Xebers76
17 december 2017
· 2 265 Inlägg
Nu har vi gått förbi 12000 visningar av tråden, och jag fick idag göra album nummer 5 för bilder till detta projektet!
Med dessa trevliga nyheter så är det såklart dags för en lika trevlig uppdatering!
Idag ska jag inte göra rent en massa kladdiga delar i ett mörkt garage!
Nej då! Idag ska det lagas grejer! Och det är helg så det bjuds på ljusa bilder
Här kommer 55 bilder!
Förra inlägget visade en bild på ett finfint handtag! Idag åkte det på plats!
Så väck med dörrklädseln! Jag jobbar med sånt här men kollade ändå en video på Youtube då jag vet att jänkare är byggda helt annorlunda, och ja något annorlunda var det.
Man kan tro att innerhandtaget är i ett stycke men det är i 3 delar faktiskt. Bakom dem små locken sitter det stora popnitar (ja klädseln är delvis popnitad) som man får borra väck. Denna dörren hade redan varit nedplockad, vilket vi kommer att få se fler bevis på snart Ingen människa som är frisk i knoppen skulle sätta dit popnitar igen och föregående mekaniker/hemmapulare hade tänkt samma och satt dit självborrande skruvar
Askkoppen lyfter man lätt loss och här bakom hittar man en till skruv
Bakom handtaget hittar man ytterligare en skruv
Här är 2 skruvar till
Hela denna konsolen är delaktig i att hålla dörrklädseln på plats, så den kommer alltså loss utan klädseln, vilket är mycket märkligt för oss som jobbar med att demontera sånt här på moderna bilar
Den övre delen drar man bakåt
Här finner man ytterligare 2 skruvar
Mysigt
Låspinnen är gängad på gamla bilar så den var ju ingen konst
Sen sitter klädseln med clips eller vad man vill kalla dem för i nederkant och på sidorna, vi återkommer till dem senare
I överkant är klädseln påhängd så man lyfter den helt enkelt uppåt, sen drar man loss kontakten till knappen för fönsterhissen, som inte ser ut som något kontaktstycke jag sett i hela mitt liv
Till min förvåning saknades vattenavskiljaren, men det har iaf inte regnat in. Dock har den skyddsplasten fler funktioner, både täta för vind och även ljudisolera. Man kunde se limresterna från den gamla, men det var också allt. I övrigt är nästan allt i dörren popnitat och allmänt dåligt designat, hade inte trott det skulle vara såhär dåligt. Under åren man jobbat i karosseriverkstad han man sett många konstiga lösningar på det mesta, denna var en av dem dummare rent allmänt
Handtaget sitter fast med, tro det eller ej, SNABBMUTTRAR..... Och dem var hopplösa att komma åt med verktyg.
Kollade över alla stag då dörren inte klarar av att låsa sig, men klarar däremot att låsa upp...???
Visade sig att låskistan bara var dåligt smörjd så motorn orkade inte med det hållet då det gick trögare pga hur låskistan var konstruerad. Så loss med kistan! Stjärnskruv?? åh nej...
Fram med verktyg! Som var trasigt... går bra nu
Bästa lösningen nu var att bara spreja in hela kistan med smörja och sen röra alla leder fram och tillbaka tills det ger med sig Kändes som att det gick lite lättare iaf
Lyckades åla in denna kombinationen och fick då loss skruvarna.
Men kunde inte lossa staget till handtaget. Behövde verkligen få in handen! Lossade alla stag och kunde precis få in min hand (och jag har storlek 9 i handskar ska tilläggas) och fick då loss det tillslut!
Fler bevis på omlackering dök upp
Sen åkte det nya på plats, det är precis man kan se vad man gör
Man kan justera vilken vinkel handtaget ska sitta, det ska ju helst ligga i linje med alla andra räta linjer på bilen och det blev väl ganska bra ändå Detta handtaget verkar inte vara slitet alls för det känns mycket bättre än dem andra handtagen på bilen
Inne i dörren finner vi inte så förvånande; rost, men desto mer förvånande ett rör från en WD-40 flaska Sprejade fett in i dörren så drygar vi ut lidandet lite till
Dags att testa om låset beter som det ska nu när allt är uppsmöjt! Startmotorn brukar vara en "strömkälla" på gamla bilar och här var det precis så. Satte ihop kablarna med en svetstång och skickade i ett batteri och centrallåset funkar fint
Såhär ser dörrclipsen ut, skit är dem, riktig skit, fick ordning på det trots att dem var ganska slitna
Man kan se limrester från när det har suttit en vattenavskiljare här innan, har gjort rent ytan så att detta kan återgärdas!
Men det har ju inte regnat in så varför bry sig? Jo det är sant, en del bilar klarar sig utan skyddsplasten medans andra måste ha den för att hålla vattnet ute. Men även om inte vattnet kommer in så är det ändå fukt på ett ställe det inte ska vara fukt på, det ser man på dörrklädseln som börjat mögla
Bubbelplast som det står Toyota på har man ju självklart hemma så den ska klippas till och bli en vattenavskiljare! Förhoppningsvis borde bilens opålitliga natur påverkas positivt av att det står Toyota någonstans på insidan, har jag inte rätt?
Ett material som heter butyltejp som påminner om dubbelhäftande massa har man ju också självklart hemma, denna klipps till i längder och monteras på dörren
Klippte ner Toyotan till en mer behändig storlek
Lade den på plats och tryckte dit, gjorde hål för handtaget och kontakten till fönsterhissknappen. Temperaturen gjorde att plasten inte ville på plats utan ett visst övertygande från min sida
På med klädseln igen!
Konsolen var inte så trevlig så den gjordes rent, borde ju ha en positiv inverkan på lukt tänker jag, även om bilen faktiskt inte luktar illa invändigt
Allt på plats igen, väldigt skönt att ha detta klart äntligen!
Pga platsbrist så finner man motorhuven på gräsmattan, den är inte liten om mans säger så, den får verkligen inte plats inne i garaget
Tältet som bilen står under har försökt rymma nu när det varit blåsigt ett tag så detta löstes enkelt med snören och buntband. Buntband använder jag för att kunna efterspänna då rep brukar ge efter i längd efter några dagar
Då byggkvaliteten var så underbar på 80talet så fick jag dra ytterligare ett rep mellan railsen för att dem inte skulle dras isär och bocka takplåten på bilen
Allt för denna gång
Senast redigerat av Xebers76 (17 december 2017)