Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Soulman
1 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Low skrev:
Hur bra är dessa hybrider för miljön, om man jämnför mot en vanlig bensin driven miljöbil?

De måste ju släppa ut mer på tillverknings processen, och väga mer. Om man skulle säga på 20.000mil, är hybriden bättre i slutändan?

Hå hååå... snacka om att lysa upp med en tändsticka i ett bensinfyllt rum. Bläddra lite bakåt i tråden så finner du rätt mycket info om det. Bilda dig sedan en egen uppfattning om vilka fakta som är sanningen för dig. Min uppfattning är solklar och därför kör jag diesel.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 augusti 2018 · 17 376 Inlägg

Soulman skrev:

Low skrev:
Hur bra är dessa hybrider för miljön, om man jämnför mot en vanlig bensin driven miljöbil?

De måste ju släppa ut mer på tillverknings processen, och väga mer. Om man skulle säga på 20.000mil, är hybriden bättre i slutändan?

Hå hååå... snacka om att lysa upp med en tändsticka i ett bensinfyllt rum. Bläddra lite bakåt i tråden så finner du rätt mycket info om det. Bilda dig sedan en egen uppfattning om vilka fakta som är sanningen för dig. Min uppfattning är solklar och därför kör jag diesel.

Jag och Soulman har lite olika uppfattningar om saken. Men som Soulman påpekar har det bevisats i tråden flera gånger att en hybrid/elbil i slutänden är bättre för miljön.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Unleash
1 augusti 2018 · 370 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Soulman skrev:

Low skrev:
Hur bra är dessa hybrider för miljön, om man jämnför mot en vanlig bensin driven miljöbil?

De måste ju släppa ut mer på tillverknings processen, och väga mer. Om man skulle säga på 20.000mil, är hybriden bättre i slutändan?

Hå hååå... snacka om att lysa upp med en tändsticka i ett bensinfyllt rum. Bläddra lite bakåt i tråden så finner du rätt mycket info om det. Bilda dig sedan en egen uppfattning om vilka fakta som är sanningen för dig. Min uppfattning är solklar och därför kör jag diesel.

Jag och Soulman har lite olika uppfattningar om saken. Men som Soulman påpekar har det bevisats i tråden flera gånger att en hybrid/elbil i slutänden är bättre för miljön.

har man då räknat med alla elstationer, samt all uppsäkring av befintliga installationer.
säg att du har ett bilgarage i göteborg som tar 300-500 bilar varje parkeringsruta ska ha en egen stolpe och vara uppsäkrad för snabbladdning och dess effekt.

i flera led kommer det behövas byggas om, det kan omöjligt bli mer miljövänligt.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
caromania Forummoderator
1 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Unleash skrev:

Hybrid_ skrev:

Soulman skrev:
Hå hååå... snacka om att lysa upp med en tändsticka i ett bensinfyllt rum. Bläddra lite bakåt i tråden så finner du rätt mycket info om det. Bilda dig sedan en egen uppfattning om vilka fakta som är sanningen för dig. Min uppfattning är solklar och därför kör jag diesel.

Jag och Soulman har lite olika uppfattningar om saken. Men som Soulman påpekar har det bevisats i tråden flera gånger att en hybrid/elbil i slutänden är bättre för miljön.

har man då räknat med alla elstationer, samt all uppsäkring av befintliga installationer.
säg att du har ett bilgarage i göteborg som tar 300-500 bilar varje parkeringsruta ska ha en egen stolpe och vara uppsäkrad för snabbladdning och dess effekt.

i flera led kommer det behövas byggas om, det kan omöjligt bli mer miljövänligt.

Nej jag håller med. Vi borde åka ånglok. Fast iofs. Då måste vi bygga nya järnvägar överallt.

Grejen är att infrastrukturen är ett ganska litet problem. Det löser sig. De breddar ju vägarna, bygger en extra bana på Arlanda, inför både det ena och det andra. Det är bara ca 100år sedan som elektricitet drogs in i städerna överhuvudtaget. Jag minns när telefonledningarna hängde i stolpar. Jag minns även när koaxialkablarna byttes ut mot fiber i kabel-tvnätet i Stockholm. Nu har ju förövrigt de flesta möjlighet att få fiber som bor i samhällen. Osv. Det ordnar sig med laddning och el och den skiten. Men man har fortfarande möjlighet att köpa en bil som inte drivs av el. Det är också ok. Men att påstå att infrastrukturen inte klarar av utvecklingen är infantilt.

Edit: många örebroare som är ”entusiaster”?

DET GÅR ALDRIHH!!

Senast redigerat av caromania (1 augusti 2018)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Low
1 augusti 2018 · 3 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Soulman skrev:

Low skrev:
Hur bra är dessa hybrider för miljön, om man jämnför mot en vanlig bensin driven miljöbil?

De måste ju släppa ut mer på tillverknings processen, och väga mer. Om man skulle säga på 20.000mil, är hybriden bättre i slutändan?

Hå hååå... snacka om att lysa upp med en tändsticka i ett bensinfyllt rum. Bläddra lite bakåt i tråden så finner du rätt mycket info om det. Bilda dig sedan en egen uppfattning om vilka fakta som är sanningen för dig. Min uppfattning är solklar och därför kör jag diesel.

Jag och Soulman har lite olika uppfattningar om saken. Men som Soulman påpekar har det bevisats i tråden flera gånger att en hybrid/elbil i slutänden är bättre för miljön.

Okej, jämnför man det mot diesel då? Tänka mest på bensin/etanol eller biogas. Diesel är ointressant för mig.

Unleash
2 augusti 2018 · 370 Inlägg

caromania skrev:

Unleash skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag och Soulman har lite olika uppfattningar om saken. Men som Soulman påpekar har det bevisats i tråden flera gånger att en hybrid/elbil i slutänden är bättre för miljön.

har man då räknat med alla elstationer, samt all uppsäkring av befintliga installationer.
säg att du har ett bilgarage i göteborg som tar 300-500 bilar varje parkeringsruta ska ha en egen stolpe och vara uppsäkrad för snabbladdning och dess effekt.

i flera led kommer det behövas byggas om, det kan omöjligt bli mer miljövänligt.

Nej jag håller med. Vi borde åka ånglok. Fast iofs. Då måste vi bygga nya järnvägar överallt.

Grejen är att infrastrukturen är ett ganska litet problem. Det löser sig. De breddar ju vägarna, bygger en extra bana på Arlanda, inför både det ena och det andra. Det är bara ca 100år sedan som elektricitet drogs in i städerna överhuvudtaget. Jag minns när telefonledningarna hängde i stolpar. Jag minns även när koaxialkablarna byttes ut mot fiber i kabel-tvnätet i Stockholm. Nu har ju förövrigt de flesta möjlighet att få fiber som bor i samhällen. Osv. Det ordnar sig med laddning och el och den skiten. Men man har fortfarande möjlighet att köpa en bil som inte drivs av el. Det är också ok. Men att påstå att infrastrukturen inte klarar av utvecklingen är infantilt.

Edit: många örebroare som är ”entusiaster”?

DET GÅR ALDRIHH!!

Bredda vägar och dra fiber istället för koax tycker du är en bra jämförelse? till att dra nya kraftkablar i befintliga byggnader från kraftcentraler sen bygga upp ett elnät som klarar av att hantera det effektuttag som kommer samt att bygga en hållbar baskraft? Det är otroligt infantilt att göra dina jämförelser för dom påvisar bara den enorma brist på kunskap du har om el-produktion->elnät->effektuttag

Senast redigerat av Unleash (2 augusti 2018)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
caromania Forummoderator
2 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Unleash skrev:

caromania skrev:

Unleash skrev:

har man då räknat med alla elstationer, samt all uppsäkring av befintliga installationer.
säg att du har ett bilgarage i göteborg som tar 300-500 bilar varje parkeringsruta ska ha en egen stolpe och vara uppsäkrad för snabbladdning och dess effekt.

i flera led kommer det behövas byggas om, det kan omöjligt bli mer miljövänligt.

Nej jag håller med. Vi borde åka ånglok. Fast iofs. Då måste vi bygga nya järnvägar överallt.

Grejen är att infrastrukturen är ett ganska litet problem. Det löser sig. De breddar ju vägarna, bygger en extra bana på Arlanda, inför både det ena och det andra. Det är bara ca 100år sedan som elektricitet drogs in i städerna överhuvudtaget. Jag minns när telefonledningarna hängde i stolpar. Jag minns även när koaxialkablarna byttes ut mot fiber i kabel-tvnätet i Stockholm. Nu har ju förövrigt de flesta möjlighet att få fiber som bor i samhällen. Osv. Det ordnar sig med laddning och el och den skiten. Men man har fortfarande möjlighet att köpa en bil som inte drivs av el. Det är också ok. Men att påstå att infrastrukturen inte klarar av utvecklingen är infantilt.

Edit: många örebroare som är ”entusiaster”?

DET GÅR ALDRIHH!!

Bredda vägar och dra fiber istället för koax tycker du är en bra jämförelse? till att dra nya kraftkablar i befintliga byggnader från kraftcentraler sen bygga upp ett elnät som klarar av att hantera det effektuttag som kommer samt att bygga en hållbar baskraft? Det är otroligt infantilt att göra dina jämförelser för dom påvisar bara den enorma brist på kunskap du har om el-produktion->elnät->effektuttag

Du är så synnerligen övertygad om din egen övertygelse. Det är ok.

Är du månne siste man som släcker ljuset..?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Unleash
2 augusti 2018 · 370 Inlägg

caromania skrev:

Unleash skrev:

caromania skrev:

Nej jag håller med. Vi borde åka ånglok. Fast iofs. Då måste vi bygga nya järnvägar överallt.

Grejen är att infrastrukturen är ett ganska litet problem. Det löser sig. De breddar ju vägarna, bygger en extra bana på Arlanda, inför både det ena och det andra. Det är bara ca 100år sedan som elektricitet drogs in i städerna överhuvudtaget. Jag minns när telefonledningarna hängde i stolpar. Jag minns även när koaxialkablarna byttes ut mot fiber i kabel-tvnätet i Stockholm. Nu har ju förövrigt de flesta möjlighet att få fiber som bor i samhällen. Osv. Det ordnar sig med laddning och el och den skiten. Men man har fortfarande möjlighet att köpa en bil som inte drivs av el. Det är också ok. Men att påstå att infrastrukturen inte klarar av utvecklingen är infantilt.

Edit: många örebroare som är ”entusiaster”?

DET GÅR ALDRIHH!!

Bredda vägar och dra fiber istället för koax tycker du är en bra jämförelse? till att dra nya kraftkablar i befintliga byggnader från kraftcentraler sen bygga upp ett elnät som klarar av att hantera det effektuttag som kommer samt att bygga en hållbar baskraft? Det är otroligt infantilt att göra dina jämförelser för dom påvisar bara den enorma brist på kunskap du har om el-produktion->elnät->effektuttag

Du är så synnerligen övertygad om din egen övertygelse. Det är ok.

Är du månne siste man som släcker ljuset..?

baserat på konkret fakta med kunskapen om el-lära.

men vad vet jag du kanske lever i verklighetsfrånvarande värld likt ett grönt parti?

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
caromania Forummoderator
2 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Unleash skrev:

caromania skrev:

Unleash skrev:

Bredda vägar och dra fiber istället för koax tycker du är en bra jämförelse? till att dra nya kraftkablar i befintliga byggnader från kraftcentraler sen bygga upp ett elnät som klarar av att hantera det effektuttag som kommer samt att bygga en hållbar baskraft? Det är otroligt infantilt att göra dina jämförelser för dom påvisar bara den enorma brist på kunskap du har om el-produktion->elnät->effektuttag

Du är så synnerligen övertygad om din egen övertygelse. Det är ok.

Är du månne siste man som släcker ljuset..?

baserat på konkret fakta med kunskapen om el-lära.

men vad vet jag du kanske lever i verklighetsfrånvarande värld likt ett grönt parti?

Du kunde inte ha mer fel i sista stycket. Men vi låter det bero nu så får vi se om infrastrukturen klappar ihop totalt eller klarar av denna gigantiska påfrestning som väntas under de närmaste 10-20 åren.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 augusti 2018 · 17 376 Inlägg

Bonus-Malus.

Jag skulle inte vilja vara bilhandlare idag. I synnerhet inte företräda ett märke som inte har en liten flotta av el/hybridbilar. Som många vet så jobbar jag med nya Kia-bilar som ska vidarebefordras till återförsäljare över hela landet. Körde runt nere i hamnen idag och kajen håller nästan på att svämma över pga av alla tusentals Kia hybrider som ska levereras.  Gärna igår... Trycket är stort på dessa bilar. De säljer bättre än VAG i nuläget.

Baksidan av medaljen är att det finns "några stycken" Kia Sportage 2.0 CRDi Automat som är skeppade hit för att ha lite lager i Sverige. En mycket populär modell, i alla fall innan det nya skattesystemet. Numera kostar dessa 9326:- per år i skatt och ingen vet vad som händer i framtiden även om de ska gå ner i skatt om tre år.

En bilkyrkogård som ska underhållas, laddas, köras, tvättas. Undrar om det blir rediga rabatter på dessa till hösten?

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-f29150e2e01c6736493a4cf981777ce2.jpg

Sen kommer nästa käftsmäll: Nya bilar ska redovisa liiiite mer korrekta siffror angående förbrukning. VAG laddar kanonerna

http://www.gp.se/ekonomi/audi-gasar-p%C … -1.7482209

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
3 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bonus-Malus.

Jag skulle inte vilja vara bilhandlare idag. I synnerhet inte företräda ett märke som inte har en liten flotta av el/hybridbilar. Som många vet så jobbar jag med nya Kia-bilar som ska vidarebefordras till återförsäljare över hela landet. Körde runt nere i hamnen idag och kajen håller nästan på att svämma över pga av alla tusentals Kia hybrider som ska levereras.  Gärna igår... Trycket är stort på dessa bilar. De säljer bättre än VAG i nuläget.

Baksidan av medaljen är att det finns "några stycken" Kia Sportage 2.0 CRDi Automat som är skeppade hit för att ha lite lager i Sverige. En mycket populär modell, i alla fall innan det nya skattesystemet. Numera kostar dessa 9326:- per år i skatt och ingen vet vad som händer i framtiden även om de ska gå ner i skatt om tre år.

En bilkyrkogård som ska underhållas, laddas, köras, tvättas. Undrar om det blir rediga rabatter på dessa till hösten?

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-f29150e2e01c6736493a4cf981777ce2.jpg

Sen kommer nästa käftsmäll: Nya bilar ska redovisa liiiite mer korrekta siffror angående förbrukning. VAG laddar kanonerna

http://www.gp.se/ekonomi/audi-gasar-p%C … -1.7482209

Det är alltså dig man ska prata med om/när/we man börjar snegla på en KIA

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti 2018 · 17 376 Inlägg

Det är alltså dig man ska prata med om/när/we man börjar snegla på en KIA

Jo, det kan vara en idé. Vi har även Hyundai som haft en något undanskymd tillvaro tills nu då det börjar rulla in Ioniq i hallarna. Denna delar drivlina/bottenplatta med Kia Niro för övrigt. Nya Ceed tas i Sverige in enbart med bensinmotor i nuläget. Vi får se hur det går...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Soulman
10 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Nu sägs det fler dieselbilar än någonsin. Det är miljön tacksam för.

https://www.dn.se/ekonomi/begagnade-die … ngsrekord/

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
10 augusti 2018 · 863 Inlägg

Soulman skrev:
Nu sägs det fler dieselbilar än någonsin. Det är miljön tacksam för.

https://www.dn.se/ekonomi/begagnade-die … ngsrekord/

Begagnade ja. Av alla jag känner som köpt ny bil senaste året så har bara en köpt diesel. En Volvo XC90, dom har eget åkeri.

Senast redigerat av candyweiss (10 augusti 2018)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
viccoA
10 augusti 2018 · 3 109 Inlägg

Har någon provkört Jaguar I-Pace EV400 90kWh, de hade väl premiär för någon vecka sedan?

Gubb-SUV med 400 elhästar, lagom stort batteri för de flesta, AWD och 0-100 på 4.8s

Har beställt Tesla men tycker Jaguaren är läcker, det kommer komma många intressanta elbilar både för medelsvensson och sportbilsentusiasterna snart.


https://www.jaguar.se/-/media/ncg/jaguarse/jaguar-range/i-pace/my19/2-assets-and-videos/07-gallery/interior/11_x590_19my_140_glhd_device-desktop_1366x769.jpg

https://www.jaguar.se/-/media/ncg/jaguarse/jaguar-range/i-pace/my19/2-assets-and-videos/07-gallery/exterior/7_x590_19my_183_glhd_device-desktop_1366x769.jpg

https://www.jaguar.se/-/media/ncg/jaguarse/jaguar-range/i-pace/my19/2-assets-and-videos/07-gallery/exterior/3_x590_19my_100_dx_device-desktop_1366x769.jpg

Senast redigerat av viccoA (10 augusti 2018)

candyweiss
10 augusti 2018 · 863 Inlägg

Även om jag haft råd med en elbil så finns det ingen möjlighet till laddning, vare sig hemma eller på jobbet.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Low
10 augusti 2018 · 3 296 Inlägg

Hur många gånger kan man köra 0-100 på 4.8s innan man måste ladda? Elbilar kommer vara miljöboven 2028 .

( Hoppas man kommer ihåg denna tråd då se om man har rätt elr fel. ):-)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2018 · 13 669 Inlägg

Low skrev:
Hur många gånger kan man köra 0-100 på 4.8s innan man måste ladda? Elbilar kommer vara miljöboven 2028 .

( Hoppas man kommer ihåg denna tråd då se om man har rätt elr fel. ):-)

att dom kommer hitta på andra bovar till utsläpp det är det inget snack om..  att skräma upp folk och kunna beskatta folk till döds är en grej staten sysslar med..  kolla bara hur media pumpar ut hur varmt och torrt och att det är utsläppens fel.    för det var ju minnsan 150år sen sist det var så här varm...  undra vilka som släppte ut så mycket 150år sen..     forskare säger att det inte går att se att det här skulle ha med utsläppen att göra.. 1års värme påverkar ingenting enligt dom.    snart är vi påväg mot en ny istid nästa gång det är 10minus i längre än 1vecka.. och så kommer det hålla på allt går ut att skräma idioter till att betala mer skatt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Low
10 augusti 2018 · 3 296 Inlägg

Growe skrev:

Low skrev:
Hur många gånger kan man köra 0-100 på 4.8s innan man måste ladda? Elbilar kommer vara miljöboven 2028 .

( Hoppas man kommer ihåg denna tråd då se om man har rätt elr fel. ):-)

att dom kommer hitta på andra bovar till utsläpp det är det inget snack om..  att skräma upp folk och kunna beskatta folk till döds är en grej staten sysslar med..  kolla bara hur media pumpar ut hur varmt och torrt och att det är utsläppens fel.    för det var ju minnsan 150år sen sist det var så här varm...  undra vilka som släppte ut så mycket 150år sen..     forskare säger att det inte går att se att det här skulle ha med utsläppen att göra.. 1års värme påverkar ingenting enligt dom.    snart är vi påväg mot en ny istid nästa gång det är 10minus i längre än 1vecka.. och så kommer det hålla på allt går ut att skräma idioter till att betala mer skatt

Exakt.

Läser man snabbt senaste 1.8 miljoner åren har det funnits 6 större istider.

Tänk 1800000 år, ändå kan man avgöra saker på 1 år. Även 500 år är ingentin, ändå vet man inte hur vädret är imorgon. Vi är troligen i en varmare period.

Ned skräpning osv är annan sak, men skylla på utsläpp på bilar avgör inte saken.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2018 · 17 376 Inlägg

Jag tror inte heller på visionen att vädret kollapsar över ett tiotal år.

I filmen "The day after tomorrow" så kör de på istidsvarianten och fryser ner hela norra klotet på nolltid. Den är sevärd för övrigt om någon missat.

Staten lyckas dock bra med lockpremier och straffskatter. Hos oss är parkeringarna fyllda med nya Pluginhybrider, Hybrider och Elbilar (I den ordningen, Kan vi kalla de PHE?) Vi har cirka 14000 P-platser...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-c3346d7180ca707fcf7ad1fa05392933.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang