Projekttråd SAAB 9-5 2,0 SE (SportSedan)

Min första 9-5 Sedan. Det är en SAAB 9-5 2,0 SE SportSedan modellår 1999, Det är första versionen av 9-5 med separat kromgrill mellan strålkastarna. Hade först tänkt mig på ett stillsamt diskret projekt men hela alltet har mynnat ut i en massa tankar och idéer som jag nu tänker förverkliga. Häng med på förvandlingen.
  • 21 Följare
  • 57 693 Visningar
  • Projektet avslutat 19 december 2021
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
8 april 2018 · 435 Inlägg

Tredje uppttningen dörrsidor.

Idag var det så pass skönt väder attjag bestämde mig för att mecka bil. Det gick otroligt nog helt smärtfritt att byta till de nya Vector SportSedan dörrsidorna.

Vart en sannerligen skön bättring och denna gång inget sprucken plast någonstans. För en gång skull blev det ett både kosmetiskt och ekonomiskt lyft av b ärret I bilen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-ec18863ca83cda73a3c582955d51587c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-22616e0f8fb94416c789d473334c0fcb.jpg här ser ni främre dörren med gamla dörrsidan respektive bakre med den uppdaterade versionen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-aba45dec2de9aa1eb6df0de765dfc924.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-09d3daa88ace98c75930b1672de60d12.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-3b3e728bdd0f6f9c58621e66f1b42568.jpg

Även om jag lade en stor tid på den förra uppsättningen dörrsidor med puts osv  så känns detta änså bättre.

De nyaste dörrsidorna är plockade från en Vector SportSedan årsmodell 08, även om dessa har sina små blessyrer så känns helheten åter mycket trevlig och designen uppdaterad. Jag ska göra en ordentlig puts på samtliga dörrar vid tillfälle.

Senast redigerat av Sep19th86 (8 april 2018)

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
10 april 2018 · 435 Inlägg

Rengöring & konservering

Idag föll andan på att putsa skinnet, alltså inredningen i bilen, inget annat.
Gick på med ordentlig rengöring och trasa, därefter impregnering och avslut med ordentlig polering för rätt finnish.

Gjorde detta både dörrsidornas skinninlägg (vilket var välbehövligt då de verkade lite torra, sög åt sig ordentligt med impregnering men fick en fin lyster efter polering. Likaså gick jag alltså på sätena.

Jag skulle vilja ha de goa skålade Aero-sätena från 08-ans modellår men blir problem med airbag osv, orkar inte med mer tjafs nu, har redan ett fel i SRS-systemet som jag tjatat om tidigare. Får hålla till tåls med dessa säten och våra dem så gott de går.

Måste erkänna att efter uppfräschningen av de här nya dörrsidorna och den nya plasten så infinner sig en riktigt go känsla, och att ha blivit av med all sprucken plast från förra bytet av dörrsidorna som gick så där så är det nu på rätt väg igen. Nu har den här bilen fått nya dörrsidor tredje gången gillt (räknat med de bege från fabriken).


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-47facc0866823cf3f0c71653bee6805a.jpg
1. Baksätena fick sig en ny lyster av tvätten och impregneringen, slutputsen ger en riktig nybilskänsla och doft.

2. Bortse från den nu trista bakrutan, ska på med något annat till toning, har tröttnat på denna rökfärgade Solarplexius. Tänkte dra på en mörk film ovanpå men kommer bli kolsvart innefrån vilket jag inte vill ha. Jag ska kunna se ut men folk ska bannemig inte kunna se in.

3. Ska spänna ut filten, egentligen är det svart högtalartyg jag lagt ut i väntan på att byta hatthyllan till en jag har liggandes som sambon redan klätt om. Det ju det där med att man ska ta tag i det bara..

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-dc44bfc3c0144b2e8c0aee0476088e59.jpg
Fina dörrsidor, nu ska jag bara överlägga vilka färger och detaljer jag ska ha i bilen, grejen är den att jag har kolfiber-vinylat vissa delar, och instrumentpanelen är silver, och inläggen i dörrsidorna är tektite. Det känns som det blir för mycket olika.. Någon som vet någon som säljer dessa inlägg i äkta kolfiber (eftermarknad förstås)?! Kanske man borde skippa silverpanelen sedan om jag får tag i det där hirsch-paketet. Well får se... finns mycket annat att lägga pengarna på just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-ef501cdaab2f2c6480ee69ad626552d8.jpg
Här har ni tre grejer som stör mig något till förbannelse!

1. Knappen jag tog ur för att borra upp för 3,5mm sladden & USB 3.0 som blivit liggande då jag inte får ordning på knappen.

2. Ramen runt stereon, måste beställas från MDS, varför den ej ordnats vet jag ej, har ingen förklaring mer än annat som prioriterats... men det kommer en ram, Ser för jävligt ut som det är nu.

3. SID1, måste bytas, pixelfel och kan ej ställa in RDS klockan pga eftermarknadsstereo, går ju inte ens att ställa in klockan då pixelfelen ligger för klockan... det här måste jag ha Tech2  för, dels gifta ur, dels gifta in den "nya"...

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
amazinjoey
10 april 2018 · 1 138 Inlägg

Sep19th86 skrev:
Rengöring & konservering

Idag föll andan på att putsa skinnet, alltså inredningen i bilen, inget annat.
Gick på med ordentlig rengöring och trasa, därefter impregnering och avslut med ordentlig polering för rätt finnish.

Gjorde detta både dörrsidornas skinninlägg (vilket var välbehövligt då de verkade lite torra, sög åt sig ordentligt med impregnering men fick en fin lyster efter polering. Likaså gick jag alltså på sätena.

Jag skulle vilja ha de goa skålade Aero-sätena från 08-ans modellår men blir problem med airbag osv, orkar inte med mer tjafs nu, har redan ett fel i SRS-systemet som jag tjatat om tidigare. Får hålla till tåls med dessa säten och våra dem så gott de går.

Måste erkänna att efter uppfräschningen av de här nya dörrsidorna och den nya plasten så infinner sig en riktigt go känsla, och att ha blivit av med all sprucken plast från förra bytet av dörrsidorna som gick så där så är det nu på rätt väg igen. Nu har den här bilen fått nya dörrsidor tredje gången gillt (räknat med de bege från fabriken).


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-47facc0866823cf3f0c71653bee6805a.jpg
1. Baksätena fick sig en ny lyster av tvätten och impregneringen, slutputsen ger en riktig nybilskänsla och doft.

2. Bortse från den nu trista bakrutan, ska på med något annat till toning, har tröttnat på denna rökfärgade Solarplexius. Tänkte dra på en mörk film ovanpå men kommer bli kolsvart innefrån vilket jag inte vill ha. Jag ska kunna se ut men folk ska bannemig inte kunna se in.

3. Ska spänna ut filten, egentligen är det svart högtalartyg jag lagt ut i väntan på att byta hatthyllan till en jag har liggandes som sambon redan klätt om. Det ju det där med att man ska ta tag i det bara..

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-dc44bfc3c0144b2e8c0aee0476088e59.jpg
Fina dörrsidor, nu ska jag bara överlägga vilka färger och detaljer jag ska ha i bilen, grejen är den att jag har kolfiber-vinylat vissa delar, och instrumentpanelen är silver, och inläggen i dörrsidorna är tektite. Det känns som det blir för mycket olika.. Någon som vet någon som säljer dessa inlägg i äkta kolfiber (eftermarknad förstås)?! Kanske man borde skippa silverpanelen sedan om jag får tag i det där hirsch-paketet. Well får se... finns mycket annat att lägga pengarna på just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-ef501cdaab2f2c6480ee69ad626552d8.jpg
Här har ni tre grejer som stör mig något till förbannelse!

1. Knappen jag tog ur för att borra upp för 3,5mm sladden & USB 3.0 som blivit liggande då jag inte får ordning på knappen.

2. Ramen runt stereon, måste beställas från MDS, varför den ej ordnats vet jag ej, har ingen förklaring mer än annat som prioriterats... men det kommer en ram, Ser för jävligt ut som det är nu.

3. SID1, måste bytas, pixelfel och kan ej ställa in RDS klockan pga eftermarknadsstereo, går ju inte ens att ställa in klockan då pixelfelen ligger för klockan... det här måste jag ha Tech2  för, dels gifta ur, dels gifta in den "nya"...

0. Flyttade du över bältelåset från din gamla stol?
2. Köp från ebay, billigare
3. Köp en sid 2 från 04-05 och gör en adapter så sliper du den huvudvärken smile eller kör 06 mätaren och siden

Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
10 april 2018 · 435 Inlägg

amazinjoey skrev:

Sep19th86 skrev:
Rengöring & konservering

Idag föll andan på att putsa skinnet, alltså inredningen i bilen, inget annat.
Gick på med ordentlig rengöring och trasa, därefter impregnering och avslut med ordentlig polering för rätt finnish.

Gjorde detta både dörrsidornas skinninlägg (vilket var välbehövligt då de verkade lite torra, sög åt sig ordentligt med impregnering men fick en fin lyster efter polering. Likaså gick jag alltså på sätena.

Jag skulle vilja ha de goa skålade Aero-sätena från 08-ans modellår men blir problem med airbag osv, orkar inte med mer tjafs nu, har redan ett fel i SRS-systemet som jag tjatat om tidigare. Får hålla till tåls med dessa säten och våra dem så gott de går.

Måste erkänna att efter uppfräschningen av de här nya dörrsidorna och den nya plasten så infinner sig en riktigt go känsla, och att ha blivit av med all sprucken plast från förra bytet av dörrsidorna som gick så där så är det nu på rätt väg igen. Nu har den här bilen fått nya dörrsidor tredje gången gillt (räknat med de bege från fabriken).


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-47facc0866823cf3f0c71653bee6805a.jpg
1. Baksätena fick sig en ny lyster av tvätten och impregneringen, slutputsen ger en riktig nybilskänsla och doft.

2. Bortse från den nu trista bakrutan, ska på med något annat till toning, har tröttnat på denna rökfärgade Solarplexius. Tänkte dra på en mörk film ovanpå men kommer bli kolsvart innefrån vilket jag inte vill ha. Jag ska kunna se ut men folk ska bannemig inte kunna se in.

3. Ska spänna ut filten, egentligen är det svart högtalartyg jag lagt ut i väntan på att byta hatthyllan till en jag har liggandes som sambon redan klätt om. Det ju det där med att man ska ta tag i det bara..

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-dc44bfc3c0144b2e8c0aee0476088e59.jpg
Fina dörrsidor, nu ska jag bara överlägga vilka färger och detaljer jag ska ha i bilen, grejen är den att jag har kolfiber-vinylat vissa delar, och instrumentpanelen är silver, och inläggen i dörrsidorna är tektite. Det känns som det blir för mycket olika.. Någon som vet någon som säljer dessa inlägg i äkta kolfiber (eftermarknad förstås)?! Kanske man borde skippa silverpanelen sedan om jag får tag i det där hirsch-paketet. Well får se... finns mycket annat att lägga pengarna på just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-ef501cdaab2f2c6480ee69ad626552d8.jpg
Här har ni tre grejer som stör mig något till förbannelse!

1. Knappen jag tog ur för att borra upp för 3,5mm sladden & USB 3.0 som blivit liggande då jag inte får ordning på knappen.

2. Ramen runt stereon, måste beställas från MDS, varför den ej ordnats vet jag ej, har ingen förklaring mer än annat som prioriterats... men det kommer en ram, Ser för jävligt ut som det är nu.

3. SID1, måste bytas, pixelfel och kan ej ställa in RDS klockan pga eftermarknadsstereo, går ju inte ens att ställa in klockan då pixelfelen ligger för klockan... det här måste jag ha Tech2  för, dels gifta ur, dels gifta in den "nya"...

0. Flyttade du över bältelåset från din gamla stol?
2. Köp från ebay, billigare
3. Köp en sid 2 från 04-05 och gör en adapter så sliper du den huvudvärken smile eller kör 06 mätaren och siden

Yes jag bytte även bälteslåsen så de blev ingen bot på ses systemet. Fortfarande "för hög resonans I klämkontakt".

2. Mjo kanske det men finns ju en uppsjö... Vet inte ens vilken jag ska välja på eBay. På mods står allt ävrn för oss dummies som är lite noll i skallen ^^

Göra en adapter? Det är över mina kunskaper. Likaså om jag skulle ha mätarhus från en 06. För mycket för mig att ge mig in på... Det låter som projekt för mig som skulle sluta I katastrof..

Har BTW en sådan sid från en 03-04... Med vad för adapter??

Senast redigerat av Sep19th86 (10 april 2018)

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Oschpister
10 april 2018 · 308 Inlägg

SID från dom nyare går ju igång utan adapter? Dock så får du lite roliga problem så som att den varnar om lite spolarvätska när det är fullt och slutar varna när det är tomt tongue

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
10 april 2018 · 435 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:
SID från dom nyare går ju igång utan adapter? Dock så får du lite roliga problem så som att den varnar om lite spolarvätska när det är fullt och slutar varna när det är tomt tongue

Lät  inte heller som ett så kul problem att dras med... Har ingen lust att få onödiga felmeddelande även om det bara innebär spolarvätska..

Och jag har en Sid från årsm 03-04 tror jag men kontakten skiljer sig ju. Den sid som sitter i är bredare (djupare) än den nyare enheten jag plockade ur en donatorbil som skulle ersätta den befintliga hmm

Senast redigerat av Sep19th86 (10 april 2018)

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
amazinjoey
10 april 2018 · 1 138 Inlägg

Sep19th86 skrev:

amazinjoey skrev:

Sep19th86 skrev:
Rengöring & konservering

Idag föll andan på att putsa skinnet, alltså inredningen i bilen, inget annat.
Gick på med ordentlig rengöring och trasa, därefter impregnering och avslut med ordentlig polering för rätt finnish.

Gjorde detta både dörrsidornas skinninlägg (vilket var välbehövligt då de verkade lite torra, sög åt sig ordentligt med impregnering men fick en fin lyster efter polering. Likaså gick jag alltså på sätena.

Jag skulle vilja ha de goa skålade Aero-sätena från 08-ans modellår men blir problem med airbag osv, orkar inte med mer tjafs nu, har redan ett fel i SRS-systemet som jag tjatat om tidigare. Får hålla till tåls med dessa säten och våra dem så gott de går.

Måste erkänna att efter uppfräschningen av de här nya dörrsidorna och den nya plasten så infinner sig en riktigt go känsla, och att ha blivit av med all sprucken plast från förra bytet av dörrsidorna som gick så där så är det nu på rätt väg igen. Nu har den här bilen fått nya dörrsidor tredje gången gillt (räknat med de bege från fabriken).


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-47facc0866823cf3f0c71653bee6805a.jpg
1. Baksätena fick sig en ny lyster av tvätten och impregneringen, slutputsen ger en riktig nybilskänsla och doft.

2. Bortse från den nu trista bakrutan, ska på med något annat till toning, har tröttnat på denna rökfärgade Solarplexius. Tänkte dra på en mörk film ovanpå men kommer bli kolsvart innefrån vilket jag inte vill ha. Jag ska kunna se ut men folk ska bannemig inte kunna se in.

3. Ska spänna ut filten, egentligen är det svart högtalartyg jag lagt ut i väntan på att byta hatthyllan till en jag har liggandes som sambon redan klätt om. Det ju det där med att man ska ta tag i det bara..

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-dc44bfc3c0144b2e8c0aee0476088e59.jpg
Fina dörrsidor, nu ska jag bara överlägga vilka färger och detaljer jag ska ha i bilen, grejen är den att jag har kolfiber-vinylat vissa delar, och instrumentpanelen är silver, och inläggen i dörrsidorna är tektite. Det känns som det blir för mycket olika.. Någon som vet någon som säljer dessa inlägg i äkta kolfiber (eftermarknad förstås)?! Kanske man borde skippa silverpanelen sedan om jag får tag i det där hirsch-paketet. Well får se... finns mycket annat att lägga pengarna på just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-ef501cdaab2f2c6480ee69ad626552d8.jpg
Här har ni tre grejer som stör mig något till förbannelse!

1. Knappen jag tog ur för att borra upp för 3,5mm sladden & USB 3.0 som blivit liggande då jag inte får ordning på knappen.

2. Ramen runt stereon, måste beställas från MDS, varför den ej ordnats vet jag ej, har ingen förklaring mer än annat som prioriterats... men det kommer en ram, Ser för jävligt ut som det är nu.

3. SID1, måste bytas, pixelfel och kan ej ställa in RDS klockan pga eftermarknadsstereo, går ju inte ens att ställa in klockan då pixelfelen ligger för klockan... det här måste jag ha Tech2  för, dels gifta ur, dels gifta in den "nya"...

0. Flyttade du över bältelåset från din gamla stol?
2. Köp från ebay, billigare
3. Köp en sid 2 från 04-05 och gör en adapter så sliper du den huvudvärken smile eller kör 06 mätaren och siden

Yes jag bytte även bälteslåsen så de blev ingen bot på ses systemet. Fortfarande "för hög resonans I klämkontakt".

2. Mjo kanske det men finns ju en uppsjö... Vet inte ens vilken jag ska välja på eBay. På mods står allt ävrn för oss dummies som är lite noll i skallen ^^

Göra en adapter? Det är över mina kunskaper. Likaså om jag skulle ha mätarhus från en 06. För mycket för mig att ge mig in på... Det låter som projekt för mig som skulle sluta I katastrof..

Har BTW en sådan sid från en 03-04... Med vad för adapter??

WIS, lödkolv, tenn och kablar är de enda som behövs... Du lödar kabel från en kontakt till motsvarande på andra kontakten.

Gitarrmetarn skrev:
SID från dom nyare går ju igång utan adapter? Dock så får du lite roliga problem så som att den varnar om lite spolarvätska när det är fullt och slutar varna när det är tomt tongue

Annan kontakt på 04-05, samt annan givare för spolarvätska

Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
10 april 2018 · 435 Inlägg

amazinjoey skrev:

Sep19th86 skrev:

amazinjoey skrev:

0. Flyttade du över bältelåset från din gamla stol?
2. Köp från ebay, billigare
3. Köp en sid 2 från 04-05 och gör en adapter så sliper du den huvudvärken smile eller kör 06 mätaren och siden

Yes jag bytte även bälteslåsen så de blev ingen bot på ses systemet. Fortfarande "för hög resonans I klämkontakt".

2. Mjo kanske det men finns ju en uppsjö... Vet inte ens vilken jag ska välja på eBay. På mods står allt ävrn för oss dummies som är lite noll i skallen ^^

Göra en adapter? Det är över mina kunskaper. Likaså om jag skulle ha mätarhus från en 06. För mycket för mig att ge mig in på... Det låter som projekt för mig som skulle sluta I katastrof..

Har BTW en sådan sid från en 03-04... Med vad för adapter??

WIS, lödkolv, tenn och kablar är de enda som behövs... Du lödar kabel från en kontakt till motsvarande på andra kontakten.

Gitarrmetarn skrev:
SID från dom nyare går ju igång utan adapter? Dock så får du lite roliga problem så som att den varnar om lite spolarvätska när det är fullt och slutar varna när det är tomt tongue

Annan kontakt på 04-05, samt annan givare för spolarvätska

Låter jätteenkelt om man kan grejerna med att byggs/ bygga om el men el är definitivt inte mitt område...

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
12 april 2018 · 435 Inlägg

Ettårsjubileum!

Idag för två dagar sedan fylde bilen ett år i min ägo.
Det har hänt mer med bilen under detta året än alla de tidigare åren sammanlagt för denna goa SportSedan.
Mycket är gjort på den men det återstår väsentliga grejer innan den "kommer ut ur garaget" som jag vill ha den. Det finns nämligen lite nya planer på g, rätt högtflygande planer så att säga minst sagt men får ta lite åt gången. Jag hoppas nu nämligen att jag äntligen har en garageplats på g vilket resulterar i helt nya möjligheter att fixa bilen.

Här är några bilder från några dagar sedan för att celebrera dagen till ära.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-4ae603caff6b068ae567ad9a2b75c5fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-7ca00f81b894967760eb94cb38a90148.jpg

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
12 april 2018 · 435 Inlägg

Småfix att göra

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-e468df5830a601f8cb6672e6a268cdbe.jpg
Funderar på att modifiera en instrumentpanel från en my06+ i Tektitefinnish för att matcha inläggen i dörrarna men vet ej hur pass mycket moddning detta kommer kräva. Vet med största sannolikhet att Tektite inte levererades förrän uppdateringen/ faceliften till Dame Edna. Vidare kanske man borde försöka sig på mätarhuset så det blir en turbomätare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-4a8f60506501f1243b8c8d86882228d5.jpg
Ny toning, jag är riktigt trött på denna röktonade SolarPlexus nu, genererar förvisso svaralare klimat i bilen även om solen ligger på men nu vill jag verkligen ha riktig toning med svart finish istället. Då blir det heltonat från B-stolpen och bakåt. Med svart toningsfilm blir det bättre utseende och går ihop med svarta samt kolfiberdetaljerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-5c7e1d2f305146d5802ea8246d82b960.jpg
Denna ska lackeras, svart med klarlack likt nedre bilden, likaså tänkte jag försöka fräscha till handtagen invändigt på dörrsidorna som lätt slits. (se längst ned)

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-8a506b100af63ae52c3dbdfafaf48651.jpg
Ser ju lätt klart snyggare ut i detta format än i orginal bege/vitt...


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-673406c9937a65ef03fb3fafc79b725e.jpg
Ser det verkligen ut så här original från fabrik? Tänkte kanske kanske klippa till något snyggt i starkt finmaskad nät ...

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-62716806ccbafca5a957998b1eba4870.jpg
Själva handtagen som lätt går att montera av dörrsidorna behöver dels slipas, primas sedan  lackeras om, jag tänkte göra detta på samma vis jag gjort med kåporna för ljuset i taket. Vad tror ni om det? Tanken är att lägga på extra klarlack så de håller mot förslitning.

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
13 april 2018 · 435 Inlägg

Några uppdateringar av själva tråden.

Bytte bland annat bild och uppdaterade lite av presentationstexten till denna tråden.
Eftersom det nu annalkande nya möjligheterna så tänkte jag svänga ihop en beskrivning av projektet att sända till någon som eventuellt, möjligen kanske skulle vilja vara med i sponsring / samarbete med ett kul SAAB-projekt. Då jag är väldigt amatör och enbart är självlärd kan det bli spännande men jag vet vart fall vart jag vill komma med byggandet och hur jag vill att det färdiga resultatet ska bli.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-18e4338616395f85a5e2608c7c075cb4.jpg
Bild jag uppdaterade tråden med, som presentationsbild ni vet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-3c93ee32fc4212cd6cba04ccd7e8c4a1.jpg
Detaljer, inredning tänkte jag ska få samma färg som den kommande utvändiga lackfärgen... vad det nu är tänkt att bli wink

Senast redigerat av Sep19th86 (13 april 2018)

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
1 maj 2018 · 435 Inlägg

En kort uppdatering om vad som planeras till hösten/ vintern.

I och med att jag nu äntligen hittat en vettig plats att mecka på, ett trevligt varmgarage så har jag nu plitat ner några punkter på vad jag tänkte försöka mig på under vintern då bilen får gå i ide.

1. Rostlagning, hundben, små bubblor som kommit upp, måst åtgärdas innan det rostar upp helt. Samt motorhuven, fula stenskott, går huven att rädda eller måste man sig på att byta denna...

2. Byte av bromsar, dels belägg, skivor men ska även se över konditionen på oken, är de okej så tänkte jag fräscha till dem med stålborste, puts samt färg. Annars får jag leta nya att fixa till.

3. Byte av slang i motorrummet, en del slangar är rätt spröda, de kexar sönder snart om de ej byts ut, tänkte kanske beställa på do88. Lär väl vara rätt bra kvalitet i alla fall eftersom de levererar till Koenigsegg?

4. Sänkfjädrar, funderat på detta eller coils, men är inte så positivt inställd till coils, behöver ej kunna både höja och sänka... räcker troligtvis för mig med sänkfjädrar.

5. Eventuellt nytt fräscht kjolpaket för en snyggare look.

Nu tar jag som hobbymek säkert mig vatten över huvudet men återstår att se hur mycket jag får möjlighet att fixa under vintern. Jag är vart fall fast besluten att fräscha upp denna bilen så den får gå, allt för många SAABar skrotas idag för relativt små åtgärdbara fel.

Naturligtvis så kommer allt upp i denna tråden.


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-5deed13f04971aba69040b7ff147543d.jpg

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
20 maj 2018 · 435 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-de82512a1b56df14c67755c5b6f1c221.jpg

Försökt mig på fortsättnigningen av ett hemmagjort försök till en vettig lösning på 3,5mm och USB utgång.
Eftersom nuvarande stereon av någon anledning bara har utgångar på baksidan vill jag försöka lösa detta på något snyggt vis utan att en massa kablar ska gå kors och tvärs över instrumentpanelen men får det inte att gå ihop alls. Vet ej hur jag ska fästa kontakterna, lim kanske? Hade gärna velat få till en snygg 3,5mm utgång från knappen likt SAAB-Aux varianten.

En lösning jag funderat på är att beställa ett SAAB Aux paket med blåtand istället men känner samtidigt att jag då kan lägga de pengarna och kanske lite till på en ny dubbel-din enhet med navigation och så vidare. Har hittat några snygga varianter från Sony.

Får se vad om händer... så mycket annat som måste fixas först.

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
2 juli 2018 · 435 Inlägg

Projektet fortgår.

Nu har min fina blå blixt äntligen fått ett garage. Vilket innebär att jag nu när det kommer pengar kan påbörja byte av bromsar, stötdämpare alt coils, lag diverse rost och lackskador.

Det första jag ska göra är att köpa in en ordentlig garagedomkraft samt vettiga pallbockar att ställa upp bilen på sedan kan vi beställa grejer till bilen. Ser ljust på framtiden nu då jag har mer jobb och nu ett garage att vara i och fixa med bilen. smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-18f69eb7a53f76bd3a1989eaac7d8ce1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-0a88b69b975daa6448771496fd865319.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-a35babaf9b80ec569c5e58f854e22bc1.jpg

En dröm har gått i uppfyllelse. Ett ordentligt garage. Som ni ser med gott om utrymme även när bilen är parkerad. smile

Fortsätt följa detta projekt för nu öppnas dörrarna för nya möjligheter.

PS. Glöm inte att följa  mitt projekt med min nya brukis. Min 9-5 2,3T med BSR steg 1.

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
8 juli 2018 · 435 Inlägg

Rengöring invändigt.

Igår när jag var i garaget tog jag mig för rengöring av interiören, okej inte sätena men innertak och mattan. Den stora mattan som täcker hela golvet.

Använde mig av Maguires interior cleaner, den behöver man enbart trasa till, dvs du behöver ej dmsuga efteråt. Däremot kan det vara fördel om bilen är dammsugen innan.

När jag köpte bilen var den minst sagt rätt grisigt invändigt. I skarvar, ventilationsutblåsen bak, mattan likaså. Men det är skönt när man fått fordonet ordentligt rent. Rengöring fram och bak och som skrivet även delvis av innertaket. Snacka om mirakelmedel. Sprays, låt verka och tork rent.


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-1e8b6450d435122e22f7a0a1a40152de.jpg
Rent vart det allt, men ska nog gå på en omgång till. Någon som vet något bra medel för att konservera och skydda efter tvätt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-8ad84887c74314e5287997ede529f23a.jpg Meguiars Interior cleaner (mirakelmedel) och microfiberduk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-681040b45a943a63592a19db4c31fb7f.jpg Såg rätt skitigt och otrevligt ut bak inn jag började städningen.

Senast redigerat av Sep19th86 (8 juli 2018)

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
30 juli 2018 · 435 Inlägg

Lagning av stenskott på motorhuv?

Tänkte snart sätta igår att fixa på prjektbilen Finns en del begynnande rost under lacken på hundben (börjat bubbla sig). Samt motorhuven på motorhuven fins flera mindre smickrande stenskott.

Hur stort jobb är det att laga sådant för en amatör? Det är dessutom midnight blue metallic lack. Är det enklare att bars byta hela huven eller är det npogon idé att gå på med slipmaskin, spackel o h allt vad det innebär?


Har ingen direkt brådska med bilen för den står i varmgarage och ska ej ut först tidigast nästa sommar... Men vill komma igång med projektet smile

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
30 augusti 2018 · 435 Inlägg

Igår kom den...

Som jag längtat och tänkt beställa denna del men aldrig riktigt fått tummen ur att göra det då det alltid behövs pengar på annat håll (ja ni vet hur kostsam tillvaron kan vara). Men här om dagen klickade jag hem denna skönhet. Dekorpanel för bakluckan till detta projekt.

Jag har sett fåtalet av dessa på just 9-5 och det är inte vanliga - vart fall inte i Sverige vad jag erfarit. Men Svenska Saabklubben hade en fabriksny sådan panel i lagret av originaldelar till SAAB. Så det blev ett köp. Igår kom den med posten.

Tack Svenska Saabklubben för smidig affär och snabb frakt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-9b969b3852abbff81054b8f184895558.jpg
En godbit från Svenska Saabklubben smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-9971ff59718a5b991df5e974f6cbf570.jpg
Läcker, helt fabriksny dekorpanel - Made in Finland.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-47b24a08567f49ce2975c66a407e3e76.jpg
SAAB Originaldelar - Genuine parts.

Givetvis kommer uppdatering här i projekttråden när den ska monteras.

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
18 november 2018 · 435 Inlägg

Fortsättning följer.

Tjabba det var ett tag sedan jag uppdaterade tråden här.
Projektet har inte avstannat helt men bra delvis, mycket annat runt om kring som gör att jag inte ritkgit hinner med allt.

Vad som ska göras är att lackera klart alla plastgråa lister till silvergrå metallic med klarlack.
Maskera front och bak för lackering av densamma.

Ska förbi SAAB-Serivce verkstan och beställa en kabelhärva till högra sätets airbag, den kabelhärva som sitter mellan stolen och styrdonet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-02d00911faef20e70fa4b1d538a66668.jpg
Lister borttagna inför lackering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-1c73780287ae99d6a7504b5a983849f8.jpg
Fronten är tanken ska bli ombyggd, fram tills dess att jag vet hur jag ska göra det ska jag fräscha till den befintliga fronten med lackerade plastlister. - Eventuellt även mattkroma grillen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-5def5401fd84560e51cd4df0043db56b.jpg
Där ska det in dimljus tids nog, men sarger runt om dessa ska bli lackerade i silver.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-f70eb99ad056a5b97b30191fba1efd5d.jpg
Helheten kommer bli snygg hoppas jag, sätter en personlig touch på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-3b9c09ad71d9964b780624818106e6f7.jpg
Här ska jag ta bort kromade emblemen samt montera en reflexramp som kommer sitta delvis bakom reg-skylten, kommer bli riktigt snyggt kan jag lova. Vidare hoppas jag på att kunna hitta en spolierlist till överdelen av bakrutan samt en diskret men snygg vinge till bakluckan. Vidare kommer jag att styla till bakljusen med svart inramning/ lister likt 9-3NG. Detta resultat kan ni se på min bruksbil där jag lagt upp som projekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-a72b4d389053f6f89575a04e732236c4.jpg
Demontering pågår, ska byta kabelhärvan mellan passagerarstol och styrbox.

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
13 januari 2019 · 435 Inlägg

God kväll på er.

Har inte jättehög aktivitet i mina projekttrådar men ikväll var jag ute i garaget och pysslade lite med blåa SAABen och tänkte då uppdatera lite här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-908bc5cab7650b7d4a068b4daa77782c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-ed38cb9fcc436e76854fec4b2a0fa8f3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-fd39b51f1b4682a3f2c97f5116e53dbc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-17375935881165c1dd6ba544dc6ba525.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-359f0460eb1a566b3de2ac20c699dc3b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-fa0650e2da6c5d067685ac893bfc1ed4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-f94448a8d40b38e94c862c14905311ed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108693/108693-156f54987a6881b09b9f8dffb680ae89.jpg

Bortsett från att bilderna får tala för sig själv så får jag väl beskriva lite närmare.

* Lackerade de svarta plastdetaljerna, kjolpaketet med andra ord, i alla fall fronten och baken, måste ha mer färg innan jag kan lacka sidokjolarna. Det blev väl som vanligt när jag gör något halvtaffligt gjort men har ingen lackbox och ingen lackverkstad så det blir med bättringsfärg på burk. Man får väl tyvärr hållas med de begränsningar man har.

* Fixat klart den svarta kåpan till ljuset framtill i kupèn, lackerat i svart och klarlack likt kåpan baktill för ljuset till baksätet.

* Lackerat listen bak, listen går ju dessvärre inte att montera bort så man får lackera skiten direkt på, tejpade så gott det gick men blev skitfult om man ser närmare, på håll ser det väl okej ut. Ska försöka snygga till det värsta vid tillfälle.

* Slitit lite i inredningen - försöker lokalisera var sladdarna går mellan sätet och styrboxen, den sladdhärvan ska bytas med anledning av att bilens datorbox gnäller över "för hög resonans i klämkontakt passagerarstol".

Well det var väl det som är gjort idag, känner mig inte så extremt jätteglad i dag vilket återspeglar sig i hur jag skriver men you got the point.

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
14 januari 2019 · 435 Inlägg

Kom på att jag faktiskt även drog bort kromade saab och 9-5 på bakluckan. Ska bara polera bort resten av limmet och spåren efter texten.

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang