a10391403ef6eb937679a2b04.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-52d911b2017964f17d29bb5ac6406c99.jpg

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
29 juli 2017 · 199 Inlägg

Fronten:

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-f1759ed69ae1e98a7eb6ca85acef157a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-286a4acbcf54f37706ce2c6fdafd1ed7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-f2edc3ac3a64a252f8733c6e9ff79553.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-712c337d224e1658f17137e07ea77a22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-686966f47333e77f4952ab07ea27b55d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-2c2b7c6b2b1933b1439b9d8ae32002ba.jpg

Bilderna tagna på en öde del av Slottshagen.

Senast redigerat av Svento (29 juli 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Donic
29 juli 2017 · 315 Inlägg

fet front

fish Allfixare
30 juli 2017 · 1 475 Inlägg

Blir coolt förfan smile

Svento
3 augusti 2017 · 199 Inlägg

Tack!

Förhoppningen är att dom där enkelspårskruvarna med mässingsbricka ska kunna bli liksom ett genomgående attribut. Jag håller på och småtrixar med sidolister av mörkt trä, så där blir det ju en del skruv.

Men helvete... Det går så oändligt långsamt. Under sommarn har jag haft några såna där helt lysande tillfällen, men jag har inte lyckats få till nåt konkret bortsett från vevarna. Det blir som att jag sitter och tittar på det ena, börjar fingra med det andra, slår på kaffe, funderar på det tredje, går igång med det fjärde, nån grej saknas, åker till nåt varuhus, stannar till vid nån loppmarknad som råkar vara öppen, kommer hem, sänder lite sms eller e-post, tittar på nån femte grej, slår på kaffe, söker lite på internet, försöker komma på vad det var jag egentligen hade tänkt göra, börjar sandpappra nånting, öppnar en 2.8, kommer på nån grej som jag inte alls tänkt på, börjar fundera på tekniska lösningar på den - och inser plötsligt att klockan är tie över fyra på morgonen utan att jag fått nånting vettigt gjort. Men både bilen och och lägenheten är så fulla med skrot och sågspån att jag knappt får plats.

Senast redigerat av Svento (3 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
CCRobin
4 augusti 2017 · 735 Inlägg

Svento skrev:
Tack!

Förhoppningen är att dom där enkelspårskruvarna med mässingsbricka ska kunna bli liksom ett genomgående attribut. Jag håller på och småtrixar med sidolister av mörkt trä, så där blir det ju en del skruv.

Men helvete... Det går så oändligt långsamt. Under sommarn har jag haft några såna där helt lysande tillfällen, men jag har inte lyckats få till nåt konkret bortsett från vevarna. Det blir som att jag sitter och tittar på det ena, börjar fingra med det andra, slår på kaffe, funderar på det tredje, går igång med det fjärde, nån grej saknas, åker till nåt varuhus, stannar till vid nån loppmarknad som råkar vara öppen, kommer hem, sänder lite sms eller e-post, tittar på nån femte grej, slår på kaffe, söker lite på internet, försöker komma på vad det var jag egentligen hade tänkt göra, börjar sandpappra nånting, öppnar en 2.8, kommer på nån grej som jag inte alls tänkt på, börjar fundera på tekniska lösningar på den - och inser plötsligt att klockan är tie över fyra på morgonen utan att jag fått nånting vettigt gjort. Men både bilen och och lägenheten är så fulla med skrot och sågspån att jag knappt får plats.

Klockren beskrivning! Känner igen mig totalt smile

Queenie
4 augusti 2017 · 74 Inlägg

Haha kul att det inte bara jag som är så där snurrig!
Men skriv en lista med de moment du behöver göra för att komma vidare och kryssa av vart efter du blir klar. Skriv alltså inte "grill" utan var mer detaljerad. "Såga ut form", "klipp passbitar i mässing" osv.
Brukar funka bra för mig i alla fall! Då kan du säkert se vad du behöver för att göra klart några grejer och kan handla allt du behöver på en gång smile

Lycka till, jag älskar såna här unika byggen!!

Svento
5 augusti 2017 · 199 Inlägg

Queenie skrev:
Haha kul att det inte bara jag som är så där snurrig!
Men skriv en lista med de moment du behöver göra för att komma vidare och kryssa av vart efter du blir klar. Skriv alltså inte "grill" utan var mer detaljerad. "Såga ut form", "klipp passbitar i mässing" osv.
Brukar funka bra för mig i alla fall! Då kan du säkert se vad du behöver för att göra klart några grejer och kan handla allt du behöver på en gång :)

Lycka till, jag älskar såna här unika byggen!!

Jävlar - du kan inte föreställa dig hur pedagogiska mina lister är... I och för sig är det ofta ett problem med att få mig själv till att verkligen sätta mig ner och skriva - och när jag väl gör det, saknas i regel både penna och papper. Skriver det som Utkast i telefon.

Men jag har tyvärr kommit på det där geniala, att man kan ge fan i listan och börja greja med en massa annat i stället.

Fast just idag tog jag lite mått, rita några mallar och klippte och bocka lite plåt! Ja fan, och så fick jag dit ett par dörrhandtag av trä. Halvfina i sin valhänta enkelhet.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang