Passat 2011 problem med elektrisk dragkrok

JBPictures
16 april 2017 · 930 Inlägg

Köpte min Passat 2.0 tdi 2011 i höstas i felfritt skick. Testade även att den elektriska dragkroken fungerade. Under vintern här har den inte använts någonting fram tills jag skulle ha den idag.
Jag gick bak och drog i knappen i bagaget men ingenting hände alls. Och där började problemen. Jag har försökt att leta i både instruktionsboken och på nätet utan framgång. Tänkte först leta upp om det fanns någon säkring som kan gått sönder men helt omöjligt att hitta något säkringsschema till denna bil. Hittade något på engelska men fann ingen säkring kopplad till dragkroken.
Sen stog det i instruktionsboken att knappen ska lysa när bagaget är öppet vilket jag minns när jag tänker efter att det har gjort men det gör den inte nu.
Är det bara att riva ut inredningen och se om jag kan se om någon kabel lossnat eller har ni andra tips på vad jag ska ta mig till. Är inte sugen på att lämna in på verkstad det första jag gör.

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
caromania Forummoderator
16 april 2017 · 9 296 Inlägg

Vad händer om du lyfter minuspolen en stund?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
16 april 2017 · 7 198 Inlägg

Finns det ingen "nödögla" att dra i?

JBPictures
17 april 2017 · 930 Inlägg

caromania skrev:
Vad händer om du lyfter minuspolen en stund?

Inte testat det än. Kanske skulle göra det först. Skeptisk till att funkar men ska testa.

torsen skrev:
Finns det ingen "nödögla" att dra i?

Inte vad jag lyckats hitta. Känns som att det borde finnas för att ändå kunna använda kroken.

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 april 2017 · 14 007 Inlägg

Elektrisk dragkrok? Tänk vad mycket elektriskt och elektroniskt onödigt skit det finns som bara ber om att gå sönder. Jag tycker det är nog med krokar som kan tas bort och som sällan används och hållaren rostar upp. Vad är det för fel på en vanlig krok?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Soulman
17 april 2017 · 1 271 Inlägg

Blabergphotography skrev:
Köpte min Passat 2.0 tdi 2011 i höstas i felfritt skick. Testade även att den elektriska dragkroken fungerade. Under vintern här har den inte använts någonting fram tills jag skulle ha den idag.
Jag gick bak och drog i knappen i bagaget men ingenting hände alls. Och där började problemen. Jag har försökt att leta i både instruktionsboken och på nätet utan framgång. Tänkte först leta upp om det fanns någon säkring som kan gått sönder men helt omöjligt att hitta något säkringsschema till denna bil. Hittade något på engelska men fann ingen säkring kopplad till dragkroken.
Sen stog det i instruktionsboken att knappen ska lysa när bagaget är öppet vilket jag minns när jag tänker efter att det har gjort men det gör den inte nu.
Är det bara att riva ut inredningen och se om jag kan se om någon kabel lossnat eller har ni andra tips på vad jag ska ta mig till. Är inte sugen på att lämna in på verkstad det första jag gör.

Knappen ska lysa när den är i låst läge, in eller utfälld.
Har du provat att rycka lite i kroken? Aldrig hört talas om problem med denna krok faktiskt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
17 april 2017 · 1 271 Inlägg

Vettemannen skrev:
Elektrisk dragkrok? Tänk vad mycket elektriskt och elektroniskt onödigt skit det finns som bara ber om att gå sönder. Jag tycker det är nog med krokar som kan tas bort och som sällan används och hållaren rostar upp. Vad är det för fel på en vanlig krok?

/Benny

För att det ser jävligt bonnigt ut med en rostig krok monterad som för stunden inte används? Denna lösning funkar utmärkt till skillnad från demonterbara krokar som aldrig demonteras.

Senast redigerat av Soulman (17 april 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Power-krille
17 april 2017 · 672 Inlägg

Soulman skrev:

Vettemannen skrev:
Elektrisk dragkrok? Tänk vad mycket elektriskt och elektroniskt onödigt skit det finns som bara ber om att gå sönder. Jag tycker det är nog med krokar som kan tas bort och som sällan används och hållaren rostar upp. Vad är det för fel på en vanlig krok?

/Benny

För att det ser jävligt bonnigt ut med en rostig krok monterad som för stunden inte används? Denna lösning funkar utmärkt till skillnad från demonterbara krokar som aldrig demonteras.

I min värld kan det se ganska bonnigt ut när man står på Statoil kl 6 en lördagmorgon och ska låna släp och har bestämt möte ett visst klockslag, och nämnda detalj vägrar funka!

"Väx inte upp! det är en fälla"
Evildan
17 april 2017 ·

Power-krille skrev:

Soulman skrev:

Vettemannen skrev:
Elektrisk dragkrok? Tänk vad mycket elektriskt och elektroniskt onödigt skit det finns som bara ber om att gå sönder. Jag tycker det är nog med krokar som kan tas bort och som sällan används och hållaren rostar upp. Vad är det för fel på en vanlig krok?

/Benny

För att det ser jävligt bonnigt ut med en rostig krok monterad som för stunden inte används? Denna lösning funkar utmärkt till skillnad från demonterbara krokar som aldrig demonteras.

I min värld kan det se ganska bonnigt ut när man står på Statoil kl 6 en lördagmorgon och ska låna släp och har bestämt möte ett visst klockslag, och nämnda detalj vägrar funka!

Men den vägrar ju tydligen inte utan den fungerar utmärkt skrivs det.
Kan elektroniken som styr kroken vara kopplad till DSG;n och vägrar fungera när lådan är på väg att skjuta?

Nåväl det är oavsett trist för TS att ännu en elkrok klappat igenom, hoppas det är en lättfixad historia utan allt för ohemula kostnader kring.

TS: Kryp under och ryck i prylarna och hoppas på något givarfel/glappis.

Min kompis farsa hade samma strul på sin 5-serie efter två och ett halvt år (köptes spritt ny 2011) att kroken var skyggare än en rödörad sköldpadda på rave.
Efter en mängd brev till både svenska generalagenten samt till Tyskland någonstans i Bayern troligtvis ersattes kroken med en ny trots att BMW hela tiden menade på att garantin på bilen endast är två år. Min kompis farsa har varit innan pensionen en hög chef inom svenskt näringsliv så hans argumentation var förmodat tämligen korrekt och bestämd. Han kör självfallet  inte BMW nuförtiden utan böt både märke och kontinent för blodtryckets skull.

Jag tror att man var månad ska köra kroken från och tillbaka några gånger för att eventuellt hjälpa till att hålla liv i mekaniken.

caromania Forummoderator
17 april 2017 · 9 296 Inlägg

Blabergphotography skrev:

caromania skrev:
Vad händer om du lyfter minuspolen en stund?

Inte testat det än. Kanske skulle göra det först. Skeptisk till att funkar men ska testa.

Min automatiskt öppnande backlucka frös en vinter och fastän jag tinade låset så kom den inte igång. Då var lösningen att lyfta minuspolen. Long shot.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
17 april 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

Power-krille skrev:

Soulman skrev:

För att det ser jävligt bonnigt ut med en rostig krok monterad som för stunden inte används? Denna lösning funkar utmärkt till skillnad från demonterbara krokar som aldrig demonteras.

I min värld kan det se ganska bonnigt ut när man står på Statoil kl 6 en lördagmorgon och ska låna släp och har bestämt möte ett visst klockslag, och nämnda detalj vägrar funka!

Men den vägrar ju tydligen inte utan den fungerar utmärkt skrivs det.
Kan elektroniken som styr kroken vara kopplad till DSG;n och vägrar fungera när lådan är på väg att skjuta?

Nåväl det är oavsett trist för TS att ännu en elkrok klappat igenom, hoppas det är en lättfixad historia utan allt för ohemula kostnader kring.

TS: Kryp under och ryck i prylarna och hoppas på något givarfel/glappis.

Min kompis farsa hade samma strul på sin 5-serie efter två och ett halvt år (köptes spritt ny 2011) att kroken var skyggare än en rödörad sköldpadda på rave.
Efter en mängd brev till både svenska generalagenten samt till Tyskland någonstans i Bayern troligtvis ersattes kroken med en ny trots att BMW hela tiden menade på att garantin på bilen endast är två år. Min kompis farsa har varit innan pensionen en hög chef inom svenskt näringsliv så hans argumentation var förmodat tämligen korrekt och bestämd. Han kör självfallet  inte BMW nuförtiden utan böt både märke och kontinent för blodtryckets skull.

Jag tror att man var månad ska köra kroken från och tillbaka några gånger för att eventuellt hjälpa till att hålla liv i mekaniken.

Detta är nog synnerligen sant. Det är ju fortfarande en klump järn som är monterad i en annan klump järn. Om inte denna får sin dagliga motion tillsammans med lite smörj så lär det ju vara en tidsfråga innan det havererar. Precis som det gör på en vanlig drakkrok som är manuellt infällbar/avtagbar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
JBPictures
17 april 2017 · 930 Inlägg

caromania skrev:

Blabergphotography skrev:

caromania skrev:
Vad händer om du lyfter minuspolen en stund?

Inte testat det än. Kanske skulle göra det först. Skeptisk till att funkar men ska testa.

Min automatiskt öppnande backlucka frös en vinter och fastän jag tinade låset så kom den inte igång. Då var lösningen att lyfta minuspolen. Long shot.

Spelar det någon roll om man lyfter plus eller minuspolen? Testade nämligen att plocka pluspolen utan resultat tyvärr.
Sen får jag känslan av att det är elektronikfel snarare än mekanik då knappen ej lyser och det låter ingenting i motorn som ska släppa draget. Har nämligen för mig att det ska göra ifrån sig ett litet ljud när man drar i knappen.

Senast redigerat av Blabergphotography (17 april 2017)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
torsen
17 april 2017 · 7 198 Inlägg

Evildan skrev:
Jag tror att man var månad ska köra kroken från och tillbaka några gånger för att eventuellt hjälpa till att hålla liv i mekaniken.

X 2 = så gör jag med/på CR-V´n.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 april 2017 · 14 007 Inlägg

torsen skrev:

Evildan skrev:
Jag tror att man var månad ska köra kroken från och tillbaka några gånger för att eventuellt hjälpa till att hålla liv i mekaniken.

X2 = så gör jag med/på CR-V´n.

Nu har du skrivit X 2 några gånger och jag undrar vad du menar med det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 april 2017 · 4 917 Inlägg

Jag lägger in följande..
Eftersom inget lyser och det elektriska på kroken inte funkar/kärvar, såblir det en överbelastning och då har nog någon säkring gått.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
JBPictures
17 april 2017 · 930 Inlägg

Jag har tittat igenom varenda säkring jag kan utan resultat. Sen hade det ju underlättat om det funnits ett säkringsschema över vilken säkring som går till vad.

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 april 2017 · 14 007 Inlägg

Blabergphotography skrev:
Jag har tittat igenom varenda säkring jag kan utan resultat. Sen hade det ju underlättat om det funnits ett säkringsschema över vilken säkring som går till vad.

Du har ingen instruktionsbok? Kanske finns det någon sådan på nätet annars.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
17 april 2017 ·

Soulman skrev:

Vettemannen skrev:
Elektrisk dragkrok? Tänk vad mycket elektriskt och elektroniskt onödigt skit det finns som bara ber om att gå sönder. Jag tycker det är nog med krokar som kan tas bort och som sällan används och hållaren rostar upp. Vad är det för fel på en vanlig krok?

/Benny

För att det ser jävligt bonnigt ut med en rostig krok monterad som för stunden inte används? Denna lösning funkar utmärkt till skillnad från demonterbara krokar som aldrig demonteras.

Men kör man inte underhåll så funkar inget av det wink

Soulman
17 april 2017 · 1 271 Inlägg

Blabergphotography skrev:

caromania skrev:

Blabergphotography skrev:

Inte testat det än. Kanske skulle göra det först. Skeptisk till att funkar men ska testa.

Min automatiskt öppnande backlucka frös en vinter och fastän jag tinade låset så kom den inte igång. Då var lösningen att lyfta minuspolen. Long shot.

Spelar det någon roll om man lyfter plus eller minuspolen? Testade nämligen att plocka pluspolen utan resultat tyvärr.
Sen får jag känslan av att det är elektronikfel snarare än mekanik då knappen ej lyser och det låter ingenting i motorn som ska släppa draget. Har nämligen för mig att det ska göra ifrån sig ett litet ljud när man drar i knappen.

Är inte kroken i rätt läge kommer (som jag tidigare skrev) inte knappen att lysa. Det betyder antagligen att den inte är korrekt låst i det uppfällda läget och att den möjligen fastnat där. Det kan ju bero på att sista gången kroken användes så trycktes den inte upp ordentligt. Vad jag kan läsa har du fortfarande inte fått av dig finbyxorna så du kan komma ner under bilen och titta, rycka lite eller dra på ett sprut WD 40 eller liknande. Gör det bara.

Jag har inget minne av att det klickar nånstans, det skramlar till när kroken "ramlar ned" däremot. Att lyfta av en batteripol gör sällan någon nytta på moderna bilars elektronik....

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
JBPictures
17 april 2017 · 930 Inlägg

Vettemannen skrev:

Blabergphotography skrev:
Jag har tittat igenom varenda säkring jag kan utan resultat. Sen hade det ju underlättat om det funnits ett säkringsschema över vilken säkring som går till vad.

Du har ingen instruktionsbok? Kanske finns det någon sådan på nätet annars.

/Benny

Det ända som finns i instruktionsboken är hur man byter en säkring och inget schema. Värdelöst enligt mig för då försvinner ju vitsen med att byta säkring själv när man inte kan lokalisera vilken säkring det kan gälla. Och sökning på nätet gav inte mycket. Hittade något på engelska men hittade inget som var kopplat till dragkrok tyvärr.

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang