Seriekoppla batterie

Janneutanb
15 maj 2017 · 7 267 Inlägg

GUPE94 skrev:

MammDiin skrev:
Kollat så ingen säkring gått?
För lite konstigt om det skiljer 2 volt när de är ihopkopplade.

Jag ska kolla detta. Vilken säkring ska det vara ?

Dom två du förhoppningsvis har vid batterierna...

GUPE94
15 maj 2017 · 97 Inlägg

Janneutanb skrev:

GUPE94 skrev:

MammDiin skrev:
Kollat så ingen säkring gått?
För lite konstigt om det skiljer 2 volt när de är ihopkopplade.

Jag ska kolla detta. Vilken säkring ska det vara ?

Dom två du förhoppningsvis har vid batterierna...

Dem är hela

jaka54
15 maj 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Om du kopplar bort det bakre batteriet och laddar det fult. Vilken spänning har du då på det batteriet?
Spänningen bör ligga på ca 13V precis när du tar bort laddaren  och spänningen bör ligga där någon timma eller lite längre.
Ligger spänningen under 12V är det bara att kasta batteriet!

Streethawk Billjuds Wannabe
15 maj 2017 · 1 771 Inlägg

Vad är det för säkringar du har? Flatstift eller glas? Bara för att dom ser hela ut så behöver det inte betyda att dom är hela, Glasstift kan t.ex lossna i ena änden och då fortfarande se hel ut om man tittar. Flatstift har jag också haft defekta då ena foten lossnat helt från själva säkringen och därav fortfarande sett hel ut om man bara tittar på mitten delen.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
GUPE94
16 maj 2017 · 97 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om du kopplar bort det bakre batteriet och laddar det fult. Vilken spänning har du då på det batteriet?
Spänningen bör ligga på ca 13V precis när du tar bort laddaren  och spänningen bör ligga där någon timma eller lite längre.
Ligger spänningen under 12V är det bara att kasta batteriet!

Jag ska testa detta. Har kopplat bort bakre batteri och laddat det fullt. Då funkade allt i några dagar sedan va det slut igen

GUPE94
16 maj 2017 · 97 Inlägg

Streethawk skrev:
Vad är det för säkringar du har? Flatstift eller glas? Bara för att dom ser hela ut så behöver det inte betyda att dom är hela, Glasstift kan t.ex lossna i ena änden och då fortfarande se hel ut om man tittar. Flatstift har jag också haft defekta då ena foten lossnat helt från själva säkringen och därav fortfarande sett hel ut om man bara tittar på mitten delen.

Det är glassäkinrg i båda delarna. De har hängt med ett tag så kanske dax att byta dem ? Vilken säkring skall jag ha ?

Streethawk Billjuds Wannabe
16 maj 2017 · 1 771 Inlägg

GUPE94 skrev:

Streethawk skrev:
Vad är det för säkringar du har? Flatstift eller glas? Bara för att dom ser hela ut så behöver det inte betyda att dom är hela, Glasstift kan t.ex lossna i ena änden och då fortfarande se hel ut om man tittar. Flatstift har jag också haft defekta då ena foten lossnat helt från själva säkringen och därav fortfarande sett hel ut om man bara tittar på mitten delen.

Det är glassäkinrg i båda delarna. De har hängt med ett tag så kanske dax att byta dem ? Vilken säkring skall jag ha ?

Jag hade provat byta båda 2 bara för att, vad du ska ha för säkring beror på vad du har för kabel då det är kabeln du avsäkrar så inte den brinner och antänder hela bilen.

25mm2 - 60A
35mm2 - 80A
50mm2 - 100A

På ett ungefär.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
jaka54
16 maj 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Om du har kopplat bort det bakre batteriet och laddat det fullt och det inte håller spänningen(12,6V) ca  över ,säg en vecka ,då är det slut och behöver bytas ut.

GUPE94
18 maj 2017 · 97 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om du har kopplat bort det bakre batteriet och laddat det fullt och det inte håller spänningen(12,6V) ca  över ,säg en vecka ,då är det slut och behöver bytas ut.

Okey, får testa att koppla bort, ladda fullt, och sedan vänta en veckan. Efter en vecka ska den ha 12,6 för att inte vara kasst ? Har en c-tek laddare som säger att batteriet kan behålla laddningen. Kan man lite på det.

GUPE94
18 maj 2017 · 97 Inlägg

Streethawk skrev:

GUPE94 skrev:

Streethawk skrev:
Vad är det för säkringar du har? Flatstift eller glas? Bara för att dom ser hela ut så behöver det inte betyda att dom är hela, Glasstift kan t.ex lossna i ena änden och då fortfarande se hel ut om man tittar. Flatstift har jag också haft defekta då ena foten lossnat helt från själva säkringen och därav fortfarande sett hel ut om man bara tittar på mitten delen.

Det är glassäkinrg i båda delarna. De har hängt med ett tag så kanske dax att byta dem ? Vilken säkring skall jag ha ?

Jag hade provat byta båda 2 bara för att, vad du ska ha för säkring beror på vad du har för kabel då det är kabeln du avsäkrar så inte den brinner och antänder hela bilen.

25mm2 - 60A
35mm2 - 80A
50mm2 - 100A

På ett ungefär.

Okey, ska testa att byta bägge. Hoppad det kan vara så simpelt, men är det normalt att generatorn bara laddar 14,0 ?

Streethawk Billjuds Wannabe
18 maj 2017 · 1 771 Inlägg

GUPE94 skrev:

Streethawk skrev:

GUPE94 skrev:

Det är glassäkinrg i båda delarna. De har hängt med ett tag så kanske dax att byta dem ? Vilken säkring skall jag ha ?

Jag hade provat byta båda 2 bara för att, vad du ska ha för säkring beror på vad du har för kabel då det är kabeln du avsäkrar så inte den brinner och antänder hela bilen.

25mm2 - 60A
35mm2 - 80A
50mm2 - 100A

På ett ungefär.

Okey, ska testa att byta bägge. Hoppad det kan vara så simpelt, men är det normalt att generatorn bara laddar 14,0 ?

Generatorn brukar ladda omkring 14,4 volt men kan även ladda både lägre och högre.
Har te.x varit med om en generator som laddade 15 volt nånting.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
mb_pucken
18 maj 2017 · 5 083 Inlägg

Börja med att mäta upp kabeln mellan batterierna. Mät spänningen enligt följande,
Mät mellan främre batteripolen och jord.
Mät sedan före främre säkringen.
Mät sedan efter främre säkringen.
Mät sedan före bakre säkringen.
Mät sedan efter bakre säkringen.
Till sist mäter du på bakre batteripolen.
Spänningen skall vara den samma på samtliga ställen, sjunker den på vägen så finns ett spänningsfall och ditt bakre batteri blir ej laddat.
Samtliga mätningar ska ske mot jord i karossen.
Ska tilläggas att ca 0,5V kan vara normalt beroende på kabel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
GUPE94
19 maj 2017 · 97 Inlägg

Streethawk skrev:

GUPE94 skrev:

Streethawk skrev:

Jag hade provat byta båda 2 bara för att, vad du ska ha för säkring beror på vad du har för kabel då det är kabeln du avsäkrar så inte den brinner och antänder hela bilen.

25mm2 - 60A
35mm2 - 80A
50mm2 - 100A

På ett ungefär.

Okey, ska testa att byta bägge. Hoppad det kan vara så simpelt, men är det normalt att generatorn bara laddar 14,0 ?

Generatorn brukar ladda omkring 14,4 volt men kan även ladda både lägre och högre.
Har te.x varit med om en generator som laddade 15 volt nånting.

Okey, för en polare sa att generatorn laddade "för lite" för att kunna ladda upp bägge batterierna men tror inte riktigt på för då borde bakre batteriet ändå fått någon form av laddningen även om det laddar 14 volt ?

GUPE94
19 maj 2017 · 97 Inlägg

mb_pucken skrev:
Börja med att mäta upp kabeln mellan batterierna. Mät spänningen enligt följande,
Mät mellan främre batteripolen och jord.
Mät sedan före främre säkringen.
Mät sedan efter främre säkringen.
Mät sedan före bakre säkringen.
Mät sedan efter bakre säkringen.
Till sist mäter du på bakre batteripolen.
Spänningen skall vara den samma på samtliga ställen, sjunker den på vägen så finns ett spänningsfall och ditt bakre batteri blir ej laddat.
Samtliga mätningar ska ske mot jord i karossen.
Ska tilläggas att ca 0,5V kan vara normalt beroende på kabel.

Okey, jag ska hem och testa. Tack för tipset !

rcy
19 maj 2017 · 1 705 Inlägg

GUPE94 skrev:
Okey, för en polare sa att generatorn laddade "för lite" för att kunna ladda upp bägge batterierna men tror inte riktigt på för då borde bakre batteriet ändå fått någon form av laddningen även om det laddar 14 volt ?

I sådana fall hade inget av batterierna blivit laddade. Det är inte så att den laddar det främre batteriet först och sen det bakre, utan båda batterierna laddas samtidigt.
Så länge du har kabel mellan pluspolerna och gemensam jord så borde båda batterierna lämna samma spänning.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
GUPE94
19 maj 2017 · 97 Inlägg

rcy skrev:

GUPE94 skrev:
Okey, för en polare sa att generatorn laddade "för lite" för att kunna ladda upp bägge batterierna men tror inte riktigt på för då borde bakre batteriet ändå fått någon form av laddningen även om det laddar 14 volt ?

I sådana fall hade inget av batterierna blivit laddade. Det är inte så att den laddar det främre batteriet först och sen det bakre, utan båda batterierna laddas samtidigt.
Så länge du har kabel mellan pluspolerna och gemensam jord så borde båda batterierna lämna samma spänning.

Ja tänkte så med. Även om det bara laddar 14 volt så borde det bakre batteriet få laddning ändå. Det främre har stått i över 1 vecka och kunnat starta utan problem

GUPE94
19 maj 2017 · 97 Inlägg

GUPE94 skrev:

rcy skrev:

GUPE94 skrev:
Okey, för en polare sa att generatorn laddade "för lite" för att kunna ladda upp bägge batterierna men tror inte riktigt på för då borde bakre batteriet ändå fått någon form av laddningen även om det laddar 14 volt ?

I sådana fall hade inget av batterierna blivit laddade. Det är inte så att den laddar det främre batteriet först och sen det bakre, utan båda batterierna laddas samtidigt.
Så länge du har kabel mellan pluspolerna och gemensam jord så borde båda batterierna lämna samma spänning.

Ja tänkte så med. Även om det bara laddar 14 volt så borde det bakre batteriet få laddning ändå. Det främre har stått i över 1 vecka och kunnat starta utan problem

Mäter jag direkt på plusskbeln från främre batteriet visar det 13,6volt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang