Bortplockad kardan

mickeL87
17 maj 2017 · 8 Inlägg

Har en liten fråga angående kardanen på  min v70 99 awd. Jag har hört att man kan plocka bort denna då det kostar för mycket att fixa. Problemet är stödlagret till kardanen som gör att det bankar slår och lever satan. Det ska kosta lite att byta denna om det ens går eller man får byta hela kardanen och då blir det mellan 10-12 tusen och känns som det är för mycket pengar. Nu till min fråga. Kan man slita bort hela kardanen så det blir framhjulsdrift och regbesikta om den till framhjulsdrift? Eller måste man göra något annat för att få det godkänt?

Utmarks-Loke
17 maj 2017 · 5 812 Inlägg

Regga kan du nog glömma, det går knappast på en så ny bil. Plocka bort och hoppas att de inte säger något på besiktningen

mickeL87
18 maj 2017 · 8 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Regga kan du nog glömma, det går knappast på en så ny bil. Plocka bort och hoppas att de inte säger något på besiktningen

Och vadfan ska man göra annars? Enligt liljas går det inte att byta utan man måste byta hela kardanen. Men enligt dom på regbesiktningen är det skitsnack, det går att byta men liljas tycker det är för mycket jobb och delen går att få tag i om man får tag i rätt folk. Ska man behöva skrota bilen eller slänga ut 10.000 papp på en bil som inte är värd det-

Mack Forum- och sitemoderator
18 maj 2017 · 26 112 Inlägg

mickeL87 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Regga kan du nog glömma, det går knappast på en så ny bil. Plocka bort och hoppas att de inte säger något på besiktningen

Och vadfan ska man göra annars? Enligt liljas går det inte att byta utan man måste byta hela kardanen. Men enligt dom på regbesiktningen är det skitsnack, det går att byta men liljas tycker det är för mycket jobb och delen går att få tag i om man får tag i rätt folk. Ska man behöva skrota bilen eller slänga ut 10.000 papp på en bil som inte är värd det-

Fast, när viscon funkar så funkar den faktiskt - i min mening - riktigt bra.
Visst, man gör inga donuts eller klättring i berg men det har aldrig varken modellen eller fyrhjulsdriften konstruerats för heller.
Kan, och är i mitt tycke, därför vara värt att fixa upp.

Köp delar från skroten om du vill vara snål.
Eller Blocket.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
mickeL87
18 maj 2017 · 8 Inlägg

Mack skrev:

mickeL87 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Regga kan du nog glömma, det går knappast på en så ny bil. Plocka bort och hoppas att de inte säger något på besiktningen

Och vadfan ska man göra annars? Enligt liljas går det inte att byta utan man måste byta hela kardanen. Men enligt dom på regbesiktningen är det skitsnack, det går att byta men liljas tycker det är för mycket jobb och delen går att få tag i om man får tag i rätt folk. Ska man behöva skrota bilen eller slänga ut 10.000 papp på en bil som inte är värd det-

Fast, när viscon funkar så funkar den faktiskt - i min mening - riktigt bra.
Visst, man gör inga donuts eller klättring i berg men det har aldrig varken modellen eller fyrhjulsdriften konstruerats för heller.
Kan, och är i mitt tycke, därför vara värt att fixa upp.

Köp delar från skroten om du vill vara snål.
Eller Blocket.

Och hur vet man om viscon ens fungerar? Är inte så insatt?

TurbOla Reservdansk
18 maj 2017 · 6 271 Inlägg

mickeL87 skrev:
Och hur vet man om viscon ens fungerar? Är inte så insatt?

Om bilen driver på alla 4 är det ett bra tecken...

Ärligt talat, så är det lättaste sättet att kolla, att hitta en grusplan eller annan yta med löst underlag. Tryck ifrån lite, du måste få framdäcken att släppa. Då kommer viscon att gå in och börja driva på bakhjulen.

Vid normal körning på asfalt lär du ha 90/10 eller 95/5 fördelningsmässigt.

Viscon går bara in när den känner att framhjulen slirar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mack Forum- och sitemoderator
18 maj 2017 · 26 112 Inlägg

mickeL87 skrev:

Mack skrev:

mickeL87 skrev:

Och vadfan ska man göra annars? Enligt liljas går det inte att byta utan man måste byta hela kardanen. Men enligt dom på regbesiktningen är det skitsnack, det går att byta men liljas tycker det är för mycket jobb och delen går att få tag i om man får tag i rätt folk. Ska man behöva skrota bilen eller slänga ut 10.000 papp på en bil som inte är värd det-

Fast, när viscon funkar så funkar den faktiskt - i min mening - riktigt bra.
Visst, man gör inga donuts eller klättring i berg men det har aldrig varken modellen eller fyrhjulsdriften konstruerats för heller.
Kan, och är i mitt tycke, därför vara värt att fixa upp.

Köp delar från skroten om du vill vara snål.
Eller Blocket.

Och hur vet man om viscon ens fungerar? Är inte så insatt?

Finns en ultimat tråd som tar upp ämnet: https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 17&p=1

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
mickeL87
18 maj 2017 · 8 Inlägg

TurbOla skrev:

mickeL87 skrev:
Och hur vet man om viscon ens fungerar? Är inte så insatt?

Om bilen driver på alla 4 är det ett bra tecken...

Ärligt talat, så är det lättaste sättet att kolla, att hitta en grusplan eller annan yta med löst underlag. Tryck ifrån lite, du måste få framdäcken att släppa. Då kommer viscon att gå in och börja driva på bakhjulen.

Vid normal körning på asfalt lär du ha 90/10 eller 95/5 fördelningsmässigt.

Viscon går bara in när den känner att framhjulen slirar.

Men är det som dom på regbesiktningen säger att det går att byta stödlagret på kardanen eller inte? Eller ska jag bara slopa kardanen och hoppas den går igenom besiktningen?

TurbOla Reservdansk
19 maj 2017 · 6 271 Inlägg
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
OlssonEmil
20 maj 2017 · 87 Inlägg

Dessa bilar slaktas dagligen av ungdomar, delar finns överallt! Fråga på facebooksidor som berör volvobilar eller liknande så kommer du garanterat hitta en billig kardan!

Senast redigerat av Beya (20 maj 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang