Då var det dags! Rostlagning av förardörren. Detta har varit ett problem från första dagen jag ägt bilen. Den kromade plåten nere på dörren fladdrar och skramlar när man stänger dörren. Det blåser dessutom in igenom dörren vilket är lite jobbigt på motorvägen. Glaset skramlar också väldigt mycket då styrlisten är helt trasig.
Dörren kommer få samma behandling som passagerardörren fick, plus rostlagning. Jag kommer inte visa byte av lister, handtag osv då det är samma som andra sidan, ni har redan sett det liksom
Om ni lider av svår rost-allergi är detta inlägget inte ämnat för er.
Vi backar tillbaks bandet till december när detta arbetet påbörjades...
Ur dörrklädseln ramlade det ut 6 parkeringsbiljetter?? okej?
Dörrklädseln fattades ALLA clips
Trots omständigheterna så har även denna klädseln klarat sig ganska bra!
Den ena plåten som dörrhandtaget ska sitta fast i var ersatt med denna plåten. Dock fungerar denna bättre än original då den är tjockare och därför inte sviktar, därför får den också stanna
En jordkabel som inte var ansluten någonstans
Bältet borta
Och då har vi kommit till den bruna avdelningen, även den ihåliga icke existerade avdelningen.
Ett av dem vita clipsen sitter kvar i listen, dörren var så sönderrostad att clipset tog den vägen istället
Två lager färg på rost
Kapade bort det värsta
Även falsen ska bort
Här var ytterplåten och innerplåten punktsvetsade, håller ihop ännu otroligt nog.
Ser redan bättre ut!
Tyvärr är även innerplåten skrot
Längst fram är den obefintlig Oo
Caprice i lösvikt?
Såg att tätningslisten släppt, det var här det beställdes nya, som ni nu vet inte passade så bra
Tyvärr har rosten vandrat upp en del. Färgen slipas bort för att se hur långt det gått, sedan åker det väck!
GM som GM. En Opeldörr som redan är krockskadad får offra plåt.
På moderna bilar är ofta innerplåten gjord i två plåtar som sitter ihop. Här ser man skarven, tjockleken skiljer något enormt. Längst fram där gångjärnen ska bära dörren är det tjockt, och bakom linjen är plåten tunn, därmed stark och även lätt på samma gång, kanske något ni inte visste? Jag vill åt den tjocka delen!
Den ska få ersätta detta hålet. Det tog nästan en timme att få till formen, men det blev riktigt bra passform tillslut!
Ytterligare mer GM blir inblandat, denna gång i form av en krockskadad SAAB 9-3 dörr.
Kapade ut denna vinkeln.
Den ska ersätta mittenbiten på innerplåten
Gjorde dessa små bitar som ska ersätta dem hålen som går uppåt i ytterplåten
När jag bytt lister osv runt glaset och fått ihop fönsterhiss så gjorde jag bort mig riktigt illa. Man ska ha rutan i botten när man klipper av överflödet på fönsterhissbandet, men jag gjorde inte så.... så ett nytt band fick beställas och fönsterhissen fick plockas isär igen..... blev lite putt kan man säga.
Men det hela drog med sig något givande! När paketet kom blev jag först besviken, jag hade ju beställt en ny, denna var inte ny alls....
Den har legat på hyllan i 36 år!!
Men det är ju bara att testa? eller?
Ut med hissen! Detta var mycket enkelt nu när dörren var helt tom i underkant
Den nya från 1984 till höger och den nya från nutid till vänster.
Den till vänster är tillverkad a Dorman och är svart, jag upptäcker nu att den är tjockare än den från 84.
Ska tilläggas att 84an ser ut precis som dem som satt i bilen från början. Med allt på plats så visade det sig funka riktigt bra! Eftersom att den är tunnare nyper den inte på ett ställe som den svarta gör och går med jättebra fart! Så bra att den kom på denna dörren
Hissen i botten, klippa överflödet och fästa fast ändan! Funkar fint!
Plockade bort tätningslisten, fanns såklart rost bakom, men inget hål iaf
Mitten av innerplåten lagad
För att kunna laga resten måste dörren loss
Främre hörnet lagat!
9-3an åkte fram igen, eller ja dörren. På mitten har dessa en midjelist som är nedsjunken i ett spår i plåten. Detta kan vi nyttja får att få en fin fals.
Här ser ni att SAABens plåt går in under Capricens plåt, en färdig bra fals
Främre hörnet injusterat så det följer resten av linjerna
Falsat den nedre kanten så den håller om innerplåten
Dagen tog slut, galet vad mycket saker man drar fram, tyvärr kan jag inte heller lämna allt framme
Dörren i bagaget
Bilen tätad med en presenning
Dagarna går och nu ger jag mig på A-stolpen. Det rinner in vatten på golvet och jag misstänker stolpen då den är mycket kexig i nederkant.
Såklart var det värre än jag trott, mejseln gick rakt igenom
Anledningen till rosten visar sig vara att detta hörnet är fyllt med skum, som håller fukten i en oändlighet, bra där GM...
Det värsta är bortsågat och skummet är bortplockat så gott det gick, var ju självklart limmat. Nu gjorde jag en ny bit att sätta dit, det blev riktigt bra passform men syns inte såklart, får skryta i min ensamhet
För att kunna komma åt fick denna ENORMA skärmskruv och tillhörande två shims plockas bort.
Åter igen använder jag BMWs plåtlim, det blir tätt, man slipper brandrisken och ja, det är smidigt helt enkelt
Åter till dörren, nu ska den ihop!
Fick göra plåten i två delar då SAABen var för kort
Falsen fylld med lim, här blir det verkligen tätt! Ska nämnas att för att limmet ska bita måste det vara plåtrent och helt rent! Mycket noga! I denna plåten är grundfärgen kvar, men den blir kvar på plats ändå på grund av sin form.
Vika in falsen sista biten
För att limmet ska torka får dörren bo inne i köket över natten
Ut igen nästa dag
Lacka insidan
Limma dit småbitarna
För att detta ska torka får dörren bo i vardagsrummet över natten
Ut igen! Pappa har hjälpt mig att spackla!
För att detta ska torka.... ja ni fattar
Några dagar senare var dörren grundlackad, blev riktigt bra! Så underbart att rosten är borta!!!!!!
A-stolpen slipades till och penselmålades. Inte det snyggaste med penselmålning men även om man maskerar noga så yr färgen överallt, vill undvika det helst, blev helt okej iaf Det viktiga är att rosten är väck!!
Dörren lackad! Det var lite för kallt så det blev inte helt bra men det får vara så nu iaf, håller man på för länge så rullar aldrig bilen!
Äntligen var bilen tät igen!
Original sticker det ut små pinnar från dörrplåten som man låter fast dessa clips i. Dem små pinnarna är numera ett minne blott. En annan lösning måste hittas på!
Jag tejpade dit listen så den linjerade med amerikansk precision.
Här har jag satt 4st tejpbitar utmed listens överkant, det är noga att detta blir rakt så att alla clips håller lika hårt i listen, annars kommer den inte sitta fast ordentligt!
Monterade i clipsen i listen
Mätte från listens övre kant till mitten på fästhålet i clipset. 19mm
Hade lite otur när jag tänkte och hade sönder ett clips, dem är ju ganska gamla och sköra. Som tur var hade Osbyskroten 4st så jag köpte dem alla
Nu mäter man från den övre tejpbitens nedre kant (som ligger jämnt med listens övre kant) och ritar en prick 19mm längre ner
Motvilligt åkte borren fram och sedan åkte en Honda-skruv i hålet. Hålet är för litet så skruven gör egna gängor.
Skruvskallen får inte plats mellan clipset och listen
Har därför slipat ner clipset så skruven sjunker in en bit
Dem 3 clips som hade överlevt sitter här med en skruv var
Listen påhängd som test, den kom lite långt bak här, men det är bara att hänga av och hänga på igen
Några dagar senare fick jag mina nya clips! Dem sista undre 4 hålen borrades och fylldes med hålrumsvax. La på tejp då listen repar dörren. Detta kanske kommer hålla fukt och bita mig i baken, det märker vi
Clipsen dränktes med hålrumsvax även dem, då kan ingen fukt lägga sig mellan clips och dörr.
Alla clips på plats och skruvarna dränks i ännu mer hålrumsvax
På plats! Den sitter riktigt bra! Supernöjd
Den inre listen på a-stolpen sitter med skruv rakt in i stolpen. Jag misstänker att vatten kommer in här. Det ser ut att ha suttit någon form av tätning här som numera förmultnat bort.
Därför lägger jag på lite karosserikitt runt varje hål
Förhoppningsvis kommer det inte regna in mer på denna sidan nu
Nya listen till bakdörren gick inte helt bra, däremot går dörren att stänga med hyfsat mycket kraft nu när listen varit i kläm ett tag, är väl okej nu, typ. Så jag testade därför nya listen till framdörren!
Den var väldigt svår att få dit, men det blev snyggt iaf!
Fram blev det problem såklart. Det finns ett hål i dörren men inte i listen, hur kan det bli så ens?
Gjorde ett eget hål och satte i ett clips.
Blev snyggt!
Funkade det då?
NEJ!!
inte ens lite!!
Om man öser igen dörren så låser den endast i yttre hacket! På bilden lutar jag med min kroppsvikt mot dörren och den stannar ju på tok för tidigt..... MÖÖG
Den gamla listen på plats igen! Köp inte lister av märket METRO, det är slöseri med tid och pengar!
Såhär ser det ut inne i dörren! Ganska stökigt, men rostfritt iaf!
Här är allt absolut totalt dränkt i hålrumsvax
Bältet och alla småbitar på plats igen! Även en fuktspärr som såklart fattades.
Klädseln på plats, nu MED clips Nu saknas bara armstöden på framdörrarna, och det är för att centrallåsknapparna ska bytas ut. Några nya har inte införskaffats ännu, men vi kommer dit
Såklart ut och brumma!!
Allt för idag!