Chevrolet Caprice, den rullande soffgruppen

Utflykter och småfix med sommarbilen
  • 97 Följare
  • 244 419 Visningar
  • Projektet avslutat 3 september 2020
Xebers76
20 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Caprice77 skrev:
Stor ära till dig att du orkar. Du har inte funderat på att sälja och köpa en ny caprice?  Det känns som att den går sönder hela tiden. Jag menar du vill kanske köra lite också. En annan du köper kan ju vara lika dålig, men man kan ju försöka hitta en orörd. Det finns en del i Tyskland på mobile.De

Tror man helt ärligt skulle skaffat en annan motor, det är där jag haft som mest problem. Har lyckats vila upp mig igen så nu är jag sådär envis igen och bara fixar allt som pajjar konstant lol

Detta med läckande servo har jag vetat om sedan jag köpte bilen så det är inget nytt, har bara inte blivit fixat än.

Men som sagt en annan motor hade säkert varit en bra idé, men ska försöka få ordning på denna nu över vinter så får vi se hur sommaren går, nya beslut därefter smile

Xebers76
20 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Vettemannen skrev:
OJ! Det var inte lite som du har att ta tag i.

/Benny

Den börjar bli dyr denhär bilen lol

Xebers76
20 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Caprice77 skrev:
https://m.mobile.de/auto-inserat/chevrolet-caprice-classic-5-7-liter-velours-einzelstück-kempen/267818067.html?ref=srp

Den var galet lik din bil ju lol

Caprice77
20 oktober 2018 · 102 Inlägg

Ja, det finns säkert lite 80 talare med. Anyway, om du ska fortsätta så här kan du lika gärna köpa en annan även om den kostar 100 000 så verkar det bli billigare. Tro mig, ju äldre man blir desto mindre vill man meka. Du får fundera i vinter smile

Xebers76
21 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Ja, då var man igång igen!

Har slipat ner spacklet och gått över alla ytor med "scotch brite" så det blir snart grund på detta tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8ed61cdfbc5a6b96943dea9b91a74395.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2993acec11e3e251744c3079d718030e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c255c92f1e284742e01c4436806c9275.jpg

Lossade allt länkage från pitman-armen. Fick slå väldigt hårt och flera gånger på parallellstaget innan det släppte
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-93049271e40a09d343cbd9ad43efb3c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-89cf147feb585a7741b96402908cfd0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d80c5d98dc86155f0e0ec5d7d4e1d5e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-61e62a9686a531a0abc6bebb2ba23295.jpg

Mellan snäckan och armen så läcker det olja, har beställt en ny packning men har absolut ingen aning hur man byter ut den lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3418ae4df3ce78fd70fb73fbbd7508d8.jpg

Tömde ur oljan, alla anslutningar släppte utan större problem, vilket förvånade mig, det går kanske lite för lätt nu....?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7aa9bcd019fb90ecbfed51e0208a4291.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-37209eb376a7cc5d72814f00e8521792.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-55c1b4a9f0a352f8ce8f9c74d6925ecd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3770bfc07ab08bbbee19a3720da2cbb1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e71a925a459473cd0a22cb1b1d694d95.jpg

Nu blev det problem.... Det visade sig att sista gängan hade en skada, har troligen blivit när man släpat runt på denna tunga klump. När jag kör loss muttern med mutterknackaren så blir muttern totalförstörd på insidan, och den fastnade i hylsan dessutom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2b11376bdc541c788ecdb7855205aad6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2e5b5fa9e3eac2a8e6674c9ed64dbef0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bfab897d5a696432c012ccab4de51005.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-188b640d0d718abd13ca076aaa6bbe47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bdd2091320469b078a62128c1d5d44e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4769830f3f67594c036b653da222142.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3f8a68e7eabcd512d33aa77dfd2fcf3f.jpg

Gängorna på axeln har inte fått några skador mer än dem som var där innan som pajjade muttern, så det går att slipa till. Antog att det var i tum men mätte endå med metriska mätverktyg och en m22x1.75 borde passa klockrent. Snurrade lite på nätet och hittade denna bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e848727e7382bd487a1c5d8658d0639a.jpg

Vissa mått i tum är väldigt nära mått i millimeter. Här fanns ett originalnummer så jag lyckades få tag på en original faktiskt, men den är nog inte här på minst en månad, men vad gör det? inte vår förens nästa år tongue

Richard-R
22 oktober 2018 · 340 Inlägg

En liten tanke bara att motorn går dåligt, hur är Efi "förgasaren" inställd/mappad?

Xebers76
25 november 2018 · 2 250 Inlägg

Richard-R skrev:
En liten tanke bara att motorn går dåligt, hur är Efi "förgasaren" inställd/mappad?

Det är ett eftermarknadsinsprut i TBI form, så ingen förgasare. Detta systemet går inte att mappa, man kan bara ändra diverse inställningar och variabler, men mappen kommer man inte åt. Idag visade det sig vad som gjorde att motorn hostade. Jag hade bränsleblandningen vid tomgång inställd på 14,7:1 för att klara besiktning, men motorn verkar inte vilja gå bra på lambda1 så nu är det inställt på 14:1 och då slutade han hosta direkt tongue Så blev en massa delar utbytta i onödan, men det skulle ju inte vara första gången lol

Xebers76
25 november 2018 · 2 250 Inlägg

Vet inte om det blev bild på det, men här är den gamla kylaren som sprang läck förra året lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-780608bc6c0d9c6eadbc39552d660bf8.jpg

Fick tag på rätt packning till vattenpumpen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-af4bbba586b385708819493673ecca49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-01791164c590eb12761d74d33fac2b55.jpg

Packningen till bröstkåpan ingick i en packningssats så den blev väldigt dyr tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8994e02acf5e4d60e751632e1f914994.jpg

Alla ytor gjordes rena och packningsmassa lades på båda sidor om båda packningarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e6b14ee290b2c67ef2fe85e27c240321.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-43a022cd18926684676b9709c1e5c42d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e418ce2e998d80889912c2ff52570914.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a2a0aa9722166d29a0e0e60be2bdfe58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2487e5244a833e7cd8940a543b453790.jpg

Har även satt dit ett varmare termostat, detta ska vara på 91 grader, får väl se om det funkar tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d41b36cac39201711facf02e3cd5839a.jpg

Här gick ju nästan 2 timmar på bara detta, man vill nog inte veta hur mycket tid man redan lagt på denna bilen tongue

Senast redigerat av Xebers76 (25 november 2018)

Xebers76
25 november 2018 · 2 250 Inlägg

Såg till att ta reda på hur man byter ut packboxarna i styrväxeln, och det var faktiskt ganska lätt när man väl visste hur man ska gå till väga tongue

Längst upp (eller ner blir det ju när den sitter på rätt håll i bilen) så sitter en låsring, under den en metallbricka man tar ut med en smal magnet. Under den sitter en packbox. Slipade till en skruvmejsel så den var vass, slog med hjälp av den hål i packboxen och körde i skruv, sen kan man lätt dra ut packboxen. Under denna är en metallbricka till och sen en packbox till. Samma tillvägagångssätt här. Dem nya packboxarna (som är olika i storlek!) och metallbrickorna monteras i med en stor hylsa och hammare, i mitt fall ett rör och en hammare xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-46a786c4309ced8e0c7d10703a98d519.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5dfe7b6a8044d7101f145caeb37325a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-139feb8b915da313ec3f960585b2b4a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33f1f0f51b225909c50611bfc15f5df6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a91ca0dff136122830bfd3c7ecb257d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-948a7be00d87ae3ab942e10b39ab5331.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-38c38d663e609e94252172443a5efbd1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0b38cb8e5bde3c451a78c4d0ab300127.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8e524cef6171110975d7d2c220d87d6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e522ad1994efb212d6a16c9ae2326fd1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e46f0a3759937ab38569d3f930b53842.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-04c3b4fce5847cccd1d4cfed0e5097f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a245d3267d4d89422c12ed447a14faa4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d8d12c8859d3257b5b6e3cbd199a3d6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bcc741772be85a79a383381c78fa6997.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c36d22fdf993d016e3c3238939db309.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3ed07b1c1292dc6dcf03e157a81993ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cf41d0c727b35facf635f3f085200c9c.jpg

En ny rotor av högre kvalitet åkte på plats (gamla på bilden)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8855ae7b3fd10a7efd058f6fd6ae7102.jpg

Ny olja och nytt filter!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f2f3b0c4b614fca1783a516bf61616df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-64446159fc0ec0f5fee3082e6428bc7b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-794fdc3952ac4eff5861b9c068fc146b.jpg

Vad har hänt här???
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f308e5b95c8c63e9fe5831c44f5c1089.jpg

I med kylarvätska och uppstart efter det! Motorn hostade ännu. Det visade sig att jag ändrat bränsleblandningen till 14,7:1 när jag ställde bilen så att jag inte skulle behöva tänka på det vid besiktningen nästa år, men motorn gillade inte detta. Ändrade till 14:1 och då gick han rent igen tongue Ja jag höll på att bli tokig på den hostande motorn, skönt att man hittade felet iaf tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5b884d8cecfd31a87d9c1ce49e9ca2cc.jpg

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
26 november 2018 · 1 366 Inlägg

Snyggt jobbat, alltid kul och intressant att se riktigt reparationer av delar och inte bara reservdelsbyten. Fortsätt att lägga ut det så  :-) skönt att du hittat felet så den går rent .

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Richard-R
26 november 2018 · 340 Inlägg

Xebers76 skrev:

Richard-R skrev:
En liten tanke bara att motorn går dåligt, hur är Efi "förgasaren" inställd/mappad?

Det är ett eftermarknadsinsprut i TBI form, så ingen förgasare. Detta systemet går inte att mappa, man kan bara ändra diverse inställningar och variabler, men mappen kommer man inte åt. Idag visade det sig vad som gjorde att motorn hostade. Jag hade bränsleblandningen vid tomgång inställd på 14,7:1 för att klara besiktning, men motorn verkar inte vilja gå bra på lambda1 så nu är det inställt på 14:1 och då slutade han hosta direkt tongue Så blev en massa delar utbytta i onödan, men det skulle ju inte vara första gången lol

Härligt att det löste sig tillslut smile

Xebers76
26 november 2018 · 2 250 Inlägg

ehm.. motorn hostar nu igen, men slutar när den kommer över ca 35 grader. Aja skit samma lol

Många leder har smörjnippel på denna bil. Japp en personbil av årsmodell 1990 med smörjnipplar... wat...

Så hittade detta på mekonomens hemsida, verkar fungera fint smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dc46c7194cd52e08069b172fe2eea354.jpg

Tyvärr kan jag inte smörja den övre spindelleden, då verktyget är för långt och inte får plats i hjulhuset sad FAIL
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-66a72b298aea0f4c4c9b7fdfeab8ab85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fe9bcaea633808596520d0b41d913608.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d727ec546058cbd3f2b4531b19500d5e.jpg

Alla leder och stag i styrningen blir nya (förutom pitman-armen)

Det blir ganska många delar. Här är delarna till en sida
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3dc06e98769a0d328993e9d1b4a2902c.jpg

Två styrleder, en inre och en yttre, dessa sätts ihop med en hylsa
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b293b96bac40343614bec668e306ef10.jpg

Den inre är vänstergängad och den yttre är högergängad. Hylsan i mitten har därför vänstergänga i ena ändan och högergänga i andra ändan. Denna design leder till att när man snurrar på hylsan i mitten så blir hela mojängen längre eller kortare, så justerar man TOE på dessa. Den inre har smörjnippel på sidan och den yttre har smörjnippel på baksidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-72ee9b676d00ce2f57701a9f93df9457.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-08f1b3fbd97cdb2db0553b024151ada5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c95fc925b92873dad852695f9e84efaa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c64b708c9600e0ba95bddc9db8582028.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-739f6d5a2fb43f999b6f801c475400a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eba8aa80fe9c95dd617343fd4e61aea9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-834ab63089f263665e042eb3c7838599.jpg

Här är det gamla och nya. Även det mittre parallellstaget köpte jag nytt, det är två leder även i den tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f3eb2c47aa09e7b20e5f4cfe1ffc985e.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 november 2018 · 14 007 Inlägg

Du borde köpt en fettspruta med slang. Jag tror att jänkarna höll kvar det där med rundsmörjning ganska länge!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Snurriis
26 november 2018 · 761 Inlägg

Finns 90° böj att köpa på swedol som man sätter på den befintliga slangen/röret

http://www.cambi.se/produkter/smorjning … er_4backs/

Senast redigerat av Snurriis (26 november 2018)

Xebers76
26 november 2018 · 2 250 Inlägg

Vettemannen skrev:
Du borde köpt en fettspruta med slang. Jag tror att jänkarna höll kvar det där med rundsmörjning ganska länge!

/Benny

Ja det hade varit väldigt smidigt att ha helt klart! tongue
Ja att jänkarna håller kvar i exempelvis stötstänger säger ju en hel del lol

Snurriis skrev:
Finns 90° böj att köpa på swedol som man sätter på den befintliga slangen/röret

Det ska jag kolla på med en gång! tongue

Snurriis
26 november 2018 · 761 Inlägg

Om du får råd, KÖP ELDRIVEN FETTSPRUTA!!! VÄRT VARJE PÄNG!!! big_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 november 2018 · 14 007 Inlägg

Snurriis skrev:
Om du får råd, KÖP ELDRIVEN FETTSPRUTA!!! VÄRT VARJE PÄNG!!! big_smile

Ja, det verkar smidigt! smile
Visste inte ens att det fanns sådana.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Snurriis
26 november 2018 · 761 Inlägg

Har denna till jobbet men har lånat den till div annat ^^
https://www.swedol.se/smorjspruta-m12-gg-401b.html

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang