Mitsubishi Lancer Cyo -10 Motor som hackar vid låga varv, drar något kopiöst, styrning?

Lilametallic
21 april 2017 · 36 Inlägg

Tjena!

Jag har tänkt lämna in bilen på mitsubishi motors här i Stockholm för en genomgång och test på bilen, men innan tänkte jag höra med er.
Bilen fångar upp gropar, spår och drar väldigt mycket i en lätt lutande väg. Jag blev skeptisk men enligt ryktena så sas det att däcken skulle vara problemet.
Men nu när jag slog på sommar sulorna så har det blivit ännu värre. Får med andra ord sitta väldigt spänd och hålla i ratten så inte bilen glider över till
andra filen. Har kört en hel del bilar och denna känsla/problem har jag aldrig känt förut. Absolut så har bredden stor skillnad, men det här är något nytt för mig.
Finns det någon som kan veta vad det kan bero på?

Sommar sulorna: 235/40/18
Vinter sulor: 215/60/16

En annan grej jag undrar över, efter jobbet så är det såklart rätt mycket trafik och man får stå i köer. Det jag märkte är att så fort jag bromsar in och står
still så ligger varvtalen på 1200-1500 och svajar. Men efter en liten stund så slår han ner. Att krypköra är inte så roligt heller, för så fort jag ligger 1500varv
på ettan så börjar han hacka sig fram. Kan det vara så att första problemet får bilen att bete sig så här?

98 oktan, hackar men bra mycket piggare
95 oktan, bilen hackar och är något slö
E85, hackar mindre men slöare än 95

Vore underbart om någon kunnig här inne skulle kunna ge någon teori på vad det här kan vara. Har som sagt 6 månaders garanti från bilfirman så om något
skulle vara trasigt/fel så står dem för kostnaderna.

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
Acobra
21 april 2017 · 62 Inlägg

När jag hade en sådan så läste jag att relät till soppa pumpen kan slitas ut, vilket kan resultera i att den går som en påse nötter.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
Lilametallic
21 april 2017 · 36 Inlägg

Acobra skrev:
När jag hade en sådan så läste jag att relät till soppa pumpen kan slitas ut, vilket kan resultera i att den går som en påse nötter.

Just f*n! Men är det vanligt att dessa slits på denna bil? Får kika på pappren hemma, har för mig att pumpen byttes nyligen.

Tack!

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
Acobra
21 april 2017 · 62 Inlägg

Relät är lite halvkass kvalitet på, har sett att i usa så har de bytt dom flertalet gånger som recall.
Jag bytte när jag köpte min för att vara på säkra sidan när jag hottade upp mjukvaran lite, för mej började det se lite slitet ut men fungerade fortfarande.

För att förtydliga, det är relät som styr soppapumpen jag pratar om.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
Lilametallic
21 april 2017 · 36 Inlägg

Acobra skrev:
Relät är lite halvkass kvalitet på, har sett att i usa så har de bytt dom flertalet gånger som recall.
Jag bytte när jag köpte min för att vara på säkra sidan när jag hottade upp mjukvaran lite, för mej började det se lite slitet ut men fungerade fortfarande.

För att förtydliga, det är relät som styr soppapumpen jag pratar om.

Ah jag förstår, har tänkt kräma på lite själv men vill att bilen ska vara i toppskick så jag får ut bättre värden.

Jo jag förstod vad du mena, men den äldre farbrorn som haft bilen tidigare har antagligen trott att det är soppa pumpen som är fel på, så han bytte den och sedan lämna in den som inbytesbil.

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
Acobra
21 april 2017 · 62 Inlägg

Det är en bra plan det
Då förstår jag varför du nämnde pumpen.

En annan pump du kan kolla är ayc pumpen som sitter bakom höger bakhjuls innerskärm om jag inte minns fel. Den kan erodera och svälla så den skär. Har läst något om att mitsu har goodwill på dom.

Kom på att växellåds oljan kan göra så det hackar och rycker men då brukar den slira på fler växlar och märks ganska väl när du gasar på.

Men har du garanti kvar så föreslår jag att du lämnar in den så de får byta de som behövs. Pass på bara om de byter växellådsolja då de kan tänka fel och ge dej cvt oljan och det mår inte lådan bra av, fick det jag när jag lämnade in för det.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
Lilametallic
24 april 2017 · 36 Inlägg

Acobra skrev:
Det är en bra plan det
Då förstår jag varför du nämnde pumpen.

En annan pump du kan kolla är ayc pumpen som sitter bakom höger bakhjuls innerskärm om jag inte minns fel. Den kan erodera och svälla så den skär. Har läst något om att mitsu har goodwill på dom.

Kom på att växellåds oljan kan göra så det hackar och rycker men då brukar den slira på fler växlar och märks ganska väl när du gasar på.

Men har du garanti kvar så föreslår jag att du lämnar in den så de får byta de som behövs. Pass på bara om de byter växellådsolja då de kan tänka fel och ge dej cvt oljan och det mår inte lådan bra av, fick det jag när jag lämnade in för det.

Har inte märkt några konstigheter när det gäller växellådan. Enda ryckiga jag märker av är när jag ska växla upp, för att få bilen mjuk så måste jag hålla kopplingen nere ca 2sek så varven kan sjunka. För han reagerar inte på direkten och sänker varven så fort kopplingen är nere. Men det får nog verkstan kika på. Fast å andra sidan så lärde jag mig något nytt, det skadar aldrig.

Älskar de seriösa garaget folket, Tack så mycket för din hjälp!

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
Lilametallic
5 maj 2017 · 36 Inlägg

Det visade sig att hjulinställningen och 3kg tryck i däcken gjorde en enormt stor skillnad. Verkstan tror dock att mina sommarsulor är problemet, dem klarar sig säsongen ut. Så det är väl bara ett försök till att få mig att köpa nya via dem.

Den hackande historien blev helt bortblåst efter 2 tankar E85 och varmare väder.

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang