Är det värt att lägga pengarna på att fixa ACn?

Skodasnubbe
18 maj 2017 · 8 Inlägg

Hej!

Köpte mig en Octavia 1.6 tdi från 2012 för någon vecka sedan. Testade den och märkte inga större fel på den så det blev ett köp.

Tyvärr hade jag inte tur med vädret för att testa ACn fullt ut (endast 4 grader ute) den dagen jag körde bilen. Enligt handlaren fungerade den till viss del men jag tror den är helt slut. Har kollat runt lite på nätet gällande kostnader för att laga AC:n men får allt från 2000 kr till 15 000 kr i rep kostnad.

Någon här som har haft samma problem och kan ge lite råd?

simlar
18 maj 2017 · 5 516 Inlägg

Ja svårt att säga vad som kan vara fel.

Vanligaste felorsakerna är:
Dåligt med köldmedel
Dåligt tryck i systemet
Läckage i systemet
Defekt AC-kompressor
Defekta ställmotorer till värmespjällen

Börja med att läsa ut felkoder då dessa bilar felkodar ifall något spjäll inte fungerar och även ifall det är lågt tryck i AC-systemet.

Kyler ACn alls eller kyler den bara dåligt?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Soulman
18 maj 2017 · 1 271 Inlägg

Skodasnubbe skrev:
Hej!

Köpte mig en Octavia 1.6 tdi från 2012 för någon vecka sedan. Testade den och märkte inga större fel på den så det blev ett köp.

Tyvärr hade jag inte tur med vädret för att testa ACn fullt ut (endast 4 grader ute) den dagen jag körde bilen. Enligt handlaren fungerade den till viss del men jag tror den är helt slut. Har kollat runt lite på nätet gällande kostnader för att laga AC:n men får allt från 2000 kr till 15 000 kr i rep kostnad.

Någon här som har haft samma problem och kan ge lite råd?

Ja vad tycker du själv?
Vill du inte veta om det kostar 2000 eller 15.000 att fixa? Betalade du 2000 eller 15.000 mindre för bilen eftersom handlaren tydligen upplyste dig om att ACn hade en bristande funktion?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Skodasnubbe
19 maj 2017 · 8 Inlägg

Soulman skrev:

Skodasnubbe skrev:

Ja vad tycker du själv?
Vill du inte veta om det kostar 2000 eller 15.000 att fixa? Betalade du 2000 eller 15.000 mindre för bilen eftersom handlaren tydligen upplyste dig om att ACn hade en bristande funktion?

Fick 5000 sänkt för att den saknade vinterdäck och lite andra skavanker i lacken bla. Han ville inte gå ner för att ACn enligt honom kylde dåligt. Så fick inget avdrag för den.

simlar skrev:
Ja svårt att säga vad som kan vara fel.

Vanligaste felorsakerna är:
Dåligt med köldmedel
Dåligt tryck i systemet
Läckage i systemet
Defekt AC-kompressor
Defekta ställmotorer till värmespjällen

Börja med att läsa ut felkoder då dessa bilar felkodar ifall något spjäll inte fungerar och även ifall det är lågt tryck i AC-systemet.

Kyler ACn alls eller kyler den bara dåligt?

Kyler inte ett dugg. Var 24 grader igår så var prima läge att testa ut den. Funderar på att köra in den på AC service. Kostar 1000 kr. Då bör jag veta allt.

simlar
19 maj 2017 · 5 516 Inlägg

Skodasnubbe skrev:
Kyler inte ett dugg. Var 24 grader igår så var prima läge att testa ut den. Funderar på att köra in den på AC service. Kostar 1000 kr. Då bör jag veta allt.

Lys med en ficklampa ner på AC-kompressorns remskiva, det händer ibland att skruven i mitten på remskivan åker ut eller rentav lossnar.
Då snurrar remskivan men inte själva kompressordelen i AC-kompressorn och då fungerar ej ACn.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang