Volvo 240 turbo renoveringsobjekt

Planen är att bilen ska bli klar till sommaren 2019. Finns mycket att göra men ska nog hinna!

Ekstrand56

• 36 Följare
  • 5 732 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 februari
29 Inlägg
Skrivet 29 januari · Inlägg av trådskaparen #21

Gjorde idag en order från KLracing på aluminiumrör och silikonslangar, bygger tryckrören av deras grejer istället för det jag först tänkte göra. Köpte iallafall alla rör och slangar jag ska behöva plus en dumpventil! Har jag tur får jag grejerna denna vecka!

29 Inlägg
Skrivet 31 januari · Inlägg av trådskaparen #22

Fått alla pedaler monterade och håller just nu på med att byta huvvajer. Har hittat Kardan på Bildelsbasen som ja tänkte beställa idag också, börjar ta sig😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-84a0823b3c7150b84e9a4fd8e0f69004.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-1a3cadf3de47747a3cf1eec3530783a2.jpg

29 Inlägg
Skrivet 1 februari · Inlägg av trådskaparen #23

Inga tryckrör ännu, spenderat lite tid på att göra kabelhärvan lite snyggare och dragit kabel till trunken för batteriet. Killarna på VPT skulle laga en batterilåda åt mig, det var ju snällt big_smile Fortsättning nästa vecka, Trevlig helg!

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-687584b8b36d917afb74c9945a444852.jpg

Senast redigerat av Ekstrand56 (1 februari )

29 Inlägg
Skrivet 6 februari · Inlägg av trådskaparen #24

Tryckrören har kommit! Fick alla rör och slangar från kl idag, även dumpventil också. Så det var bara att börja montera, lite funderande och kapande fick de bli men gick rätt så smort endå. Hittar jag en passlig kylarslang till värmepaketet imorgon så kan jag förhoppningsvis ha igång bilen en längre stund och se hur den går. Så det är morgondagens plan, luftilter ska också dit imorgon. big_smile Hörs!
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-2406a5cc8083f8281d4a139547f2211e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-65cf767ce00dac38e65dd2c650385f79.jpg

103 Inlägg
Skrivet 6 februari #25

följer med spänning!

227 Inlägg
Skrivet 7 februari #26

Ser ut och bli fint smile

29 Inlägg
Skrivet 7 februari · Inlägg av trådskaparen #27

alex_v skrev:
följer med spänning!

Grymt! Sånt som taggar en lite extra wink ska starta imorgon, hann inte idag!

Senast redigerat av Ekstrand56 (7 februari )

29 Inlägg
Skrivet 7 februari · Inlägg av trådskaparen #28

Robinsandkvist skrev:
Ser ut och bli fint smile

Det ska det väl bli! Tack!

12 Inlägg
Skrivet 7 februari #29

De går undan i svängarna här!

29 Inlägg
Skrivet 8 februari · Inlägg av trådskaparen #30

Ahlskog skrev:
De går undan i svängarna här!

De tar sig när man får skruva nästan varje dag big_smile Ska försöka ha igång den idag bara den startar, den är lite grinig just idag...

29 Inlägg
Skrivet 10 februari · Inlägg av trådskaparen #31

Update angående startandet, den startade men gick skit, så mätte upp spridarmotstånden som tidigare ägare hade lött in och de visade sig vara endast 3 ohms motstånd och de ska vara ungefär 10 ohm eftersom FK spridarna ligger på 2,5 ohm ... Detta gjorde att den gick alldeles för fett.

Fick iallafall ett par spridare från en sugmotor att prova med så ska göra det imorgon. Om det visar sig att det är det som är problemet så beställer jag gröna r spridare direkt och klipper bort motstånden sen.

Senast redigerat av Ekstrand56 (10 februari )

209 Inlägg
Skrivet 11 februari #32

Ohmtalet i spridarna påverkar inte flödet, utan förhindrar bara att man bränner boxen. Om det är styrsystemet som följde med motorerna så är det troligtvis "lurat" för att klara av högre laddtryck vilket kan göra att den går fett tills den blivit lite varm. Viktigt att allt som varit ihop parat är där ifall större luftmasse tex. Blivit använt för att kompensera för spridare.

209 Inlägg
Skrivet 11 februari #33

hur gjorde du med bränslereturen påtal om annat? det fanns väll inte i dendär tanken/armaturen? och vilken kamaxel har du tänkt åka med?

29 Inlägg
Skrivet 12 februari · Inlägg av trådskaparen #34

WurstingErik skrev:
Ohmtalet i spridarna påverkar inte flödet, utan förhindrar bara att man bränner boxen. Om det är styrsystemet som följde med motorerna så är det troligtvis "lurat" för att klara av högre laddtryck vilket kan göra att den går fett tills den blivit lite varm. Viktigt att allt som varit ihop parat är där ifall större luftmasse tex. Blivit använt för att kompensera för spridare.

Lödde bort motstånden och provstartade med sugis spridarna som ja fick prova, den går men nu är det som den skulle få lite för lite istället, men en kompis hade gröna r spridare som ja skulle få köpa så dom åker in på torsdag om allt går enligt plan. Fick inte med någon lmm så den är tagen från annan bil. Men med större spridare så borde den gå bra tycker jag...

29 Inlägg
Skrivet 12 februari · Inlägg av trådskaparen #35

WurstingErik skrev:
hur gjorde du med bränslereturen påtal om annat? det fanns väll inte i dendär tanken/armaturen? och vilken kamaxel har du tänkt åka med?

Lagade egna bränslerör och satt i en armatur från en bil med elektroniskt sprut från början! Minns inte vad det är för kam i den men har den som redan var i.

Senast redigerat av Ekstrand56 (12 februari )

29 Inlägg
Skrivet 12 februari · Inlägg av trådskaparen #36

Ekstrand56 skrev:

WurstingErik skrev:

Lagade egna bränslerör och satt i en armatur från en bil med elektroniskt sprut från början! Minns inte vad det är för kam i den men har den som redan var i.

Har du någon kam att rekommendera?

209 Inlägg
Skrivet 13 februari #37

okej, fint! angående kam så har jag provat A, D, K med turbo och justerbart drev, K är ju klart sportigast av dom men skulle må bra utav högre varvstopp än original, A kammen ger en lugn men stark motor, tyckte den var bäst lite bakåtställd, D kammen är lite mittemellan, lite mera åt K hållet kanske, men byggde laddtryck lite snabbare än de andra kändes det som.

Orkar man är det nog bäst att prova flera för å se vad man gillar och vad som funkar till just den motorn man har. Läser man om eftermarknadskammar så verkar STS247/STS267 vara omtyckta på gatbilar.

29 Inlägg
Skrivet 13 februari · Inlägg av trådskaparen #38

WurstingErik skrev:

okej, fint! angående kam så har jag provat A, D, K med turbo och justerbart drev, K är ju klart sportigast av dom men skulle må bra utav högre varvstopp än original, A kammen ger en lugn men stark motor, tyckte den var bäst lite bakåtställd, D kammen är lite mittemellan, lite mera åt K hållet kanske, men byggde laddtryck lite snabbare än de andra kändes det som.

Orkar man är det nog bäst att prova flera för å se vad man gillar och vad som funkar till just den motorn man har. Läser man om eftermarknadskammar så verkar STS247/STS267 vara omtyckta på gatbilar.

Okej, får tacka för tipsen! Kanske man kommer över någon K-kam billigt... Bara kompisen hittar spridarna ikväll så ska jag prova starta med dom. Hinner jag så kanske jag får en dp lagad också så man kan koppla in lambdan, den är ju också en faktor...

29 Inlägg
Skrivet fredag 18:31 · Inlägg av trådskaparen #39

Hejsan! Fått lite gjort idag, lagat downpipe och fixat parkeringsljusen. Fick även bältet som jag var och hämtade ur en reservdelsbil monterat. Tror även vi listade ut varför bilen inte går så länge, bränslepumpen får ingen ström när bilen är igång så det kan vara ett dåligt bränslerelä, ska ses över efter sportlovet iallafall. I värsta fall blir pumpen på knapp!
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-aaef7dacad9606654747d29b4e37ea84.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223059/223059-586f1042759819de540fb0c4d1c78abc.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt