Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

candyweiss
12 juni 2019 · 863 Inlägg

viccoA skrev:

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

Då försöker vi igen.
Först producerar vi el. Som vi sedan använder för att producera vätgas? Som vi sedan tankar i bilen?
Hur många vätgasbilar har du kört? Har du åkt med i? Hur många gånger har du tankat? Hur många vätgasmackar ser du längs vägnätet? Jag har kört vätgasbil från Mercedes, Toyota och åkt vätgasbuss. 

Den teknik vi framställer vätgas med idag behövs nästan 2kwh för 1kwh vätgas. Alltså är det en förlust på nästan 50%. I framtiden hoppas man kunna minska förlusten till 35%.


Varför inte bara ladda bilen i uttaget och köra, man spar 50% energi, full tank varje morgon, infrastrukturen finns redan när det gäller laddning, snabbladdning är mycket enklare att bygga ut än vätgasmackar.
Ska vi tanka alla bilar med vätgas behöver elproduktionen ökas en del, ska vi köra alla bilar på el behövs det knappt göras något alls förutom öka upp effekten något i vissa villa kvarter (de som byggs idag), äldre villakvarter från -70 talet var designade för direktverkande elvärme så där finns gott om kapacitet.

I min ena länk visas en solcellsdriven vätgasstation, så visst måste det produceras el.

Du skriver att man har en fulladdad elbil varje morgon. Hur många har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet? Ingen av de jag känner i varje fall, ett fåtal har möjlighet att ladda hemma i villan.
Kan nog garantera att för de flesta människor kommer det aldrig att finnas några laddstolpar.

Kan garantera att det finns en himla massa laddstolpar och det blir fler hela tiden, fler elbilar - fler som vill tjäna pengar på att sälja el.
De nya 350kw laddarna tankar en elbil på ungefär samma tid som en vätgasbil tankas på macken, så de som absolut inte kan tanka på vanlig slö stolpe alt vid sin bostad/arbete kan åka till "elmacken".

Kan man ladda en elbil på 4 minuter som med vätebilen i länken så är det helt klart intressant, och då behövs ju inte en massa laddstolpar heller.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
SportPilot Ubåtsingenjör
12 juni 2019 · 7 217 Inlägg

ett utomordentligt dåligt förslag

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
12 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Kanske införa motbok på fossila bränslen?
(Nej nu är det bäst man är tyst, politikerna kanske läser tråden...) big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Unleash
12 juni 2019 · 370 Inlägg

viccoA skrev:

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

Då försöker vi igen.
Först producerar vi el. Som vi sedan använder för att producera vätgas? Som vi sedan tankar i bilen?
Hur många vätgasbilar har du kört? Har du åkt med i? Hur många gånger har du tankat? Hur många vätgasmackar ser du längs vägnätet? Jag har kört vätgasbil från Mercedes, Toyota och åkt vätgasbuss. 

Den teknik vi framställer vätgas med idag behövs nästan 2kwh för 1kwh vätgas. Alltså är det en förlust på nästan 50%. I framtiden hoppas man kunna minska förlusten till 35%.


Varför inte bara ladda bilen i uttaget och köra, man spar 50% energi, full tank varje morgon, infrastrukturen finns redan när det gäller laddning, snabbladdning är mycket enklare att bygga ut än vätgasmackar.
Ska vi tanka alla bilar med vätgas behöver elproduktionen ökas en del, ska vi köra alla bilar på el behövs det knappt göras något alls förutom öka upp effekten något i vissa villa kvarter (de som byggs idag), äldre villakvarter från -70 talet var designade för direktverkande elvärme så där finns gott om kapacitet.

I min ena länk visas en solcellsdriven vätgasstation, så visst måste det produceras el.

Du skriver att man har en fulladdad elbil varje morgon. Hur många har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet? Ingen av de jag känner i varje fall, ett fåtal har möjlighet att ladda hemma i villan.
Kan nog garantera att för de flesta människor kommer det aldrig att finnas några laddstolpar.

Kan garantera att det finns en himla massa laddstolpar och det blir fler hela tiden, fler elbilar - fler som vill tjäna pengar på att sälja el.
De nya 350kw laddarna tankar en elbil på ungefär samma tid som en vätgasbil tankas på macken, så de som absolut inte kan tanka på vanlig slö stolpe alt vid sin bostad/arbete kan åka till "elmacken".

Inser du vilken infrastruktur som behövs med sådana effektuttag? i Sverige ska vi dessutom skära ner på baskraften, ekvationen går ej ihop.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 juni 2019 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:
Kanske införa motbok på fossila bränslen?
(Nej nu är det bäst man är tyst, politikerna kanske läser tråden...) big_smile

Jaa, knip igen!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 juni 2019 · 14 007 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Kanske införa motbok på fossila bränslen?
(Nej nu är det bäst man är tyst, politikerna kanske läser tråden...) big_smile

Jaa, knip igen!! wink

/Benny

Jag uppar gärna idéen.
Varför inte liksssm, då får invånarna i Karlstad sova och alternativa bränslens framställande kommer att ta än bättre fart.
Ni bägge skulle faktiskt kunna köra era gamla lik på syntetiska bränslen eller på sprit (i bilen, inte i gubbarna) utan större problem.

Hahaha!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
dasboot
12 juni 2019 · 441 Inlägg

Är det bara jag som är förvånad över hur många som är negativt inställda till att ersätta fossila drivmedel? Jag tycker att det är väldigt spännande och känslan av att tyst och bekvämt glida fram är ju oslagbar.

Fick en Skoda Superb L & K diesel när min Kia Optima PHEV var på om lackering efter att en gubbe missat att min bil stod parkerad. Det kändes som ett stort kliv tillbaka att köra en skramlig högljudd diesel bil. Samma sak när jag bytte Skodan mot en passat när motorlampan började lysa på Skodan.

Efter att ha kört i 6 månader och 1500mil med min Kia Optima PHEV så kör jag betydligt lugnare och är inte alls lika stressad i trafiken.

Nu är ju de flesta plugin hybriderna storstadsbilar om man vill köra på majoriteten av tiden på el.

Jag hoppas på utvecklingen av bränslecellsbilarna går snabbare så att det finns mer att välja på om 3år när det är dags att byta bil igen

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 juni 2019 · 14 007 Inlägg

Finns det nåt härligare än att höra V8:an mullra när man trycker ner gaspedalen. Knappt man behöver en stereo!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
12 juni 2019 · 26 111 Inlägg

Vettemannen skrev:
Finns det nåt härligare än att höra V8:an mullra när man trycker ner gaspedalen. Knappt man behöver en stereo!!

/Benny

Ja det är nåt speciellt med V8.
Där spelar det inte så stor roll om den är ineffektiv och så vidare..ljudet är det som spelar roll.
Detsamma gäller om en tex Scania med V8 rullar förbi.
Musik.

Edit: Var kanske inte det tråden handlade om ursprungligen iofs...sorry.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Low
13 juni 2019 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:
Finns det nåt härligare än att höra V8:an mullra när man trycker ner gaspedalen. Knappt man behöver en stereo!!

/Benny

Ja det gör det, även om det är ett mycket trevligt ljud.
Däremot behöver inte en V8 vara signifikativt med ett dinosauriekrematorium utan det går alldeles utmärkt att skapa både ljudet och motorkaraktären med ickefossila bränslen, om än med något bättre verkningsgrad och mindre mängder av skadliga ämnen.

Jag skulle kunna lätt köra med icke fossilt så länge det inte är mycket dyrare.

Etanol konvertera går ju.

rcy
13 juni 2019 · 1 705 Inlägg

dasboot skrev:
Är det bara jag som är förvånad över hur många som är negativt inställda till att ersätta fossila drivmedel? Jag tycker att det är väldigt spännande och känslan av att tyst och bekvämt glida fram är ju oslagbar.

Jag tror inte det finns någon (ok, iaf väldigt få) som är negativt inställd till att ersätta fossila bränslen, så länge det ersätts med något likvärdigt. Jag förstår att många elbilsförespråkare ogärna tar in det, men elbilar har faktiskt nackdelar som konventionellt drivna bilar inte har, och för vissa är dessa nackdelar helt enkelt en dealbreaker.

caromania Forummoderator
13 juni 2019 · 9 296 Inlägg

rcy skrev:

dasboot skrev:
Är det bara jag som är förvånad över hur många som är negativt inställda till att ersätta fossila drivmedel? Jag tycker att det är väldigt spännande och känslan av att tyst och bekvämt glida fram är ju oslagbar.

Jag tror inte det finns någon (ok, iaf väldigt få) som är negativt inställd till att ersätta fossila bränslen, så länge det ersätts med något likvärdigt. Jag förstår att många elbilsförespråkare ogärna tar in det, men elbilar har faktiskt nackdelar som konventionellt drivna bilar inte har, och för vissa är dessa nackdelar helt enkelt en dealbreaker.

Håller med. För min del handlar det om räckvidden kontra inköpspris. Jag är däremot övertygad om att det inom några år skett massor på utvecklingen. Hybrid däremot, det blir nog vid nästa byte inom några år.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
13 juni 2019 · 4 628 Inlägg

caromania skrev:

rcy skrev:

dasboot skrev:
Är det bara jag som är förvånad över hur många som är negativt inställda till att ersätta fossila drivmedel? Jag tycker att det är väldigt spännande och känslan av att tyst och bekvämt glida fram är ju oslagbar.

Jag tror inte det finns någon (ok, iaf väldigt få) som är negativt inställd till att ersätta fossila bränslen, så länge det ersätts med något likvärdigt. Jag förstår att många elbilsförespråkare ogärna tar in det, men elbilar har faktiskt nackdelar som konventionellt drivna bilar inte har, och för vissa är dessa nackdelar helt enkelt en dealbreaker.

Håller med. För min del handlar det om räckvidden kontra inköpspris. Jag är däremot övertygad om att det inom några år skett massor på utvecklingen. Hybrid däremot, det blir nog vid nästa byte inom några år.

+1 på den.
Kunde gärna köra en hybrid om det fanns någon vettig 4wd dito inom den koncern jag arbetar för.
Samma med elbil, fanns det ett alternativ som hade bra räckvidd och ett skapligt pris, så absolut!
Jag är inte beroende av diesel, men min ekonomi är i dagsläget.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
ironhead volvoraggare
13 juni 2019 · 4 776 Inlägg

visst  skulle man kunna tänka  sig köra miljövänligt men hur många motorer är  byggda för att kunna  köra med enbart etanol. bilar som jag  skött om tidigare  gäller  bensin/etanol bilar var  ju inte ett dugg bra i stort sätt alla packningar  gick ju sönder av etanolen så te sist  kunde man köra slut på tre liter  soppa på  typ ett par  kilometer

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
rcy
13 juni 2019 · 1 705 Inlägg

ironhead skrev:
visst  skulle man kunna tänka  sig köra miljövänligt men hur många motorer är  byggda för att kunna  köra med enbart etanol. bilar som jag  skött om tidigare  gäller  bensin/etanol bilar var  ju inte ett dugg bra i stort sätt alla packningar  gick ju sönder av etanolen så te sist  kunde man köra slut på tre liter  soppa på  typ ett par  kilometer

Vad har du kört för bilar?
Jag har säkert kört 50.000 mil med etanolkonverterade Saabar, allt från 9000 till 9-5, och det enda problemet jag stött på är något förkortad livstid på bränslepumpen.

Tobzter
13 juni 2019 · 3 144 Inlägg

Min 9-5 biopower har färdats 13000mil på enbart etanol inga problem alls.9-3 SS som ja hade innan körde ja 3000mil utan problem..
Ford kommer med en ny kuga med etanol får hoppas den slår igenom

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
ironhead volvoraggare
13 juni 2019 · 4 776 Inlägg

rcy skrev:

ironhead skrev:
visst  skulle man kunna tänka  sig köra miljövänligt men hur många motorer är  byggda för att kunna  köra med enbart etanol. bilar som jag  skött om tidigare  gäller  bensin/etanol bilar var  ju inte ett dugg bra i stort sätt alla packningar  gick ju sönder av etanolen så te sist  kunde man köra slut på tre liter  soppa på  typ ett par  kilometer

Vad har du kört för bilar?
Jag har säkert kört 50.000 mil med etanolkonverterade Saabar, allt från 9000 till 9-5, och det enda problemet jag stött på är något förkortad livstid på bränslepumpen.

nyare  volvo kolvringarna i motorn smällte dock kommunbilar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
xXSammy
13 juni 2019 · 6 566 Inlägg

ironhead skrev:
visst  skulle man kunna tänka  sig köra miljövänligt men hur många motorer är  byggda för att kunna  köra med enbart etanol. bilar som jag  skött om tidigare  gäller  bensin/etanol bilar var  ju inte ett dugg bra i stort sätt alla packningar  gick ju sönder av etanolen så te sist  kunde man köra slut på tre liter  soppa på  typ ett par  kilometer

Ford Taurus FFV smile
https://radiocms-images.us1.eldarioncloud.com/resize/750/https://storage.googleapis.com/media.mwcradio.com/mimesis/2016-05/05/Car%20Thought%20to%20be%20Involved%20in%20Connie%20Boleter%20Homicide.jpg

Även Focus FFV sägs vara byggt för etanol men mappad för att kunna köras på bensin.
Dock ska Taurusen enligt rykten varit bättre, designen vad upp till var och en.

De/Dem
ironhead volvoraggare
13 juni 2019 · 4 776 Inlägg

xXSammy skrev:

ironhead skrev:
visst  skulle man kunna tänka  sig köra miljövänligt men hur många motorer är  byggda för att kunna  köra med enbart etanol. bilar som jag  skött om tidigare  gäller  bensin/etanol bilar var  ju inte ett dugg bra i stort sätt alla packningar  gick ju sönder av etanolen så te sist  kunde man köra slut på tre liter  soppa på  typ ett par  kilometer

Ford Taurus FFV smile
https://radiocms-images.us1.eldarionclo … micide.jpg

Även Focus FFV sägs vara byggt för etanol men mappad för att kunna köras på bensin.
Dock ska Taurusen enligt rykten varit bättre, designen vad upp till var och en.

skulle  vara  kul att se hur motorn mår   efter 1000 mil med enbart etanolen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
M123
13 juni 2019 · 962 Inlägg

ironhead skrev:

rcy skrev:

ironhead skrev:
visst  skulle man kunna tänka  sig köra miljövänligt men hur många motorer är  byggda för att kunna  köra med enbart etanol. bilar som jag  skött om tidigare  gäller  bensin/etanol bilar var  ju inte ett dugg bra i stort sätt alla packningar  gick ju sönder av etanolen så te sist  kunde man köra slut på tre liter  soppa på  typ ett par  kilometer

Vad har du kört för bilar?
Jag har säkert kört 50.000 mil med etanolkonverterade Saabar, allt från 9000 till 9-5, och det enda problemet jag stött på är något förkortad livstid på bränslepumpen.

nyare  volvo kolvringarna i motorn smällte dock kommunbilar

Va hur kan det ens vara möjligt? Kolven borde långt före haverera, toppen lär också ha blivit beasås innan ringarna smält. Sen för att inte tala om det är foder i ett Aluminium-block, dessa lär ha gjort frivolter i gjutningen och tittat ut genom blocket som gökar i ett gökur.

Sen är du väl medveten om att dom redan blandar i lite etanol i bensinen idag?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang