Steam-Bimmer

Vad gör man? Bilen börjar övergå till pulverform. Inga resurser men nåt måste göras. Är en lågbudget-renovering alls möjlig? Har nån typ av plan som faktiskt kan vara möjlig att genomföra.
  • 39 Följare
  • 73 208 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2018
Svento
18 september 2017 · 199 Inlägg

Ja jag vet. Det är lite det jag menar. Liksom att magneten eventuellt skulle få omkring-liggande plåt att rosta snabbare.

Dom här jävla fästena till kofångarn då. Det är väl fans jävla helvete va svårt det ska vara? Hur jag än gör så är den där monster-balken i vägen. Måste tydligen bli fästen typ dom som sitter på en normal fångare.

Klippa 1 mm rostfritt med en plåtsax som knappt klarar smörgås-rån känns jobbigt. Dra åt helvete, får väl bli aluminium då. Några tunnplåtiga profiler jag hitta på ett bygge i somras (otroligt vad man kan hitta! Inte ens använda). Då insåg jag att det fan inte är aluminium utan galvaniserad stålplåt. Känns lite mer permanent.

Ja, så nu har jag gjort fästen. Så ska jag skruva på platt-järn på baksidan som kan krökas runt hörna. Dom där änd-bitarna ska sen skruvas fast på den, dom med - men alltså inte limmas fast i själva kofångarn.

Fram ska förhoppningsvis gå lite fortare. Egentligen bara att bocka till ett likadant par fästen, sen är det typ färdigt. Ja okej... Nån typ av horn även där.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
18 september 2017 · 199 Inlägg

I övrigt har jag funderat ett tag beträffande nån typ av brutal-foliering. Att klä in hela karossen i ett lager plåt.

Framförallt allt handlar det om att få en yta som inte rostar, och jag har hunnit fundera på både aluminium, koppar-legering och rostfritt. Aluminium undviker jag helst, koppar är dyrt och rostfritt är svår-arbetat.

Men förzinkat...? Jag avser då framförallt galvaniserat. Jag konstaterade för ett tag sen att det är väldigt billigt - och nu igår att det inte bara är billigt, utan faktiskt helt gratis. Lätt-arbetat, åtminstone i så tunna dimensioner.

Jag tänker mig i så fall att man skulle börja nerifrån och gå uppåt. Nedersta varvet blir mellan tröskel och första falsen samt bakom kofångarna. Nästa blir mellan undre och övre falsen samt övre front- och akter-plåten. Sen mellan övre falsen och fönstrena då, plus motorhuv och baklucka. Lite trixigare, man lär få lappa med mindre bitar.

Man kan skulle kunna skruva bitarna på plats, så är allt utbytbart i mindre sektioner. Annars kan man helsvetsa eller punkta så att det ser ut som nitar. Löda med zink-lod borde kunna gå, kanske rentav spackla i fogarna?

Sen kommer det ju naturligtvis att fortsätta rosta där under, men det skiter ju jag i. Låt det rosta, jag skulle tro att dom förzinkade plåtarna plåtarna ger tillräcklig stadga, speciellt om dom överlappar varann.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
19 september 2017 · 199 Inlägg

Är det nån som orkar spekulera lite halvhjärtat runt den grejen? Alltså att klä in karossen i plåtar.

Jag har aldrig hört talas om nåt sånt, men jag har funderat rätt länge runt idén - och jag kan inte se några egentliga problem med den. Över huvud taget tycker jag ren metall är snyggare än målarfärg, och jag har väl haft vissa funderingar på att slipa rent och klarlacka. Eventuellt låta rosta. Men det känns lite oäkta. Dessutom har jag ju ofullbordade svetsjobb runt bakskärmarna, som inte passar in i estetiken. Som inte passar in i nån estetik... Delvis är det just den omständigheten som gör att jag hela tiden återkommer till tanken att klä utsidan med ett extra lager plåt.

Men rent praktiskt... Är det nåt egentligt problem ifall det skulle rosta under? Om plåtarna överlappar så att skruvarna eller svetspunkterna inte bara fixerar dom mot den inre karossen, utan dessutom vid varandra, så borde dom väl bli en del av den bärande konstruktionen? Nu senast har jag funderat på att använda popnitar - kanske 30 mm mellanrum - och så bara maskera dom karaktäristiska fula nit-skallarna med löd-tenn.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Knugcab
19 september 2017 · 5 111 Inlägg

Förutom rostrisken som du nu är medveten om, så är ju bilprovningen ganska så anti mot det här med vassa kanter....och det blir nog ett jäkla jobb klä in en bil med plåtar och klara sig utan detta.....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Svento
19 september 2017 · 199 Inlägg

Vassa kanter vill inte jag heller ha. Idén är ju att alla bitarna ska vara exakt klippta. Falsade kanter där så behövs. Och antagligen vill man slipa hela ytan, inte bara kanterna. Få den lite mattare. Jag vill inte ha ytan så där blank silvervit. Förutom dom rent estetiska aspekterna, så skulle det ju reflektera helt katastrofalt.

Vassa kanter skulle hur som helst inte bli nåt problem. Och - förutsett som sagt att plåtarna verkligen hänger ihop på varann - så kan plåten därunder i princip vittra bort fullständigt utan att bilen säckar ihop under sin egen vikt. Frågan är snarare på vilka sätt det eventuellt skulle vara problematiskt med dubbla lager. Har inte räknat på hur många kilo extra det skulle bli av att man adderar en halv millimeter ytterligare till karossens tjocklek.

Men fan... Jag gillar verkligen idén. Känns som att jag måste pröva det här. Nån gång.

Senast redigerat av Svento (19 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
20 september 2017 · 199 Inlägg

Listerna då. Funderar på att trycka i en 8 mm:s träplugg i varje hål, så passa in hela den konstruktionen i dom hål som redan är i karossen. Sen drar jag en trä-skruv i varje sån plugg, så expanderar den förhoppningsvis en aning, när skruven tränger ut materialet.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
21 september 2017 · 199 Inlägg

Så var jag ner till Ljura Däck (som naturligtvis inte ligger i Ljura utan i Ståthöga) för att få dom målade däckena monterade på dom målade fälgarna. Inte minst för att frigöra några kvadtatmetrar Lebens-Raum. Hop-monterade tar dom ju bara hälften så mycket plats.

Jag var lite nyfiken på exakt VAD jag har gjort alldeles åt helvete fel med däckens. ATT dom skulle knorra var jag aldrig i tvivel om. Typ att sprit-baserade färger löser upp gummi, eller att det antänder däcken när man bromsar. Eller att kulören på fälgarna skulle få metallen att tro att den är belagd med koppar och suggerera korrosion. Eller i klartext: Det här är SÅ JÄVLA fult att däckena kommer att explodera.

Problemet visade sig i stället vara att det är ett lager av nåt annat än gummi mellan däck och fälg. Således kommer luften att läcka ut. Jaha? Skiter väl jag i. 400 kr blev det. Skapligt uthärdligt.

-

Den vita färgen har ju nötts av att däckena legat staplade på varann innan den torkat helt. Det får jag korrigera sen när hjulena är monterade på bilen. Och fälgarna är inte lika röda efter att jag tömde en burk guld-metallic över dom, men det är inte hela världen. Funderar på att bespruta både fälgar och däck-sider med ett lager klar fälg-färg. Som extra skydd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-983e4dcbd4a01ef93caf0c28d5d99365.jpg

Senast redigerat av Svento (21 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
21 september 2017 · 199 Inlägg

Borde göra nån typ av dekoration till navena med. En rund skiva rostfritt skulle nog räcka, som hålls på plats av bultarna.

Men jag har diverse idéer beträffande dekorationer som är i nivå med yttre delen av navet. Jag har några såna där små navkapsel, som jag gärna skulle vilja använda. Men jag behöver alltså lista ut hur dom på bästa möjliga sätt ska fästas.

-

Snobb-ringarna då - för såna måste man ju ha. Dom jag har nu passar inte. Ekrarna ligger för långt ut.

Men jag har funderat på att dygna nån mer gång. Sitta en natt och fila tretti skårer i varje ring, en för varje eker. Kanske kan ringarna dessutom behöva fixeras från baksidan på nåt vis.

-

I värsta fall sandar jag fram illusoriska ringar. Den exklusiva elgitarr-tillverkaren Paul Reed Smith gör kant-lister på det viset. Alltså, när man laminerar en gitarr-kropp, att locket är ett separat stycke trä som limmas på kroppen, så brukar hela locket kring-gärdas av en kant-list. Vanligen av plast. Fyller ingen viktig funktion, men är arbets-krävande och ser ju jävligt exklusivt ut (fast varför man aldrig använder mässing är mig fullständigt obegripligt). PRS upptäckte att man efter lackering faktiskt bara kan sanda ner längs kanten, så får man en sån kant.

Jag gillar idén, och prövade den på en egen-desajnad el-fiol. Fult instrument med snygg list.

Skulle vara rätt lätt att sanda fram en snobb-ring av aluminium på var och en av fälgarna. Sånt man kan sitta ute i skogen och hållas med.

Helst skulle jag naturligtvis vilja ha krom-ringar som är skruvade på plats. Men det blir helt fel i sammanhanget. Skruv på alu-fälg betyder ju att fälgen kan tas isär, har jag nyligen lärt mig.

Senast redigerat av Svento (21 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
21 september 2017 · 1 475 Inlägg

Haha, vad sa däckgubben om dina spraylackade däcksidor då? Åkte du i e30 dit?

Svento
22 september 2017 · 199 Inlägg

Det var dom jag syftade till. Alltså det där att dom kommer att läcka för att gummit inte har direkt-kontakt med fälgen. Faktum är dessutom att dom rentav är målade med pensel.

Ja det var i E30n jag kom. Nån annan bil har jag inte.

Men den signalerar egentligen inte nåt specifikt. Jag har ju fortfarande inte hängt på nåt steampunk-kitsch. Inte direkt fått nåt färdigt. Den ser ju till största delen ut som en konventionell E30 - den särskiljer egentligen bara i det att den ser EXTREMT skräpig ut. Rost i nederkanterna, halvfärdig svetsning av bakskärmarna, dålig lack, diverse delar liksom planlöst bortplockade - bakre kofångare, v sidospegel, alla gummi-lister, h torped-plåt. Ser inte ut som ett projekt, bara som ett vrak.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
23 september 2017 · 1 475 Inlägg

Men grillen och hasplåten och allt de sitter väl monterat?

Svento
23 september 2017 · 199 Inlägg

Ja det gör dom visserligen.

I början tyckte jag att dom detaljerna verkligen satte prägel på hela bilen, liksom att det syntes väldigt tydligt vart det pekade. Men när jag nu tittar på lite håll så inser jag att det framför allt är rostiga trösklar, ful lack och ett halv-färdigt svets-arbete.

Så det där att jag har plockat av så mycket gör ju sitt till. Mycket möjligt att det kommer se något mer elegant, värdigt och ponduöst ut när kofångare, sido-lister och speglar är på plats.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Mew
23 september 2017 · 2 152 Inlägg

Färg på däck brukar bli brun rätt snabbt tyvärr. Kika lite på det här istället:

https://www.classicbildelar.com/vita-da … idor-wegu/

De där används flitigt bland annat av folk inom Classic VW-kretsen när de inte vill köpa grisdyra däck med äkta whitewalls. 

Så här monteras de:

Senast redigerat av Mew (23 september 2017)

Knugcab
23 september 2017 · 5 111 Inlägg

Till det stuk du eftersträvar hade jag gjort det enkelt och fäst navkapslar med synlig skruv.... Steampunk är ju liksom raka motsatsen till att bygga in och dölja i de allra flesta fall.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Svento
23 september 2017 · 199 Inlägg

Knugcab skrev:
Till det stuk du eftersträvar hade jag gjort det enkelt och fäst navkapslar med synlig skruv.... Steampunk är ju liksom raka motsatsen till att bygga in och dölja i de allra flesta fall.

Ja, som sagt - steampunk eller ej - så är synliga skruvar hela vägen runt DEFINITIVT den lösning som tilltalar mig mest. Det är ju dom här enkelspår-skruvarna med sina mässings-bricker som liksom ska vara det centrala visuella elementet.

Däremot är jag inte säker på VAR skruvarna ska sitta. I navet - mellan bultarna - är det ju fyra mindre hål utan nån direkt funktion. Man skulle kunna fästa ett fäste där, som kapslarna skruvas i. Men jag har inte kommit på hur jag ska få det att se skapligt ut på kapslarna. Få det att se naturligt ut.

Så krom-ringarna då. Nu har jag visserligen inga imperativ att det måste vara originellt, men skruvade snobb-ringar börjar väl nästan vara standard på alu-fälgar? Det skulle se ut som att man försöker låtsas att det är såna som går att ta isär. Dessutom är det lite av en stress-hormon, att sätta borren i metallen. Slanglösa däck.

Till att börja med ska jag klippa ner dom så att dom alls passar. Jag ska fundera över var dom eventuella skruvarna ska sitta. Jag vill komma på nån variant med skruv som skiljer sig lite från såna där - hjälp mig, vafan heter dom?? - som man kan ta isär. Tills dess kan det få vara clips eller typ vad som helst. Häft-massa...

Ifall jag bestämmer mig för att använda dom kromade skärm-kanterna, känns skruvarna däremot helt obligatoriska. Lite utmaning blir det, eftersom dom är bredare mot mitten.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Knugcab
24 september 2017 · 5 111 Inlägg

En sak jag tänker är ju om du skulle kunna dra skruvarna från insidan på snobbringen, då blir det liksom något eget och inte fakesplit....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Svento
24 september 2017 · 199 Inlägg

Mew skrev:
Färg på däck brukar bli brun rätt snabbt tyvärr. Kika lite på det här istället:

https://www.classicbildelar.com/vita-da … idor-wegu/

De där används flitigt bland annat av folk inom Classic VW-kretsen när de inte vill köpa grisdyra däck med äkta whitewalls. 

Så här monteras de:

Jag har övervägt den varianten. Men jag är 75% övertygad om att jag skulle fumla till nåt, så att det blev ojämnt. Vissa varianter kräver dessutom specifika snobb-ringar som dom levereras med. Och som sagt kan man inte få dit snobb-ringar på mina fälgar utan att klippa ner dom nån centimeter. Jag har inte prövat än.

Så har jag hört olika grejer om det där. Många klagar över att just såna där lösa däck-sider tenderar att väldigt snabbt bli missfärgade, och att färgen ganska snart ändå måste bättras på. Och att dom av just den anledningen valt att i stället måla. Plus då att vissa säger att det kräver rätt mycket precision för att få på dom snyggt, och att dom gärna börjar lossna i kanterna.

Omvänt finns det många som säger att dom haft samma vita däck-tapeter i åratal utan att behöva bättra på. Att det bara handlar om att hitta kvalitet. Så finns det ju en rätt stor grupp som säger, att om man vill ha vita däck-sider, så finns ingen annan lösning än att skaffa däck som är gjorda så.

-

Jag tänkte helt enkelt att jag får pröva, och jag har räknat med att få bättra på färgen ibland. Och gulbruna sider är ändå bättre än svarta. Blir inte det här bra, så prövar jag med såna där limmade. Och beroende på hur viktigt det kommer att kännas, så kanske jag skaffar såna däck som är gjorda så redan vid tillverkningen.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
24 september 2017 · 199 Inlägg

Knugcab skrev:
En sak jag tänker är ju om du skulle kunna dra skruvarna från insidan på snobbringen, då blir det liksom något eget och inte fakesplit....

Förklara närmare, nu blir jag intresserad. Men jag fattar inte alls.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
24 september 2017 · 199 Inlägg

Okej. Skärpning nu, krabater!

Jag bryter härmed tillfälligt den vanliga svadan för ett meddelande av OT-natur:

LYCKLIGA GATAN FINNS INTE MER!

Var ju där med barna i mitten av sommarn, på väg hem efter semester-resan. Det hade plundrats rätt mycket sen senast. Insåg att platsen - som muséum betraktat - börja vara utdömd. Kunde alltså lika gärna se till få med mig lite artefakter jag också.

Från ett inrasat innertak tog jag dom där tunna panel-plankerna som jag bland annat gjort kåper av till B-stolparna. Allt fick jag inte in i bilen då, så jag gömde dom längsta för att hämta vid senare tillfälle. Det senare tillfället blev igår.

Tog dessutom en promenad upp dit till området. För att se spök-stan i mörker. Kunde snabbt konstatera faktum. Blott bräd-högar återstår av spök-husena i det lilla samhället Björnhammaren, sydöstra Närke.

-

Hitta några fler planker som jag fick med mig - plus en fyra meter lång stupränna som jag inte fick med mig. Skulle jag stå i regnet med en slö bågfil ända fram till spök-timmen för att få hanterbara bitar? I så fall skulle man kunnat konstatera att jag stigit till en högre nivå av hängivenhet... Den fick ligga gömd tills vidare.

Nu var faktiskt en dörr uppbruten in till den gamla spikfabrik som var byns hjärta. Det var när den la ner som folk bara släppte vad dom hade för händerna. Gick ut ur sina hus, packa in barna i bilarna och drog. Tidigare har det varit för-bommat, så jag hade inte varit där inne.

Tog en del bilder. Känner att det skulle ta lite väl mycket plats i tråden, men dom finns alla i min mapp Ghost Town in Darkness. Så gå nu för fan in där och titta. Bara att klicka på länken nedan:

https://www.garaget.org/mypage/?page=ga … lbum=72055

Senast redigerat av Svento (24 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
24 september 2017 · 199 Inlägg

Uppe i byn låg ett omaka däck på 15" alu-fälg med kryss-eker. Skulle säkert passa. 4-bultars åtminstone. Men bara en som sagt, så den fick ligga. I övrigt har jag ju 14".

I fabriken hitta jag en oöppnad treliters-hink med tak-färg. Akryl, matt-vit. Knappast troligt att den går att använda, men jag tog med den. Det vore ju jävligt kul OM den ändå går att måla med. Det skvalpar trots allt om hinken. Och vitfärg kommer jag ju att behöva.

Varit skeptisk till matt färg rent allmänt, men frågan är om inte det blir bättre när man rollar och penslar. Kan  ju faktiskt spreja på en omgång klar-lack efteråt om jag vill ha det mer blankt. Men tanken har ju hela tiden varit att lacken ska vara sekundär. Det är dom metall-grejen delarna som ska exponeras.

Fast jag lär nog vilja blanda i nån typ av pigment. Den är ju alltså typ krit-vit. Inte min grej. Vill ju ha lite mer animalisk nyans. En påse curry kanske. Järn-oxid? Sanda till mig lite sånt puder från nån rostig plåt. Eller nåt jävla bets-pulver bara. Jag har ju för i helvete färg-koden till den här ben-vita jag har använt hittills.

Jag kommer hur som helst inte att öppna burken innan det faktiskt är dags att börja måla. Bara ökad risk för att jag spiller ut alltihopa i bilen.

-

Stuprännan skulle jag för övrigt vilja göra främre och bakre kofångare av. Idén med trä är jag egentligen inte helt bekväm med, det har mer handlat om att det är en lösning som är praktiskt genomförbar. Fästena som jag nu har gjort går ju att flytta över. Funderar faktiskt på att - utifrån dom fästena - göra nån typ av permanenta adaptrar. Skelettala kofångare som man sen kan sätta vilka typer av kåper som helst på.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang