Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
21 maj 2017 ·

Vettemannen skrev:

Ivanhoe81 skrev:

Vettemannen skrev:

Jag fattar inte att Chevrolet sätter sitt märke på dessa skitbilar från korea!!!

/Benny

Förstår inte det heller men det var den enda bilen som jag fick låna pengar till

Jamen det är en annan sak. Det är iaf. skitbilar.

/Benny

Chevrolet Spark är en miljöbil.

Ivanhoe81
21 maj 2017 · 15 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Ivanhoe81 skrev:

Förstår inte det heller men det var den enda bilen som jag fick låna pengar till

Jamen det är en annan sak. Det är iaf. skitbilar.

/Benny

Chevrolet Spark är en miljöbil.

Inte i dagens läge med 114g utsläpp enligt mina papper

Men krånglar gör den ju bara med, har haft den i 7 år och ingen av volvobilarna jag haft har krånglat så mycket som denna gör

Muttley
21 maj 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Jösses vad svårt det var då.
Nej jag undrar återigen fast med enklare ord:

Får inte jag som Priusägare tycka att din V70N är tråkig?

Ett enkelt ja eller nej kan besvara frågan.

Självklart får du inte det.  Man får inte tycka "svensk" container som sörplar i sig flera kubik är fula.
Alla bilar som är snåla däremot är fula, kvittar om de är snygga.

Tycker för övrigt att min bil är ganska snygg för att vara fransk.

Nu går vi in på trådens riktiga ämne och släpper volvo och alla andra märkesdiskussioner där vi kan kränka olika märken???

Förmodligen inte då det är lätt att skriva saker men inte svara upp för det skrivna.

Visst det vore trevligt och fördelaktigt om trådens syfte kunde återupptas utan att det ska hackas i vanlig ordning på dom personer som av olika anledningar kör miljöbilar.
Mégane är rätt trevligt designad i din generation (för att vara en fransk värdelös skitbil, nu blev jag först med den kommentaren och övriga äro onödiga) med ett halt yttre och ombonat inre. Jag inväntar Renaults laddhybrid med...spänning. wink

Tack Tack.
Jag tycker min bil är snygg, jag tycker 2017 års modell är mycket snygg och trevlig invändigt med.

För att förklara varför jag har min bil se denne uträkningen, baserat ENDAST på bränslet. Och då gör jag en stor besparing rent miljömässigt men kan såklart gå längre vilket är tanken i framtiden.
Och folk säger att en s70 inte är så dyr

Räknat på 1732 mil per år vilket blir jobbpendlingen (inget nöje inräknat)

S70 räknat på 1 liter milen (ja de är så)   22522kr
Megane räknat på 0.5 milen                      11261kr

Jag hoppas att den dagen jag kommer byta, att megane finns med hybrid i vettigt pris smile

Evildan
21 maj 2017 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Självklart får du inte det.  Man får inte tycka "svensk" container som sörplar i sig flera kubik är fula.
Alla bilar som är snåla däremot är fula, kvittar om de är snygga.

Tycker för övrigt att min bil är ganska snygg för att vara fransk.

Nu går vi in på trådens riktiga ämne och släpper volvo och alla andra märkesdiskussioner där vi kan kränka olika märken???

Förmodligen inte då det är lätt att skriva saker men inte svara upp för det skrivna.

Visst det vore trevligt och fördelaktigt om trådens syfte kunde återupptas utan att det ska hackas i vanlig ordning på dom personer som av olika anledningar kör miljöbilar.
Mégane är rätt trevligt designad i din generation (för att vara en fransk värdelös skitbil, nu blev jag först med den kommentaren och övriga äro onödiga) med ett halt yttre och ombonat inre. Jag inväntar Renaults laddhybrid med...spänning. wink

Tack Tack.
Jag tycker min bil är snygg, jag tycker 2017 års modell är mycket snygg och trevlig invändigt med.

För att förklara varför jag har min bil se denne uträkningen, baserat ENDAST på bränslet. Och då gör jag en stor besparing rent miljömässigt men kan såklart gå längre vilket är tanken i framtiden.
Och folk säger att en s70 inte är så dyr

Räknat på 1732 mil per år vilket blir jobbpendlingen (inget nöje inräknat)

S70 räknat på 1 liter milen (ja de är så)   22522kr
Megane räknat på 0.5 milen                      11261kr

Jag hoppas att den dagen jag kommer byta, att megane finns med hybrid i vettigt pris smile

Jag har alltid vurmat för franska bilar i synnerhet citroen med sina lite udda lösningar och designdrag.
Min Prius räknat på samma bränslepris 13kr.
8330kr. Räknar då utan pluginladdning men på 0.37 som förbrukning.
Med laddmöjlighet hemma och arbetsplats med 3mil enkel resa skulle den förbruka enbart el dom första 2milen och 0.37 den sista milen. Visst kostar elen och batterierna laddas maximalt med 3.3kw vilket i runda slängar blir 4-5kr.
Bränsle 4.81kr/mil
El 2.5kr/mil.
Enkel resa till arbetet 4.81+5=9.81/3=3.27kr milen.
Nu räknar jag med gratis laddning på arbetsplatsen vilket gör att hemresan kostar 4.81kr i bränsle för 3mil=1.61kr
1732mil/2=866
Till arbetet: 866×3.27=2832kr.
Från arbetet: 866×1.61=1395kr.
2832+1395=4227kr i energikostnad.
Visst en pluginprius kostar från ca 120000kr och uppåt vilket är en del pengar men totalkostnaden är svårslagen jämfört med andra jämförbara bilar.
Men vad vet jag... big_smile

Muttley
21 maj 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Förmodligen inte då det är lätt att skriva saker men inte svara upp för det skrivna.

Visst det vore trevligt och fördelaktigt om trådens syfte kunde återupptas utan att det ska hackas i vanlig ordning på dom personer som av olika anledningar kör miljöbilar.
Mégane är rätt trevligt designad i din generation (för att vara en fransk värdelös skitbil, nu blev jag först med den kommentaren och övriga äro onödiga) med ett halt yttre och ombonat inre. Jag inväntar Renaults laddhybrid med...spänning. wink

Tack Tack.
Jag tycker min bil är snygg, jag tycker 2017 års modell är mycket snygg och trevlig invändigt med.

För att förklara varför jag har min bil se denne uträkningen, baserat ENDAST på bränslet. Och då gör jag en stor besparing rent miljömässigt men kan såklart gå längre vilket är tanken i framtiden.
Och folk säger att en s70 inte är så dyr

Räknat på 1732 mil per år vilket blir jobbpendlingen (inget nöje inräknat)

S70 räknat på 1 liter milen (ja de är så)   22522kr
Megane räknat på 0.5 milen                      11261kr

Jag hoppas att den dagen jag kommer byta, att megane finns med hybrid i vettigt pris smile

Jag har alltid vurmat för franska bilar i synnerhet citroen med sina lite udda lösningar och designdrag.
Min Prius räknat på samma bränslepris 13kr.
8330kr. Räknar då utan pluginladdning men på 0.37 som förbrukning.
Med laddmöjlighet hemma och arbetsplats med 3mil enkel resa skulle den förbruka enbart el dom första 2milen och 0.37 den sista milen. Visst kostar elen och batterierna laddas maximalt med 3.3kw vilket i runda slängar blir 4-5kr.
Bränsle 4.81kr/mil
El 2.5kr/mil.
Enkel resa till arbetet 4.81+5=9.81/3=3.27kr milen.
Nu räknar jag med gratis laddning på arbetsplatsen vilket gör att hemresan kostar 4.81kr i bränsle för 3mil=1.61kr
1732mil/2=866
Till arbetet: 866×3.27=2832kr.
Från arbetet: 866×1.61=1395kr.
2832+1395=4227kr i energikostnad.
Visst en pluginprius kostar från ca 120000kr och uppåt vilket är en del pengar men totalkostnaden är svårslagen jämfört med andra jämförbara bilar.
Men vad vet jag... big_smile

Fördelen med din plugin är ju då att den peng du sparar på jämfört med en slukande bil i 0,8-1 liter per mil klassen kan du lägga på det möjliga lånet man tagit eller för den delen andra viktigare saker.

Hade twizyn haft dubbel räckvidd fysiskt så hade jag utan tvekan parkerat den hemma hos mig och använt som pendelbil 10 månader om året då vi inte har de halt smile

Evildan
21 maj 2017 ·

Ivanhoe81 skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Jamen det är en annan sak. Det är iaf. skitbilar.

/Benny

Chevrolet Spark är en miljöbil.

Inte i dagens läge med 114g utsläpp enligt mina papper

Men krånglar gör den ju bara med, har haft den i 7 år och ingen av volvobilarna jag haft har krånglat så mycket som denna gör

Men den var en miljöbil när du köpte den. 114g är även i dags datum ett lågt utsläpp. Surt att den jävlas med dig, mig veterligen brukar Daewoo bygga pålitliga bilar.

Ivanhoe81
21 maj 2017 · 15 Inlägg

Evildan skrev:

Ivanhoe81 skrev:

Evildan skrev:

Chevrolet Spark är en miljöbil.

Inte i dagens läge med 114g utsläpp enligt mina papper

Men krånglar gör den ju bara med, har haft den i 7 år och ingen av volvobilarna jag haft har krånglat så mycket som denna gör

Men den var en miljöbil när du köpte den. 114g är även i dags datum ett lågt utsläpp. Surt att den jävlas med dig, mig veterligen brukar Daewoo bygga pålitliga bilar.

Min bil var väl ett typiskt måndagsexemplar eller från fredag eftermiddag när alla vill hem
För det har varit det ena efter det andra som behövts att åtgärdas på den
Har fått låna pengar för att renovera den  har nog lagt ut 30-40 000 kr på den under 7 års tid som jag ägt den

Janneutanb
22 maj 2017 · 7 271 Inlägg

Människan som individer är egoistiska och täcker oftast sig själv och folk i sin närhet.
Och med en sån långdragen effekt som växthuseffekten faktiskt är så är det väldigt svårt att få individer att bry sig.
Det är ett verkligt problem och jag tror vi kommer få enorma problem dom närmaste 100 åren.
Trots den vetskapen så kör jag inte miljömässigt. Dock har jag faktiskt övervägt el-hybrid men än så länge har egoistiska mig vunnit.
Det som är ännu roligare är att det är sällan svårt att motivera byte till el-hybrid då dom oftast ger ett billigare och mer bekymmerfritt bilägande.

Det krävs mycket mer kunskap till folket om vad som faktiskt händer här på jorden och det måste komma globala lagar om utsläpp inom alla sektioner.

Evildan
22 maj 2017 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Tack Tack.
Jag tycker min bil är snygg, jag tycker 2017 års modell är mycket snygg och trevlig invändigt med.

För att förklara varför jag har min bil se denne uträkningen, baserat ENDAST på bränslet. Och då gör jag en stor besparing rent miljömässigt men kan såklart gå längre vilket är tanken i framtiden.
Och folk säger att en s70 inte är så dyr

Räknat på 1732 mil per år vilket blir jobbpendlingen (inget nöje inräknat)

S70 räknat på 1 liter milen (ja de är så)   22522kr
Megane räknat på 0.5 milen                      11261kr

Jag hoppas att den dagen jag kommer byta, att megane finns med hybrid i vettigt pris smile

Jag har alltid vurmat för franska bilar i synnerhet citroen med sina lite udda lösningar och designdrag.
Min Prius räknat på samma bränslepris 13kr.
8330kr. Räknar då utan pluginladdning men på 0.37 som förbrukning.
Med laddmöjlighet hemma och arbetsplats med 3mil enkel resa skulle den förbruka enbart el dom första 2milen och 0.37 den sista milen. Visst kostar elen och batterierna laddas maximalt med 3.3kw vilket i runda slängar blir 4-5kr.
Bränsle 4.81kr/mil
El 2.5kr/mil.
Enkel resa till arbetet 4.81+5=9.81/3=3.27kr milen.
Nu räknar jag med gratis laddning på arbetsplatsen vilket gör att hemresan kostar 4.81kr i bränsle för 3mil=1.61kr
1732mil/2=866
Till arbetet: 866×3.27=2832kr.
Från arbetet: 866×1.61=1395kr.
2832+1395=4227kr i energikostnad.
Visst en pluginprius kostar från ca 120000kr och uppåt vilket är en del pengar men totalkostnaden är svårslagen jämfört med andra jämförbara bilar.
Men vad vet jag... big_smile

Fördelen med din plugin är ju då att den peng du sparar på jämfört med en slukande bil i 0,8-1 liter per mil klassen kan du lägga på det möjliga lånet man tagit eller för den delen andra viktigare saker.

Hade twizyn haft dubbel räckvidd fysiskt så hade jag utan tvekan parkerat den hemma hos mig och använt som pendelbil 10 månader om året då vi inte har de halt smile

Jag har 4.5km enkel resa till jobbet vilket gör att jag transporterar mig utan kostnad för framdrivning då laddning av den gröna elen sker gratis. Twizy är skitrolig att köra på krokiga småvägar. Men inte någon praktisk transportör som skulle fungera dagligdags för oss.

hardrox
22 maj 2017 · 731 Inlägg

Jag ser fram emot dagen då det finns hybridbilar av den sorten som jag gillar, idag gör det inte det. VW satsar på el nu och det skulle vara kul om nästa R kom som hybrid.

Audi RS3 (2018)
Jokabsson
22 maj 2017 · 1 175 Inlägg

hardrox skrev:
Jag ser fram emot dagen då det finns hybridbilar av den sorten som jag gillar, idag gör det inte det. VW satsar på el nu och det skulle vara kul om nästa R kom som hybrid.

Golf och Passat GTE är ju riktigt härliga!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 maj 2017 · 17 448 Inlägg

Blåste om en Peugeot iOn  på motorvägen häromdagen i en inte speciellt miljövänlig bil. Ser den ibland. Går den trögt eller är föraren rädd om laddningen bara?

Någon som provat en dylik?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
22 maj 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
Blåste om en Peugeot iOn  på motorvägen häromdagen i en inte speciellt miljövänlig bil. Ser den ibland. Går den trögt eller är föraren rädd om laddningen bara?

Någon som provat en dylik?

Körde Miev för kanske tre år sedan och upplevde den som småpigg i farter upp till 70km/h för att vara en microbil dvs.
Toppfarten är någonstans strax över 120km/h och då känns det att bilen är liten.
Räckvidden är i realiteten strax under 15mil och det är ju klart att kör föraren sparsamt räcker strömmen längre.

hardrox
22 maj 2017 · 731 Inlägg

Cracksoup skrev:

hardrox skrev:
Jag ser fram emot dagen då det finns hybridbilar av den sorten som jag gillar, idag gör det inte det. VW satsar på el nu och det skulle vara kul om nästa R kom som hybrid.

Golf och Passat GTE är ju riktigt härliga!

De är dom säkert, men dom räcker inte till för mig haha.. R känns inte speciellt snabb heller..

Audi RS3 (2018)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 maj 2017 · 17 448 Inlägg

Varför kör vi miljöbil? Jo, tack vare Evildan. Att den är miljöklassad bryr jag mig inte om. Skatten på 360:- /år och en förbrukning under 0.5 l/mil samt en rent löjligt låg försäkringskostnad var tungt vägande skäl. Sen fanns det automatlåda och klimatanläggning. Två krav från mig vid bilköp.

Självklart kör vi denna så mycket som möjligt. Om man ska till affären så behövs det inte vevas igång de andra bilar som finns tillgängliga med stora motorer. På en semestertripp eller helt enkelt en längre tur kan dessa brukas. I mån av fint väder.

Så japp. En miljömupp. Fast ofrivilligt :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
22 maj 2017 · 9 296 Inlägg

hardrox skrev:

Cracksoup skrev:

hardrox skrev:
Jag ser fram emot dagen då det finns hybridbilar av den sorten som jag gillar, idag gör det inte det. VW satsar på el nu och det skulle vara kul om nästa R kom som hybrid.

Golf och Passat GTE är ju riktigt härliga!

De är dom säkert, men dom räcker inte till för mig haha.. R känns inte speciellt snabb heller..

Nu vet jag inte exakt vad som gillas, men en Lexus GS450h skäms inte om man vill åka snabbt. Perfekt miljöbil för bensinskallar i mitt tycke. Men det är inte någon plug in så den kanske inte räknas.

Personligen är jag nog en miljöbov på många vis. Hobbybilarna jag kör är ju rena monstren vad gäller avgaser. Samtidigt så går de inte så många mil. Själv är jag helt klart intresserad av hybrid, men känner att det inte finns någon lämplig för mig idag, förutom ovan nämnda GS450h, vilken än så länge är för dyr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TurbOla Reservdansk
22 maj 2017 · 6 271 Inlägg

MickeEng skrev:
Alla pratar om att bilar och transportsektorn släpper ut koldioxid som påverkar växthuseffekten och visst gör dom det, men boskapshållning och boskapsuppfödning är en mycket större orsak till koldioxid utsläpp. Så om flera skulle avstå från att konsumera animaliska produkter skulle det hjälpa till att skapa ett bättre klimat. Regnskog som avverkas i en rasande takt för att skapa betesmarker och odlingsmark. Regnskogen är jordens lungor vad händer när den försvinner. Finns en dokumentär som heter Cowspirasy  som skildrar boskapshållning. Finns också lite tänkvärd läsning på Ecoprofile.

http://dai.ly/x2zuhks

http://www.ecoprofile.se/thread-520-Bos … terna.html

Ursäkta, men att hänvisa till Cowspiracy som är en ren propaganda-film och full av faktafel är ju ungefär lika vettigt som att hänvisa till Mein Kampf.

Boskap ingår i det ekologiska kretsloppet, och innebär därför ett nollsummespel på ett sätt som våra fossilbränsledrivna fordon inte gör.
Att det avverkas regnskog för betesmarkers skull är ju såklart en annan sak, men därför är det viktigt att vi köper lokalt och närproducerad mat.
Den miljöpåverkan som finns i det svenska jordbruket är minimalt jämfört med många andra länder, som inte har ett lika effektivt och bra brukningssätt.
Dessutom behandlas djuren på våra svenska gårdar väl, och vi har ju för övrigt en tillsynsmyndighet som håller koll, det är det inte alla länder som har.




För att återgå till tråden, så kör jag min gamla V8 med gott samvete, då mängden utsläpp från den bilen vad gäller tillverkning och körning fortfarande är lägre än utsläppen som skapas när man bygger en elbil.
Dessutom är ju frågan hur lång livslängden är på en ny elbil? Hur länge kommer batterierna att tillverkas, är elfel för dyra för att åtgärda på moderna bilar?
Läste att många försäkringsbolag drar sig för att åtgärda komplicerade elfel, eftersom det kostar för mycket i felsökning och reparation.
Rapportage om elfel på bilar
Gammal bil miljövänligare än ny elbil

Senast redigerat av TurbOla (22 maj 2017)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MaskinarN
22 maj 2017 · 500 Inlägg

Jag kör Volvo 945 som dricker 1.1 l/mil och en S500L som dricker 1.5 l/mil.

För att bättra på mina siffror bygger jag nu en RIKTIG miljöbil (se projekt) wink

När jag slutat plugga är jag dock inte främmande för en Tesla eller likvärdig snabb elbil. Hybrider är korkade - släpa på två drivlinor, du får inte det bästa av två världar, du får det sämsta.

De flesta kör inte miljöbil för att de är antingen dyra (tesla) eller trista (prius). Det kommer nog att ändras mycket den närmsta tiden dock.

Jag tror personligen på vätgas då räckviddsångesten på elbilar är svår att övervinna. Då kan man även producera vätgas hemma med solceller som lagras på tank istället för att den energin skulle gå till spillo för att bilen råkar stå på jobbet. smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
dkws2
22 maj 2017 · 176 Inlägg

det har väl aldrig vart miljövänligt att konsumera saker, bättre att köra slut på det gamla som redan finns

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Dwuurf
22 maj 2017 · 1 Inlägg

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Vet inte om de ja läst stämmer men någon "smart" forskare har tydligen räknat ut att en bensinare från 90-talet som gått 35 000 mil har mindre utsläpp än en helt ny miljöbil som inte äns rullat en mil. med andra ord är de inte så miljö vänligt att tillvärka miljö bilar om de ja läst stämmer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang