Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
12 juni 2018 ·

Äh, jag räknar.
4146GWh = 4146000000 kWh.
En e-Golf förbrukar 12.6kWh/100km.
Körs en e-Golf 1500mil = 18900kWh.
4146000000 / 18900 = 219 365.
Alkså räcker enbart den minskade förbrukningen till att driva 219 365 e-Golfar 1500mil var på årsbasis .
Eller har jag räknat fel någonstans?

caromania Forummoderator
12 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Denne var intressant om den stämmer.

https://sumer.se/artikel/elproduktion-o … g-i-norden
- Island 51 921 kWh/person - Norge 23 446 kWh/person - Finland 15 795 kWh/person - Sverige 14 360 kWh/person

Det vågar jag påstå att det gör.

2001 använde Sverige 150 512 GWh.
2006 använde Sverige 146 366 GWh.
Det är en minskning om 4 146 GWh.
Det finns mao som det påståtts tidigare i tråden gott om utrymme att ladda elbilar via befintligt nät.
En vanlig elbil såsom e-Golf förbrukar ca 12.7kWh/100km om man kör den vettigt.
Någon skeptisk själ som vill räkna ut hur många mil eller antal bilar enl ovan som körs 1500mil vardera 4 146GWh räcker till då? wink

Såklart nätet räcker till.   Gör de inte det så löser det sig smile

Dessutom har det nog hänt en hel del sedan 2006. Jag skulle tippa på att elförbrukningen kapats rejält sedan dess.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
12 juni 2018 · 5 111 Inlägg

Ja du bör gångra det med två, E-Golf är från VAG så cirka hälften lär ju stå på verkstad, finns utrymme för fler alltså. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
12 juni 2018 ·

Knugcab skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:
Och skillnaden mellan plasten i Sverige jämfört med Japan var nu ?   

Nu vill jag ha faktan av dig,  hur mycket återvunnen plast har volvo i sina bilar.  Hur mycket återvunnen aluminium har de i sina bilar.

Hur mycket svenskt stål var där nu i en volvo med?

Du har alltså totalt förträngt att min franska bil höll hög kvalitet.

?? Man behöver ingen fakta, det är känsla det handlar om. DACIA, RENÅ, TOYOTA osv är billiga bilar därav är kvalitén på inredningen billig hårdplast. Inget konstigt.

Jag har ägt Volvos så kallade "lyxvagn" 164. Där kan man snacka om att det kryllade av billig hårdplast invändigt. Billig att köpa var den dock definitivt inte som ny.

Äkta plastträpanel och beige PVC är premium rakt igenom vettu icke att förglömma de ofta feta utfällande klibbiga vreden och knapparna.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSYwemTgAuHU-R3OKcIjYkfud_eB56WdJraAra1UM49AkbtelT-Zg

caromania Forummoderator
12 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Usch. Plast. Minns en vända i brorsans R320cdi. Fick nästan allergibesvär av all plast. Tack och lov kunde jag redan samma dag köra mina båda japanska bilar där materialkänslan är betydligt bättre. Faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
12 juni 2018 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Det vågar jag påstå att det gör.

2001 använde Sverige 150 512 GWh.
2006 använde Sverige 146 366 GWh.
Det är en minskning om 4 146 GWh.
Det finns mao som det påståtts tidigare i tråden gott om utrymme att ladda elbilar via befintligt nät.
En vanlig elbil såsom e-Golf förbrukar ca 12.7kWh/100km om man kör den vettigt.
Någon skeptisk själ som vill räkna ut hur många mil eller antal bilar enl ovan som körs 1500mil vardera 4 146GWh räcker till då? wink

Såklart nätet räcker till.   Gör de inte det så löser det sig smile

Dessutom har det nog hänt en hel del sedan 2006. Jag skulle tippa på att elförbrukningen kapats rejält sedan dess.

Ca 140TWh på årsbasis varav 10-22TWh exporteras.
Jag vill tro att källan är trovärdig.
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Muttley
12 juni 2018 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Det vågar jag påstå att det gör.

2001 använde Sverige 150 512 GWh.
2006 använde Sverige 146 366 GWh.
Det är en minskning om 4 146 GWh.
Det finns mao som det påståtts tidigare i tråden gott om utrymme att ladda elbilar via befintligt nät.
En vanlig elbil såsom e-Golf förbrukar ca 12.7kWh/100km om man kör den vettigt.
Någon skeptisk själ som vill räkna ut hur många mil eller antal bilar enl ovan som körs 1500mil vardera 4 146GWh räcker till då? wink

Såklart nätet räcker till.   Gör de inte det så löser det sig smile

Dessutom har det nog hänt en hel del sedan 2006. Jag skulle tippa på att elförbrukningen kapats rejält sedan dess.

De har det alldeles säkert.  Hemelektroniken drar ju ganska lite jämfört med gamla elektriska produkter.  Fast jag har en gammal frys från när jag inte vet när som aldrig startats sen jag flyttade in då jag fick den till.   Ingen verkar vilja ha skitet heller smile  Har ju hoppats på att slippa bära upp den själv.

Evildan
12 juni 2018 ·

Muttley skrev:

caromania skrev:

Muttley skrev:

Såklart nätet räcker till.   Gör de inte det så löser det sig smile

Dessutom har det nog hänt en hel del sedan 2006. Jag skulle tippa på att elförbrukningen kapats rejält sedan dess.

De har det alldeles säkert.  Hemelektroniken drar ju ganska lite jämfört med gamla elektriska produkter.  Fast jag har en gammal frys från när jag inte vet när som aldrig startats sen jag flyttade in då jag fick den till.   Ingen verkar vilja ha skitet heller smile  Har ju hoppats på att slippa bära upp den själv.

Skänk den till "ospecifierad medlem" som hävdar att gamla saker är bättre än nya.

Knugcab
12 juni 2018 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:

Knugcab skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

?? Man behöver ingen fakta, det är känsla det handlar om. DACIA, RENÅ, TOYOTA osv är billiga bilar därav är kvalitén på inredningen billig hårdplast. Inget konstigt.

Jag har ägt Volvos så kallade "lyxvagn" 164. Där kan man snacka om att det kryllade av billig hårdplast invändigt. Billig att köpa var den dock definitivt inte som ny.

Äkta plastträpanel och beige PVC är premium rakt igenom vettu icke att förglömma de ofta feta utfällande klibbiga vreden och knapparna.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … AkbtelT-Zg

Mmmmm.....aprikosfärgade tapeter i svampmålningsimitation med bård, torkade blommor på väggen, furuvitrinskåp, beige pösiga skaimöbler, 486a med floppydrive som väcker döda.............

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Muttley
12 juni 2018 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

caromania skrev:

Dessutom har det nog hänt en hel del sedan 2006. Jag skulle tippa på att elförbrukningen kapats rejält sedan dess.

De har det alldeles säkert.  Hemelektroniken drar ju ganska lite jämfört med gamla elektriska produkter.  Fast jag har en gammal frys från när jag inte vet när som aldrig startats sen jag flyttade in då jag fick den till.   Ingen verkar vilja ha skitet heller smile  Har ju hoppats på att slippa bära upp den själv.

Skänk den till "ospecifierad medlem" som hävdar att gamla saker är bättre än nya.

Letar du upp adressen så ringer jag kontakten på schenker imorgon, bör vara framme på fredagkväll.   Då bär jag upp den alldeles själv till och med.   
Utan tvekan värt fraktkostnaden.
Kan slänga i all gammal elektronik som skall ut ur huset smile

caromania Forummoderator
12 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Knugcab skrev:

Evildan skrev:

Knugcab skrev:

Jag har ägt Volvos så kallade "lyxvagn" 164. Där kan man snacka om att det kryllade av billig hårdplast invändigt. Billig att köpa var den dock definitivt inte som ny.

Äkta plastträpanel och beige PVC är premium rakt igenom vettu icke att förglömma de ofta feta utfällande klibbiga vreden och knapparna.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … AkbtelT-Zg

Mmmmm.....aprikosfärgade tapeter i svampmålningsimitation med bård, torkade blommor på väggen, furuvitrinskåp, beige pösiga skaimöbler, 486a med floppydrive som väcker döda.............

Sluta! Jag går igång! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
12 juni 2018 ·

caromania skrev:

Knugcab skrev:

Evildan skrev:
Äkta plastträpanel och beige PVC är premium rakt igenom vettu icke att förglömma de ofta feta utfällande klibbiga vreden och knapparna.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … AkbtelT-Zg

Mmmmm.....aprikosfärgade tapeter i svampmålningsimitation med bård, torkade blommor på väggen, furuvitrinskåp, beige pösiga skaimöbler, 486a med floppydrive som väcker döda.............

Sluta! Jag går igång! smile

Hur känns det

https://zectoid.files.wordpress.com/2011/10/ibm_486.jpg

Sån här hade vi i vår familj.  Man kan nog tro att de är exakt samma plast som de var i de gamla volvona :p

http://i61.tinypic.com/25yyk2d.jpg

Senast redigerat av Muttley (12 juni 2018)

caromania Forummoderator
12 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

caromania skrev:

Knugcab skrev:

Mmmmm.....aprikosfärgade tapeter i svampmålningsimitation med bård, torkade blommor på väggen, furuvitrinskåp, beige pösiga skaimöbler, 486a med floppydrive som väcker döda.............

Sluta! Jag går igång! smile

Hur känns det

https://zectoid.files.wordpress.com/2011/10/ibm_486.jpg

Sån här hade vi i vår familj.  Man kan nog tro att de är exakt samma plast som de var i de gamla volvona :p

http://i61.tinypic.com/25yyk2d.jpg

Du glömmer att jag är gammal. När jag flyttade hemifrån fanns knappt datorer. Brorsan hade en Mac. Jag fick senare en 286a och när väl internet uppfanns så gällde modem via fasta telefonen. Minns inte hastigheten men kanske 28kbit/s. (mobil var en våt dröm i direktörernas brallor) Ordet ”laptop” fanns inte. Ja just det, Volvo sålde 940 så gott det gick och 850 lanserades samma år. Flickvännens farsa hade en ny Toyota Camry. Jävlar vad den gick med sina 120hk jämfört med farsans Audi 100. Och fräsch var den. Ombonad. Välutrustad. Inte alls lika tråkig och stel som Audin. Mindre plastig var den också.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
13 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Nu är ju frågan vad tugget om huruvida "volvo tillverkar bilar för vanliga svenssons längre" eller inte, har med tråden att göra. Men för sakens skull. 740:n kostade runt 90.000kr när den kom 84.

90000 SEK år 1984 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 205858 SEK år 2018 mätt med konsumentprisindex.

Så visst, bara av att titta på de siffrorna har ju en Volvo blivit "mycket dyrare". Men...det finns en intressant aspekt till;

90000 SEK år 1984 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 363696 SEK år 2018 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005).

Det tog alltså lika lång tid år 1984 att arbeta ihop 90.000kr, som det idag gör att arbeta ihop ~360.000kr.

Och...då ligger vi på vad en XC60 kostar ny idag i grundutförande.


Men igen...vad det har med tråden och miljömässigt snällare bilar vet jag inte. Förutom att då XC60:an säkert är mer miljövänlig än vad 740:an var.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
13 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Muttley skrev:

caromania skrev:

Knugcab skrev:

Mmmmm.....aprikosfärgade tapeter i svampmålningsimitation med bård, torkade blommor på väggen, furuvitrinskåp, beige pösiga skaimöbler, 486a med floppydrive som väcker döda.............

Sluta! Jag går igång! smile

Hur känns det

https://zectoid.files.wordpress.com/2011/10/ibm_486.jpg

Sån här hade vi i vår familj.  Man kan nog tro att de är exakt samma plast som de var i de gamla volvona :p

http://i61.tinypic.com/25yyk2d.jpg

Hade du haft med en Macintosh PLUS där också, så hade du haft med 1/3 av "gömmorna" i källaren här wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
13 juni 2018 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

caromania skrev:

Sluta! Jag går igång! smile

Hur känns det

https://zectoid.files.wordpress.com/2011/10/ibm_486.jpg

Sån här hade vi i vår familj.  Man kan nog tro att de är exakt samma plast som de var i de gamla volvona :p

http://i61.tinypic.com/25yyk2d.jpg

Du glömmer att jag är gammal. När jag flyttade hemifrån fanns knappt datorer. Brorsan hade en Mac. Jag fick senare en 286a och när väl internet uppfanns så gällde modem via fasta telefonen. Minns inte hastigheten men kanske 28kbit/s. (mobil var en våt dröm i direktörernas brallor) Ordet ”laptop” fanns inte. Ja just det, Volvo sålde 940 så gott det gick och 850 lanserades samma år. Flickvännens farsa hade en ny Toyota Camry. Jävlar vad den gick med sina 120hk jämfört med farsans Audi 100. Och fräsch var den. Ombonad. Välutrustad. Inte alls lika tråkig och stel som Audin. Mindre plastig var den också.

Modemets ljud var ju underbart. 6 kronor timmen var väl priset smile. Ruinerade en del familjer som lät barnen chatta på mirc.

Camry är ju en stabil pjäs och pigg smile

Muttley
13 juni 2018 ·

it_mutt skrev:
Nu är ju frågan vad tugget om huruvida "volvo tillverkar bilar för vanliga svenssons längre" eller inte, har med tråden att göra. Men för sakens skull. 740:n kostade runt 90.000kr när den kom 84.

90000 SEK år 1984 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 205858 SEK år 2018 mätt med konsumentprisindex.

Så visst, bara av att titta på de siffrorna har ju en Volvo blivit "mycket dyrare". Men...det finns en intressant aspekt till;

90000 SEK år 1984 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 363696 SEK år 2018 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005).

Det tog alltså lika lång tid år 1984 att arbeta ihop 90.000kr, som det idag gör att arbeta ihop ~360.000kr.

Och...då ligger vi på vad en XC60 kostar ny idag i grundutförande.


Men igen...vad det har med tråden och miljömässigt snällare bilar vet jag inte. Förutom att då XC60:an säkert är mer miljövänlig än vad 740:an var.

Min jämförelse var ju varför jag vägrar köpa en Volvo. De är ju snordyra som hybrider.   Hade Volvo kommit ner sig till de mänskliga priserna hade man väl kunnat överväga det när man köper. Men alternativet finns inte ens i närheten av toyoda

it_mutt Avstängd
13 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Muttley skrev:

it_mutt skrev:
Nu är ju frågan vad tugget om huruvida "volvo tillverkar bilar för vanliga svenssons längre" eller inte, har med tråden att göra. Men för sakens skull. 740:n kostade runt 90.000kr när den kom 84.

90000 SEK år 1984 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 205858 SEK år 2018 mätt med konsumentprisindex.

Så visst, bara av att titta på de siffrorna har ju en Volvo blivit "mycket dyrare". Men...det finns en intressant aspekt till;

90000 SEK år 1984 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 363696 SEK år 2018 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005).

Det tog alltså lika lång tid år 1984 att arbeta ihop 90.000kr, som det idag gör att arbeta ihop ~360.000kr.

Och...då ligger vi på vad en XC60 kostar ny idag i grundutförande.


Men igen...vad det har med tråden och miljömässigt snällare bilar vet jag inte. Förutom att då XC60:an säkert är mer miljövänlig än vad 740:an var.

Min jämförelse var ju varför jag vägrar köpa en Volvo. De är ju snordyra som hybrider.   Hade Volvo kommit ner sig till de mänskliga priserna hade man väl kunnat överväga det när man köper. Men alternativet finns inte ens i närheten av toyoda

Och jag menade mest på att visa att Volvo "håller sin linje" s.a.s.

Men visst, det är väl i sin tur inget att säga om att de säkerligen skulle vinna, om inte annat marknadsandelar, på att ha ett billigare alternativ.
Men, volvo vill väl gärna markera sig själva som "premium". Priserna i sin tur, matchar ju iaf de traditionella "premium"märkenas priser (nej, vi gör inte det här till en debatt om vad som är premium osv).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
13 juni 2018 · 1 128 Inlägg

Knugcab skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

Och skillnaden mellan plasten i Sverige jämfört med Japan var nu ?   

Nu vill jag ha faktan av dig,  hur mycket återvunnen plast har volvo i sina bilar.  Hur mycket återvunnen aluminium har de i sina bilar.

Hur mycket svenskt stål var där nu i en volvo med?

Du har alltså totalt förträngt att min franska bil höll hög kvalitet.

?? Man behöver ingen fakta, det är känsla det handlar om. DACIA, RENÅ, TOYOTA osv är billiga bilar därav är kvalitén på inredningen billig hårdplast. Inget konstigt.

Jag har ägt Volvos så kallade "lyxvagn" 164. Där kan man snacka om att det kryllade av billig hårdplast invändigt. Billig att köpa var den dock definitivt inte som ny.

Ok, antecknar det.

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
13 juni 2018 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

Knugcab skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
?? Man behöver ingen fakta, det är känsla det handlar om. DACIA, RENÅ, TOYOTA osv är billiga bilar därav är kvalitén på inredningen billig hårdplast. Inget konstigt.

Jag har ägt Volvos så kallade "lyxvagn" 164. Där kan man snacka om att det kryllade av billig hårdplast invändigt. Billig att köpa var den dock definitivt inte som ny.

Äkta plastträpanel och beige PVC är premium rakt igenom vettu icke att förglömma de ofta feta utfällande klibbiga vreden och knapparna.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … AkbtelT-Zg

Premius är livet, Rolls Royce och Bentley får passa sig:
https://img.autobytel.com/2006/toyota/prius/2-800-drivercockpit-41408.jpg

Nöjeskör närproducerat
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang