Steam-Bimmer

Vad gör man? Bilen börjar övergå till pulverform. Inga resurser men nåt måste göras. Är en lågbudget-renovering alls möjlig? Har nån typ av plan som faktiskt kan vara möjlig att genomföra.
  • 39 Följare
  • 73 202 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2018
fish Allfixare
13 september 2017 · 1 475 Inlägg

Gött. Funderade vad som hände faktiskt smile

Svento
14 september 2017 · 199 Inlägg

Väldigt lite händer... Trots att jag typ inte gör NÅT annat. Fast en kofångare nu då i alla fall.

Men det vill fan inte bli bra. När jag lossa plast-beklädnaden såg inget ut som förväntat. Inga fjädrande bär-järn, i stället en stum stål-balk som dragkroken är förankrad i. Hur jag än trixar med mina fästen, så får jag inte min egen kofångare tillräckligt nära.

Så jag har börjat fundera över andra varianter. Helst skulle jag vilja ha bort det där spektaklet helt, men jag har konstaterat att balken är ihålig hela vägen igenom. Om jag sticker in nåt platt-järn där och låter ändarna sticka ut lite, så skulle jag kunna fästa mitt snickeri i det järnet. Den lösningen skulle också få veden lite närmare bilen.

Senast redigerat av Svento (14 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
14 september 2017 · 199 Inlägg

Nåt slags struktur kanske jag har fått också. Nu har jag ändå fokuserat på att börja använda denna fruktansvärda mängd trä jag ådragit mig.

Är nästan färdig med sido-listerna också, t o m börjat märka ut var hålena ska borras. Men hur i helvete får jag dit dom på ett bra sätt sen?? Hålena i dörrarna är åtta millimeter nånting. Så stora trä-skruvar är ovanliga. Så det lutar mer åt metall-skruvar, fixerade med muttrar. Men fan vad jobbigt det blir... Då måste jag lossa på den inre dörr-beklädnaden för att kunna få in muttrarna.

Ja och så dom där platterna till B-stolparna då. Nuvarande dekorations-plåtar får jag fan inte loss på ett civiliserat sätt - vilket ju var min förhoppning - så det får helt enkelt göras medelst den mängd ultravåld som ingreppet visar sig kräva. Lite jobbigt att förstöra dom innan jag vet hur jag ska montera dom nya... Rent allmänt vill jag ju också, så långt det över huvud taget är möjligt, bevara original-delarna. Spreja på lite matt-svart och försöka sälja. Lysen, grill, kofångare, B-plåtar, torped-plåtar, gummi-lister... Det blir fan en del grejer.

-

Sen ska jag väl börja klippa till dom rostfria plåtarna som jag bl a ska klä trösklarna med. Efter det behöver jag komma igång med alla mässings- och koppar-detaljer. Fönster-lister och skit. Känns inte genomförbart att kröka 3 mm-listerna från Bauhaus till rätt form. Mässing knäcks ju fan bara när man kall-bockar. Snarare då att jag försöker klippa 0,1 mm-folie eller 0,5 mm-plåt till raka och böjda remser, lagom breda. Fixera med lim, sen i med skruv.

Sen lär det bli det ett jävla borrande. Förutom alla hål i själva delarna, så ska det ju göras en massa nya i själva bilen - som jag ju alltså inte kan få in i lägenheten. Förlängnings-sladd från balkongen ner till parkeringen med andra ord. Grannarna lär bli överlyckliga. Varje hål tar några minuter, och det skriker katastrofalt. Vet inte om det är dåliga borrar eller nåt med maskinen. Eller att jag helt enkelt är så jävla dum i huvet.

Senast redigerat av Svento (14 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Low
14 september 2017 · 3 296 Inlägg

Komigen lite bilder:-)

Bob-Miller
14 september 2017 · 1 306 Inlägg

Jaa,mkt nyfiken med på ditt projekt..

Svento
14 september 2017 · 199 Inlägg

Bilder på kofångarna publicerar jag när båda är monterade. När speglar och lister - samt helst tröskel-plåtarna - är på plats, vågar jag visa lite hel-bilder.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
14 september 2017 · 1 475 Inlägg

Låter som att du har fullt upp då smile Angående listerna på dörrarna så finns det två sätt du kan göra, 1. Montera med självborrande skruv som du placerar lite bredvid originalhålen för listerna. 2. Du monterar mutterstycken/blindnit/popnuts i själva originalhålen och drar dit nå fina metriska skruvar (alt 2 hade jag valt) på så sätt behöver du inte ta bort dörrsidorna heller (dock är inte det särskilt avancerat på en E30) hoppas du begriper vad jag menar.

fish Allfixare
14 september 2017 · 1 475 Inlägg

Alltså sådana  Jag vill minnas att hålet för M6 nitarna är kring 8-8,5 mm http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000016802/

Svento
15 september 2017 · 199 Inlägg

'Mutter-nit' heter det alltså... Fyfan.

Redan för nåt halvår sen fråga jag hos Clas hur man på bästa sätt fäster nåt i en plåt där man inte kommer åt baksidan. Försökte hålla det på ett allmänt plan. Men han insistera: 'Vad ska du ha den till alltså?' Kommer inte ihåg exakt vad jag svara, men typ nåt i stil med att man kanske vill fästa nåt i en kylskåps-dörr. Jaaaa...! Då fatta han exakt och börja berätta ALLT om kyl-aggregat eller vad det nu var. Hold your horses, boy. Jag talar om plåt. Typ om man vill fästa en list i en bilder. Sen var diskussionen jävligt över. Då ska du nog vända dig till Mekonomen eller nåt. För Clas och hans gäng är ingen bil-verksta. Försökte förklara att det inte rörde sig om nåt egentligt bil-tillbehör - bara att det kanske skulle kunna tänkas vara på en bil jag skulle använda saken (whatever 'saken' i fråga nu skulle råka vara). Men där var det kört. Jag hade liksom missbrukat deras förtroende.

Ungefär som när min dotter gick in på TGR och fråga efter Universal-Lim. 'Vad ska du ha det till?' replikera dom blixtsnabbt, och hon sa - med hennes, min och hela vår släkts omtalade kombination av bristande intellekt och översvämmande naiv ärlighet - att hon skulle blanda s k slime... 'Nej, du, din störda lilla ligist-jävel - sånt säljer vi inte här'. Ska man hållas med sånt där får man vända sig till en välsorterad slime-butik. Och köpa exakt samma Universal-lim där.

Eller alla gånger jag varit hos olika snickerier och ställt fråger om olika träslag eller möjligheten att få några bitar utsågade och hop-limmade. Jadå fyfan. Det där är lätt fixat. Vad ska du ha det till? Musik-instrument???!  Nej vet du - det här är bättre att du tar med en musik-affär. Så försöker man förklara att såna inte säljer trä och framförallt så håller dom inte på med snickeri-arbeten. Helt plötsligt är frågan helt olöslig. Det skulle kräva den här och den här digitala teknologin att limma ihop två trä-bitar i den här vinkeln. Eller så skulle arbets-kostnaden bli... typ 35 000. Och då talar vi Jorå-dollars. Plus moms då. Lägg ner det här, grabben. Det är verkligen ingen bra idé. Du kommer inte att bli nöjd.

Vad gör man? Man kan liksom bara tacka för omtanken. Tänk om dom låtit en fullfölja sin idé... Så jävla förstört ens liv hade blivit.

Senast redigerat av Svento (15 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
16 september 2017 · 199 Inlägg

Nu håller jag på med det sista paret delar till den bakre. Är det horn som kallas? Hade inte mer värme-behandlat, så det blir vanligt ful-trä.

Den yta som ska passa mot resten av fångarna måste vinklas i två riktningar. Dels ska den anpassas till fångarns radie, dels till att hela konstruktionen lutar aningen framåt. Skit-lätt! Fast tvärtom då.

Den ände som pekar framåt ska följa med skärm-kanten. Dom är sne-sågade, men det lär bli ett jävla täljande och sandande innan det ser okej ut.

Så är frågan... Hur ska dom fästas mot det övriga? Chansen är minimal att jag lyckas limma med så lite kontakt-yta. Fan, bara att få det i press... Har ju tänkt armera med stål på vissa ställen, så man skulle kunna låta armeringen hålla ihop bitarna. Helst faktiskt med ett synligt mellanrum, eftersom bitarna är så olika varann. Funderar också på att enbart fästa hornet i karossen, utan kontakt med det övriga virket.

Jag skulle gärna få till det så att den biten fjädrar lite. För att skydda mot smällar snett bakifrån.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
16 september 2017 · 199 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-1de514489e619a0f17e67717f9914e34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-2b8b5e8a377ed6d0235dd7976bc8c5fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-f1d9229139e9f42368f40f6164adee99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-b3216abede080f2ea7ea34ee526d0969.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-a0db84defe748533fb847ce2e30480e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-c57d8506e1b944c72c6c57d6bb925672.jpg

Senast redigerat av Svento (16 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
17 september 2017 · 199 Inlägg

Vet inte varför det här har dröjt så jävla länge. Sen maj har dom lega. Så mycke tid tar det ju inte, så kan man göra annat mens det torkar.

Det var inte mycke färg jag hade, så jag tänkte att, vafan. Spädde ut det, hälften vatten. Bättre en vag skugga rött på alla fyra än att en är gnistrande porr-metallic och dom andra tre dystert oxiderad aluminium.

Jag har ett stycke fälg-sprej också, som jag ska spruta på när jag penslat på all den här röd-färgen. Guld-metallic. Möjligen att jag nånstans har en burk ofärgad fälg-sprej med. Fan lika bra att spruta för allt man är värd när man för nån enstaka gångs skull faktiskt kanske lyckas flagga på full stång.

-

När jag tittar på bilderna blir jag som typ... förstummad... Så jävla smaklöst snyggt. Och fan alltså - nästan proffsigt på sitt kitschiga sätt. Men tyvärr. Riktigt så bra ser dom faktiskt inte ut i verkligheten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-7ede1f39d3f1431eb1557331b016f54b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-249bc5682850e46200baa4c314cf9683.jpg

Senast redigerat av Svento (17 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
17 september 2017 · 1 475 Inlägg

Fälgarna ser ju faktiskt riktigt bra ut på bild... Älskar att du står å målar dom i köket också! Stötfångaren vet jag inte riktigt. Svårt att säga när man inte ser den på bilen. Men det känns som att den kommer bli för smal på bredden? Den passar ju innanför original så att säga, att bilen kommer vara för bred. Hur lång tid tar det innan du har brutit upp parkettgolvet för att montera i/på bilen tror du? wink Roligt att du lagt upp några bilder till iaf smile

Queenie
17 september 2017 · 74 Inlägg

Dyker upp bilder i mitt huvud från någon snubbe som byggde sin bil i vardagsrummet och sen inte fick ut den ur huset, när jag ser sina bilder! Älskar folk som snickrar i köket! Hoppas för Guds skull att du slutför det här projektet för det är en fröjd att följa

Senast redigerat av Queenie (17 september 2017)

Svento
17 september 2017 · 199 Inlägg

Queenie skrev:
Dyker upp bilder i mitt huvud från någon snubbe som byggde sin bil i vardagsrummet och sen inte fick ut den ur huset, när jag ser sina bilder! Älskar folk som snickrar i köket! Hoppas för Guds skull att du slutför det här projektet för det är en fröjd att följa

Artisten Tom Waits ansåg sig tydligen i nåt sammanhang behöva nån speciell typ av instrument. Som tyvärr inte var helt och hållet uppfunnet. Så i sitt garage börja han slöjda ihop nån jävla elefantofon som skulle motsvara hans behov. Men den blev bara så jävla stor att han inte fick ut den genom porten. Så på turnéerna får han helt enkelt reda sig utan den.

-

Med stor sannolikhet KOMMER jag att slutföra projektet. Jag kan inte i längden åka runt med bilen i det här skicket. Och jag kan inte sälja den för mer än skrot-värdet. (Möjligen kan pimpningen - om den blir bra - öka värdet drastiskt. Jag hade kunnat kosta på en fusk-lackering för 20 000 och ökar värdet med kanske... 2 000. Får jag till det här så är det inte omöjligt att den kommer vara värd 40 000. OM jag får till det).

Men det tar ju sån jävla tid. Brist på pengar, tid, kunskaper, vana, utrustning, kontakter... Brist på organisations-förmåga inte minst. Allt pågår hela tiden.. För att alls få NÅT gjort så går jag alltid igång med nån annan del ifall det blir en fördröjning i nåt jag varit igång med. Plus att jag alltid hittar nån ursäkt för att inte ta tag i sakerna.

Så det svämmar över... Kofångare, delar till back-speglar. Påbörjade plåt-grejer. Material, verktyg, skruvar, muttrar, beslag. Tanke-verksamhet ej att förglömma. Fan det är som ett ständigt Fyrverkeri-SM inne i hjärnan.

-

Jag har fan tagi en del stryk rent fysiskt av det här också. Händerna är ömma av allt jävla klippande och bockade. I somras vakna jag ibland av att det värkte så förbannat i hand-lederna, fick gå upp och spola med varmt vatten. Kunde inte greppa saker under första halvan av dan. Högern fungera knappt alls.

Förlorat rätt mycket av känseln i finger-topparna också. Kan inte spela gitarr och sånt längre. När jag är färdig med det här ska jag fan bygga en steel-guitar...

Senast redigerat av Svento (17 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
17 september 2017 · 199 Inlägg

fish skrev:
Stötfångaren vet jag inte riktigt. Svårt att säga när man inte ser den på bilen. Men det känns som att den kommer bli för smal på bredden? Den passar ju innanför original så att säga, att bilen kommer vara för bred.

Nu ser man insidan. Där har jag inte engagerat mig alls i det visuella. Bredden är tillräcklig, jag har måttat. Grejen är att mina sido-bitar kommer att bli tunnare - plus att den vanliga är ihålig.

Jag har medvetet tagit till lite i underkant. Ifall det blir så att jag limmar, så kommer jag också göra en förlängning av det som motsvarar dekorations-listen; den kommer då att hamna utanpå det där.

Rent lagmässigt, så får ju kofångarn inte vara bredare än bilen. Förutsatt då att den inte är böjd runt karossens hörn. Jag har liksom räknat med risken att jag INTE får till den böjen, eller att det kan komma att dröja.

Det är en irritations-faktor att plåten är hamrad för att det ska vara en kofångare med exakt dom där måttena. Jag titta på en gammal 142, och där var ju fångarna helt utanpå plåten.

Jag har diverse alternativa idéer som i stället handlar om att bygga nån jävla kåpa som ska täcka alltihopa. Mer som på moderna bilar. Nittital och framåt

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Knugcab
17 september 2017 · 5 111 Inlägg

Jag vet inte om du löst det med tankluckan, men jag kom spontant att tänka på en gammal 80-talsstereo vi hade, tror det var en Mitsubishi, med dörr. Där satt det en låsanordning med magnet som hade lite samma princip som toppen på en kulspetspenna. Man tryckte till på dörren så släppte låsanordningen och "poppade" ut så den gick att öppna. Sedan tryckte man bara dörren mot denna igen så gick den i lås. Ja, du förstår nog säkert.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Svento
17 september 2017 · 199 Inlägg

Det var en kul idé.

Fast nu är det ju det här ämnet med elektrolytisk galvanism, som jag är rätt dåligt insatt i - och som det finns tusentals själv-utnämnda experter på. Vet inte om magnet plus koppar-legering skapar nån bisarr och svår-förutsägbar bi-effekt. Att kaross-plåten som befinner sig inom magnetfältet, genererar nån svag-ström i kopparn, vid nån viss typ av stimulans, som i sin tur påverkar nånting.

Troligtvis inte, men jag väntar med magneterna...

Det är hur som helst så pickuppen på en elgitarr fungerar. Bakvänd elektro-mekaniska.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Knugcab
17 september 2017 · 5 111 Inlägg

Koppar är ädlare än järn så det blir inte kopparn som offras.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Svento
18 september 2017 · 199 Inlägg

Ja jag vet. Det är lite det jag menar. Liksom att magneten eventuellt skulle få omkring-liggande plåt att rosta snabbare.

Dom här jävla fästena till kofångarn då. Det är väl fans jävla helvete va svårt det ska vara? Hur jag än gör så är den där monster-balken i vägen. Måste tydligen bli fästen typ dom som sitter på en normal fångare.

Klippa 1 mm rostfritt med en plåtsax som knappt klarar smörgås-rån känns jobbigt. Dra åt helvete, får väl bli aluminium då. Några tunnplåtiga profiler jag hitta på ett bygge i somras (otroligt vad man kan hitta! Inte ens använda). Då insåg jag att det fan inte är aluminium utan galvaniserad stålplåt. Känns lite mer permanent.

Ja, så nu har jag gjort fästen. Så ska jag skruva på platt-järn på baksidan som kan krökas runt hörna. Dom där änd-bitarna ska sen skruvas fast på den, dom med - men alltså inte limmas fast i själva kofångarn.

Fram ska förhoppningsvis gå lite fortare. Egentligen bara att bocka till ett likadant par fästen, sen är det typ färdigt. Ja okej... Nån typ av horn även där.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang