Dåliga avgasvärden! Hur sänker jag förhöjt HC-värde?

V40V40
15 maj 2017 · 15 Inlägg

Häromdagen besiktigade jag min Volvo S40i -00 med Mitsubishis GDI motor.

Jag fick backning på
1. CO-Halt förhöjd vid förhöjd tomgång.
2. HC-halt för hög på tomgång.

Värdena var dessa:
CO-halt tomgång 0,08 (0,5)
CO-halt vid över 2000varv/min 0,58 (0,3)
HC-halt tomgång 162 (100)
lambdavärde vid 2000varv/min 1,03 (0,96-1,04)

Innan besiktningen körde jag bilen i 40min för att bilen skulle bli varm och därmed få katalysatorn att arbeta effektivare.
Jag körde runt i 20min med ett förhöjt varvtal, ca 4000varv/min, växel tre i 120km/h, detta för att sota ur motorn.

Det förhöjda CO-värdet beror troligen på att motorn är igensotad vilket verkar vara klassiskt på dessa GDI motorer med direktinsprutning. Det problemet kan jag lösa genom att tanka E85 innan besiktningen.

Mitt problem nu är hur jag får ner HC-värdet?
1.Kan det vara värt att testa att byta tändstift?
5.Kan det hjälpa att tanka E85, hur mycket isåfall?
6. Kan det bero på för hög tomgång, jag har nämligen ett problem på bilen med att tomgången pendlar mellan ca 400-2000varv (vilket skulle kunna bero på en trasig spjällägesgivare).

Har inte testat att byta katalysator ännu, tänkte först höra om problemet kan bero på den pendlande tomgången och en trasig gasspjällsgivare alternativt om problemet kan lösas tillfälligt med att tanka E85

Tacksam för svar

spillolja
15 maj 2017 · 4 014 Inlägg

E85 är ett bränsle med mycket lågt svavelinnehåll och högt oktantal så en sup av denna för 50-100:- vid varje fulltank gör gott för bilens själ, och är till viss del sotlösande, motorn är byggd för 98 oktan och är det bränske som ger bäst driftsekonomi

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
xXSammy
15 maj 2017 · 6 566 Inlägg

e85 är nr 1 på garaget med lösa problem, behöver inte göra något annat

eller så byter du gasspjäll, finns billigt från Atech https://atech2.se/volvo-/spj%C3%A4llhus … 3-705.html
Byt tändstift och gasa ur bilen rejält, behöver rensa insuget från sot
Görs bäst med hårda accelerationer

Senast redigerat av xXSammy (15 maj 2017)

De/Dem
spillolja
15 maj 2017 · 4 014 Inlägg

En tråd för oss som kör direktinsprutat
https://www.garaget.org/?car=398779
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zleepy Trucker
15 maj 2017 · 1 391 Inlägg

Din blandning mellan bensin och luft är knasig..

Lambdavärdet är ett framräknat tal som beskriver viktförhållandet mellan den bränslemängd och den luftmängd som används vid förbränningen i motorn. Lambdavärde 1,0 är idealet. Högre värden betyder luftöverskott (mager blandning), lägre värden betyder bränsleöverskott (fet blandning).

Så du bör kanske se över din LMM (då bilen verkar inte veta hur mycket luft den suger in)

åtgärdar du det så blir nog resten av värdena bra...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
V40V40
19 maj 2017 · 15 Inlägg

Nu har jag gjort en efterkontroll. Innan besiktningen så tankade jag 30% E85 och gasade ur bilen ordentligt innan. Väl på besiktningen så var värdena ännu högra än innan förutom lambda värdet som var 1.0. HC värdet var nu 281 och var tidigare 162. CO värdet vid 2500varv var 0,7 och var tidigare 0,58. Väldigt mystiskt. Nästa steg blir att byta tändstift och tanka 50% E85.

spillolja
19 maj 2017 · 4 014 Inlägg

Värderna tyder evt. på att katten är på väg att lämna in, oftast ökar HC-värdet med E85 iom med lägre förbränningstemperatur

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang