Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

5 041 Inlägg
5 041 Inlägg
Skrivet 14 juli #1762

caromania skrev:

SportPilot skrev:

panda666 skrev:

ska vi köra miljövänligt eller inte? eller är det bara *vi* fattiga som reglerna gäller förr? rik folk som har råd me 3-4 ferraris ska få kunna köra dom hur dom vill? gäller inte detta alla? verkar lite som det, Får en känsla av att vi alla blir lurade på nått sett. Jag ska inte behöva lägga en enda krona i nån laddstation, det ska regeringen stå för som tjatar på att vi ska köra fossilfritt. Jag kan inte åka till närmaste laddställe och ladda bilfan för att sen gå och parkera hem, capiche? Hoppas vi får en bättre regering i höst,

Kör vad du vill så kör jag vad jag vill, där finns många bilintresserade människor i världen, därför så säljer rs6, m5 och amg mercor.

Ja människor som har råd att köra Ferrari ska få köra Ferrari precis hur mycket de vill.  Nej regeringen ska inte bygga laddstationer, det ska privata företag göra. Låt marknaden styra istället för att på socialistisk väg tvinga människor till att göra de val du anser är bäst. 

Vi är många som hoppas på ett regeringsskifte, tyvärr har partiet som står mig närmst väldigt liten chans att ta plats i riksdagen.

Nu oroar du mig.

Inte för att en politisk diskussion kanske passar här, men som företrädare för ett parti som inte sitter i riksdagen undrar jag hur du tänkte här?

Forum- och sitemoderator · 11 010 Inlägg
Skrivet 14 juli #1763

Helt korrekt. Nu släpper vi politiken.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
skånsk högflygande adel · 6 455 Inlägg
Skrivet 14 juli #1764

panda666 skrev:

SportPilot skrev:

panda666 skrev:

ska vi köra miljövänligt eller inte? eller är det bara *vi* fattiga som reglerna gäller förr? rik folk som har råd me 3-4 ferraris ska få kunna köra dom hur dom vill? gäller inte detta alla? verkar lite som det, Får en känsla av att vi alla blir lurade på nått sett. Jag ska inte behöva lägga en enda krona i nån laddstation, det ska regeringen stå för som tjatar på att vi ska köra fossilfritt. Jag kan inte åka till närmaste laddställe och ladda bilfan för att sen gå och parkera hem, capiche? Hoppas vi får en bättre regering i höst,

Kör vad du vill så kör jag vad jag vill, där finns många bilintresserade människor i världen, därför så säljer rs6, m5 och amg mercor.

Ja människor som har råd att köra Ferrari ska få köra Ferrari precis hur mycket de vill.  Nej regeringen ska inte bygga laddstationer, det ska privata företag göra. Låt marknaden styra istället för att på socialistisk väg tvinga människor till att göra de val du anser är bäst. 

Vi är många som hoppas på ett regeringsskifte, tyvärr har partiet som står mig närmst väldigt liten chans att ta plats i riksdagen.

Fossilfritt till 2030, hoppas du förstår vad det betyder. Det betyder att du inte kan köra din rs6 m5 amg etc om inte dom är fossilfria dvs=100% eldrivna och lycka till me det. Enda sportbilen du kommer kunna köra då är antingen tesla eller rimac osv osv.  Jag tycker inte alls att det ska finnas såna bilar eftersom regeringen/eu tjatar om det ska bli miljövänligt och fossilfritt, jag är på din sida men inte deras, tror inte du fatta det. Är bara arg och förvirrad över att  kraftiga bilar byggs när det tjatas samtidigt om att vi ska köra miljövänligt, det fattar inte jag. Hoppas du inte menar att ditt parti körs av Alexander bard hoppas du menar en annan bard annars är ja orolig! Alla ska behöva följa reglerna och inte bara dom fattiga,

2030  är något mp drömmer om, dvs helt ointressant

Forum- och sitemoderator · 11 010 Inlägg
Skrivet 14 juli #1765

Nej, fossilfritt 2030 är en utopi. År 2300 kanske? Fast då har nog människan dött ut som art så den saken löser sig.

Bränsleceller har varit uppe i tråden förut. Vi kanske inte ska räkna bort den tekniken ännu. Att framställa vätgas är enkelt men energikrävande dock. Kör sådana bilar ibland. En elbil man tankar helt enkelt.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
34 Inlägg
Skrivet 14 juli #1766

Apropå tanka så har jag läst om ett företag  (Österrikiskt?) Som utvecklade elbilar.
Dom skulle ta fram en redan 'laddat' batterivätska som man tankade.
Den uttjänta, som finns i bilen, tankade man över till tankstationen.

Det skulle då bara ta dubbla tiden mot att tanka bensin.
Tömmer batterivätskan.
Fyller på nyladdad batterivätska.
Åker vidare.

Forum- och sitemoderator · 11 010 Inlägg
Skrivet 14 juli #1767

Loffe skrev:
Apropå tanka så har jag läst om ett företag  (Österrikiskt?) Som utvecklade elbilar.
Dom skulle ta fram en redan 'laddat' batterivätska som man tankade.
Den uttjänta, som finns i bilen, tankade man över till tankstationen.

Det skulle då bara ta dubbla tiden mot att tanka bensin.
Tömmer batterivätskan.
Fyller på nyladdad batterivätska.
Åker vidare.

Intressant! Håll koll på det. Jag ser framför mig att man ansluter en handske med 2 slangar i som först suger ut den gamla oladdade och sen fyller på med frisk vätska. Hm.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
34 Inlägg
Skrivet 14 juli #1768

Ingen Arne här inte.

Här en artikel publicerad i DN 1992, det var inte den jag tänkte på men 'samma' teknik.

https://www.dn.se/arkiv/stockholm/framt … pa-macken/

153 Inlägg
Skrivet 14 juli #1769

Loffe skrev:
Ingen Arne här inte.

Här en artikel publicerad i DN 1992, det var inte den jag tänkte på men 'samma' teknik.

https://www.dn.se/arkiv/stockholm/framt … pa-macken/

Betalsida sad

365 Inlägg
Skrivet 20 juli #1770

https://sverigesradio.se/sida/gruppsida … el=7001543

Lyssna och lär Evildan, nu har myndigheten svenska kraftnät uppmanat regeringen att vidta åtgärder för vi har elbrist redan i vinter.
Dags och ta av dig foliehatten kanske och komma tillbaks till verkligheten.

Inget el överskott här inte, lycka till med att ladda ett stort antal elbilar på nätet.

Senast redigerat av Unleash (20 juli )

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Forum- och sitemoderator · 11 010 Inlägg
Skrivet 22 juli #1771

Dålig fart i tråden tycker jag...

Sverige exporterar cirka 15-20 TWh per år. Vi säger 17 TWh vilket motsvarar  17 000 000 000 kw. Om hela Sverige skulle byta ut sina personbilar till elbilar  I nuläget är det under 5 miljoner bilar.  Så alla ska ladda cirka 50 kw över en natt. Det blir 250 000 000 kw. Alltså mindre än elnätet drog på 90-talet när hushållen värmdes upp med direktverkande el.

Källa:
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Fri fart för ett fritt folk! · 9 430 Inlägg
Skrivet 22 juli #1772

Hybrid_ skrev:
Dålig fart i tråden tycker jag...

Sverige exporterar cirka 15-20 TWh per år. Vi säger 17 TWh vilket motsvarar  17 000 000 000 kw. Om hela Sverige skulle byta ut sina personbilar till elbilar  I nuläget är det under 5 miljoner bilar.  Så alla ska ladda cirka 50 kw över en natt. Det blir 250 000 000 kw. Alltså mindre än elnätet drog på 90-talet när hushållen värmdes upp med direktverkande el.

Källa:
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

det kommer antagligen bli problem.   vi får inte glömma att vi förväntas stänga samtliga kärnkraftverk inom snar framtid..  påstår inte att kärnkraft är den optimala lösningen men nog är det den bästa för tilfället som klarar att leverera tillräckligt med el. 

det är ju inte bara bilar som ska laddas med el utan samtliga bussar och lastbilar och cyklar ungarnas sparkcyklar våra telefoner osv osv.  allt drar mer ström som det ser ut..      Visste ni att dagens kärnkrafts avfall har 100.000års lagring innan den är ofarlig..   generation 4 har 1000år..  något att fundera på.    Sen vill jag gärna se den som får tar fram en buss som klarar av att ta mig från örebro till oslo på en laddning och sen ladda bussen full på 1timme för att göra samma resa tillbaka..   kör just den svängen varannan dag och det blir ett par mil.  det går åt diesel för runt 2500-3000kr på en sån sväng så det krävs lite energi för att rulla bussen dit och hem igen..   dessutom får det ju inte vara så att den går långsamare jag har 4tim30min att köra det tar 4tim 07min med dom stoppen jag ska göra. om jag har det fritt istort sätt hela vägen.

Senast redigerat av Growe (22 juli )

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
365 Inlägg
Skrivet 22 juli #1773

Hybrid_ skrev:
Dålig fart i tråden tycker jag...

Sverige exporterar cirka 15-20 TWh per år. Vi säger 17 TWh vilket motsvarar  17 000 000 000 kw. Om hela Sverige skulle byta ut sina personbilar till elbilar  I nuläget är det under 5 miljoner bilar.  Så alla ska ladda cirka 50 kw över en natt. Det blir 250 000 000 kw. Alltså mindre än elnätet drog på 90-talet när hushållen värmdes upp med direktverkande el.

Källa:
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

jag säger det igen...på sommaren har vi överskott och vintern underskott, + att vi ska lägga ner ett antal verk.
Man kan inte gå efter en årsproduktion vad vi exporterar eftersom nästan allt vi exporterar är på sommartid.

jag skulle vilja se nätets frekvens när du kopplar in "bara" 1 miljon bilar samtidigt det kommer dippa rejält.

Senast redigerat av Unleash (22 juli )

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
153 Inlägg
Skrivet 22 juli #1774

Jag var på en guidad visning på Barsebäcks kärnkraftverk förra sommaren. Personen som höll i guidningen studerade på högskolan i Uppsala och utbildade sig till ingenjör inom något med el och energi.

Vi diskuterade lite om elbilarnas framtid, personen trodde inte alls på elbilar och förstod inte hur vi skulle klara av ett stort antal elfordon när vi idag redan har problem med elförbrukningen. Vi importerar ju redan "smutsig" el så personen menade att det är inget bra för miljön. Sen nämnes också problemen med eldrift och kylan vi har här i Norden.
Guiden trodde mer på vätgas och att det var framtiden, elbilar kommer att bli en dyr flopp för många.

105 Inlägg
Skrivet 31 juli #1775

Evildan skrev:

Low skrev:

caromania skrev:
Kan bli intressant att följa utvecklingen på batterier/räckvidd etc. Visst vore det kul med en Tesla som är vrålsnabb, men jag skulle föredra en bättre räckvidd från ”vanliga bilar” till ett mer förmånligt pris. Om standardbilar gick att köra 50 mil i verkliga förhållanden så vore det perfekt. Kanske ser vi det om 10år?

batterierna tycker jag är värdelösa idag med räckvidd och miljöpåverkan

Tesla är snabba, såg en yt  när en tessla jagar en Porsche 911 på autoban. Den kunde jaga porschen skapligt. Men efter bara ett par minuter så blev tesslans batterier överhettade och kunde inte fortsätta.

Kanske dem blir bättre, men tror tyvärr miljön kommer påverkas för mycket av tillverkningen av batterierna. Men det brukar krävas att man kommer dit först innan man börjar fundera😊

95% av ett batteri kan återvinnas.
0% av Bensinen/Dieseln.
Bägge påverkar miljön vid framställning.

Vad menar du? är inte koldioxid en sak (eller gas) som absorberas av växtlighet? och kan därmed bli ved som man kan värma hus med, eller driva en ångpanna i ett fordon. och bägge vätskorna kommer av råoljan, som är bortom all rimligt tvivel bevisat vara med i "cirkeln" i miljön? (Det bildas ny hela tiden)
och angående återvinning av batterier.
"– I dagsläget har vi en återvinningsprocess där vi förlorar mycket av materialet i ett batteri och som kräver mycket energi och stora utsläpp. Men jag tror att vi är låsta vid sådana metoder så länge vi har oorganiska elektrodmaterial, säger professor Daniel Brandell. "
Så tror inte att dagens återvinning är så värst mycket renare än Ottomotorn.

https://teknikensvarld.se/elbilars-batt … gt-481493/
https://teknikensvarld.se/ny-elbil-smut … il-303747/

Senast redigerat av Blacken (31 juli )

34 Inlägg
Skrivet 31 juli #1776

Hur vet du att det var batteriet som gjorde att Tesla föraren slog av på farten?
Föraren kanske skulle svänga av vid nästa avfart, föraren kanske inte behärskade farten, föraren kanske...

Forum- och sitemoderator · 11 010 Inlägg
Skrivet 31 juli #1777

Blacken skrev:

Evildan skrev:

Low skrev:

batterierna tycker jag är värdelösa idag med räckvidd och miljöpåverkan

Tesla är snabba, såg en yt  när en tessla jagar en Porsche 911 på autoban. Den kunde jaga porschen skapligt. Men efter bara ett par minuter så blev tesslans batterier överhettade och kunde inte fortsätta.

Kanske dem blir bättre, men tror tyvärr miljön kommer påverkas för mycket av tillverkningen av batterierna. Men det brukar krävas att man kommer dit först innan man börjar fundera😊

95% av ett batteri kan återvinnas.
0% av Bensinen/Dieseln.
Bägge påverkar miljön vid framställning.

Vad menar du? är inte koldioxid en sak (eller gas) som absorberas av växtlighet? och kan därmed bli ved som man kan värma hus med, eller driva en ångpanna i ett fordon. och bägge vätskorna kommer av råoljan, som är bortom all rimligt tvivel bevisat vara med i "cirkeln" i miljön? (Det bildas ny hela tiden)
och angående återvinning av batterier.
"– I dagsläget har vi en återvinningsprocess där vi förlorar mycket av materialet i ett batteri och som kräver mycket energi och stora utsläpp. Men jag tror att vi är låsta vid sådana metoder så länge vi har oorganiska elektrodmaterial, säger professor Daniel Brandell. "
Så tror inte att dagens återvinning är så värst mycket renare än Ottomotorn.

https://teknikensvarld.se/elbilars-batt … gt-481493/
https://teknikensvarld.se/ny-elbil-smut … il-303747/

Anser du att träden behövs för att syre i luften inte ska försvinna?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
105 Inlägg
Skrivet 31 juli #1778

Hybrid_ skrev:

Blacken skrev:

Evildan skrev:

95% av ett batteri kan återvinnas.
0% av Bensinen/Dieseln.
Bägge påverkar miljön vid framställning.

Vad menar du? är inte koldioxid en sak (eller gas) som absorberas av växtlighet? och kan därmed bli ved som man kan värma hus med, eller driva en ångpanna i ett fordon. och bägge vätskorna kommer av råoljan, som är bortom all rimligt tvivel bevisat vara med i "cirkeln" i miljön? (Det bildas ny hela tiden)
och angående återvinning av batterier.
"– I dagsläget har vi en återvinningsprocess där vi förlorar mycket av materialet i ett batteri och som kräver mycket energi och stora utsläpp. Men jag tror att vi är låsta vid sådana metoder så länge vi har oorganiska elektrodmaterial, säger professor Daniel Brandell. "
Så tror inte att dagens återvinning är så värst mycket renare än Ottomotorn.

https://teknikensvarld.se/elbilars-batt … gt-481493/
https://teknikensvarld.se/ny-elbil-smut … il-303747/

Anser du att träden behövs för att syre i luften inte ska försvinna?

????? och vad får träd att producera syre?

Forum- och sitemoderator · 11 010 Inlägg
Skrivet 31 juli #1779

Blacken skrev:

Hybrid_ skrev:

Blacken skrev:

Vad menar du? är inte koldioxid en sak (eller gas) som absorberas av växtlighet? och kan därmed bli ved som man kan värma hus med, eller driva en ångpanna i ett fordon. och bägge vätskorna kommer av råoljan, som är bortom all rimligt tvivel bevisat vara med i "cirkeln" i miljön? (Det bildas ny hela tiden)
och angående återvinning av batterier.
"– I dagsläget har vi en återvinningsprocess där vi förlorar mycket av materialet i ett batteri och som kräver mycket energi och stora utsläpp. Men jag tror att vi är låsta vid sådana metoder så länge vi har oorganiska elektrodmaterial, säger professor Daniel Brandell. "
Så tror inte att dagens återvinning är så värst mycket renare än Ottomotorn.

https://teknikensvarld.se/elbilars-batt … gt-481493/
https://teknikensvarld.se/ny-elbil-smut … il-303747/

Anser du att träden behövs för att syre i luften inte ska försvinna?

????? och vad får träd att producera syre?

Du svarade inte på frågan.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
9 493 Inlägg
Skrivet 31 juli #1780

Tror jag återgår till att snickra ihop den kompressormatade motorn till bubblan...jösses.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang