Motornummer vw jetta -85 ombyggd från bensin till diesel.

jetta83
19 maj 2017 · 6 Inlägg

Hej smile

Jag har en jetta diesel 1985 som jag köpte på Gotland och tog till Stockholm den har stått stor del i lada och är i topp skick han jag köpte den av har bytt bensin motorn till en diesel. Han har dock inte reggat den med den motorn i det är en 1.6l från en golf 3 och jettan hade en 1,6l bensin också om jag inte mins fel. På bilprovningen säger dom att man måste ha motornummret och att vw verkstäder kan formulera om det till något sorts bevis på att bilen klarar den motorn som han har monterar. Haha det är ju löjligt alla vet ju att den klarar det den har knapt hundra häst.wink

Min fråga är nu vet någon här hur man översätter nummret själv?
Jag har nummrerna som jag har hittat på motorn och kan skicka dom här.

Tacksam för svar. big_smile

Utmarks-Loke
19 maj 2017 · 5 809 Inlägg

Säker på att det är 1,6 och inte 1,9? Med eller utan turbo? När man dieselkonverterar är det oftast inte hästkrafterna som sätter stopp, utan vridet. Du måste kolla upp hur många Nm den nya motorn har.

jetta83
19 maj 2017 · 6 Inlägg

Han sa att det var en 1,6l det står inget på den nuvarade och den är utan turbo. När jag ringde och förklara på bilprivningen hela grejen sa han att det det borde gå med största sannolikhet att regga med den nuvarande motorn bara man hade nummrena översatta.

Senast redigerat av jetta83 (19 maj 2017)

Utmarks-Loke
19 maj 2017 · 5 809 Inlägg

Då är den antagligen från golf mk2, jag tror inte mk3 hade mindre än 1,9. Motorkod JP var 1,6l utan turbo. Cirka 54hk och 100Nm.

jetta83
19 maj 2017 · 6 Inlägg

okej jasså det stämmer nu när du säger det men räcker det att uppge det till besiktningen då om fallet är som jag beskriver?

Utmarks-Loke
20 maj 2017 · 5 809 Inlägg

Vet ej

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 maj 2017 · 13 669 Inlägg

du skriver själv ett intyg..  när du monterar en dieselspis i en bil som är äldre än 1999  så behöver följande fungera   kallstartsfunktion och avstänging via nyckel.

sen har man lite andra grejer att tänka på   det är effekten..
dom har ju ingen aning vad det är för motor dom kan inte heller ta reda på det utan att jävla krångel så dom litar på ditt intyg.   just din bil borde haft 74hk  för att slippa alla problem väljer du att regga den med en motor som har mindre effekt än den..  skulle ta dessa uppgifter och skriva ner. 

1.6 D  tillhörande Vw Golf 1987
motorkod JP
1,588 cc (96.9 cu in)
40 kW (54 hp; 54 PS) @ 4,800 rpm
100 N·m (74 ft·lbf) @ 2,300–2,900 rpm

för det passar ju bra med dina papper..  divs 74hk 125nm vrid som du har original

1.6
1983–1992
I4 Carburettor
EZ/ABN
1,595 cc (97.3 cu in)
55 kW (74 hp; 75 PS) @ 5,000 rpm
125 N·m (92 ft·lbf) @ 2,500 rpm

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 maj 2017 · 13 669 Inlägg

så här säger sfro om reggning med dieselbilar.
Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 maj 2017 · 13 669 Inlägg

1.9d 47 kilowatts (64 PS; 63 bhp) @ 4,300 rpm; 124 N·m (91 lbf·ft) @ 2,500-3,200 rpm  motorkod  AEF

denna motor ska det vara om det är från en golf.. denna sitter i golf passat mfl  89-93

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 maj 2017 · 13 669 Inlägg

GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT
Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden:
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
 

detta skriver sfro om effektökning!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jetta83
21 maj 2017 · 6 Inlägg

okej ja då skriver man ett själv bra tackar så mycket.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2017 · 13 669 Inlägg

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=76132

scrolla ner och kolla på S_österdahl inlägg där ligger intyget han skrev till sin bil när han reggade den..iof bensin men det skiljer inget

skulle lägga till hur mycket effekt din original motor har eftersom din bil inte är specad på samma sätt i deras papper..  Volvo har intygat att en 700/900 klarar en hel del mer effekt än dom säljs med.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2017 · 13 669 Inlägg

https://1drv.ms/f/s!ArU-F91gg6KajG8vIQIuu8Hm_Zpc 

Gjorde den här lite snabbt..   la upp den som pdf och Word fil.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jetta83
21 maj 2017 · 6 Inlägg

Men du vad bra tackar så mycket big_smilebig_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang