Chevrolet Caprice, den rullande soffgruppen

Utflykter och småfix med sommarbilen
  • 97 Följare
  • 244 408 Visningar
  • Projektet avslutat 3 september 2020
Xebers76
16 december 2017 · 2 250 Inlägg

Kul att ni uppskattar tråden wink



I mitten av sommaren när jag var iväg på äventyr i Helsingborg så går plötsligt inte vänster bakdörr att öppna utifrån längre Oo

Det visar sig att själva handtaget är trasigt och kan därför inte trycka ner staget som sen går till låskistan

På bildelsbasen hittade jag ett handtag, dock utan pris

Jag kontaktar skroten som säger 300kr men att handtaget fortfarande sitter på bilen

eh... va??

Sen får jag veta att dem inte hinner demontera handtaget och ber mig då återkomma

men tack..

några veckor går och jag hör av mig igen men får inget svar

månaden därpå ringer jag och en dryg gammal gubbe svarar men vi kommer inte riktigt någonstans

vi fortsätter ha mailkontakt och jag påpekar att det finns fler delar på den bilen som jag vill ha

men ja, tiden går och vi kommer liksom ingen vart

under hösten slutar dem svara helt och jag blir tvungen att lösa det hela på annat sätt

jag kan inte hitta ett handtag någonstans här i Sverige och ger då upp att leta här hemma

en inte så solig dag ramlar jag över ett handtag på ebay

JAAA big_smile

men fy va dyrt!   600kr plus frakt (som var ungefär lika mycket)

Men vad ska jag göra?

I slutet av November så genomför jag beställningen och idag kom handtaget och det var i mycket fint skick

något fattig av alla utgifter (läs mycket fattig) men ändå glad att saker och ting börjar reda sig med bilen


https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e27aadc01af8edb7eecd9c50660113c9.jpg

Xebers76
17 december 2017 · 2 250 Inlägg

Nu har vi gått förbi 12000 visningar av tråden, och jag fick idag göra album nummer 5 för bilder till detta projektet!

Med dessa trevliga nyheter så är det såklart dags för en lika trevlig uppdatering!

Idag ska jag inte göra rent en massa kladdiga delar i ett mörkt garage!

Nej då! Idag ska det lagas grejer! Och det är helg så det bjuds på ljusa bilder wink

Här kommer 55 bilder!

Förra inlägget visade en bild på ett finfint handtag! Idag åkte det på plats!
Så väck med dörrklädseln! Jag jobbar med sånt här men kollade ändå en video på Youtube då jag vet att jänkare är byggda helt annorlunda, och ja något annorlunda var det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-868ea032d59319461e7ceb94f76058e2.jpg

Man kan tro att innerhandtaget är i ett stycke men det är i 3 delar faktiskt. Bakom dem små locken sitter det stora popnitar (ja klädseln är delvis popnitad) som man får borra väck. Denna dörren hade redan varit nedplockad, vilket vi kommer att få se fler bevis på snart wink Ingen människa som är frisk i knoppen skulle sätta dit popnitar igen och föregående mekaniker/hemmapulare hade tänkt samma och satt dit självborrande skruvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-92755c8fdae3fccc0dabce471d1399a7.jpg

Askkoppen lyfter man lätt loss och här bakom hittar man en till skruv
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-af022d8679d19485b0df85f6885d3c2e.jpg

Bakom handtaget hittar man ytterligare en skruv
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-74cb0e67d0683eb655818dcc525ca704.jpg

Här är 2 skruvar till
Hela denna konsolen är delaktig i att hålla dörrklädseln på plats, så den kommer alltså loss utan klädseln, vilket är mycket märkligt för oss som jobbar med att demontera sånt här på moderna bilar
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5b521a8d820e8d52489b53d8dfafbbd2.jpg

Den övre delen drar man bakåt
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a1e3710b56bc26e6f10d22bb24041892.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f168b161c246ea6a2c2d6f22b101b4ff.jpg

Här finner man ytterligare 2 skruvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7a8435f383add47752f941f8a91454e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-64f9d45930217841309a80cd0911713f.jpg

Mysigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3580b8fedbc34a2e666a682c1362ee35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e8b690ef8a36115f49bb319a6b778bd1.jpg

Låspinnen är gängad på gamla bilar så den var ju ingen konst tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-956135fac0fd23b65f017e8a17fbf0e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-50c3e86bf0e0dd0a95f613c73dd74f40.jpg

Sen sitter klädseln med clips eller vad man vill kalla dem för i nederkant och på sidorna, vi återkommer till dem senare
I överkant är klädseln påhängd så man lyfter den helt enkelt uppåt, sen drar man loss kontakten till knappen för fönsterhissen, som inte ser ut som något kontaktstycke jag sett i hela mitt liv
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-be8c4874bec9102095abeea1b6d6d5e1.jpg

Till min förvåning saknades vattenavskiljaren, men det har iaf inte regnat in. Dock har den skyddsplasten fler funktioner, både täta för vind och även ljudisolera. Man kunde se limresterna från den gamla, men det var också allt. I övrigt är nästan allt i dörren popnitat och allmänt dåligt designat, hade inte trott det skulle vara såhär dåligt. Under åren man jobbat i karosseriverkstad han man sett många konstiga lösningar på det mesta, denna var en av dem dummare rent allmänt
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-94ccba3c815d97054281ba2f3e171341.jpg

Handtaget sitter fast med, tro det eller ej, SNABBMUTTRAR..... Och dem var hopplösa att komma åt med verktyg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2d10c95fe10fbcb4e38aba0800a1cef8.jpg

Kollade över alla stag då dörren inte klarar av att låsa sig, men klarar däremot att låsa upp...???
Visade sig att låskistan bara var dåligt smörjd så motorn orkade inte med det hållet då det gick trögare pga hur låskistan var konstruerad. Så loss med kistan! Stjärnskruv?? åh nej...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9358c6223686c14395185c1b4ca7fe75.jpg

Fram med verktyg! Som var trasigt... går bra nu tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c849703ac00d3337ad85c3cba82db0ba.jpg

Bästa lösningen nu var att bara spreja in hela kistan med smörja och sen röra alla leder fram och tillbaka tills det ger med sig tongue Kändes som att det gick lite lättare iaf
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dc1844dcee049902677d19716f1e3169.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dc86f1b58da425b92e13678886b37fbe.jpg

Lyckades åla in denna kombinationen och fick då loss skruvarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-79a6cd4b55d0d791088c2b57989547a8.jpg

Men kunde inte lossa staget till handtaget. Behövde verkligen få in handen! Lossade alla stag och kunde precis få in min hand (och jag har storlek 9 i handskar ska tilläggas) och fick då loss det tillslut! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3edf3f4ec885bdd1ad600d073305d317.jpg

Fler bevis på omlackering dök upp tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a52ec057c72cf2e5c4c320a58ee07fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-790a54cbd9f74846a65abfaa55fa8dbd.jpg

Sen åkte det nya på plats, det är precis man kan se vad man gör tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c78241edc30ae5574f475a41de5a8a3.jpg

Man kan justera vilken vinkel handtaget ska sitta, det ska ju helst ligga i linje med alla andra räta linjer på bilen och det blev väl ganska bra ändå tongue Detta handtaget verkar inte vara slitet alls för det känns mycket bättre än dem andra handtagen på bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bad167854b46a86dfb33f5854a139c93.jpg

Inne i dörren finner vi inte så förvånande; rost, men desto mer förvånande ett rör från en WD-40 flaska tongue Sprejade fett in i dörren så drygar vi ut lidandet lite till wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b6d29762d33a203cad8ac63af17f956d.jpg

Dags att testa om låset beter som det ska nu när allt är uppsmöjt! Startmotorn brukar vara en "strömkälla" på gamla bilar och här var det precis så. Satte ihop kablarna med en svetstång och skickade i ett batteri och centrallåset funkar fint big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fcf47031d7f500d7fa95ec885892f271.jpg

Såhär ser dörrclipsen ut, skit är dem, riktig skit, fick ordning på det trots att dem var ganska slitna tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cc77d825f16c396f5dcf81e5d8af231b.jpg

Man kan se limrester från när det har suttit en vattenavskiljare här innan, har gjort rent ytan så att detta kan återgärdas!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4e3487546f0e99d2445e50cd3a032017.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-aefed9d1654732e94b5e08cbcda17b0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-28169d7a6e79bdddfa5557f11915a200.jpg

Men det har ju inte regnat in så varför bry sig? Jo det är sant, en del bilar klarar sig utan skyddsplasten medans andra måste ha den för att hålla vattnet ute. Men även om inte vattnet kommer in så är det ändå fukt på ett ställe det inte ska vara fukt på, det ser man på dörrklädseln som börjat mögla
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4bd632227f8d6da586139fc97e478232.jpg

Bubbelplast som det står Toyota på har man ju självklart hemma så den ska klippas till och bli en vattenavskiljare! Förhoppningsvis borde bilens opålitliga natur påverkas positivt av att det står Toyota någonstans på insidan, har jag inte rätt? wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4070f5e07215a2880e938fdaf09a27a1.jpg

Ett material som heter butyltejp som påminner om dubbelhäftande massa har man ju också självklart hemma, denna klipps till i längder och monteras på dörren
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2d981b6dd7cc871d31e2e2f71bb84fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-23ed67a2f3769ab5e3b71880bba2ab9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9ff1f4e5b62683031d27241114ee9b7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-248d937d1d81a1d6200fabc18ca41fa1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a3a22bda1a7ebf241a7c22ee4711c0a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-829e3f1f7e8d29095db5cded50cff06a.jpg

Klippte ner Toyotan till en mer behändig storlek
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-86b8d9611f8968c0cd861f5a1db185c6.jpg

Lade den på plats och tryckte dit, gjorde hål för handtaget och kontakten till fönsterhissknappen. Temperaturen gjorde att plasten inte ville på plats utan ett visst övertygande från min sida
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bd0667640a8e84d20f8574cc81a8df84.jpg

På med klädseln igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c75f82a2f3e29982b59632111650b8e7.jpg

Konsolen var inte så trevlig så den gjordes rent, borde ju ha en positiv inverkan på lukt tänker jag, även om bilen faktiskt inte luktar illa invändigt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-50764cbe624b877ae612fdf70d1164c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b15aafee9ec279010e8d646dfbeae6dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8929d4a110bd8035a38173941ac0a48b.jpg

Allt på plats igen, väldigt skönt att ha detta klart äntligen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b61bc272d52f1c2f807d6efec45ea0a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-759c239884b55124f7e282293898d6df.jpg

Pga platsbrist så finner man motorhuven på gräsmattan, den är inte liten om mans säger så, den får verkligen inte plats inne i garaget tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee16a682c77b668f003a3bcb9ccd47f2.jpg

Tältet som bilen står under har försökt rymma nu när det varit blåsigt ett tag så detta löstes enkelt med snören och buntband. Buntband använder jag för att kunna efterspänna då rep brukar ge efter i längd efter några dagar
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2adf01f99d6ae104068908293c896347.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a31f3b88ae66067900d0ff9364f28fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8b818c6327b17f11d72dbacba099b3bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e89ce306634d66008a57a9b2c7cd3fce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-51c872d8a931ef8f793943a724539b1a.jpg

Då byggkvaliteten var så underbar på 80talet så fick jag dra ytterligare ett rep mellan railsen för att dem inte skulle dras isär och bocka takplåten på bilen lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-081cef3929a34aa76f0791169358454a.jpg


Allt för denna gång smile

Senast redigerat av Xebers76 (17 december 2017)

UniCross
17 december 2017 · 488 Inlägg

Som vanligt kul läsning å bra jobbat! big_smile

BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Xebers76
20 december 2017 · 2 250 Inlägg

Den 2a maj 2017 när bilen hämtades hem så märkte jag att bilen skakade ganska mycket när man kom över 90. Då trodde jag att det var obalans i ett eller båda bakhjulen. Och visst jag har faktiskt inte testat ifall det faktiskt är obalans i hjulen men det är för att jag senare upptäckte att den ena bromstrumman inte såg helt bra ut!

I höstas beställde jag hem en ny bromstrumma (japp jag kommer byta ut EN trumma) som bara legat i hallen här hemma och förvirrat alla gäster vi får hem tongue

Kan tilläggas att det finns 3 olika storlekar på bakbromsarna på dem här bilarna, min hade dem största så trumman var inte billig tongue

Då mina 2 domkrafter gick sönder när dem introducerades för "Soffgruppen" (dem började läcka) så skaffade jag mig en ny, bättre, STÖRRE! Men den ser liten ut på bilden ändå tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a7f7df518733aaf65a25ae00cc422abf.jpg

Som ni vet så fattas ju motorn just nu så den är ju lättare i nosen. Men jag fick mig en redig överraskning när jag hissade bilen, jag lyfter ju ändå ganska långt bak tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c777ac5d1a9e645a4994462356d44dca.jpg

Japp, framändan lyfte, och det ska tilläggas att den lyfte ganska långt innan bakhjulet lyfte tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b907a4738d0ef9b92c597a3f3b8e0529.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c90a0dc409ba15d37403c4350336784b.jpg

Och på tal om överraskningar så... ja. Ni vet det där ljudet är en fjäder sätter sig? Dem låter ju likadant när dem lossnar.... Fjädrarna har sjunkit ihop, dem är inte av utan dem har helt enkelt tappat spänsten, vilket jag hört ska vara ett vanligt fel på dem här bilarna. Det ska tydligen ha med vikten att göra, förstår inte alls vad dem menar roll *HOST* 2 domkrafter och 4 lyftklossar har gått sönder *HOST*
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7951e9c074e25a8b45c2cc4bad99f427.jpg

Här är då trumman, och som ni ser fattas det en bit, och den har också sprickor i närheten och är väldigt skör
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ffaa7aff47c50dd44ffe6c02b45efbac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ec96cf69807d07ddd1810f03b0ad936c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8ed3435f853655c942b4d06fc0c4e96a.jpg

Innan jag monterade på den nya så ville jag fixa fjädern. Även om fjädern blivit lite slapp så ska den ju inte göra såhär. Och som ni såg på bilden så har den vandrat ifrån sin "skål" eller "styrpinne" som kanske är mer korrekt. Varför gör den det? Jo axeln vrids något bakåt när man hissar bilen pga utformningen på 4-länksystemet. Men den ska väl inte göra så endå? Nej det ska den inte. Problemet är att fjädern rostat fast i den nedre "styrpinnen" och då tvingas fjädern följa med. Detta löser man med slägga!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bc1e402a5a9eb1e3546df133d498dce0.jpg

Här ser man att fjädern släppt från sin infästning, vilket den ska kunna göra lite grand för att inte släppa i överkant
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1ed348079da68afa821ab25d1f68533b.jpg

På rätt plats igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5b5800ef9dd123a9a15168c86e987656.jpg

Syns dåligt på bild men jag har sprejat in allt med fett för att det förhoppningsvis inte ska hända igen. Hade nu fjädern inte varit så vek så hade den troligen inte lossnat i överkant även om rost hade hållit den fast i nederkant då hela fjädern hade kunna bli längre och då tryckt hårdare mot styrpinnen i överkant. Nya fjädrar ska köpas, men har inte råd just nu tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a87da39c9b09fc74eb58d75270975f8.jpg

Glöm inte bort att nya skivor och trummor har en film med olja eller fett på sig för att inte rosta, ta bort rostskyddet på slitytan med bromsrengöring. Spreja på och torka med papper smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-42c633b06487b2d194b1bef8dd82af3b.jpg

Allt på plats igen. Ingen skruv håller fast trumman. Ingen av dem gamla trummorna hade någon som helst vändkant heller! Dem hade inte heller rostat fast i navet så man drar bara loss dem med nävarna, mycket smidigt måste jag säga!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f1613f5b2458c4876e1d475016b9a600.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cdc8601e76188165898ce769319bc0da.jpg

Nya bultar till grenrören kommer behövas! Men vad är det för bultar?? Vi som använder det metriska systemet brukar inte förstå oss på det imperiska mätsystemet. Här ser vi att bulten är 9.45mm i diameter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-329826767896447ddab57eee6e6ca1ad.jpg

Men vad hjälper det att veta diametern i millimeter? Jag kan inte läsa tum-skalan på ett skjutmått så här behövs en lösning! Som tur är finns det kunnigt folk som är hjälpsamma! Hittade denna tabell där man kan mäta diametern på en tum-bult i millimeter och då få fram vad den blir i tum.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-51644364d66a3afdf68427250e73f3a6.jpg

Som jag misstänkte var det en 3/8 bult. Jag vet att jag köpte en gängtolk för tum för några år sedan, men kunde verkligen inte hitta den. Men som tur var så visste jag att denna hade 16 gänga. Det betyder att det är 16 gängor på en sträcka av en tum. Man kan ju faktiskt mäta upp en tum och sen räkna gängorna tongue

Då vart dem sakerna ur världen! Snart lite ledighet framöver och då kommer jag att göra annat än att skruva med bilen så ni får ha tålamod eller helt enkelt läsa andra trådar tills att jag dyker upp igen wink

Xebers76
6 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Hade bilen på lyften på jobbet i somras och märkte att jag hade glapp i båda hjullagren fram
Men som tur är så är just hjullager oftast justerbara på icke drivande axel på äldre bilar big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dbdd4b4629f80c749b9eb038039c6dd9.jpg

Passar ju såklart på att kolla över bromsarnas skick. Skivan var i mycket bra skick! Klossarna har uppskattningsvis hälften kvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cd94bb3113b5fc57dfabc008bd1aeadc.jpg

Glidpinnarna sitter med vad jag tror är torx, men dem är nog i TUM. En torx 55mm gick att banka in iaf och det släppte utan drama smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a24c1bd096a0a683305b8c61f90b8fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7fe33c102700f527376cc213204320c7.jpg

Eller är det insex endå???
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-03aa06582d1f0c490cbd9a607e658f9b.jpg

Allt ser verkligen helt annorlunda ut mot vad man är van vid. Klossarna sitter inte i en sadel. Dem sitter fast i oket och låses på plats av glidpinnarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb663e0d6d4f535f02088dc43fe6a3c2.jpg

Dem säger att man inte ska låta oket hänga i slangen så jag får väl ta hänsyn till det då tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7e616fe67d9057886b54dad21227b56f.jpg

Klossarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dbf68b11d3388aee49c8b8dc5ec4b8f8.jpg

Nu när bromsen är undanröjd så kunde man lättare känna efter glapp. Och ja, det finns ytterst lite, så det får fixas tongue Loss med fettkoppen, saxpinne, mutter, bricka, yttre lager och sist hela skivan (Mer utförlig beskrivning av detta moment kommer när andra sidan tas omhand).
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb1f109cb6d5e1424079af159495e932.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7f39eaef572b9beb986976d3c0481359.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1b18debfc1a66a405e07f8229f1beee5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a8fda7909d6b8aa5e639a0ae793f1a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-30fc6e87baf11ac689aa7154bf91db35.jpg

För er som inte grejat med gamla bilar så kanske ni blir överraskade när jag säger att det inte finns ett nav man sätter skivan på. Med denna konstruktionen slipper man att skivan fastnar. Men nackdelarna är fler, största nackdelen är kostnaden vid byte av skiva då lagerbanor och pinbultar till hjulmuttrarna alla sitter i skivan, ingen lättviktare precis tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b17fd6282676aba3d906ab333ec43d14.jpg

Lagret insmort med hjullagerfett och återmonterat. Saxpinnen måste man byta ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-20c0eaf9a1e3a5200d42a0b637ed53fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-50fe284f306804bb313c2f2bf2667a5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d0225fbc7c564db7b1b14ef55e2d4b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-779efbd49afb08496ab4d5167b40ba12.jpg

Blinkerslampan på framskärmen lade av i höstas.... eftermonterat skit dessutom...
För att kunna komma åt måste innerskärmen loss, och eftersom detta inte är en plastraket så är den gjord i plåt, dem väger en hel del xP Nackdelen är såklart rost (denna har klarat sig dock) och att dem inte går att vika undan när man ska komma åt något.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f55b398cfa54e1614295c0bef8d29d11.jpg

Så bort med alla skruvar i hjulhuset
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8e4bab902522c6c3db742833757de103.jpg

Den sitter även fast i batterihyllan... Men man kunde vika ner den PRECIS så att jag fick in näven
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ec7cedc7e9fec7f80db587e255ff5a0d.jpg

Denna konstruktion är faktiskt inte ok! Detta gjordes alltså för att anpassa bilen för våran marknad här i Sverige, verkligen under all kritik!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2b6f5fbdc32e5d9d087812294648e27e.jpg

LED-lampor bestämde jag mig redan från början att dem inte hör hemma på denna bilen, men ibland gör man undantag från regeln hmm Mest för att jag inte känner för att riva detta igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-212909684c4e7f8cdb5fd483e103a0ac.jpg

Satte i LED-lampan men den lös inte? Tänkte att polariteten var fel, så jag vände den men det hjälpte inte... Då kom jag på att den är ju inkopplad på blinkers fram som är urkopplad för att få loss lyktramen, så jag kopplade in det igen! Och då lös det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-aef5f51cefae95a76085c1e9bb4a2b98.jpg

Vad tror ni händer när jag testar sätta i glödlampan igen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d789b97fe40d128e48c4ce2e36789509.jpg

Lampan var aldrig trasig! Tyckte det kändes för lätt när jag plockade ur lampan ur sin hållare, precis som om den inte ens satt i hållaren, den hade nog lossnat och låg och blinkade inne i framskärmen istället. Men vi sätter inte dit en gammal glödlampa igen!! LED-lampan åkte dit. Nu lyser det inte orange, utan det lyser gult, borde la vara godkänt? (Syns inte alls på bilden)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-edadb8e05f9f66facbf210cff7c05a8e.jpg

Smörjde alla skruvar med fett och drog dit dem igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-726ad185092e98acfc521d6f10369941.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 januari 2018 · 14 007 Inlägg

Du är väldigt detaljerad när du fotar det du gör med bilen och det tycker jag är skitkul!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Xebers76
6 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Allt har väl en andra sida? Bilar har det iaf!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ac598ee30739bb61c2b842959b44322e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-019b71cb5f0d7d03c907e107bd55600c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8e7088c6c353b26f4558f2d2c15b3f9a.jpg

Här är ju såklart en fördel med bil gjord i plåt tongue (lampa med magnet)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-145006cf33ac8233fc2170ef30ce27b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-89b06a59e699c9e1adee1cbf99041bed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-880b9be207e7ca5681b4b4afd0d3b99f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7ffad7be04443e182a98cba0e524a965.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-23d4dae7f831630594610d8da4868d6a.jpg

Fettkoppen tar man loss med en plattmejsel och hammare (slå inte så hårt att den blir deformerad bara)
När den sedan börjat krypa ut är det lätt att bara vinkla handtaget på mejseln mot skivan och sen kan man banka koppen utåt (snurra skivan då och då så du inte slår på samma ställe hela tiden)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2376a40277b0f2f96d1347a99414f990.jpg

Svårt att se vad som är vad? Torka rent med papper!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e2f271727570fe694c4809de0d96c7b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-643250fffa20cecc593abb6fd0e33e46.jpg

Nu ska saxpinnen bort!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-78212b9867eb4fc8ce6843bd70b4aee5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8e867ea9b52d5e8702346d5d186c84e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a01e5179ea3fec080773348e62139bef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-46aa28fa272c6b825b56fc59f1bf5a93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-32c2b8b5c9090ef17af23a2e34f75d48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-483722bdb61d771080df6172da01f79c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f71636e035488bb1512ce00ca7968373.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-043b89e0f13d8334f5908a5665715439.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2ebcbc6cc7f60bbf34f2b273c28c4b97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-49e2290e8600524f5b4e4efe486de1ec.jpg

Muttern sitter inte hårt, därför lämpar sig en skiftnyckel om man inte känner för att ta reda på storleken
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-19f422898af7c10cb251da138ec782d0.jpg

Nu börjar allt komma loss, brickan och det yttre lagret tittar fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-af8782a677d1c0fd5a1fe7a9477e58b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-31f757ab74a722262dc0948eeab70f51.jpg

Lagerbanan är helt ren så den ska smörjas upp igen! Det sitter ett till lager på insidan, detta kommer man åt genom att helt enkelt dra loss skivan från axeln!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6dfeecbb741d2fc79c79b6ebfd0f8dc4.jpg

Detta momentet rekomenderar jag att man inte gör själv om man inte vet vad som gäller! Här ska det inte dras hårt för då smälter lagret av värmen, för löst och det glappar. Börja med att dra åt så allt sätter sig, banka till skivan lite lätt och snurra på den, nu har allt bottnat. Nu ska det lossas tills muttern precis börjar gå lätt igen, sen spänner man precis tills att det börjar ta emot, sedan bara lite till. Just sista biten är den avgörande, så känns det osäkert ska man låta någon kunnig göra jobbet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-efdfa7cc992e9756fff514ff7f0665e1.jpg

Ny saxpinne!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b688aa34e8dd93ff01f091ae8697202c.jpg

Fettkoppen bankar man dit lite nätt med hammare
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0458ae6a3c96f5f0efc3e2bd75364071.jpg

Allt för denna gång smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7f9a58f12edc482fde2cbdb7e888e1f9.jpg

Senast redigerat av Xebers76 (6 januari 2018)

Xebers76
6 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Vettemannen skrev:
Du är väldigt detaljerad när du fotar det du gör med bilen och det tycker jag är skitkul!! smile

/Benny

Det stör processen ganska mycket när man ska hålla på att plocka upp telefonen hela tiden, men hade jag inte gjort det så hade ju inte denna tråden funnits xP Kul att du delar med dig av din åsikt  smile

LocKtar Herr
7 januari 2018 · 1 722 Inlägg

Guld!!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Bob-Miller
7 januari 2018 · 1 307 Inlägg

En gammel bilmek av den gamla skolan lärde mig som vetgirig 15 åring att när du drar åt muttern så dra tills du kan röra brickan trögt,då brukar de va lagom,gjort så dom 35 åren o de har alltid funkat..

Xebers76
7 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Bob-Miller skrev:
En gammel bilmek av den gamla skolan lärde mig som vetgirig 15 åring att när du drar åt muttern så dra tills du kan röra brickan trögt,då brukar de va lagom,gjort så dom 35 åren o de har alltid funkat..

Och den tekniken jag använde lärde en gammal bilmeck mig också xP Alla sätt är bra förutom dem dåliga tongue

Xebers76
8 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Vad gör man när motorlampan lyser?

Man plockar ut den!! lol

Men det visade sig vara ganska svårt...


SÖNDAG

Gott kallt i bilen som synes. Att plocka ut mätarhuset är inte som på moderna bilar. Alls....
Det är i skrivande stund fortfarande kvar i bilen tongue
Glaset sitter med 5st 7mm skruvar som man enkelt ser
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-55305615ffbb291a82aa2dbab0749822.jpg

Nu ska den svarta ramen loss, den sitter med 2 stjärnskruv

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6d13df5d4933c9adaf352078c396be8a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-669ae3f3fa9126e03341b559ea5fde17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8ef46ed61b6c48f05bb0f891aafa3be0.jpg

När man tror att man gjort åverkan på lacken med det bara var frost, inne i bilen lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0fdcbddb923382372c56e93357e49f0d.jpg

Växelindikatorn styrs av ett snöre som sitter på styrkolumnen med ett litet plåtbleck. Helt otrolig design roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0c66a42846358fbb8e5abf76304a3d7f.jpg

Nu hålles mätarhuset på plats av 2 snabbmuttrar storlek 11mm (troligen tum). En på vänster sida och en på höger sida. Tyvärr är mätartavlorna ivägen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8b64f3cc9404ea19f58d902a206ba62b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4ac7280bffed5aea84c899f2a1fcf2b7.jpg

Höger sida gick precis att lossa men på vänster var verkligen tavlan ivägen. Den sitter med 3st 1/4tum skruvar. Vad gör man om man inte har verktyg till detta? Jo det har man troligen, man kanske inte bara vet om det tongue Bits råkar vara just 1/4 tum. Så en mejsel för bits passar fint smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-65c43d3a3fc0d4c69ba5eea6b2f2c0b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-030c7049488554492d0d301116ccc37e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b064fd911c9148cf31a0809b3c6cde98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b3c96f81c6d7b11900ee031c03630459.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ec726eb3919550de1dcf58acf0a8ea3f.jpg

Nu inser jag att jag ändå inte kan få loss mätarhuset då hastighetsmätarvajern håller allt på plats. En skarv på denna vajer finns i motorrummet, men jag är jättetrött och har inte jobbarkläderna på mig så jag går in och sätter mig i soffan istället tongue



IDAG MÅNDAG

Jag skapade en tråd här på garaget ang min kladdiga ratt, den fick förvånansvärt mycket respons. Det hela ledde mig till att testa Tsprit och det tycks fungera. Tog bara en del av ratten, blir att testa vidare i detta smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5d7eb140dc5476e273da730c635b008a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6de1b777f17aaf93c1c6670d3d814ccf.jpg

Här sitter skarven. Inte lossad på 30år men tillslut kom den tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5ab3b6cd9eda347f31aa1c60fce0094e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8092f2609667259fd450d72e41afb91c.jpg

Nu kan man mata in vajern genom brandväggen samtidigt som man drar loss mätarhuset, men då...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-da07e4c5f2bc9fbc06f6cbf55fa0c015.jpg

Det tar i rattstången, så den måste lossas, det var här jag gick in och satte mig i soffan igen, nya tag en annan dag
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3ca2d00752157ac6a2a5a101eaf71e12.jpg

Kan passa på att förtydliga att jag ska fixa belysningen i mätarhuset dessutom, inte bara motorlampan. All belysning förutom den för växelindikeringen har slocknat, så i mörker vet jag inte hur fort jag kör tongue Ganska spännande faktiskt får jag säga tongue

LocKtar Herr
9 januari 2018 · 1 722 Inlägg

Du jobbar precis rätt!

Det ska ju va kul o skruva bil! Inte skruva ihjäl sej o tappa all motivation!

Kommer ju bli en helmysig bil det där!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
volvo245amazon
9 januari 2018 · 110 Inlägg

Fick du ordning på ratten?

Xebers76
9 januari 2018 · 2 250 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Fick du ordning på ratten?

Blev bra för stunden iaf, återstår att se om det kommer tillbaks längre fram tongue

Xebers76
11 januari 2018 · 2 250 Inlägg

På det igen! Nu ska skiten loss! Men hjälp va krångligt det var...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d1b6c94587726033e1c7e0be831d0855.jpg

Rattstången kan man släppa ner 1-2cm genom att lossa muttrarna tills att dem nästan lossnar. Bild tagen med selfiekameran så ni ser såklart min koncentrerade min i botten på bilden tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0c28c196e5027a839ae5298bb38c20e0.jpg

Lossat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-871be40e9c3bde1c704115d699524cbc.jpg

Nu går det fritt! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-612ac0de9410051dfe96b6b2e3af3191.jpg

Men är den lös nu? nej... Vajern var lätt att lossa, man tryckte till ett metallbleck så hoppade den loss själv smile
Men den där kabeln är ju skruvad på plats? Finns inte en chans å komma åt den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2cf73a1e0736e4d2eb2c026be612079b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9edafb8b60abb6e049a96fe497c109ab.jpg

Jag avbröt kabeljakten och tog loss en lampa, den var trasig kan man lugnt säga tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e03d69eceabcb1d18ad5896b74582447.jpg

Här har det ju som sagt inte lyst, så jag tog ficklampan och lös i mätarhuset och fick se detta. Efter lite googlande har jag rett ut vad det är. Ni som inte vet kommer bli lärda i slutet av inlägget tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-459555b703a78bf6ab7a8d53e83e48ee.jpg

Vidare till sladden då ja...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-aed6bfc46dd03e60f7ccfbc578a18c0e.jpg

Ja det gick inte få bild på vart den tog vägen, men den går till ett kontaktstycke som är buntbandat på huvudstammen. I detta kontaktstycke ansluter 2 andra kontaktstycken i mycket hård amerikansk plast (inte skör, hård som i stark). Men ryggen på golvmattan, huvudet mot gaspedalen och med höger hand upp i brädan som ögon (jo alla har vi varit där någon gång) så lyckades jag lossa kontaktstyckena och sedan lirka ur allt igenom buntbandet som inte var allt för hårt spänt som tur var. Med evig lycka som reaktion när det äntligen lossnade så kröp jag ut ur bilen! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a4292f7df71cea7fcef696d40104d3df.jpg

Någon vänlig själ för gärna förklara för mig vad denna är till, den går till hastighetsmätaren. Misstänker farthållaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-aa642dabdc58be0dbc99e0dcf11c9fc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2958cda45eb60fd287520ddd4251e096.jpg

NU var äntligen mätarhuset loss!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bf0faf831f100c1f02bccadcc80b2fa9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1054b4b63be6c8870011fcacaabc6ab6.jpg

Här sitter motorlampan, hej då säger jag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8658127cf9eae5744757b1f6e1c7cc0b.jpg

Tog loss alla lampor
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-819f67460470912f3300448338ad7b96.jpg

Lampan till oljetrycket är mindre då en stor inte får plats. Amerikansk ingenjörskonst i all ära
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-348ed19e7cdf340d2ca615bc8e4829a3.jpg

Hade 4 nya lampor hemma, men behöver många fler tongue Dessa var sjukt dyra då jag köpt dem från USA, dessutom gjorda i USA, inte Kina för en gångs skull tongue Tänker inte montera Biltema-lampor som slocknar veckan efter, jag river då inte detta igen! Blir att kolla på Mekonomen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-356de035c8e36b7b3efdacf48273bb65.jpg

Kvaliteten gör sig påmind igen. Vad jag misstänker är ett färgfilter som är för långt så det buktar och kommer emot en av lamporna...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c37cc43f7c2226f737d1a11364d24432.jpg

NU så tog jag fram systemkameran, fina bilder på intåg!

Alla lampor, cirka hälften av dem fungerar tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d7ec7160583992a46129f8392ed05a3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-792e42bcb789b3db0faf92805672b1ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8ccd3a380e0d997dd6b98111631ac025.jpg

Kollade nu upp vilka symboler det finns i mätarhuset. Laddlampan är ju inget konstigt. Chokelampan har aldrig lyst, men bilen har automatchoke så antar att den inte är inkopplad. Längst till höger är tom
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1c98509a474e241f4652bb25db45bee5.jpg

Oljetryck och broms, inget skumt med dem. Däremot bälteslampan har aldrig lyst. Blir spännande o se om det bara var lampan som var trasig eller om bilen saknar denna funktion tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d97941f767e60a80cfecb62aa62d1564.jpg

Då var vi här igen tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f03a555e05b13fbb0743fcc4f2d93299.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b6961e7f7dbbc02f3cda1bfbb91fc947.jpg

T-Gate Ajar

T-Gate = Tailgate = Baklucka

Ajar = "På glänt"

Bagagelucka på glänt

Varför inte ha en symbol istället? tongue

Denna har aldrig lyst, då lampan var helt vit. Så jag antar att denna funktionen kommer tillbaks tongue

Det var allt jag hade att bjuda på denna gång smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c5dc672d7d2d74acb62a8b075ae0c006.jpg

Xebers76
15 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Tog mig tiden att svänga inom Mekonomen idag. Kollade lite vad dem hade och snackade med en kille där. Det visade sig inte vara helt enkelt.

Största problemet var att försöka få dem Amerikanska beteckningarna att bli Europeiska. Sen såg vi att det fanns 2 olika watt på lamporna i mätarhuset. Belysningen är på 2W och indikeringslampor är 4.9W. Det hela resulterade i att en beställning lampor gick till Hansen Racing. Det kostar men det blir iaf rätt tongue

Beställde även nya lampor till AC-panelen. Dem är väldigt små. Har en effekt på 1.26W och kostar 45kr för ett par. yikes

Det hela blev väldigt dyrt, men att ha sådana här saker fungerade är väldigt skönt.

Kollade till ratten idag och den har inte blivit klibbig är iaf smile
Torkade rent hela ratten nu. Vi får helt enkelt se vad som händer framöver! tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1a8be2da5521060a010bddfd70d636e4.jpg

Xebers76
17 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Paket är alltid roligt! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-45c4c5d639b55e899890dcd9752157dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bead3c248fc51c752f62f378822a9540.jpg

Hur tänkte ni där? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-158a39bf159f93b3b9dc894d45063f53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-71e8f91018bbb6da10b3a8e3cf0a06fd.jpg

Test av belysningen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-79bc37a0ec7690d59b71f2f072cc44ac.jpg

Baksidan kan tas bort... två gånger Oo
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cefc1512451cc8eb438febabfd264bf4.jpg

Där var allt på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fe895cf4d7f2f7f7fc1be0c2124dd84e.jpg

Så jag tänkte bara montera tillbaks allt lite fort och lätt. Men...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1e2c94c4e1caa2dc8682c1ba21154c3b.jpg

Den där bruna kontakten går till voltmätaren, sladden är ju sjukt kort! Den va inte rolig att få på kan jag lova!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6d29045fd0196d6e50bac63ad2292264.jpg

Tog bort färgfiltret då det bara vill ligga an mot lamporna hela tiden. Vi testar utan helt enkelt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1647c22bc9b079995a75b077a301fc5a.jpg

Ville testa oljetryckslampan då den inte blev utbytt. Kunde inte få den att lysa! Visade sig att jag hade byglat fel sladd i motorrummet tongue Jag trodde att denna var oljetryck då dem i regel ser ut såhär på alla japanska bilar jag skruvat på, men detta verkar vara vattentemp tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f927adae71fa3ba64d702c147ce9d7e5.jpg

Lite googlande senare så visade det sig att oljetryckssensorn sitter här tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6119b884a8043c430a82ddff12f1b316.jpg

Med rätt kabel byglad så blev det lysande wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-45a5ae1e9ae2d5f320010438c8c8ea96.jpg

Dock dök ett problem upp. Lampan för öppen bagagelucka lös hela tiden, även när nyckeln var ur tändningslåset. Detta fick mig att tänka på belysningen i bagaget som via sin knapp verkligen är ON eller OFF. Den vill inte följa bagageluckans läge. Och med tanke på att den gamla lampan som satt i mätarhuset var både vit och sprucken så har den överhettats, med andra ord lyst hela tiden.

Så vad är felet? Troligen är mikrobrytaren i låset till bagageluckan kortsluten. Den sitter i den nedre låset (ja dessa har ju två). I det övre låset sitter mikrobrytaren som stänger av motorn till fönsterhissen så man inte ska kunna fälla ut glaset när luckan är öppnad nedåt.

Jag vill inte montera in mätarhuset helt innan problemet hittas och kan fixas. För om jag nu inte kan fixa det så får ju den lampan monteras ur

På återseende!

Mew
17 januari 2018 · 2 152 Inlägg

Två steg framåt och ett steg bak. tongue Kämpa på! smile

Xebers76
18 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Mew skrev:
Två steg framåt och ett steg bak. tongue Kämpa på! smile

Det lär ju fortsätta vara så med tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang