Honda Civic Aerodeck / MB9 - Något att ha?

noob_robban
18 maj 2017 · 53 Inlägg

Jag letar efter en praktisk bil som är billig men rolig att köra.

En bränslesnål kombi med en motor som gillar att varva. Behöver inte vara snabb så länge den morrar gött när man gasar.

Det närmaste jag kommit den beskrivningen när jag kikat runt på Blocket och Bytbil är Honda Civic Aerodeck, även känd som MB9. Problemet är att jag aldrig har kört någon, och känner ingen som gjort det heller, så jag går bara på siffror och antaganden. Så jag hoppas ni kan svara på några frågor.

För det första, är den lagom stor inuti? Kombi rymmer ju mycket baggage, men kan en 185cm tjockis sitta bekvämt i den? Jag har bara sett dom på gatan, har inte vågat fråga ägarna om jag får provsitta. xD

Är den skoj? Alla jag frågat om vanliga små Civic säger att de är roliga att köra även med en liten 1,5l motor. Men hur blir den lilla motorn i en större bil?

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Xebers76
18 maj 2017 · 2 250 Inlägg

Just MB9 har D15Z8 motorn, den har absolut inget bottenvrid, och den lilla effekt som finns kommer vid ca 5000varv, varvillig japp, låter helt otroligt gött med öppet luftfilter, bagaget är ganska litet, lätt att parkera, man sitter bekvämt, bra sikt, dåligt rostskydd, drar 0.5 landsväg och 0.75 blandad körning, toppar ca 180 på mätaren, 0-100 på 12 sekunder, väldigt bra väghållning, bara fråga allt du undrar smile

noob_robban
18 maj 2017 · 53 Inlägg

Xebers76 skrev:
Just MB9 har D15Z8 motorn, den har absolut inget bottenvrid, och den lilla effekt som finns kommer vid ca 5000varv, varvillig japp, låter helt otroligt gött med öppet luftfilter, bagaget är ganska litet, lätt att parkera, man sitter bekvämt, bra sikt, dåligt rostskydd, drar 0.5 landsväg och 0.75 blandad körning, toppar ca 180 på mätaren, 0-100 på 12 sekunder, väldigt bra väghållning, bara fråga allt du undrar smile

Låter ju ändå som en okej bil då! De flesta som ligger ute till salu nu i landet kostar runt 10 000 kr. För det priset är jag glad bara det finns CD-stereo.

Detta skulle i så fall bli min första bil. Är fortfarande ny på att köra så en lättparkerad sak som inte slirar omkring på vägen låter skitbra för mig. big_smile

Om vi säger så här då, skulle du kunna tänka dig att bila ner till typ Tyskland med tre polare i en Aerodeck? Det är en sån grej som jag skulle vilja kunna göra med min bil. Då spelar ju saker som komfort, AC och sånt en stor roll. Och hur bra den hänger med på motorvägen. Och såklart körglädje om man nu ska köra timmar i sträck.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Xebers76
18 maj 2017 · 2 250 Inlägg

Ac var ju tillval så inte alla bilarna som har det, och motorn blir brutalt slö när ACn är igång så man får slå av den vid omkörning på motorväg, dessa bilar saknar farthållare och gaspedalen går väldigt lätt så man får kramp i foten. Tankventialtionen slår till o från emellanåt, detta påverkar motorns varvtal vilket märks vid långfärd, så plöttsligt börjar bilen sakta öka i hastighet så man får släppa lite på gasen, sen efter en stund så går det tillbaks igen och då börjat bilen sacka. Man lär sig hantera det men det är fett störigt, jag monterade farthållare i min så försvann det problemet.

Dem finns med ett gäng olika motorer, 1.5an är bäst, 1.4an är lite väl slö, 1.6 är bara väldigt ovanlig, 1.8VTEC fanns inte i kombin här i sverige, 2.2 diesel fanns inte alls i sverige

noob_robban
18 maj 2017 · 53 Inlägg

Tja, jag behöver sällan AC ändå, föredrar att veva ner rutorna.
Installera farthållare, var det ett svårt jobb? En snabb googling säger att det kan både vara jättelätt eller krångligt beroende på bilmodell.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Xebers76
19 maj 2017 · 2 250 Inlägg

Om du kollar vad jag gjort med min Aerodeck så ser du att farthållare är den lilla biten hahah ne men är man lite händig så finns det eftermarkadsgrejer att montera

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang