Dispo
21 maj 2017
· 1 Inlägg
trubbelturbo skrev:
Ibland sitter jag och myser och kollar på lite fina bilar på facebook-gruppen back to the oldskool. Inte sällan brukar man se dragbilar med såna här containertrailers. Oftast holländska? Vad är poängen med att ha 5 axlar? Känns som en onödigt tung och krånglig konstruktion, och man får väl ända inte lasta mer? Vad jag hittat när jag googlat verkar det som om Nederländerna har en max gräns på 50ton bruttovikt.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ … e=5977FD13
Bilden förvillar.
Det är inget chassi att köra tankar på.
Det är, precis som ni nosat reda på en delbar trailer, nummerplåtsmässigt faktiskt en trefordonskombination.
Det har funnits olika varianter på temat.
Först var sista delen bara en hjulförsedd "plattform" som inte kunde flyttas efter det att man ställt av hos kund, och under en period var det vanligt att sista delen istället var byggd som en kärra avsedd endast för gårdsrangering.
Inte så lätt att dra 20 ton kärra bakom en 2-axlad dragbil...
Snyggaste lösningen just nu har Broshuis:
https://m.youtube.com/watch?v=k76m6RRHDmk
Såklart!
Men varför?
"Trångt" som ni varit inne på är lite halvsant, "kunna köra kort" en annan, men den riktiga anledningen ser ut så här:
På kontinenten har inte SIMA-konceptet fått samma genomslag som i Norden. Man lossar sällan i markplan, utan istället mot port eller lastbrygga.
...och, kunderna kräver "containern längst bak" alldeles oavsett vikt på burken. Så klart...
Så, antingen får man köra med tung 20' längst bak, utan tryck på drivaxlarna, skaffa ett vevchassi som knappast gör till eller från i just det avseendet, köpa 40' chassi med flyttbar 20' position - eller skutta runt med en fimp som bara lastar just 1 x 20' och inget mer.
Haken är att man blir begränsad till just det - köra bara en enda betald 20'.
Holländarna använde gärna bil och släp för att lösa ekvationen "2 x 20' som skall åt samma håll för två olika kunder"
Ka-ching!
Men, man är fortfarande begränsad. Det enda man kan lasta i hamnen är just 2 x 20' och det är inte alla dagar i veckan det går att få ihop lönsamma kombinationer.
Alltså, stillestånd en dag i veckan kunde man kanske klara om de andra fyra gav ordentligt klirr i kassan. 2 dagar i veckan?
Nej, då går man back.
Enter "combichassis" som trots våldsamt mycket högre inköpspris, högre underhållskostnader, högre egenvikt och lägre lastvikt ändå kan ge bättre lönsamhet i slutändan, genom att fordonet ges större flexibilitet.
Bara en sådan sak som att man kan gå in i ett hamnavsnitt och lyfta av sin exportcontainer och hämta nästa jobb på samma ställe, oavsett typ av burk betyder massor.
Alternativet är att köa sig in på ett ställe för att lyfta av, och sedan rulla tom till en annan del av hamnen - eller rent av till en annan hamn för att igen ställa sig i kö för ett jobb som passar bilen.
Tomkörning Hamburg - Bremerhaven eller Rotterdam - Antwerpen är inte ovanligt när volymerna sviktar. Kostar tid och pengar.
Den som har nytta av ett sådant chassi och kan räkna hem investeringen är små och medelstora transportföretag med engagerade chaufförer som förmår ta vara på dessa ömtåliga trailers.
Dom som köper dom däremot är ofta större åkerier. Dels för "status" - man "skall ha" några sådana chassin när man kommit upp på en viss nivå, och dels ofta för att uppmuntra och särskilja
en eller kanske några duktiga och lojala chaufförer bland de anställda.
Dom känner sig "utvalda" och offrar sedan ändå mer av sin fritid åt företaget, och andra chaufförer i firman får något att se upp till.
Man kan alltså räkna hem ett dyrt chassi på fler sätt än vad som först verkar möjligt...
Lite om framtiden:
Holland har de mest liberala reglerna nere på kontinenenten både vad gäller totalvikter och -längd.
Där provar man sig fram på nya vikter och längder. 60'ekipage rullar på flera sträckor, och även 3 x 7,82 växelflaks kombinationer på strax under 30 meter.
Dessa olika koncessioner löper med vissa villkor, och utvärderas löpande.
Man tillåter även höga totalvikter i dessa fordonståg, +70 ton är inte ovanlig som generellt tillstånd.
Det är Holland som driver utvecklingen av mer effektiva landsvägsfordon nere på kontinenten.
Tyskland släpar efter. Dom har en mycket effektiv järnvägslobby som länge blockerat all utveckling.
Hamburg - Lubeck och Hamburg - Hannover är två sträckor som "alltid" varit öppna att söka koncession för 24-meters ekipage. Bara ett fåtal aktörer har haft kontakter och kontanter nog att fullfölja sina ansökningar, dock...
Tyskland öppnar nu upp för 25,25m i mycket större utsträckning än tidigare, men lobbyn har tillsvidare lyckas bromsa totalvikten till samma 40 ton som för ett vanligt trailerekipage.
Well, det är en öppning i vart fall. Man får väl börja med att köra Corn Flakes i en riktning och isolering som hemlass...
Så gubbs, nu vet ni både det TS frågade efter, och lite till utöver det också.
Visst är det fantastiskt med forum?
Fuck Facebook!
Dispo
Senast redigerat av Dispo (21 maj 2017)